1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. شرایط فروش لیزینگی محصولات ایران خودرو از سال آینده

شرایط فروش لیزینگی محصولات ایران خودرو از سال آینده

30 مهر 1401
  • 0

به گفته مدیر صنایع خودرو وزارت صمت، سال آینده مقدمات فروش لیزینگی اکثر تولیدات دو خودروساز داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا فراهم می شود.

در حال حاضر نیز شرکت سایپا، فروش لیزینگی خودرو شاهین را با سود 21 درصد آغاز کرده است که بر اساس گفته کارشناسان، در شرایط رکود اقتصادی در بازار خودرو، سود قابل توجهی محسوب می شود. 

سرپرست دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با این میزان سود گفته که این موضوع در حیطه سیاستگذاری های داخلی این شرکت است و وزارت نمی تواند در این زمینه اظهار نظر کند. 

عبدالله توکلی لاهیجانی در همین رابطه گفته است که چنانچه شکایتی در زمینه بالا بودن سود سایپا ثبت شود، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌تواند به این مسئله وارد شود و آن را مورد بررسی قرار دهد. 

این مقام مسئول همچنین موضوع فروش اقساطی خودرو را از جمله وظایف دولت نمی داند، ولی شیوه فروش این خودرو را در تنظیم بازار تاثیرگذار عنوان کرده است.

وی فروش خودرو در سال جاری را به علت امکان شرایط خرید اقساطی خودرو نسبت به گذشته متفاوت دانست و گفت که تولیدکنندگان در سال جاری برای خرید خودرو وام در نظر گرفته اند. به گفته او، بعد از آن حذف ۵۰ درصد از خودروها از فرآیند قرعه کشی، قطعاً فروش اقساطی تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت و باعث متعادل شدن آن خواهد شد.

توکلی لاهیجانی همچنین در خصوص امکان خرید اقساطی در ماه‌های آینده بیان کرد که خودروهای دیگر نیز به تدریج به فرآیند فروش اقساطی اضافه خواهند شد؛ در ابتدا ایران خودرو فروش خودرو از طریق فرآیند قرعه کشی را حذف خواهد کرد؛ بعد از دنبال کردن سیاست افزایش تولید (در قدم اول ایران خودرو تولید تارا را افزایش داده است)، به سمت فروش لیزینگی خواهند رفت.

به گفته توکلی لاهیجانی؛ سال آینده مقدمات فروش لیزینگی اکثر تولیدات ۲ خودروساز داخلی فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید خودروهای کامل در ۶ ماه ابتدای سال جاری ۲۸۸ درصد افزایش داشته است، زیرا جریان تولید در خودروسازان تثبیت و نظمی در حوزه تامین فراهم شده است و دیگر شاهد تولید خودروهای ناقص نیستیم و تعداد خودروهایی که به پارکینگ می رفته اند، صفر شده‌ است.

این آمار نشان دهنده آن است که افزایش تولید منجر به آن شده  که یک خودروساز (سایپا) به طور کامل از فرآیند قرعه‌کشی حذف و خودروساز دیگری (ایران خودرو) در مسیر خروج از فرآیند قرعه‌کشی قرار بگیرد.

 



نظرات