مقایسه سدان‌های خانوادگی: کیا K5، هیوندای سوناتا، تویوتا کمری و هوندا آکورد 2025

11 آبان 14038:00
22 دقیقه


b l  (2) copy.webp

روزگاری سدان‌های خانوادگی فروش بالایی در بازار ایالات متحده داشتند اما چند سالی می‌شود که این فروش به شاسی‌بلند‌ها تعلق پیدا کرده! با این حال بدان معنا نیست که در سال 2024 نمی‌توانید سدان خانوادگی مناسبی خریداری کنید. شاید خودروهایی چون کیا K5، هیوندای سوناتا، تویوتا کمری یا هوندا آکورد مدل 2025 چندان مورد توجه بازار نباشند، اما می‌توان آنها را از بهترین سدان‌های سایز متوسط بازار دانست. این مدل‌ها دارای ویژگی‌های مثبتی در سگمنت خود هستند و می‌توانند رضایت مخاطب خود را جلب کنند. در ادامه به تست و مقایسه چهار مدل مورد اشاره خواهیم پرداخت.

نام خودرو Honda Accord Hyrid  Touring 2024 Hyundai Sonata SEL HTRAC 2024 KIA K5 EX 2025 Toyota Camry XLE 2025
حجم موتور 1993cc 2497cc 2497cc 2487cc
گیربکس تک سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک CVT
شتاب 0 تا 100 6.6 7.9 7.6 7.1
تایم 400 متر 15.2 16 15.7 15.4
مسافت ترمزگیری 35.96 متر 35.66 متر 38.1 متر 33.89 متر
شتاب جانبی 0.87G 0.82G 0.83G 0.82G
قیمت 39.985 دلار 30.360 دلار 35.930 دلار 39.720 دلار

1.webp

 

طراحی داخلی و بیرونی

خبر خوب در این تست آن است که تمامی مدل‌ها یا نسل جدید هستند یا مدل فیس‌لیف جدید محسوب می‌شوند. بنابراین چیز‌های زیادی برای ارائه دارند. 

شرکت تویوتا در اوایل سال 2024، کمری جدید را رونمایی کرد. اگرچه این مدل طراحی شبیه به پریوس پیدا کرده اما در استایل خود کاملا محافظه‌کار است. در نمای جلو آن چراغ‌های راهنمای شیکی را شاهد هستیم و در عقب نیز نام کمری به چشم می‌خورد. اگر به دنبال تغییرات بسیار زیاد در چهره کمری 2025 هستید، شاید چندان تغییر نکرده باشد زیرا کمری‌ها برای فروش بیشتر تغییرات بزرگی در طراحی خود نمی‌بینند. 

b l  (2) copy.webp

در کابین داخلی شاهد تریم مشکی پیانویی نیستیم و تویوتا به سراغ تریم پارچه‌ای دارای بافت رفته است. تریم XLE کمری 2025 مورد تست دارای کابین داخلی با میکروفایبر خاکستری است که شامل دوخت‌هایی با طرح لوزی می‌شود، دوخت‌هایی که روی درب و داشبورد هم به چشم می‌خورند. در روی داشبورد شاهد کلاستر و سیستم سرگرمی با نمایشگر بزرگ هستیم که در راستای هم قرار گرفته اند. در کنار کنسول نیز شاهد پد شارژ بی‌سیم و جالیوانی هستیم. به طور کلی تویوتا ترکیب خوبی از کلیدهای لمسی و فیزیکی را در روی داشبورد تعبیه کرد.

b l  (2) copy.webp

 کیا K5 برای مدل 2025 به‌روزرسانی نه چندان مهمی را دریافت کرد و چراغ جلو با طرح z جسورانه نظر هر فردی را به خود جلب می‌کند. در این تست به وضوح باید K5 را از نظر طراحی اسپرت‌ترین دانست. نمای جلوی K5 همیشه جذاب بوده و در مدل 2025 جذابیت بیشتری هم دارد. طراحی چراغ عقب به دو نوار مجزا تقسیم شده و ستون C دارای نوار کرومی است که در زیر شیشه عقب قرار گرفته!

