1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. مراجعه خودروهای صفر کیلومتر سایپا به نمایندگی ها برای تعمیرات و نارضایتی مالکان از خدمات و نبود قطعه

مراجعه خودروهای صفر کیلومتر سایپا به نمایندگی ها برای تعمیرات و نارضایتی مالکان از خدمات و نبود قطعه

19 مرداد 1401
  • 2

گزارش میدانی از برخی نمایندگی‌های خدمات پس از فروش سایپا از افزایش مراجعات خودروهای صفر به تعمیرگاه‌ها و معطلی بیش از یک ماهه برای تعویض قطعات خراب و تعمیر خودرو حکایت دارد. خاموش شدن خودروی در حال حرکت ایراد عجیب برخی از این خودروهاست.

این روزها شاید زیاد شنیده یا دیده باشید که خریداران خودروهای صفر به دلایل مختلف به تعمیرگاه‌های مجاز یا نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه می کنند. گذری بر تعمیرگاه‌‌ها و نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش شرکت های خودروساز داخلی نشان می دهد، با وجود تمام وعده ها در افزایش کیفیت، مراجعه مالکان خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده‌ با ایرادات بسیار به نمایندگی ها نه تنها کم نشده،بلکه روند افزایشی دارد و اکثراً از عدم ارائه خدمات مناسب سردرگم و ناراضی هستند. این در حالی است که نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ملزم به تأمین به موقع قطعات با‌کیفیت، تعمیر خودرو در اسرع وقت و پرداخت خسارت خواب خودرو یا ارائه خودروی جایگزین هستند.

گزارش ها از برخی مراکز خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی سایپا در شهر تهران حاکی از نارضایتی مالکان خودروهای صفر و کارکرده است که پیش از فرا رسیدن زمان پایان گارانتی اولیه به‌دلیل نقص فنی مجبور به مراجعه چندین باره به این تعمیر‌گاه ها شده اند، اما مشکل خودروی صفر‌کیلومتر آنها همچنان باقی است و خبری از رفع ایرادات نیست. 

در برخی موارد این خودروها برای تأمین قطعه مورد نیاز چندین هفته در نمایندگی ها مانده اند و خودروساز نیز هیچ اقدامی برای پرداخت خسارت خواب خودرو یا تأمین قطعات اصلی و تعمیر و تحویل بموقع این خودروها انجام نداده‌ است. سوالات ما از برخی مشتریان حاضر در تعمیرگاه های سایپا حاوی نکات قابل تاملی بوده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اکثر مشتریان کوئیک از ایرادات فنی این خودرو گله داشته و می‌گویند چندین بار برای خرابی سنسور اکسیژن و ECU به نمایندگی ها مراجعه کردند اما در پاسخ می‌گویند هنوز قطعه به دست شان نرسیده است و این معطلی حتی به یک ماه هم می رسد. علاوه بر این سهل انگاری در تعمیر خودروها باعث می شود مشتری بعد از طی چند کیلومتر مجدد راهی نمایندگی ها برای تعمیر دوباره شود.

یکی از این مشتریان می‌گوید: بعد از تحویل خودرو کمتر از ۳ ماه واشر سر سوپاپ خودرو خراب شد و مجبور به تعویض شدم، دو ماه بعد گیربکس دچار ایراد شد و دنده جا نمی‌رفت برای رفع ایراد گیربکس نمایندگی نمی‌دانست باید چه کار کند!
مشتری دیگری می‌گوید: کوییک صفر خریدم ماشین درحال حرکت خاموش شد. هنگام کلاچ گرفتن خوب عمل نمی‌کند دور موتور ضعیف می‌شود! 

سید محمدرضا موسوی مدیرعامل سایپا یدک در این ارتباط می گوید: وقتی مشتری تماس می گیرد نیرو موظف است ظرف 24 ساعت ایردات خودرو را بررسی و قطعه مورد نیاز را تهیه کند. ما ملزم به ارائه خدمات هستیم و نباید در این رابطه کوتاهی انجام شود. در همین جهت بحث امداد ویژه نیز تعریف شده تا قطعه در اسرع وقت به دست مصرف کننده برسد. البته برخی از قطعات خودرو مانند صندلی شامل گارانتی نیست و مردم به دلیل عدم آگهی از این موضوع پیگیر تعویض قطعات در دوره گارانتی هستند.
مدیرعامل سایپا یدک اضافه کرد: در حال حاضر تا حد توان اقدامات لازم را انجام می دهیم تا مشتریان در بخش خدمات پس از فروش دچار مشکل نشوند. در خودروی شاهین 16 هزار محصول تولید شده که تعداد مراجعه آنها به نمایندگی‌ها بسیار اندک است.

روزبهانی قائم مقام مدیرعامل سایپا یدک نیز با اشاره به اینکه کوئیک بیشترین میزان گارانتی را دارد می گوید: عمده ایرادات این خودرو قبل از گارانتی بحث باز و بسته شدن درب است که در اسرع وقت این موضوع برطرف می شود. ما آمار قطعات تعویضی را داریم و اینکه خودرویی چند ماه معطل یک قطعه در نمایندگی بماند را بعید می دانم.



نظرات

  • امید امید (12 بهمن 1402 ساعت 10:15)

    متاسفانه خودرو را برای تعمیر بردیم نمایندگی مرکزی شماره ۳ سایپا ... کلی هزینه بابت تعمير گرفتند و بعد با همان عیبی که بخاطرش بردیم برا تعمیر به ما تحویل دادند وقتی هم اعتراض کردیم جواب های غیر منطقی تحویلمون دادند.

  • تاسف تاسف (19 مرداد 1401 ساعت 14:45)

    ای بابا اینا که گفتن تیبا و سمند بی کیفیت هستن و تولیدشون متوقف شد!!

    کیفیت برای ایرانخودرو و سایپا بیشتر شبیه جوکه، جوک.

    برای مردمی که صف کشیدن برای خرید این آشغال ها، تو صف تعمیرگاه بودن کمترین حقشون هست...

    "از ماست که بر ماست"