1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. سهمیه انواع خودروهای فرسوده برای شرکت در قرعه کشی+ جدول

سهمیه انواع خودروهای فرسوده برای شرکت در قرعه کشی+ جدول

24 مهر 1401
  • 0

سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت سازمان راهداری با اشاره به تحویل 2 ماهه خودروهای جایگزین، به توضیح جزئیات اختصاص سهمیه سن فرسودگی خودروهای فرسوده پرداخت.

علیرضا احمدی با اشاره به اختصاص سهمیه 20 درصدی فروش تولید خودروسازان داخلی به مالکان خودروهای فرسوده،‌ عنوان کرد: معیار فرسوده بودن یک خودرو بر اساس آیین‌نامه خارج کردن خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک مرز سن فرسودگی است.

احمدی روز گذشته، از اختصاص سهمیه 20 درصدی به فروش محصولات خودوروسازان به مالکان خودروهای فرسوده خبر داده و گفته بود: به منظور اجرای بند ف تبصره 7 قانون بودجه سال 1401 حسب پیگیری‌های مکرر ستاد و جلسات متعدد با نمایندگان وزارت صمت و خودروسازان، سهم 20 درصدی از قرعه کشی مرحله اخیر خودروهای شرکت‌های تولیدکننده داخلی به مالکان خودروهای فرسوده تعلق گرفت.

وی اضافه کرد: مشروط به اینکه در هنگام تحویل خودرو جدید خریدار، گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد، این در حالی است که در قانون بودجه 10 درصد خودروهای قرعه‌کشی به دارندگان خودروهای فرسوده تعلق می‌گیرد، بنابراین مصوبه مذکور مشوق مضاعفی برای اسقاط خودرو است.

احمدی همچنین گفت: افرادی که مشمول طرح خودروی فرسوده هستند و خودروی فرسوده دارند، از این بعد می توانند در طرح فروش خودرو، ثبت‌نام کنند و به شرط برنده شدن کد ثبت‌نامی این افراد، از ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت استعلام صورت خواهد گرفت. درصورتی که براساس کد ثبت‌نامی، خودرو فرسوده وجود داشت، منوط بر آن‌که تا دو ماه آینده، شخص خودروی خود را اسقاط و گواهی اسقاط را ارائه دهد، خودروی مورد تقاضا، قابل تحویل خواهد بود.

در جدول زیر، سن فرسودگی هر یک از انواع خودروها به تفکیک آمده است: 

 

سن فرسودگی انواع خودروها برای شرکت در قرعه کشی

خودرو  سن فرسودگی 
سواری و سواری کار 15 سال
خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز  8 سال
خودروهای عمومی پایه‌گازسوز  10 سال
خودروهای عمومی برقی  14 سال
وانت پایه‌ گازسوز  14 سال
وانت بنزینی دوگانه‌سوز دیزلی 13 سال
اتوبوس درون‌شهری دیزلی  8 سال
اتوبوس پایه‌ گازسوز  10 سال
اتوبوس درون‌شهری برقی (بازسازی شده) 20 سال
مینی بوس و میدل باس درون‌شهری و برون شهری دیزلی  8 سال
مینی بوس و میدل باس پایه‌گاز  10 سال
مینی بوس و میدل باس برقی بازسازی شده 20 سال
اتوبوس برون‌شهری  10 سال
کشنده، کامیون و کامیونت  16 سال
موتورسیکلت بنزینی کابراتوری  5 سال
موتورسیکلت بنزینی انژکتوری  6 سال
موتورسیکلت برقی 12 سال
منبع تسنیم


نظرات