1.webp

کیا K5 در کابین داخلی نیز طراحی اسپرت دارد و شاهد نمایشگر کلاستر و سیستم سرگرمی در راستای هم هستیم. همچنین پد شارژ بی‌سیم در کنار کنسول وسط قرار گرفته و سیستم سرگرمی عملکرد بهتری باتوجه به پردازنده و سخت افزار بهبود یافته دارد. بنابراین با سیستم سرگرمی کیا K5 مدل 2025 تجربه کاربری بهتری می‌توان داشت.

b l  (2) copy.webp

وقتی هیوندای سوناتا نسل هشتم فعلی خود را در سال 2019 برای مدل سال 2020 معرفی کرد، نمی‌توانستیم چشمان خود را به آن بدوزیم. سدانی که طراحی بی‌معنا و شاید زشتی برای آن در نظر گرفته شده بود؛ بنابراین، با اینکه سوناتا 2024 یک مدل کاملاً جدید نیست، اما بروزرسانی چشم نوازی به خود دیده است. هیوندای به‌روز شده دارای خطوط افقی کشیده و ظاهری اسپرت است که نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. البته هیوندای سابقه درخشانی در طراحی خودروها داشته و این موضوع در N Vision 74 به وضوح پیدا است.

b l  (2) copy.webp

سوناتا از کابینی شبیه K5 برخوردار است و به ظور استاندارد با اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو ارائه می‌شود. همچنین مانند هیوندای سانتافه جدید، شیفتر از کنسول میانی به ستون فرمان برای جادارتر شدن تغییر مکان داده. فرمان نیز یک بروزرسانی دریافت کرده و پره‌های آن دیگر به سمت پایین "افتاده" نیست. در میان تمام خودروهایی که برای این مقایسه تحت تست قرار گرفت، سوناتا از نظر بصری جالب‌ترین است.

b l  (2) copy.webp

در نهایت به هوندا آکورد می‌رسیم. این سدان یک مدل نسل جدید است که هنوز تا حدودی شبیه به مدل قبلی است. در حالی که استایل محافظه کارانه دارد، اما امروزی و متناسب با روندهای عمومی صنعت پیش رفته و خطوط ظریف روی بدنه قابل مشاهده است.

b l  (2) copy.webp

در طراحی داخل کابین تغییرات چندانی شاهد نیستیم. به جز افزوده شدن انتخاب‌گر تنظیمات زیر دریچه تهویه که درست زیر سیستم اطلاعات سرگرمی قرار گرفته. فرمان مشابه مدل قبل است و کلاستر آنالوگ به یک کلاستر دیجیتال تغییر وضعیت داده. کابین در بیشتر نماها قابل قبول است و یک فرد صاحب آکورد تجربه سواری لذت‌بخش و باکیفیتی را بدست خواهد آورد. یکی از مشکلات کابین آکورد، عدم تطبیق‌پذیری صفحه نمایش سیستم سرگرمی با داشبورد است که چندان جای مناسبی قرار نگرفته!

b l  (2) copy.webp

 زیر کاپوت چه خبر است؟

تمامی کمری‌های موجود در مدل هیبریدی به فروش می‌رسند و بنابراین خودروی مورد تست نیز با پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر در کنار دو موتور الکتریکی  قدرت 225 اسب بخاری تولید می‌کند. در تمام تریم های کمری، XLE نشان دهنده بالاترین مدل است که می‌توانید دریافت کنید. ویژگی‌های استاندارد شامل رینگ 18 اینچی، تزئینات داخلی چرم و میکروفایبر، گرمکن صندلی‌ها، قابلیت تغییر حالت هشت جهته صندلی‌ها، شیشه‌های چند لایه آکوستیک در سمت جلو برای کابینی آرام‌تر و … می‌شود.

b l  (2) copy.webp

کیا K5 با سیستم دو چرخ جلو محرک مجهز به یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر با قدرت 191 اسب بخار است. تریم EX نشان دهنده سطح متوسط ​​است و به نظر می‌رسد این همان چیزی است که کیا به آن توجه ویژه‌ای داشته است. صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی، فرمان گرم شونده، ورود به خودرو با گوشی، سیستم صوتی پریمیوم Bose و دوربین 360 درجه را به عنوان بخشی از ویژگی‌های استاندارد دریافت می‌کند. ما نمی‌توانیم یکی دیگر از تریم‌های معمولی میان‌رده‌ای را به یاد بیاوریم که چنین ویژگی  هایی داشته باشد.

