1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ارایه ۴ پیشنهاد برای حل مشکل قیمت خودرو در کشور

ارایه ۴ پیشنهاد برای حل مشکل قیمت خودرو در کشور

5 آذر 1397
  • 18

قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو ظرف سال های اخیر این روزها به چاله ای عمیق در این صنعت تبدیل شده تا جایی که خودروسازان خبر از زیان ۵ هزار میلیارد تومانی به واسطه روند فعلی قیمت گذاری می دهند. زیان دهی خودروسازان در برخی از محصولات خاص به واسطه تعیین قیمت از سوی شورای رقابت در حال حاضر شرایط را به گونه ای پیش برده که خودروسازان معتقدند تنها با افزایش ۵۰ درصدی قیمت ها توان زنده ماندن خواهند داشت.

این در حالیست که قیمت ها در حاشیه بازار به واسطه عرضه محدود خودروسازان در ماه های اخیر که به دلیل کمبود قطعه صورت گرفته، بیش از 50 درصد افزایش یافته که منجر به رکود بازار خودرو شده است. در این میان پیشنهاد تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت حاشیه بازار و تنها 5 درصد کمتر از آن، پیشنهادی بود که از سوی قطعه سازان مطرح شد تا مرهمی برای دردهای فعلی خودروسازان باشد که آن هم مورد تایید قرار نگرفت.

 ارایه ۴ پیشنهاد برای حل مشکل قیمت خودرو در کشور

حال در چنین شرایطی که همه نگاه ها به سمت رضا رحمانی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت معطوف شده خبر می رسد که تاکنون بخشنامه ای مبنی بر افزایش قیمت خودرو صادر نشده است، هرچند که کارشناسان صنعت خودرو همچنان بر تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار تاکید داشته و تجربه سال 91 را تجربه موفقی در این زمینه می دانند.

سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو با بیان این که نیاز خودروهای داخلی و مونتاژی به افزایش قیمت با هدف جبران زیان های موجود، متفاوت است، گفت: به طور قطع این نیاز حداقل 50 درصد است چرا که این میزان، ناشی از افزایش قیمت ارز بوده است.

وی افزود: این در حالیست که تعدادی از نهاده های تولید مانند ورق، آلومینیوم، فولاد، مس و . که در ظاهر داخلی هستند نیز افزایش قیمت داشته اند که مابه التفاوت این افزایش باید به 50 درصد اعلام شده اضافه شود. بر این اساس 50 درصد افزایش قیمت تنها برای خودروهایی است که درصد ساخت داخل و تیراژ بالایی دارند و برای خودروهای با کیفیت که درصد ساخت پایینی نیز دارند باید متناسب با نرخ ارز نسبت به افزایش قیمت آن ها اقدام کرد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: این که پیش از این خودروسازان مواد مورد نیاز خود را با ارز 3 هزار تومانی تامین می کردند و در حال حاضر باید این نیاز را با ارز 9 هزار تومانی تامین کنند باید محاسبه شده و افزایش قیمت سه برابری سی کی دی ها به قیمت نهایی خودروسازان اضافه شود.

مدنی بهترین روش قیمت گذاری که نظام خودکنترلی خواهد بود را تعیین قیمت در حاشیه بازار اعلام و تصریح کرد: این روش نیاز به محاسبات پی در پی ندارد این در حالیست که هم اکنون تعیین قیمت بر پایه مستندات، برای دولت، مجلس و خودروساز تبدیل به چالش شده و از سوی دیگر افزایش قیمت در حاشیه بازار را به دنبال داشته است.

وی با تاکید بر این که اصولا بر تعیین قیمت در حاشیه بازار خرد جمعی حاکم است، گفت: بدون در نظر گرفتن نظام دلالی تعیین قیمت در حاشیه بازار بهترین روش تعیین قیمت خودرو خواهد بود چرا که معمولا در صورت پایین بودن قیمت در حاشیه بازار برای خودروساز صرف نمی کند که با قیمت حاشیه بازار تولید کرده و به فروش برساند و از آن جا که به این موضوع آگاه است که بیش از این قیمت، توان خرید وجود ندارد بالطبع تولید آن محصول را متوقف و از این پس محصولی تولید می کند که مرغوبیت و مقبولیت بیشتری داشته باشد و خریدار نیز توان خرید آن با قیمت مناسب را داشته باشد.

