اوضاع دیگه فرق کرده! سلیقهی مردم نسبت به چند به سال پیش تغییرات زیادی داشته.تقریبا تو تمام لیستهای خرید خودروهای مردم، شاسیبلندها از اولویت بالایی برخوردارن.این تغییر سلیقهی خریداران حتی خودروسازهای بزرگ و مشهوری مثل جگوار، مازراتی، بنتلی و لامبورگینی رو مجبور به طراحی و ساخت مدلهای شاسی بلند کرد؛ در صورتی که ماهیت این خودروسازها و خودروهای تولیدیشون تا قبل از این کاملا اسپرت بوده.
اما در این میان شرکتهای تازه کاری هم بودن که این فرصت رو مغتنم دیدن و وارد بازار داغ شاسیبلندها و کراساوورها شدن(به خصوص شرکتهای چینی). بورگوارد یکی از این کمپانیهای خودروسازی هستش.ولی اشتباه نکنید!
تو عکس بالا تصویر دوتا لوگو رو میبینیم که هر دوتای اونها مربوط به برند بورگوارد میشن؛ فقط سمت چپی مر بوط به اوایل دهی ۳۰ میلادی تا حدودا سال ۱۹۶۰ و کشور آلمان میشه! و لوگوی سمت راست لوگوی اصلاحشدهی همین کمپانیه که تو سال ۲۰۰۸ برای بار دوم و این بار به حضانت چینیها متولد شد.تولدی دوباره بعد از ۵۴ سال! یعنی بورگوارد یک برند بسیار قدیمی و موفق آلمانی بود که بعد از اعلام ورشکستگی خودش تو دههی ۶۰ میلادی بیشتر از نیم قرن غیرفعال بود و تو سال ۲۰۰۸ با سرمایهگذاری چینیها و توسط شرکت خوردروسازی فوتون و به مدیریت آلمانیها دوباره کار خودش رو شروع کرد.
شاید از دیدن همین چنتا تا عکس از نماهای مختلف این خودرو(مدل بورگوارد BX7 (Borgward BX7) ) بشه گفت که این طراحی زیبا نمیتونه کار چینیها باشه.اگر از طراحی ظاهری این ماشین خوشتون اومده باشه پس بهتره بدونید که این مدل از بورگوارد اولین مدلی هستش که توسط نمایندگی رسمی این خودروساز آلمانی-چینی در ایران یعنی کیان موتور وارنا به ایران وارد خواهد شد تا رقیب سرسختی برای هیوندای سانتافه و کیا سورنتوی خوش فروش، ژاپنیهای با کیفیت یعنیتویوتا راوفور ومیتسوبیشی اوتلندر و در نهایت رنو کولئوس بشه.از نام رقبا مشخصه که بورگوارد مسلما کار سختی رو در بازار ایران و جهان پیش رو خواهد داشت.
بورگوارد BX7 یکی از ۲ مدل شاسیبلند این کمپانی هستش که تو سال ۲۰۱۵ تو نمایشگاه فرانکفورت خودش رو در معرض دید بینندهها گذاشت تا خبر از نفس کشیدن دوبارهی این پیر آلمانی بده.ظاهر این خودرو کم شباهت به آئودی Q5 نیست، مخصوصا تو قسمتهای کناری و چراغهای جلو.مثل خیلی از طراحیهای جدید جلوپنجرهی این مدل بزرگه و بیشترین توجه رو در نمای جلویی به خودش جلب میکنه.پرههای عمودی و لوگوی الماس شکل این برند هم در وسط این جلوپنجرهی بزرگ ابهت این ماشین رو از دید جلو بیشتر کردن.چراغهای جلو که شباهت زیادی به آئودی Q5 دارن طراحی تقریبا سادهای دارن ولی کمی خشمگین به نظر میان و به خوبی با تیزی گوشههای جلوپنجره هماهنگ شدن.خطهای روی کاپوت هم به زیبایی خودشون رو به همین محل تیزی گوشهی چراغها و جلوپنجره رسوندن تا این هماهنگی کامل بشه و چهرهی ماشین جدیتر به نظر برسه.سپر جلو هم سادهست و شباهت زیادی به سپر سانتافهی ۲۰۱۵ داره و ورودی هوای خطی و شبکه بندی شده در بالای اون قرار داره.در کنارهی بالایی سپرهم چراغهای دایرهای مهشکن قرار گرفتن. بیشتر طراحیهای جدید در این قسمت برای خودروها ورودیهای هوا رو در نظر میگیرن که به ظاهر خودرو حس و حال اسپرتتری بده ولی خب بورگوارد این کار رو انجام نداده.البته شایدم به خاطر اینکه این خودرو اصالت آلمانی داره انتظار ما کمی ازش بالا باشه.