b l  (2) copy.webp

سوناتا در تریم SEL اکنون می‌تواند با سیستم چهار چرخ محرک AWD به  فروش برسد و مدل تحت تست نیز همین گزینه است. مانند K5، موتور 2.5 لیتری سوناتا نیز 191 اسب بخار قدرت دارد. تریم پایه SEL نگاهی نادر از یک مدل را به ما ارائه می‌کند، در حالی که تمام آپشن‌ها را دربرنمی‌گیرد اما نتیجه یک فضای داخلی بسیار جذاب است که شامل صندلی‌های پارچه‌ای و پلاستیک‌ باکیفیت می‌شود، صندلی‌ها دوخت‌ زیبایی دارند و به سیستم گرمکن مجهز هستند و در سوی دیگر داخل کابین یک صفحه نمایش لمسی بزرگ 12.3 اینچی برای سیستم سرگرمی تدارک دیده شد.

b l  (2) copy.webp

در مقابل، آکورد در تریم تورینگ که تحت تست قرار گرفت، بالاترین مدلی است که می‌توانید تهیه کنید. علاوه بر این که به طور انحصاری با یک پیشرانه هیبریدی (2.0 لیتری چهار سیلندر، 204 اسب بخار هیبریدی، دیفرانسیل جلو) عرضه می‌شود، تریم Touring مجموعه‌ای از ویژگی‌های خوب را به مخاطب ارائه می‌دهد. از جمله آنها باید به صفحه نمایش لمسی بزرگ‌تر، سیستم صوتی لوکس Bose، شیشه آکوستیک چندلایه جلو و درب جلو، صندلی‌های جلو دارای سیستم گرمکن و سردکن، صندلی عقب با سیستم گرمکن و….، ناگفته نماند این تریم هوندا آکورد بیش از 39985 دلار قیمت دارد.  

b l  (2) copy.webp

از نظر فضای کابین، هر چهار خودرو مورد تست دارای حجم فضای مشابهی هستند. البته باید بیان داشت که از میان چهار مدل، آکورد و کمری حجم بیشتری دارند و آکورد فضای بار بیشتری هم ارائه می‌دهد.  در مورد بهره وری سوخت تقریبا همگی شبیه هم هستند.

عملکرد سدان‌ها در خیابان

در مورد تکمیل یک فناوری در 25 سال، کاری که تویوتا با هیبریدی‌ها انجام داده قابل توجه است. کمری آخرین شواهد از تمام آن سال‌های توسعه بوده و نشان دهنده موفقیت تویوتا است. رانندگی با آن تجربه یک پیشرانه واقعا دوست‌داشتنی را تداعی میکند که قدرت مناسب آن شما را بدون زحمت در شهر می‌گرداند. سریع و قدرتمند، این تجربه بیشتر از همیشه شیرین و مدرن به نظر می‌رسد.

علیرغم ظاهر محافظه کار، کمری اسپرت‌ترین گزینه است که تا به حال سوار شدیم. اگرچه همچنان احساس چندانی ایجاد نمی‌کند، فرمان سنگین اعتماد به نفس را در پیچ‌ها بیشتر کرده و گشتاور پیشرانه تضمین می‌کند که هرگز واقعاً غافلگیر نشوید. با این حال، کارشناسان ما بر سر دو چیز نظر متفاوتی پیدا کردند. اول، کیفیت سواری آن و دیگری ترمز است. این دو نظرات متفاوتی به وجود آوردند. برخی می‌گفتند که کیفیت سواری کمری جذاب نیست و عده دیگری آن را جذاب توصیف کردند. در سوی دیگر به نظر برخی ترمز نرم و راحت است و دیگران ترمز را نامناسب عنوان نمودند!

b l  (2) copy.webp

در گذشته، ما از K5 به خاطر طراحی اسپرت‌تر از آن انتقاد می‌کردیم که در اینجا نیز صدق می‌کند. پدال ترمز اسفنجی با واکنش کند، گیربکس گیج  در تصمیم گیری ها، کنترل کشش بیش از حد، فرمان بدون احساس و سیستم تعلیق فنریطراحی اسپرت k5 را تحت تاثیر قرار می دهند! این موارد لذت بردن از محصول کیا را سخت می‌کند. به ویژه، لرزش برجسته موتور در دور آرام به خصوص در حالت اسپرت ، پس از مدتی روی اعصاب راننده می رود!