 ارایه ۴ پیشنهاد برای حل مشکل قیمت خودرو در کشور

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این شرایط اگر قیمت خودرو به اندازه ای افزایش یابد که مردم به دلایلی قادر به خرید آن نباشند این خودروساز می تواند با تغییر در شرایط فروش اقدام به فروش بیشتر کند. این در حالیست که در همه دنیا فروش خودرو به صورت اقساطی انجام می شود و به همین دلیل قیمت خودرو، قیمت واقعی است که در حاشیه بازار تعیین می شود و از آن جا که خودروساز زیان نمی کند و خودرو را با قیمت بالا و واقعی به فروش می رساند به دلیل هزینه های تمام شده بالا، شرایط فروش را بهبود می بخشد.

مدنی افزود: ممکن است یک مشتری ایرانی برای خرید خودروی 40 میلیون تومانی قادر به پرداخت این مبلغ به صورت یک جا نباشد اما پرداخت ماهانه در مدت زمان طولانی چندان مشکلی برای او نیست با توجه به این شرایط باید تعیین قیمت خودرو را به حاشیه بازار واگذار کرد و در صورت مواجه شدن با مشکلی به نام فروش، خودروساز با کمک شرکت های لیزینگ قادر به تعیین شرایط فروش به گونه ای خواهد بود که متضرر نشود.

مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا یادآور شد: در این میان اگر دولت به شرکت های لیزینگ خصوصی کمک کند و با حاشیه به نسبت مناسب و و با اقساط بلند مدت اقدام به فروش کند هم سرمایه گذار شرکت لیزینگ تاسیس شده سود خود را خواهد برد و هم خودروساز ضمن آن که از سرگردانی سرمایه در بازار که عواقب زیادی برای اقتصاد دارد نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی اظهار کرد: در همین حال اگر خودروساز مجاز به افزایش قیمت محصولات خود و تعیین آن بر اساس حاشیه بازار شد، باید تعهدانی به مدیریت بالا دستی بدهد مبنی بر این که از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند. همان اتفاقی که در سال 91 رخ داد و خودروسازان در حاشیه بازار نسبت به قیمت گذاری اقدام می کردند در عین حال نیز تعهداتی نسبت به کیفیت، افزایش بهره وری، صادرات و تیراژ داشتند تا میزان تیراژ به انداز نیاز بازار باشد.

مدنی در پاسخ به این که آیا در شرایط فعلی که خودروسازان با کمبود قطعه مواجه هستند، توان دادن چنین تعهداتی وجود دارد، اظهار کرد:هم اکنون خودروسازان در شرایط تحریم قرار دارند که شرایط غیرعادی است ضمن آن که صنعت خودرو پیش از این که از تحریم ها متاثر شود، از اثرات روانی تحریم و گاهی از ناکارآمدی های موجود تاثیر گرفت .

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه پیشنهاد کرد: برای حل مشکلات خودروسازان در شرایط فعلی که شرایط خاصی است باید از تجربه کسانی که در شرایط تحریم سابقه فعالیت داشته اند، در هیات مدیره های خودروسازان استفاده کرد. در عین حال دولت باید خودروسازان را هرچه سریع تر از شرایط اورژانسی خارج کند زیرا وقتی دلار سه برابر می شود قدرت خرید آن ها نیز سه برابر کاهش می یابد در این شرایط نقدینگی کافی برای سفارش گذاری کامل وجود ندارد که این دسته از مشکلات به خودروسازان بازنمی گردد بلکه به فضای فعلی اقتصاد بازمی گردد که این روند ضرورت حمایت بیشتر دولت از خودروسازان را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: در عین حال پیشنهاد می شود دوسال به خودروسازان تنفس داده شود و با پرداخت یک میلیارد دلار به هرکدام از خودروسازان از سوی دولت کمک بزرگی به خودروسازان کرد چرا که در شرایط فعلی نقل و انتقال منابع مالی ، خرید اقلام به صورت فاینانس قابل انجام نبوده و باید نقدی انجام شود که این امر نیاز به حمایت دولت دارد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پایان تاکید کرد: باید این چرخ در حال حرکت را حفظ کرد زیرا راه اندازی دوباره این چرخ دشوار و هزینه بر خواهد بود و این 4 پیشنهاد نخستین اقدامات فوری است تا خودروسازان قادر به نفس کشیدن باشند چر که در شرایط تحریم دست آن ها خالی بوده و مشکلاتی از بیرون به آن ها تحمیل شده است.



