در سال 2016 برندهای لوکس و ممتاز آلمانی یعنی مرسدس بنز، بامو، آئودی و پورشه رکوردهای فروش جهانی جدید بر جای گذاشتند و البته فولکسواگن نیز در بازار چین اوضاع بهبود یافتهای را تجربه کرد.
برای ششمین سال متوالی مرسدس بنز و بامو با رشد فروش مواجه شده و بیش از دو میلیون دستگاه خودرو را در این سال فروختند. گروه فولکسواگن با فروش 10.3 میلیون دستگاه خودرو احتمالاً بزرگترین خودروساز جهان لقب میگیرد. فروش این خودروساز در سراسر جهان با 2.8 درصد رشد مواجه بوده که یکی از دلایل اصلی آن به رشد فروش زیاد در چین مربوط میشود. فولکسواگن در بازارهای اروپایی و آمریکا با چالش مواجه بوده است.
فروش غولهای خودروسازی آلمانی در سراسر جهان و در بازار چین را در جدول زیر مشاهده میکنیم:
گروه فولکسواگن شامل فولکسواگن، آئودی، پورشه، اشکودا، سئات، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، مان و اسکانیا است.
آمار فروش بامو در چین دربردارندهی مینی است.
آمار و ارقام و تعاریف به ازای هر برند مجزا است.
طبق آمار VDA، در سال 2016 تعداد 5743400 دستگاه خودرو (رشد 1 درصدی) در آلمان تولید شده و از این میزان تعداد 4415300 دستگاه صادر شده است.
فروش جهانی مرسدس بنز با افزایش 11.3 درصدی در سراسر دنیا به 2083888 دستگاه رسیده که بیشتر از هر زمان دیگری بوده و اولین باری است که این برند مرز فروش 2 میلیون دستگاه را رد میکند. رشد فروش مرسدس دو برابر رقیب دیرینهی خود یعنی بامو بوده و این امر به مرسدس اجازه داد تا ادعا کند پرفروشترین برند لوکس دنیا در سال 2016 بوده است.
ماه دسامبر 2016 بهترین ماه دسامبر تاریخ مرسدس بوده و البته چهل و ششمین ماه متوالی است که مرسدس با رشد فروش مواجه میشود. سه ماههی پایانی سال 2016 بهترین سه ماههی تاریخ این برند بوده و سال 2016 ششمین سال پیاپی است که مرسدس رکورد فروش جدیدی را بر جای میگذارد.
فروش مرسدس بنز در چین با افزایش مواجه بوده و به 472844 دستگاه رسیده است. آمار فروش مرسدس بنز در چین حدود 44 هزار دستگاه کمتر از بامو و البته 120 هزار دستگاه نیز کمتر از آئودی بوده است. این فاصله در سال 2014 به ترتیب 170 و 300 هزار دستگاه بوده است.
ایالاتمتحده هنوز دومین بازار بزرگ برای مرسدس بنز بوده ولی فروش این شرکت با کاهش 0.8 درصدی به 340237 دستگاه رسیده است. در خود آلمان فروش شرکت با رشد 7.2 درصدی به 293209 دستگاهی و در اروپا با رشد 12.4 درصدی به 898234 دستگاه رسیده است.
مرسدس ادعا کرده در سال 2016 پرفروشترین برند لوکس در بازارهای آلمان، ایتالیا، پرتقال، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، تایوان، آمریکا و کانادا بوده است.
سال 2016 بهترین سال تاریخ شرکت اسمارت نیز بوده و فروش این شرکت با رشد 21 درصدی به 144479 دستگاه رسیده است.
در سال 2016 بامو رکورد فروش خود را برای ششمین سال متوالی شکست. گروه بامو در سال گذشته فروش 2367603 دستگاهی (رشد 5.3 درصدی) داشته که از این میزان فروش 2003359 دستگاه (رشد 5.2 درصدی) سهم بامو بوده و سهم مینی و رولزرویس نیز به ترتیب 360233 دستگاه (رشد 6.4 درصدی) و 4011 دستگاه (رشد 6 درصدی) بوده است.
همچنین سال گذشته اولین سالی بوده که بامو توانسته بیش از دو میلیون خودرو را در سراسر دنیا بفروشد. این سال رکورد جدیدی برای مینی بوده و همچنین دومین سال عالی رولزرویس به شمار میرود.
فروش بامو در بازار چین که بزرگترین بازار این برند است برای اولین بار در سال 2016 مرز نیم میلیون دستگاه را رد کرده است. فروش بامو به همراه مینی در این بازار با رشد 11.3 درصدی به 516355 دستگاه رسیده است.
شاسی بلندها و کراس اوورهای بامو محبوبیت فوقالعادهای داشتهاند. یکسوم کل خودروهای فروخته شدهی بامو در سال 2016 از نوع مدلهای X بوده که رشد 22.3 درصدی را نشان میدهد.
