روز یکشنبه ۲۵ آذرماه، کوشا خودرو با برگزاری مراسمی ویژه، فرصتی منحصربه فرد برای خبرنگاران فراهم کرد تا دو سوگلی جدید این شرکت، کیا K5 مدل ۲۰۲۴ و کیا اسپورتیج مدل ۲۰۲۴ را در یک تست درایو اختصاصی بررسی کنند. این برنامه به عنوان نخستین تست رانندگی خودروهای وارداتی در دور جدید واردات شناخته میشود. این تست در باند فرودگاه سپهر واقع در شرق تهران برگزار شد. باند فرودگاه با شرایط مناسب خود، امکان تست عملکرد خودروها در سرعت های بالا و بررسی فرمان پذیری را فراهم کرد و فضایی مناسب برای این تجربه ایجاد نمود.
معرفی و مشخصات کیا K5
پس از آزادسازی واردات خودرو، شرکت کوشا خودرو خود را به عنوان عرضه کننده جدید محصولات کیا معرفی کرد.
کیا k5 یا همان نسل جدید کیا اپتیما، که با کد اتاق DL3 شناخته شده از سال 2019 روی خط تولید کیا کره جنوبی قرار گرفته است. در این نسل، کیا نام اپتیما را از روی محصول خود برداشته و آن را کیا K5 می نامد.
در آذرماه 1402، کوشا خودرو در شوروم مرکزی خود از نسخه لو آپشن کیا K5 با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی رونمایی کرد. با این حال، کوشا خودرو با معرفی نسخه توربو کیا K5 سعی در جلب رضایت مشتریان داشت. نسخه توربو این خودرو اکنون به موتوری قدرتمند و امکانات رفاهی قابلقبولی مجهز شده است.
کیا K5 توربو از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو شارژ (کد G4FS) با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که توانایی تولید حداکثر 170 اسب بخار قدرت و 253 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور نیز از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه خشک به چرخ های جلو منتقل می شود.
کیا K5 توربو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمزهای این خودرو نیز در هر دو محور از نوع دیسکی هستند.
کیا K5 با شرکت در تست های تصادف موسسه IIHS ایالات متحده موفق به کسب بالاترین نمره ایمنی از این موسسه شده و با بهره بردن از 6 ایربگ، ایمنی خوبی در حوادث رانندگی دارد.
این خودرو همچنین در زمینه امکانات کمک رانندگی نیز حرف هایی برای گفتن دارد؛ سیستم کنترل پایداری ESC، سیستم مدیریت پایداری VSM، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC، ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم هشدار برخورد از جلو، رادار حرکت بین خطوط، سیستم جلوگیری از انحراف خودرو از خط، سیستم هشدار توجه راننده و نور بالا اتوماتیک لیست امکانات کمک رانندگی کیا K5 توربو را تشکیل می دهند.
کیا K5 توربو در زمینه امکانات رفاهی شامل مواردی نظیر شیشه بالابرهای برقی اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی، صندلی های جلو با تنظیم برقی (فاقد گرمکن و سردکن)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، مانیتور 12.3 اینچی، گرمکن غربیلک فرمان، درایو مود، ترمز پارک برقی و اتوهلد می شود.
تجربه رانندگی با کیا K5 در باند فرودگاه
با نشستن پشت فرمان کیا K5 و قرار گرفتن در باند فرودگاه، باعث شد که همه چیز رو فراموش کنیم و سریعاً نهایت شتابگیری رو با ماشین انجام بدیم. بدون معطلی دنده را روی حالت درایو قرار دادیم و وارد پیست شدیم. اولین نکتهای که توجه ما را جلب کرد، سرعت تعویض دنده از یک به دو بود. این عملکرد سریع به وضوح نشان دهنده این بود که کیا K5 از یک گیربکس دوکلاچه خشک برای انتقال نیرو به چرخهای جلو بهره میبرد. سرعت تعویض دندهها در محدوده 4000 تا 5500 دور در دقیقه کاملاً قابل قبول و سریع بود و حس خوبی به راننده منتقل میکرد.
