نگاهی به قیمت خودروهای هیبریدی بازار ایران

17 اردیبهشت 140315:15
5 دقیقه


نگاهی به قیمت خودروهای هیبریدی بازار ایران

خودروهای هیبریدی و PHEV همواره در بازار ایران گزینه ای خاص برای افرادی با دغدغه های محیط زیست و یا افراد خاص پسند بوده است. در دهه گذشته که واردات خودرو آزاد بود، خودروهای هیبریدی متعددی در بازار حضور داشتند. خودروهایی نظیر نظیر هیوندای سوناتا LF هیبریدی و میتسوبیشی اوتلندر PHEV رهبران پرفروش تر این بازار کوچک بودند و خودروهای دیگری نظیر تویوتا CHR، کیا اپتیما هیبریدی و لکسوس CT200 نیز با تعداد کمتری در این بازار حضور داشتند.

به طور کلی، مشتریان این قبیل خودروها از افراد متمول تر جامعه بودند. اکنون نیز پس از چندین سال ممنوعیت واردات و افزایش قیمت ارز، قیمت هیبریدی های وارداتی سر به فلک گذاشته و با اتمام گارانتی این خودروها، هزینه های تعویض باتری نیز انتظار مالکین و خریداران بالقوه را می کشد.

اما با سیاست های جدید وزارت صمت مبنی بر حمایت از واردات و مونتاژ خودروهای پاک، به نظر می رسد که حضور هیبریدی ها در بازار ایران در حال گرفتن جانی تازه است؛ این بار البته با خودروهای چینی!

نخستین خودروی هیبریدی جدید بازار در مدت اخیر، تیگو 8 e+ بوده که توسط مدیران خودرو مونتاژ و عرضه می شود، این خودرو هم اکنون با قیمت کارخانه ای 2 میلیارد و 791 میلیون به فروش می رسد و در بازار آزاد نیز قیمتی در حدود 3 میلیارد و 200 میلیون تومان دارد.

04.webp

دومین هیبریدی بازار اما محصولی از شرکت آرین پارس موتور است که با لاماری ایما در بازار ایران حضور دارد و به تازگی نیز برای رقابت با مدیران خودرو، نسخه هیبرید این خودرو با نام لاماری ایما HEV را به صورت وارداتی به ایران آورده است.

لاماری ایما بنزینی که در ایران مونتاژ می شد، با طراحی جذاب و قوای فنی مناسب خود توانست به محبوبیت مناسبی دست یابد، اما مواردی مانند تیراژ پایین تولید و کمبود برخی آپشن های رفاهی به پاشنه آشیل آن تبدیل شده بودند، در لاماری هیبریدی اما این موارد به صورت کلی رفع شده اند، عرضه این محصول به صورت وارداتی نگرانی ها از بابت ایرادات منتاژی و تیراژ تولید را به کلی رفع کرده؛ همچنین آرین پارس موتور لاماری ایما هیبریدی را با انبوهی از آپشن ها وارد بازار ایران کرده است تا دیگر انتقادی از نظر امکانات رفاهی نیز به این خودرو وارد نباشد، این شرکت ایمای هیبریدی را نخستین بار در اسفند ماه سال گذشته با برچسب قیمتی 1 میلیارد و 898 میلیون تومانی عرضه کرد، حدود 900 میلیون تومان ارزان تر از تیگو 8 پرو هیبریدی! همچنین با این اختلاف قیمتی بنظر می رسد لاماری HEV در بازار با قیمتی در محدوده ۲.۵ میلیارد تومان معامله شود...

47.webp

البته باید گفت که این دو خودرو مستقیما رقیب یکدیگر نیستند و تیگو 8 PHEV ضمن پلاگین هایبرید بودن، در کلاس خودرویی متفاوت و بزرگتری قرار دارد. آپشن های بیشتری داشته و از موتور قدرتمند تری نیز بهره می برد.

با این حال، اختلاف قیمت بسیار زیاد میان این دو خودرو، باعث می شود که در یک بازار راکد و با نقدینگی کم، کفه ترازو به سمت محصول لاماری سنگین تر شود. به جرات می توان گفت که برای فردی که به دنبال خرید یک خودروی هیبریدی پاک بوده و دغدغه محیط زیست و مصرف سوخت دارد، لاماری ایما HEV گزینه مقرون به صرفه تری است.

نمی توان وارداتی بودن این خودرو و در نتیجه کیفیت ساخت و مونتاژ بالاتر آن را نیز در مقابل تیگو 8 مونتاژی در نظر نگرفت!

45.webp

هرچند مدیران خودرو نیز بیکار ننشسته و در صدد عرضه تیگو 7 پرو هیبریدی است. این خودرو مدتی قبل در پیست اتومبیلرانی آزادی معرفی و تست درایو آن برگزار شد. هم اکنون نیز مدتی است که بیلبوردهای این خودرو در سطح شهر دیده می شود و احتمالا به زودی این خودرو راهی بازار خواهد شد.

تیگو 7 پرو برای رقابت با لاماری ایما هیبریدی به بازار خواهد آمد. با این حال، شنیده ها حاکی از این است که قیمت این خودرو گران تر از لاماری هیبریدی وارداتی خواهد بود. تا آن زمان و شاید حتی بعد از آن، می توان گفت که لاماری HEV با توجه به قیمت، وارداتی بودن و آپشن ها بالاترین ارزش خرید را در بازار خودروهای هیبریدی و PHEV دارد.

02.webp

منبع: Car.ir