بامو همچنین با تحویل 62 هزار خودروی الکتریکی در سال 2016 رکورد جدیدی را ثبت کرده است. یکصد هزارمین خودروی الکتریکی بامو در ماه نوامبر سال پیش فروخته شده و مدلهای الکتریکی دیگری نیز در سال جاری معرفی خواهند شد.
سال 2016 بهترین سال برای گروه فولکسواگن بوده و این شرکت احتمالاً با کنار گذاشتن تویوتا عنوان بزرگترین گروه خودروسازی دنیا را کسب کرده است. فروش گروه فولکسواگن در سراسر جهان با رشد 3.8 درصدی به 10312400 دستگاه رسیده است. فروش این گروه خودروسازی در چین نیز 3982200 دستگاه بوده که نشان دهندهی رشد 12.2 درصدی است.
فولکس سال 2016 را با رسوایی دیزل گیت آغاز کرد و این موضوع تأثیر خود در بازارهای آمریکا و اروپا را نشان داده است. سهم فولکس از بازار رو به رشد آلمان با افت مواجه بوده است. هرچند رشد فروش 430 هزار دستگاهی این گروه در چین این موضوع را پوشش داده است. میزان فروش فولکسواگن در آمریکای جنوبی و برزیل نیز افت داشته است.
تمامی برندهای اصلی گروه فولکسواگن در سال 2016 با رشد فروش مواجه بودهاند: خودروهای سواری فولکسواگن (رشد 2.8 درصدی)، آئودی (رشد 3.8 درصدی)، اشکودا (رشد 6.8 درصدی)، سئات (رشد 2.8 درصدی)، پورشه (رشد 5.6 درصدی) و خودروهای تجاری فولکسواگن (رشد 11.4 درصدی).
علیرغم شروعی سخت در آغاز سال 2016، فروش خودروهای سواری فولکس با رشد 2.8 درصدی در سراسر دنیا به 5987800 دستگاه رسید اما هنوز هم کمتر از رکورد 6120000 دستگاهی سال 2014 است.
تجدیدقوای فولکسواگن در سال 2016 به علت افزایش فروش چشمگیر در بازار چین بوده است. فروش این شرکت با رشد 14 درصدی به 2999300 دستگاهی در چین رسیده که نسبت به یک سال پیش از آن 370 هزار دستگاه بیشتر است.
اما فولکس در دیگر نقاط جهان با چالشهایی مواجه بوده است. در بازار بسیار مهم اروپا فروش این شرکت با افت 0.9 درصدی به 1697700 دستگاه رسیده است. بازار آلمان نیز روی چندان خوشی به فولکس نشان نداده و افت فروش 7.2 درصدی را شاهد بودهایم. فولکس در این بازار فروش 557800 دستگاهی داشته و سهم آن از بازار حدود 2 درصد کاهش یافته است.
چالشهای فولکسواگن در بازار آمریکا نیز هنوز ادامه دارد. فروش این شرکت با افت 7.6 درصدی به 322900 دستگاه رسیده است. فولکس در بازار آمریکای جنوبی نیز افت داشته و شاهد افت 27 درصدی و فروش 335400 دستگاهی بودهایم. فروش فولکس در بازار برزیل افت چشمگیر 35 درصدی داشته است و فولکس تنها 218200 دستگاه خودرو فروخته است.
سال گذشته آئودی رکورد تازهای بر جای گذاشته است. بیشترین میزان فروش آئودی در سراسر دنیا و همچنین در چین در سال 2016 ثبت گردیده است. فروش جهانی آئودی با رشد 3.8 درصدی به 1871350 دستگاه رسیده است.
پس از عملکرد منفی در سال 2015، فروش آئودی در چین با رشد 3.6 درصدی به رکورد جدید 591554 دستگاهی رسیده است. اگرچه آئودی اولین برند لوکس آلمانی در بازار چین است اما مرسدس بنز و بامو در حال کم کردن فاصلهی خود با آئودی هستند.
فروش آئودی تقریباً در همهی بازارهای مهم با رشد مواجه بوده است: اروپا 680600 دستگاه (رشد 7.6 درصدی)، آلمان 293307 دستگاه (رشد 8.6 درصدی) و آمریکا 210213 دستگاه (رشد 4 درصدی).
و بالاخره میرسیم به پورشه. سال 2016 نیز سالی رکوردشکن برای این شرکت بوده و فروش جهانی پورشه با رشد نزدیک 6 درصدی به 237778 دستگاه رسیده است. پورشه در چین نیز رکورد زده و 65246 دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده که نشان دهندهی رشد 12 درصدی است. در آمریکا نیز فروش این برند با افزایش 5 درصدی به 54280 دستگاه رسیده است.
پرفروشترین محصول پورشه مدل ماکان است که به خانهی 95642 مشتری راه یافته است (رشد 19 درصدی). فروش مدل نمادین 911 نیز با افزایش 2 درصدی به 32409 دستگاه رسیده است.
منبع:پدال