برای لانچ کردن، خودرو را متوقف کردیم، کنترل پایداری و کنترل کشش را خاموش کردیم، حالت رانندگی را روی اسپرت قرار دادیم و برای لانچ کردن پایمان را همزمان روی پدال گاز و ترمز گذاشتیم. اما متاسفانه، سیستم خودرو اجازه لانچ را نداد و دور موتور از 1500 بالاتر نرفت. با این حال، خودرو را به حرکت درآوردیم. هرچند در ابتدای حرکت کمی لختی حس میشد، اما پس از وارد بوست شدن، شتابگیری خودرو در حد قابل توجهی برای یک سدان با موتور 1.5 لیتری بهبود یافت.
دمای هوا در محدوده صفر تا دو درجه سانتیگراد بود، بنابراین نتوانستیم حساسیت موتور به سوخت بیکیفیت را به خوبی ارزیابی کنیم. با این حال، عملکرد کیا K5 به مراتب بهتر از اپتیماهای قبلی با موتور 2.4 لیتر تنفس طبیعی بود که پیش تر در بازار ایران تجربه کرده بودیم. عملکرد گیربکس و سرعت تعویض دندهها در این خودرو، مخصوصاً در شرایط معمول، بسیار خوب بود. البته پس از فشارهای زیاد، کمی افت عملکرد در گیربکس مشاهده شد که برای یک گیربکس دوکلاچه خشک طبیعی است.
به دلیل شرایط خاص باند نظامی، جیپیاس نتوانست تایم دقیق شتاب صفر تا صد را ثبت کند، اما بر اساس عملکرد خودرو، انتظار میرود این عدد در محدوده 8 تا 8.5 ثانیه باشد.
مورد دیگری که در رانندگی با K5 به نظر می رسید کم صدا بودن کابین و عملکرد نسبتا مناسب سیستم تعلیق بود؛ البته با توجه به اینکه باند فرودگاه مکانی صاف است و ناهمواری زیادی ندارد برای بررسی بیشتر این موضوع و تایید آن باید این خودرو را در معابر عمومی تست کنیم.
معرفی و مشخصات اسپورتیج
کوشا ابتدا نسخه تنفس طبیعی و لو آپشن اسپورتیج را در شوروم خود در تهران رونمایی کرد اما این خودرو هیچگاه به بازار عرضه نشد و در شهریور ماه سال 1403 شرکت کوشا خودرو اقدام به رونمایی از نسل پنجم کیا اسپورتیج نسخه توربو در نمایشگاه خودرو مشهد کرد تا بازار ایران بار دیگر شاهد حضور این کراس اوور پرفروش کره ای در خیابان ها باشد.
اسپورتیج 2024 کوشا خودرو مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربو GDi است که 200 اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۵۳ نیوتنمتر تولید میکند. این نیرو توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. کیا اسپورتیج توربو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده و در محور عقب نیز از سیستم تعلیق مولتی لینک به همراه ترمزهای دیسکی استفاده می کند. این خودرو با وزن خالص 1870 کیلوگرم، به طور میانگین 5.8 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی مصرف می کند.
کیا اسپورتیج توربو مجهز به 6 ایربگ است (سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پردهای). همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه یورو انکپ موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده تا خیال سرنشینان آن از بابت حوادث رانندگی راحت باشد.
کیا اسپورتیج توربو مجهز به لیست بلند و بالایی از تجهیزات ایمنی از جمله، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESC، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC، سیستم هشدار ترمز اضطراری ESS، سیستم مدیریت پایداری خودرو VSM، سیستم دنبال کردن مسیر با استفاده از خطوط راهنمای جاده LFA، نوربالای اتوماتیک، سیستم جلوگیری از برخورد عابر، دوچرخه و خودرو، سیستم هشدار فاصله در زمان پارک کردن خودرو و کروز کنترل اتوماتیک است.
آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع دستی، سنسور دنده عقب، گرمکن صندلی های جلو، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12.3 اینچی مجهز به اندروید اتو و اپل کارپلی، پشتیبانی از فرمان صوتی توسط راننده، تنظیم ارتفاع نشیمنگاه صندلی راننده و سرنشین جلو، سنسور نور و ترمز پارک برقی لیست امکانات رفاهی این خودرو را تشکیل می دهند.
تجربه رانندگی کیا اسپورتیج
با توجه به فرصت محدود، بلافاصله پس از تست K5، پشت فرمان کیا اسپورتیج نشستیم. این خودرو با وزن 1870 کیلوگرم و موتور 1.5 لیتری توربو که قبل از سوار شدن ما را با این پیش فرض روبرو می کند که احتمالاً با یک خودروی نسبتا کند طرف هستیم. اما زمانی که پشت فرمان اسپورتیج قرار گرفتیم، حضور یک گیربکس 8 سرعته AT، گویای عملکردی متفاوت را میداد. دنده را روی حالت درایو گذاشتیم و با فشردن همزمان پدال گاز و ترمز، اولین تفاوت خوشحال کننده مشخص شد، امکان لانچ کردن در این خودرو وجود داشت که ویژگی مثبتی برای کیا اسپورتیج محسوب می شود.
پس از مدت کمی متوجه شدیم اسپورتیج اصلاً ماشین کندی نیست، شتاب گیری تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بسیار روان و قابل توجه بود. با فعال شدن دستگاه درگ توانستیم شتاب صفر تا صد 7.59 ثانیه را به ثبت برسانیم. این عدد برای این وزن و ابعاد کیا اسپورتیج با موتور 1.5 لیتری توربو کاملا قابل قبول است. این در حالی است که بهترین عدد ثبت شده برای نسل قبلی این خودرو (اسپورتیج جیتی لاین) حدود 11 ثانیه بود.
عملکرد گیربکس 8 سرعته AT اسپورتیج، حتی جذاب تر از K5 به نظر می رسید. سرعت تعویض دنده ها بسیار بالا بود و برخلاف K5 امکان لانج کردن فراهم بود. مزیت دیگر، استفاده از گیربکس AT است که به مراتب استهلاک پایین تری نسبت به گیربکس دوکلاچه دارد.
در باند فرودگاه سرعت را تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بالا بردیم و با فرمانهای ناگهانی، پایداری خودرو را آزمایش کردیم و حداقل در این فضا، اسپورتیج عملکرد قابل اعتمادی در بخش پایداری نشان داد. صدای داخل کابین نیز بسیار کم بود و سیستم تعلیق در مواجهه با نا همواریهای محسوس پیست، عملکردی قابل قبول از خود نشان داد.
در جریان این تست درایو شرایطی فراهم شد تا خبرنگار car.ir با سید عباس شفیعی مدیر فنی مهندسی، گارانتی و آموزش شرکت کوشا خودرو مصاحبه ای درباره خدمات پس از فروش خودروهای قدیمی و جدید کیا داشته باشد.
عباس شفیعی درباره کارشناسی و خدمات پس از فروش خودروهای قدیمی کیا گفت: برای خودروهای قدیمیتر، در حال حاضر کمپین سراسری خدمات پس از فروش در شبکه عاملیتهای ما در سراسر کشور فعال است. مشتریانی که مالک خودروهای قدیمی کیا هستند و این خودروها توسط شرکتهای دیگر عرضه شدهاند، میتوانند به نمایندگیها مراجعه کنند و از خدمات کارشناسی رایگان خودرو بهرهمند شوند. این خدمات شامل بررسی کامل خودرو با استفاده از دستگاههای عیب یاب پیشرفته و تجهیزات لازم است. پرسنل ما نیز آموزشهای لازم را دریافت کردهاند تا خدمات را به بهترین شکل ارائه دهند. در این فرآیند، تمامی عیوب خودرو شناسایی و به مشتری اطلاع داده میشود. در صورت تمایل، مشتریان میتوانند ایرادات خودرو را در همان نمایندگی رفع کنند و در صورت عدم تمایل، می توانند بدون پرداخت هزینه از مجموعه خارج شوند.