عکس بالا که مربوط به مدل BX7 TS میشه نشون میده که قسمت جلویی این خودرو به زیبایی طراحی شده و با توجه به قیمتش انتظارات رو براورده میکنه.این رو هم بگیم که در مدل TS امکانات این خودرو در ازای پرداخت پول بیشتر بسیار اسپرتتر میشن؛ مثل تغییرات ظاهری از جمله اضافهشدن توری جلوپنجره که از الماسهای بورگواردی کوچکی تشکیل شدن، اضافه شدن ورودیهای هوای بالای سپر یا طراحی جدید چراغهای عقب و سپر جلو و اضافه شدن خطوط اسپرت در بالای سپر عقب.مشخصات فنی هم کمی تو مدل TS قویتر هستن؛ البته این مدل تفاوت قیمتی زیادی با مدل پایه داره.
BX7 از نمای کناری ویژگی خیلی خاصی نداره و شاید مثل سانتافه زیاد اسپرت به نظر نیاد ولی بدم نیست و ریزهکاریهای خوبی مثل رکاب غیر همرنگ با بدنه(همرنگ سپرهای جلو و عقب)، رینگهای اسپرت ۱۸ یا ۱۹ اینچی، خط برجستهی بالای رکاب و نوار کرومی دور پنجرهها رو داره.
میرسیم به قسمت انتهایی ماشین، جایی که بورگوارد ما چهرهی خیلی آرومی داره .چراغهای عقب BX7 تقریبا سایز کوچکی دارن و از لحاظ طراحی همخونی زیادی با چراغهای کشیده و اخم کردهی جلو ندارن.شاید اضافه شدن خطوط داخلی یا زاویه دار شدن اونها میتونست ظاهر هیجانانگیزتری رو به نمای عقبی ماشین بده.نام برند BORGWARD هم بزرگ بین دو چراغ نوشته شده که مثل لوگوی جلوی اون خیلی جلب توجه میکنه.در پایین هم اگزوزهای این خودرو در طرفین سپر قرار گرفتن که دقیقا شکل اگزوزهای سانتافهی ۲۰۱۵ هستن.به جز آنتن کوسهای که بین روفریلهای سقف قرار گرفته چیز خاص دیگهای نمیشه تو قسمت عقب این خودرو دید که بخواد جلب توجه کنه.در کل میشه گفت که طراحی عقب این ماشین اونقدر هام به روز نیست و از رقبای خودش تو این بخش عقب مونده.
از کنار که به مدل TS نگاه میکنیم اولین چیزی که چشممون رو میگیره رینگهای بزرگ و خوش فرم هستش که رنگش با زه کرومی پایینی خودرو که دور تا دور رکابها و سپرها کشیده شده هماهنگی بسیار عالیای رو دارن.قسمت پایینی درهای عقبهم یه یک نوار قرمز رنگ مزین شدن که تا سپر عقب هم کشیده شدن و این بار تناسب رنگی رو با چراغهای عقب برقرار کردن.همونطور که تو شکل بالا ملاحظه میکنید طراحی عقبی این مدل به واسطهی چراغهای زیباش، سپر کاملا اسپرت و خروجیهای اگزوز ذوزنقهای شکلش حس کاملا متفاوتی رو نسبت به مدل سادهی این خودرو داره و به بیننده القا میکنه که این یک خودروی معمولی نیست و دوباره یادآوری میکنه که ریشهای آلمانی داره.
و اما طراحی داخلی...
برای فضای داخلی BX7 میشه از صفاتی مثل شیک و با کیفیت استفاده کرد و باید گفت که این خودرو طراحی داخلی مناسبی رو داره و مدرنیته و سادگی رو باهم تو طراحی خودش به کار برده.تو بعضی موارد هم بهتر از رقبای هم قیمت خودش به نظر میرسه؛ مثلا نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی بالای کنسول وسط که بزرگتر از تمام رقبای خودشه. پایین این نمایشگر دو دریچهی مستطیل شکل سادهی تهویه هوا قرار دارن و بین این دریچهها و دکمههای نه چندان زیاد وسط کنسول نواری قرار داره که یک مرز زیبا رو بین این دو قسمت ایجاد کرده.دو دستگیره هم جلوی دنده کار گذاشته شده که اصلا شبیه به دستگیرههای پورشه کاین یا پانامرا نیست؛ بلکه دقیقا همونه! ولی خب قشنگه.اهرم دندهی این ماشین هم به اصطلاح دنده خلبانیه که خیلی از دندهی سانتافه خوش فرم تره و اسپرتتر به نظر میرسه.از صفحهی زیر دنده نگذریم که خیلی جذابه؛ چون که از متریال طرح چوب برای این صفحه استفاده شده و دکمههای اون شباهت زیادی به برندهای لوکس و اسپرتی مثل آئودی و جنسیس دارن و خود به خود همین حس لوکس و اسپرت بودن رو به سرنشینان منتقل میکنن.اما میرسیم به صفحهی کیلومترشمار که عقربههای نه چندان به روزی رو در داخلش مشاهده میکنیم ولی قرار گرفتن آمپرهای دمای آب و آمپر بنزین و همچنین یک نمایشگر کوچک در بین عقربههای کیلومتر شمار و دور موتور و شکل کلی قاب دور، ظاهری زیبا رو برای چشمان راننده ایجاد کردن.فقط اینکه انگار از شیفتر تو این مدل خبری نیست که اصلن هم خبر خوبی نیست.
