فولکسواگن در نمایشگاه سالانه Wörthersee اتریش، از یک مدل پیشرفته هیبرید پلاگین کانسپت گلف GTE رونمایی کرد. خودرویی با عملکرد بالا و اسپرت، با یک پیشرانه هیجانانگیز توربو و ظرفیت دو سرنشین و طراحی مدرن و جذاب که میتواند سیمای خودروهای آینده گلف را ترسیم نماید.
این خودرو میتواند پیشنمایشی از آینده گلف باشد. ماشینهایی پلاگین هیبریدی با ویژگیهای اسپرتتر که طراحی آوانگارد، منحصربهفرد، دلنشین و جوانانهتری نیز خواهند داشت.
در این خودرو حرف C در نقاط مختلف به چشم می خورد. از چراغهای جلو و فرم نوآورانه آنها گرفته تا ستون C خودرو. ستون عقب خودرو با فرم خاص خود، علاوه بر تأمین ایمنی و خصوصیات آئرودینامیکی، بهعنوان یک دریچه بزرگ هوا برای خنک کردن دیسکهای ترمز عقب نیز عمل میکند. این طراحی در واقع در امتداد طراحی گلف GTi مفهومی به نمایش درآمده در سال 2007 و تا حدودی شبیه ستون فورد GT بعدی است. فرم درب عقب و ارتباط آن با سپر و اسپویلر نیز که در سه طبقه شکل یافته، جالب است.
کل بدنه فولکس گلف GTE مفهومی از فیبر کربن ساخته شده که باعث کاهش چشمگیر وزن نسبت به بدنه فولادی میشود و البته هزینه بالایی نیز دارد. ارتفاع و طول این ماشین نسبت به گلف 2015، کاسته شده ولی تقریباً 5 سانتیمتر عریضتر شده است.
با بازنمودن درهای گالوینگ یا بال مانند این خودرو همانند فولکس XL1، درون کابین با سبک کاکپیت هواپیما، آشکار میگردد. فضای کابین با یک دیواره قطور و بلند به دو قسمت تقسیم شده و خبری از کنسول و داشبورد و فرمان رایج در آن نیست. غربیلک فرمان هم دیگر فرم دایرهای ندارد و به شکل پروانهای درآمده است. تعداد کنترلها و دکمهها نیز به حداقل رسیده و نمایشگرهای دیجیتالی متفاوتی نیز روبروی راننده و سرنشین قرار دارند. فرم خاص کابین علاوه بر استحکام و ایمنی فوقالعاده برای مسابقات نیز حالتی ایده آل دارد.
پیشرانه هیبریدی این خودرو از یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو برگرفته از خودروی مسابقهای فولکسواگن پولو WRC با قدرت 295 اسببخار و دو موتور الکتریکی تشکیل میشود. موتور بنزینی، با یک گیربکس شش سرعته دو کلاچه DSG اتوماتیک جفت شده و نیرو را به چرخهای جلو منتقل میسازد. یکی از موتورهای الکتریکی با قدرت 113 اسببخار و گشتاور 325 نیوتنمتر هم روی محور جلو و موتور دیگر با همین میزان قدرت و 271 نیوتنمتر گشتاور روی محور عقب جای میگیرند. بدین ترتیب، این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو، عقب یا چهار چرخ محرکه در شرایط مورد نیاز درمیآید. شتاب صفر تا صد این هاچبک اسپرت به 4.3 ثانیه میرسد و بیشینه سرعت آن نیز 280 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
با تکیه بر انرژی ذخیره شده در باتریهای لیتیوم-یون بهتنهایی میتوان 50 کیلومتر مسافت را طی نمود. درحالیکه در حالت ترکیبی، مصرف سوخت آن 1.99 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد میشود.
گلف GTE کانسپت، راهی طولانی تا تحقق دارد. اما همین امروز هم میتوان انتظار حضور فناوریهای آن را در محصولات جدید فولکسواگن داشت. شاید طراحیان نیز چشماندازی از خودروهای آینده گلف یا شیروکو باشد. در هر صورت باید گفت که این هاچبک داغ و جذاب، خواستنیتر از آن است که به بایگانی خودروهای کانسپت سپرده شود.