همچنین شفیعی به تامین قطعات یدکی اشاره کرد: بخش عمدهای از قطعات، برای خودروهای جدید کیا که توسط کوشا خودرو وارد شده و همچنین خودروهای قدیمیتر کیا که توسط شرکت های دیگر عرضه شده، تامین شده است. البته به دلیل تنوع بالای قطعات، مسلما امکان تأمین تمامی آنها را نداریم. با این حال، قطعات پرمصرف یا به اصطلاح تند مصرف، به طور کامل در انبارها موجود شده و به نمایندگیها توزیع شده است. برای قطعاتی که مصرف کمتری دارند، تأمین بر اساس نیاز مشتری از سوی شرکت یا بازار لوازم یدکی انجام میشود. قابل ذکر است قیمت قطعات مطابق با عرف بازار تعیین شده و در سریع ترین زمان ممکن تامین میشود. همچنین تمامی خدمات و قطعات نیز دارای گارانتی هستند، بنابراین مشتریان میتوانند با اطمینان کامل از کیفیت و پشتیبانی خدمات استفاده کنند.
ایشان درباره گارانتی خودروهای قدیمی اظهار نظر کرد: موضوع گارانتی خودروهای قدیمیتر در حال حاضر اولویت اصلی ما نیست، چرا که این خودروها نیاز به کارشناسی دقیق دارند تا وضعیت و ایرادات آنها مشخص شوند. در مرحله نخست، خودروها تحت فرآیند کارشناسی قرار میگیرند و شناسنامهای برای آنها تهیه میشود. در مرحله بعد، خودروهایی که شرایط فنی مساعد تری داشته باشند، با تمهیدات پیش بینی شده توسط شرکت پوشا خودرو، امکان فعالسازی گارانتی برای آنها فراهم میشود و مشتریان در صورت تمایل میتوانند این گارانتی را فعال کنند.
همچنین درباره ناسازگاری بنزین بیکیفیت با خودروهای توربوشارژ گفت: با توجه به کیفیت پایین سوخت کشور، کوشا خودرو اقدام به شناسایی و تست سه مدل اکتان کرده که در شبکه نمایندگیها توزیع کرده است. استفاده از این مکملها اجباری نیست، اما برای بهبود عملکرد سیستم سوخت رسانی و موتور خودرو به مشتریان پیشنهاد میشود. همچنین شرکت در قراردادهای گارانتی، اثرات ناشی از کیفیت پایین بنزین را مدنظر قرار داده است. در صورت آسیب دیدگی قطعات خودرو به دلیل بنزین بیکیفیت، این موارد تحت پوشش گارانتی قرار میگیرند و مسئولیت آن از دوش مشتری برداشته میشود.
کوشا خودرو
شرکت کوشا خودرو با بیش از ۱۵ سال تجربه موفق در واردات خودرو و تامین قطعات اصلی محصولات کیا، توانسته جایگاه چشمگیری در بازار ایران بهدست آورد. این شرکت با تمرکز بر واردات تخصصی خودروهای کیا، بهطور مستمر در حال افزایش تنوع محصولات خود است. در دور جدید واردات تاکنون، مدلهایی مانند کیا اسپورتیج، K5، سراتو، سید، سلتوس، سونت و بهصورت محدود کیا پگاس توسط این شرکت به بازار عرضه شدهاند. علاوه بر این، کوشا خودرو برنامه دارد کیا EV5 را بهعنوان یک خودروی تمام برقی پیشرفته به بازار ایران معرفی کند.