یکی از ویژگیهای مثبت این خودرو جنس لوازم استفاده شده در سطوح مختلف اون هستش که تماما از ترکیب چرم و پلاستیک نرم استفاده شده و در این مورد حداقل از رقبای کرهای خودش یک درجه بهتره.یکی از آپشنهایی که بورگوارد برای مدل BX7 در نظر گرفته امکان انتخاب خودروی ۵ نفره، ۶ نفره و ۷ نفره هستش که هر خریدار با توجه به نیاز خودش میتونه خودروی مناسب خودش رو انتخاب کنه.در عکس پایین هم میتونید تصویر مدل ۷ نفره رو مشاهده کنید.
آخرین موردی که راجع به دیزاین داخلی این مدل میشه گفت انتخاب ۳ نوع تریم مختلف برای این ماشینه که شامل رنگهای مشکی، کرم و قهوهای میشه که با توجه به سلیقهی خریدار انتخاب میشن ولی رنگ قهوهای جلوهی لاکچریتری رو به فضای داخلی میده.
یکی از مهمترین نکات مثبت بورگوارد BX7 قدرت بالاتر موتورش هست که میتونه فاکتور مهمی برای پیشی گرفتنش از رقبای خودش چه در داخل کشور چه در خارج کشور باشه. BX7 از یک پیشرانهی ۲ لیتری توربو شارژر بهره میبره که میتونه برای این آلمانی چشم بادومی ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کنه که نسبت به رقبای هم کلاس خودش اعداد بسیار بهتری محسوب میشن.یه نکتهی ظریف تو اینجا وجود داره و اون هم سنت شکنیای هستش که این اعداد باعثش شدن.در حال حاضر اکثر خودروهای با موتور ۲ لیتری یا در بازهی قدرتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ اسب بخار قرار میگیرن(مثل همین سانتافه و سوناتا و یا حتی مثلا مرسدس E200 و بیامو 320i) و یا در یک کلاس بالاتر و با همون موتور ۲ لیتری خودروها توان تولیدی در محدودهی حدودا ۲۳۵ تا ۲۵۵ اسب بخار قرار میگیرن(مثل بیامو X3 یا مرسدس E300).حالا بورگوارد اومده و دقیقا در بین این دو بازه قرار گرفته و میشه گفت که این حرکت هوشمندانه میتونه خریداران هر دو بازهی بالایی و پایینی رو جذب کنه، به جای اینکه فقط مورد توجه خریداران یک بازه قرار بگیره!
قدرت و گشتاور موتور BX7 از طریق یک گیربکس ۶ و یا ۷ سرعتهی دوکلاچهی اتوماتیک به محور جلو و یا در نمونهی دو دیفرانسیل به هر چهار چرخ منتقل میشه.هنوز هیچ عدد قابل استنادی از شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو منتشر نشده و نمیتونیم بگیم که دقیقا چه شتابی رو داره. (راستش حدودا هم نمیتونیم بگیم)
یکی از نکات مثبت دیگهی این خودرو رسیدن به حداکثر گشتاور تو دور موتور پایینه؛ این موتور در موتور ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه به شما حداکثر گشتاور رو تقدیم میکنه که حتی تو دورهای پایین هم بتونید کنترل بهتری رو روی ماشینتون داشته باشید.