نظرات

  • amir amir (6 آذر 1397 ساعت 10:42)

    چطورمامی تونیم جنگنده بسازیم،خودرو زرهی طوفان بسازیم، هواپیمای مسافربری 72نفره تا سه سال آینده بسازیم،زیردریایی بسازیم ، بالگرد بسازیم ولی خودرو نمی تونیم بسازیم وهمینطورقطعاتش رو

  • فز فز (6 آذر 1397 ساعت 09:25)

    به نظر میاد که متاسفانه ملت هستند که مشکل اصلی رو ایجاد میکنند شما یک 206 رو بده 500 میلیون ...بعد میبینی که فقط پنج دقیقه بیشتر سایت باز نمی مونه فوران ثبت نام تموم میشه ..بده پنج میلیارد 3 دقیقه ای تموم میشه ....نخر آقا ....من خودم دوچرخه خریدم ..نه پول بیمه میدم نه تعویض پلاک و نه تعویض روغن ...سوار میشم خیلی هم عالی میره ....از این آشغالهای سایپا و ایران خودرو خیلی بهتره ......

  • پ-س پ-س (6 آذر 1397 ساعت 08:58)

    وقتی شرکتهای خودروسازداخلی به هموطنانشان رحم نکرده وخودروهای پیش فروش شده راانبارمیکنند تا باگذشت زمان وبهانه قیمت روز، سودکلانی بکنند،ازشرکت رنو چه انتظاری دارید؟ما دلمان ازاین مدیران ناکارآمدومسئولینی که فقط وفقط به فکرافزایش قیمت به بهانه نبود قطعه هستند،پراست.آقایان به خدا،به پیغمبر،این مردم ندارند که میخواهید تاوان ندانم کاریهایتان راازجیب آنها بپردازید!بنده که درتیرماه باید ساندرو تحویل میگرفتم وپارس خودرو علیرغم داشتن ماشین ازتحویل آن امتناع کرده چه گناهی دارم که بعداز چندماه تاخیر به جای تحویل خودرو فقط اطلاعیه وجدول تحویل بگیرم.این است اخلاق ومنش اسلامی رفتار مسئولین ما با مشتریان؟متاسفیم.

  • فرزاد فرزاد (5 آذر 1397 ساعت 21:38)

    سه راه حل قطعی برای تعیین قیمت واقعی خودروها ؛ ۱_ واقعی کردن نرخ ارزی که متعلق به همه مردم ایران هست و نه برای گروه خاصی ۲_ اعمال تعرفه واردات حداکثر تا ۵ درصد و ۳ که مهمتر از همه،ست حذف دو غول انباردار آشغال جمع کن یا به اختصار ( ایرپا)

  • علی علی (5 آذر 1397 ساعت 19:36)

    تا کی باید مردم هزینه این بی مدیریتی ها را بدهند با قیمت امروز ارز میشه اتومبیل با کیفیت خیلی بهتر از قیمتهای فعلی تهیه کرد چرا این کارشناس از رانتی که خودرو سازها 35 سال است که دارند هیچی نمیگه که گمرکی خودرو 100 درصد است و 35 سال است که خودرو سازها در غیاب رقیب به هر قیمتی محصول خودشان را می فروختن

  • میلاد میلاد (5 آذر 1397 ساعت 16:46)