امکانات رفاهی موجود و ویژگی‌های راحتی فن‌آوری، جایی است که K5 بیش از همه می‌درخشد. شما واقعاً انتظار ندارید که صندلی‌های گرم شونده و خنک کننده و دوربین 360 درجه را در تریم میانی یک سدان متوسط ​​معمولی داشته باشید. از این نظر، کیا ما را به یاد مزدا می‌اندازد: به خریداران چیزی نسبتاً لوکس برای قیمت‌های غیر لوکس ارائه می‌دهد. با توجه به اینکه K5 به همان اندازه جذاب به نظر می‌رسد، ما متوجه می‌شویم که این دو جنبه برای قانع کننده بودن کافی است.

b l  (2) copy.webp

پیشرانه کیا در سوناتا هم عملکرد بهتری ندارد. به شکلی که کارشناسان پیشرانه را کند دانستند و محصول کیا از پیشرانه بهتری برخوردار است. اما حداقل در یک بسته بسیار منسجم‌تر قرار گرفته است. از آن جایی که سیستم تعلیق نرم‌تر به نظر می‌رسد و به سختی K5 نیست، هیوندای بیشتر به همان صورتی که یک سدان رایج باید از روی سنگ‌فرش عبور کند این کار را انجام می دهد، سوناتا همچنین کمبود قدرت خود را با فرمان سنگین و دقیق و با حرکت خوب خود جبران می‌کند. قرار حالت رانندگی در حالت اسپرت نیز هیچ تفاوت واقعی قابل تشخیصی در عملکرد ایجاد نمکرد!

با این حال ما تحت تأثیر ترمزها قرار گرفتیم زیرا استفاده از آنها کاملا قابل اطمینان بود و توقف‌های متوالی از 100 تا 0 در طی آزمایش، فواصل توقف ثابت را نشان داد.

در اغلب موارد، وسایل نقلیه مقرون‌به‌صرفه قیمت‌های خود را با برخی قسمت های کابین به خریدار نشان می‌دهند، بخش هایی مثل دکمه‌ها و متریال داخلی. این مورد در مورد آکورد صدق نمی‌کند، زیرا هوندا به جزئیات کوچکی که غنای کابین را افزایش می‌دهد توجه دارد. متریالی با کیفیت قابل قبول که می‌تواند نظر مخاطب را جلب کند!

این مدل حس لوکس را در کنار پیشرانه قوی و آرام رقم می‌زند.  وقتی با یک جاده پرپیچ و خم رو به رو می‌شوید، بهتر از آنچه که نیاز است، کنترل می‌کند و هوندا می‌تواند با فوریت رضایت راننده را جلب کند. اگر مراقب نباشید، ترمزها می توانند کمی محکم باشند، اما اگر پدال را با تأمل فشار دهید، بازخورد آن کاملا مناسب است. مانند یک خودروی برقی خالص، می‌توانید قدرت ترمز احیاکننده آکورد را تنظیم کنید. در قوی‌ترین حالت خود هم اتومبیل را به طور کامل متوقف نمی‌کند.

b l  (2) copy.webp

در بین هر چهار خودرو، عملکرد حفظ خطوط آکورد ناامید کننده‌ترین بود. در حالی که درگیر بودیم، ما را در لاین پینگ پنگ می‌کرد و حتی اجازه خروج کامل از خط را می‌داد، با این حال، شایان ذکر است که ما پیشتر ناهماهنگی‌های فناوری هوندا Sense را بین خودروهای آن مشاهده کردیم. برخی از آنها عالی عمل کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر، مانند این آکورد خاص، کارکرد خوبی نداشتند.