با توجه به جدید بودن این خودرو و نبودن اطلاعات کافی در مورد سواری و مصرف سوختش باید به این بخش پایان بدیم و به همین اطلاعات بسنده کنیم.در پایان این بخش توجه شما رو به مقایسهی فنی بورگوارد BX7 و هیوندای سانتافه جلب میکنیم:
امکانات رفاهی و ایمنی شامل:
سیستم ورود و استارت بدون کلید(KeyLess)-سقف پانارومیک-صندلیهای چرمی با قابلیت تنظیم برقی و با حافظه در ردیف جلو-صفحه نمایش رنگی لمسی ۱۲.۳ اینچی-هدآپ دیسپلی-ترمزدستی برقی-دوربین عقب و دوربین ۳۶۰-سیستم تهویه مطبوع دیجیتال اتوماتیک به همراه دو کانال برای ردیف دوم-چراغهای زنون اتوماتیک تطبیقی در جلو(AutoLight)-سنسور پارک جلو و عقب-سنسور باران-سنسور تشخیص باد لاستیکها-اتو هلد-سیسیتم صوتی همراه با ۹ اسپیکر-کروز کنترل تطبیقی-۶ عدد کیسهها-رادار نقطه کور-رادار بین خطوط-سیستم کنترل پایداری(ESP)
همونطور که ملاحظه میکنید این خودرو تقریبا تمام امکانات رفاهی و ایمنی لازم رو که میتونه داشته باشه رو داره و چیزی از رقبای خودش کم و کسر نداره.
و اما حالا نوبت اینه که ببینیم این چینی آلمانیالاصل چه قیمتی خواهد داشت.
خیلی سخته که از الان بخوایم قیمت این مدل رو تعیین کنیم ولی با توجه به قیمت حدودی اون در چین شاید بشه یک بازهای براش در نظر گرفت. این مدل که در ۴ کلاس Comfort، Elite،Luxury و Flagship طبقهبندی میشه در نمونههای تک دیفرانسیل در بازهی ۱۸۵۰۰۰ یوآن و ۲۳۵۰۰۰ یوآن قرار میگیره؛ یعنی بین ۲۷۰۰۰ تا ۳۴۶۰۰ دلار.قیمت مدل دو دیفرانسیل هم در بازهی ۱۸۵۰۰۰ یوآن و ۲۱۷۰۰ یوآن قرار میگیره؛ یعنی ۲۷۰۰۰ دلار تا ۳۲۰۰۰ دلار.(قیمت نمونهی دو دیفرانسیل Flagship موجود نسیت ولی احتمالا باید حدود ۳۶۵۰۰ دلار باشه)
قیمت یک دستگاه سانتافهی فول آپشن ۲۰۱۷ حدودا ۳۵۰۰۰ دلار هستش.از مقایسهی قیمتی این دو خودرو میشه گفت که بورگوارد BX7 از قیمت نزدیک یه ۲۰۰ میلیون تومان شروع میشه و این قیمت تا حدودا ۲۵۵ میلیون تومان با توجه به سطح آپشنها و تک یا دو دیفرانسل بودن بون قیمتش بالا خواهد رفت که دقیقا شبیه سانتافه و سورنتو خواهد بود.
قیمت نمونهی TS این مدل هم حدود ۳۰۳۰۰۰ یوآن معادل عدد بسیار بالای ۴۴۷۰۰ دلار خواهد بود که در این صورت باید اون رو مدلهایی مثل مرسدس GLC300 و یا بیامو X3 مقایسه کرد که فکر نمیکنم این ماشین اون قدرها عالی باشه که بتونه با همچین رقبای گردن کلفتی رقابت کنه.
در یک طرف بورگوارد BX7 با ماهیتی چینی آلمانی و امکانات بسیار عالی و در طرف دیگر هیوندای سانتافه، پرفروشترین شاسیبلند ایران(البته درستش کراساووره)، کیا سورنتوی خوش استایل، تویوتا راوفور با کیفیت، رنو کولئوس جدید و خوش قیمت و میتسوبیشس اوتلندر ژاپنی.
دقیقا مشخص نیست که لاستیکهای بورگوارد کی قراره به آسفالتهای خیابانهای ایران بوسه بزنن ولی به شخصه خیلی مشتاقم تا ببینیم بالاخره شاسی بلندی از راه میرسه که بتونه کودتا کنه و سلطنت رو از کرهایها بگیره یا نه.
اگر قیمت گذاری این خودرو به همین ترتیبی باشه که تو بالا گفتیم قاعدتا با توجه به قابلیتهاش این پتانسیل رو داره که فروش خوبی رو هم داشته باشه.البته نباید فراموش کنیم که تو کشور ما بعضی چیزا برعکسه و هیچ پیشبینی خاصی نمیشه کرد؛ مثل اینکه فروش راوفور تو کل دنیا خیلی بیشتر از سانتافه هستش ولی تو ایران این موضوع دقیقا برعکسه!