    واقعا این کارشناس صنعته؟ همین میشه دیگه . خودتون زیاد کردید قیمتارو بعد میگید دلالها بیان قیمت گذاری خودرو کنن؟ وزارت خونه چیکارست مسئولین حقوق بگیر نجومی چیکارن

  • مهدی مهدی (5 آذر 1397 ساعت 15:30)

    با سلام
    خیلی خوبه ایشون خودش مدیر عامل گروه بوده و تو همون سالها که گند و زده به شرکت سایپا بازهم اینقدر رو داره که میگه منو بیارید هیات مدیریه و ازم استفاده کنید تا دوباره ......بزنم تو شرکت.
    واقعا ....پرو که مگن اینان...
    یه کلمه نمیگه باید از حقوق مردم دفاع کنیم و قطعه ساز و خودرو ساز هزینه های سرسام آور مدیریت کنن.
    فقط کافی شرکت های اغماری سایپا ادغام بشن تا ببینید چقدر در کاهش قیمت تمام شده اثر داره.
    چرا باید سایپا حدود 20 تا شرکت زیر مجموعه (حیاط خلوت داشته باشه)و هر کدام 20 تا مدیر و هیت مدیره وقایم مقام و ......مفخور
    مثل کشورهایس موفق در صنعت خودرو یک مدیر حتی بیشتر از کارشناسانش کار مفید انجام میده نه اینا که امپراتور بادها تشکیل دادن و ......واویلال کم مگه لو رفتند....
    به خدا پناه میبریم. از این سایت خواهش دارم پیام منو بزاره

  • فرزاد فرزاد (5 آذر 1397 ساعت 14:07)

    شما فقط یه روزی رو تصورش کن که تعرفه واردات در ایران مثل آمریکا حداکثر ۵ درصد یا امروز که با ظالمانه شدن به ۲۵ درصد رسیده باشه آیا هیچ خودروسازی وطنی اجازه حیات خواهد داشت!!! هیوندای اکسنت فول آپشن سال ۷۳ یک و دویست بود و پرآید آشغال یک و چهارصد، خودروی وارداتی از همان ابتدا با دلار ۵۰۰ تومانی هم حداقل پنج برابر قیمت جهانی در ایران بفروش می‌رسید و هیچ دلسوز مسئولی هم نگفت چرا!

  • رضا رضا (5 آذر 1397 ساعت 13:56)

    مردم دیگه توان تحمل این افزایش قیمت رو ندارن . قبلا میگفتن تولید بالا به همراه افزایش کیفیت تعیین کننده ی قیمت نهایی باشه ولی الان دلال بازی و عرضه ی قطره چکانی ! خودرو ساز میخواد برمبنای حاشیه بازار تعیین قیمت کنه و از طرفی هم قطره چکانی وارد بازار کنه . آخه به این میگن زرنگی؟! این کارشناس بیسوادی که بلاشک ماشین خاص خودش داره و فکر طبقه پایینرو نمیکنه ، فکر نمیکنه که فروش اقساطی همینجورش قیمت تمام شده ماشین رو تا کجا میبره ، حالا بیان افزایش هم بدن؟

  • نجات نجات (5 آذر 1397 ساعت 13:32)

    این کارشناس ازدیوارمهربانی اوردید..بابا لگنهای خودشون راانبار کردن تا با این وضعیت تحریم اندازه قیمت ... بفروشن ...سرگردنه بگیران دزد..اینهمه دستگاههای عریض تاویل نظارت ..ازمجلس وبازرسی .تعزیرات .وو,معلومه کجا هستن..یا همه باهمن

  • محمد جواد محمد جواد (5 آذر 1397 ساعت 12:55)

    اینکه قیمت واقعی خودرو در بیاد چه سختی ای داره ؟ اینکه قیمت مواد اولیه و نیروی انسانی و آب و برق و ... حساب کردن چه سختی ای داره ؟ یک دانشجو کارشناسی اقتصاد هم از پسش برمیاد ! تنها چیزی ک نیاز فقط خواستن ((شفاف سازیه)) !!! مردم رو کردن گاو شیرده برای خودشون این شرکتها.
    هر خودرو پراید حداقل نصفش سوده برای سایپا ( این دقیق حساب شده ) ولی امان از .....

