1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. فاطمی امین: آیین نامه واردات خودرو در وضعیت خوبی است؛ خودرو دست دوم وارد نمی کنیم

فاطمی امین: آیین نامه واردات خودرو در وضعیت خوبی است؛ خودرو دست دوم وارد نمی کنیم

2 شهریور 1401
  • 0

روز گذشته سخنگوی وزیر صمت اعلام کرد که آیین نامه واردات خودرو نهایی شده و طی هفته آینده به رسانه ها ابلاغ و اجرایی خواهد شد. با این حال وزیر صمت امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آیین نامه نهایی شده و شرایط انحصار و قید مشخصی برای واردکنندگان مشخص نشده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز با تأکید براینکه واردات خودرو در انحصار خودروسازان نخواهد بود، اعلام کرد که آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شده است و اشخاصی که بتوانند شرایط آیین‌نامه را رعایت کنند، می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند. 

فاطمی امین، وزیر صمت نتیجه نهایی شدن واردات خودرو را مثبت اعلام کرد و گفت: چند قید در این آیین‌نامه لحاظ شده است، یکی اینکه وقتی خودرویی وارد می‌شود باید خدمات بعد از فروش داشته باشد؛ همچنین وقتی خودرویی وارد می‌شود باید انتقال فناوری صورت بگیرد. در عین حال، پیش از این یکی از نمایندگان مجلس، گفته بود که بندهایی از آیین نامه واردات خودرو به نحوی تنظیم شده که شرایط را بیشتر برای خودروسازان فراهم کرده تا برای مردم.

فاطمی امین همچنین در پاسخ به خبرنگاران تأکید کرد که هر کس این شرایط را ایجاد کند می‌تواند خودرو وارد کند و این منحصر به خودروسازان نیست. وی بار دیگر تأکید کرد که واردات خودرو شامل خودروهای لوکس نمی شود و نیز واردات خودروهای دست دوم هم طبق قانون ممنوع است.

وزیر صمت در خصوص اینکه آیا مشخص است که واردات خودروها از چه کشورهایی انجام می‌شود، افزود: بازرگانان مشخص می‌کنند که خودرو از چه کشوری وارد شود و قیدی در این خصوص وجود ندارد.

در رابطه با واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی، پیشتر سید مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران این کار را بدون ایراد دانست و گفت: این کار به ذات فسادزا نیست؛ ولی دولت باید مدیریت و نظارت کند تا در این امر فسادی رخ ندهد. به گفته وی قیمتی که هم اکنون خودروسازان داخلی ارائه می دهند، با نمونه‌های خارجی قابل رقابت است؛ ولی می‌توان آن را تا ۲۰ درصد نیز کاهش داد.

میرسلیم همچنین گفته بود که این آیین‌نامه باید با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق باشد و پس از تدوین در دولت بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد. به گفته میرسلیم، واردات باید توسط کسانی صورت بگیرد که در کشور نمایندگی داشته باشند تا بتوانند خدمات پس از فروش را انجام دهند و مردم دچار مشکل نشوند.

گفتنی است که پیش از این یکی از نمایندگان مجلس، تدوین آیین نامه با این حال یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که بندهایی از آیین نامه واردات خودرو به نحوی تنظیم شده که شرایط را بیشتر برای خودروسازان فراهم کرده تا برای مردم.

منبع car.ir


نظرات