آمار رسمی تست نشان می‌دهد که آکورد سریع‌ترین  0 تا 100 را داشت و کیا K5 نیز بهترین خط ترمز.

b l  (2) copy.webp

و برنده کیست؟

برنده این تست خودرویی نیست جز تویوتا کمری 2025. مدرن‌ترین و کامل‌ترین گزینه که دارای پیشرانه، ویژگی‌ها، حس رانندگی و قیمتی قابل قبول است. مصرف سوخت باورنکردنی دارد و حتی گزینه AWD نیز برای آن تدارک دیده شد. خودروهایی مانند کمری اغلب متهم به "رانندگی خسته کننده" هستند. این دیگر صدق نمی‌کند، زیرا رانندگی با مدل جدید آن واقعاً سرگرم کننده است. ما احساس می‌کنیم خریداران بیشترین سود را با خرید این محصول تویوتا بدست خواهند آورد.

b l  (2) copy.webp

مقام دوم به هیوندای سوناتا تعلق دارد که ما را تحت تاثیر قرار داد. سوناتا وانمود نمی‌کند چیزی است که نیست و تجربه رانندگی آرام آن، آن را به همراهی دلپذیر برای هر خانواده تبدیل می‌کند. درست است، موتور کمی صدا دارد، اما تقریباً در بیشتر موارد شما را راضی خواهد کرد.

b l  (2) copy.webp

در جایگاه سوم هوندا آکورد قرار دارد و مسلماً این یک ارتباط سخت بود، ما برای دومین بار بین آن و سوناتا انتخاب سختی داشتیم. هیبریدی بودن قوای محرکه آکورد را در جاهایی که احساس می‌کردیم بد جلوه داد اما عامل تعیین‌کننده در نهایت به قیمت بستگی داشت. بیشتر ویژگی‌های لوکس فوق‌العاده‌ای که از آن لذت می‌بردیم همچون شیشه‌های آکوستیک، صندلی‌های مجهز، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، شارژ بی‌سیم، برنامه‌های Google، هداپ دیسپلی و… همگی در تریم گران قیمت تورینگ یافت می‌شوند. آکورد با قیمتی کمتر از 40000 دلار، گران‌ترین خودرو در تست ما بود. به‌علاوه، پیشرانه هیبریدی تنها در تریم گران قیمت آکورد یافت می‌شود و همانطور که گفته شد، اصلاً گزینه AWD وجود ندارد در حالی که کل تریم کمری هیبرید هستند و  شامل مدل AWD هم می‌شود.

b l  (2) copy.webp

فهرست خودروها براساس رتبه بندی:

4) کیا K5

مزایا معایب
فضای بار و سرنشین مناسب برای رانندگی اسپرت مناسبی نیست
طراحی اسپرت پیشرانه پرصدا
تریم متوسط گزینه مطلوب سیستم انتقال قدرت کند

نتیجه: در مقایسه با سه رقیب دیگر گزینه عالی نیست.

b l  (2) copy.webp

3) هوندا آکورد

مزایا معایب
کابین راحت عدم وجود مدل AWD
پیشرانه خوب تریم تورینگ گران قیمت
هندلینگ نرم سیستم کنترل حفظ خطوط ناکارآمد

نتیجه: هوندا آکورد پیشرانه هیبریدی خوبی دارد اما هزینه بالایی برای تهیه آن باید پرداخت کرد.

b l  (2) copy.webp

2) هیوندای سوناتا

مزایا معایب
سواری نرم و راحت پیشرانه نه چندان قوی
عملکرد ترمز خوب طراحی ظاهری نه چندان جذاب برای همه سلایق
تریم پایه هم آپشن های مناسبی دارد اسپرت نبودن

نتیجه: اگرچه پیشرانه چندان قوی ندارد اما گزینه شیک و خوش قیمت است که حتی در تریم پایه شما را بدون آپشن نمی‌گذارد.

b l  (2) copy.webp

1) تویوتا کمری

مزایا معایب
مصرف سوخت کم سواری نه چندان راحت
رانندگی سرگرم کننده سیستم ترمز کمی کند
سیستم هیبریدی مدرن کابین نه چندان جذاب

نتیجه: این مدل دارای سیستم هیبریدی مدرنی بوده و در مدل AWD هم قابل خریداری است. البته بسیار اسپرت احساس می‌شود.

b l  (2) copy.webp

منبع: Car.ir