1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چرا سهمیه آزاد بنزین خودروهای شخصی کاهش یافت؟

چرا سهمیه آزاد بنزین خودروهای شخصی کاهش یافت؟

9 شهریور 1401
  • 0

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی شب گذشته در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد: روند مصرف بنزین عمدتاً در داخل کشور روندی افزایشی است. از طرف دیگر با توجه به اینکه اختلاف قیمت بنزین در کشور نسبت به کشورهای همجوار بسیار بالاست. بنابراین از جهت اینکه کارت های سوخت شخصی به مناطق مرزی مهاجرت می کند و در آنجا تخلیه می شود، در جهت مدیریت و جلوگیری از قاچاق سوخت، در رابطه کاهش سهمیه تصمیم انجام شد.

جلیل سالاری افزود: در کارت سوخت اشخاص، سهمیه ای 60 لیتری وجود دارد که که براساس مبلغ 1500 تومان است. این مبلغ سهمیه مازادی است که به موازات آن جایگاه داران می توانند استفاده کنند و در اختیار همه افراد قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: براساس ارزیابی ما از سامانه، دو تا سه درصد اشخاص از نرخ دوم و عمدتاً از کارت های شخصی استفاده می کنند.  این مسیر در مبادی مرزی است که تخلیه می شود و این روند به افزایش مهاجرت و قاچاق سوخت دامن زده است. از این جهت بود که چنین بررسی و تمهیداتی انجام شد. لذا با توجه به این موجودی، یک خودرو عملاً 3000 کیلومتر در طول ماه جابه جا نمی شوند، که حتی بخواهند از کارت سوخت شخصی و این سهمیه نرخ دوم استفاده کند. بنابراین این مسیر، مسیری برای جلوگیری  و کنترل قاچاق است و با توجه به اختلاف قیمتی است که ما در این کشور و کشورهای همجوار داریم.

سالاری در خصوص اینکه آیا این طرح به مرحله اجرا رسیده است یا خیر گفت: این موضوع، از گذشته در حال مدیریت است و موردی نیست که در این زمینه چالشی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: در پاسخ به این سوال که برای افرادی که قصد سفر دارند و مصرف سوخت آنها بیش از مبلغ تعیین شده جدید بود، چه تمهیدی اندیشیده شده است گفت: در هر حال حاضر هر جایگاه سوخت، دو کارت 10 هزارلیتری دارد. زمانی که ما سامانه را بررسی می کنیم، 2 الی 3 درصد تراکنش از طریق کارت شخصی و سهمیه خودشان است و سایر افراد از کارت جایگاه دار استفاده می کنند که به وفور در جایگاه ها وجود دارد و عملاً چالشی برای این موضوع ایجاد نمی شود و می توانند از این مسیر سوخت گیری را انجام دهند.

وی در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین گفت: هیچگونه افزایش قیمت بنزینی در برنامه نداریم.

پیش از این نیز سالاری در خردادماه سال جاری، با تأکید بر مطلوب بودن ذخیره‌سازی‌های سوخت کشور گفته بود: هیچ بحثی درباره افزایش قیمت بنزین در کشور مطرح نیست و آنچه در فضای رسانه‌ای درباره قیمت بنزین و جمع‌آوری کارت سوخت آزاد به ‌صورت غیرواقعی مطرح می‌شود، صحت ندارد.

وی اعلام کرد که جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌های عرضه صحت ندارد و دولت نیز هیچ‌گونه برنامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت سوخت ندارد. سالاری همچنین با بیان اینکه ذخیره‌سازی سوخت در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: چالش و مشکلی در زمینه تأمین سوخت در کشور وجود ندارد و با توجه به ذخیره‌سازی مطلوب صورت‌ گرفته در شرایط فعلی، سوخت مایع موردنیاز حوزه نیروگاهی تأمین می‌شود.

منبع car.ir


نظرات