ابتدای امسال زمانی که مزدا تولید مزدا ۶ را در ژاپن متوقف کرد، احتمال تولید نسل بعدی این خودرو(یک سدان جدید) بر روی یک پلتفرم جدید دیفرانسیل عقب را رد کرد، چرا که معتقد بود کراس اورهای بزرگ شرکت با پیشرانه ۶ سیلندر خطی جای آن را پر خواهد کرد!
این موضوع در پی اطلاعیه مشابهی که در اوایل سال ۲۰۲۲ منتشر شده بود که بیان میکرد مزدا برنامه ریزی خود برای رقابت با محصولات لوکس آلمانی را تغییر می دهد مطرح شد، با این حال هنوز امیدواری وجود دارد.
به گفته مدیر محصول گروه مزدا، این کمپانی ژاپنی تولید مزدا 6 جدید دیفرانسیل عقب را کاملا منتفی نکرده است. Kohei Shibata به مجله درایو استرالیا گفته که تولید این خودرو در صورتی که تقاضا برای خودروهای سدان بار دیکر این نوع مدل افزایش یابد انجام خواهد شد. او همچنین بیان داشت:
"از نظر من یک سدان FR [موتور جلو، دیفرانسیل عقب] رویای خوبی برای همه خواهد بود. روزنامهنگاران همیشه به من میگویند که باید یک سدان بسازی، اما این خودروها بازار بسیار محدودی دارند.. بنابراین اگر مردم تقاضا را افزایش دهند، قطعا وضعیت تغییر خواهد کرد و به ما اجازه میدهد تا این مدل خودروها را تولید کنیم."
البته منظور شیباتا تنها محصولات مزدا نبود و به صورت کلی اشاره او به سدانها است. تویوتا با کرولا و کمری ثابت کرده که اگر محصول مناسب باشد، هنوز هم تقاضای زیادی برای سدان در دنیایی که اکثر مردم آن شیفته شاسی بلند هستند، وجود دارد. از سوی دیگر، شکست خودرویی مانند کیا استینگر به مزدا یاداوری می کند که یک سدان 6 سیلندر دیفرانسیل عقب، ممکن است سرنوشت خوبی نداشته باشد.
خط تولید محصولات بزرگ مزدا همیشه تنها با چهار شاسی بلند متصوراست: CX-60، CX-70، CX-80 و CX-90. به طور واقعی، نه یک سدان بزرگ و نه یک کوپه اسپرت بزرگ، هرگز در دستور کار نبود. هرچند مدیر بخش تحقیق و توسعه مزدا اروپا، یواخیم کونز، در یک برهه زمانی رویای آن را داشت. همه چیز به عرضه و تقاضا بازمیگردد و در سال 2024، این به معنای تولید بیشتر شاسی بلندها در مقابل سایر سگمنتها است.
با این حال، مزدا در حال عرضه یک سدان دیفرانسیل عقب در سگمنت مزدا 6 است. EZ-6 محصول جوینت ونچر چانگان-مزدا در چین است که عمدتاً بر اساس چانگان شنلن SL03 توسعه یافته و یک خودروی کاملا اختصاصی مزدا نیست. شاید این موضوع تنها مربوط به چین نباشد، اما انتظار عرضه در ایالات متحده را نباید داشت.
در هر صورت باید منتظر ماند تا مشخص شود برنامه مزدا برای عرضه چنین سدانی چیست. آیا در آینده مزدا 6 دیفرانسیل عقب را مشاهده خواهیم کرد یا خیر.