  • امین کیانی امین کیانی (5 آذر 1397 ساعت 12:19)

    اگه ملاک بازاره که خودشون با عرضه کم این قیمتا رو وجود اوردن

  • حق گیر حق گیر (5 آذر 1397 ساعت 11:39)

    پیشنهاد پنجم اینکه درب دو فرغون ساز را ببندید تا هم مردم بیشتر عمر کنند هم معنی خودروی لوکس وارداتی ارزان قیمت را بفهمند

  • محمد محمد (5 آذر 1397 ساعت 11:15)

    تنها یک راه وجود دارد . دولت 6 ماه تعرفه واردات خودرو های خانوادگی ( نه خودرو های لاکچری ) را به حداقل برساند . البته مجددا و بصورت انحصاری در اختیار افراد خاص قرار داده نشود .

  • علیرضا علیرضا (5 آذر 1397 ساعت 11:12)

    خودشون عرضه خودرو رو قطره چکانی کردن ، با همکاری دلالان قیمت بازار رو بالا بردن ، توازن عرضه و تقاضا رو بهم زدن ، حالا پیشنهاد هم میدن چه رویی دارن این راهزنان صنعت خودرو .صاحبان شرکتهای قطعه سازی چه کسانی هستند جز مدیران ارشد خودرو سازی ها . واقعا کسی زورش به این باند مافیایی نمیرسه یعنی همه مسئولین رو خریدن؟ مگه میشه مگه داریم

  • omid omid (5 آذر 1397 ساعت 10:53)

    امیدوارم راه ****** بسته بشه. مردم چه گناهی دارند باید دو لگن سازو تحمل کنن

  • امید امید (5 آذر 1397 ساعت 09:34)

    همین کارشناس قطعا در سلسه خودرو خودروسازی داخلی ذینفع است! برخی از صحبتهای ایشان نیز آشکار از واقعیت فاصله داشتهو تحریف شده است، مثلا خودروسازها هیچ وقت دلار 3000 تومانی در اختیاز نداشتند، بلکه قیمت دلار با قیمت 3800 در اختیارشان قرار می گرفت، همچنین ارز نیمایی نیز در دلار حدود 8000 هزار تومان است و نه 9000 تومان اعلامی ایشان!
    ضمن اینکه فروش محصول بر اساس مقبولیت مردمی و مرغوبیت کالا نیز از آن حرفهای خنده دار دیگر است! اساسا خودرو داخلی هیچ وقت این دو فاکتور را نداشته است!
    افزایش قیمت به نرخ ارز، قطعا و حتما می بایست با آزاد سازی قیمت ها و رفع دیوار تعرفه انجام پذیرد.

  • بی نام بی نام (5 آذر 1397 ساعت 09:12)

    یک نمونه مثال؛
    من با وام و... تونستم 27 میلیون جور کنم که یک تیبا بخرم. بیشتر هم نمیتونم قسط بدم. اوضاع اونقدر بد شده که حقوقم به هیچی نمیرسه. ماشینی هم که میخوام بخرم بیشتر ازونی که بخواد برام رفاه بیاره، میشه ابزار کار که دوزار کمک خرجم بشه...
    آقایون مسئول؛ حقوق من و امثال من بیشتر نشده، که با این اوضاعی که شما درست کردید بدتر و معوقتر شده...
    واقعا شماها نماینده مردم هستید؟
    نماینده باید از نظر سطح علم و شعور و... از بقیه خیلی بالاتر باشه. یکی بگه پس بیشعوری چیه؟؟؟
    حرف یک نماینده باید در سر و مغزش پردازش بشه، بعد بیاد بیرون. حرف شماها کجاتون پردازش میشه؟؟؟
    اگر کار بلد بودید، جلوی حقه بازی خودروسازها رو میگرفتید اگر میخواستید...
    کاری کنید پشتیبانی ملت از بین نره...