داستان خودروهای هاوال در ایران به قبل از بهمن ماه سال 94 بر می گردد. زمانی که عظیم خودرو با تبلیغات فراوان و حضور در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو در تهران، خود را نماینده هاوال چین در ایران معرفی کرد. (تا قبل از آن، شرکت دیار خودرو عرضه کننده تنها یک محصول از هاوال در ایران بود)
و با اعلام شرایط پیش فروش ویژه، اقدام به فروش خودروهای هاوال H2-H8-H6 و h9 کرد…
در آن زمان تخفیف در نظر گرفته شده روی محصولات و گارانتی 7 ساله یا 200.000 کیلومتر گارانتی به همراه 2 سال کارت طلایی برای هر یک از مدلها، مخاطبین زیادی را ترغیب به خرید این خودروها و ثبت نام آنها کرد. ثبت نامی که قرار بود پس از گذشت 90 تا 120 روز کاری منجر به تحویل خودرو به خریداران شود. اما گویا این تعداد روز کاری کمی متفاوت بود...، خودروهای هاوالی که از اوایل بهمن سال 94 به صورت تحویل 90-120 روزه فروخته شده بودند، شهریور ماه سال 95 به گمرک ایران رسیدند و پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره در اسفند ماه سال 95 هاوال ها از گمرک ترخیص شدند و با ماهها تأخیر، پس از تکمیل وجه توسط خریداران در آذر 95، در فروردین ماه سال 96 تحویل مالکان شدند!!!
اما این پایان داستان نبود و خریداران هاوال، صاحب خودرویی بدون پلاک و مجوز تردد شده بودند...!
این خودرو ها اما تا اواسط مرداد ماه بدون پلاک در پارکینگ ها متوقف بودند و بالاخره اواخر هفته گذشته، مالکان با حضور در مراکز تعویض پلاک، موفق به اخذ پلاک و مجوز تردد برای خودروشان شدند، تا بالاخره پس از گذشت بیش از 17 ماه از زمان خرید، بتوانند طعم سواری با هاوال ها را بچشند!
• مالکانی که برای تحویل خودروی خود چندین بار میان شرکت های عظیم خودرو و دیار خودرو سرگردان شده بودند، در حال حاضر هم برای دریافت خدمات پس از فروش مشکل مشابهی دارند و با وجود اینکه کارت گارانتی خودرو ایشان از طرف شرکت دیار خودرو صادر شده، برای دریافت خدمات باید به عظیم خودرو مراجعه کنند! * البته تا زمانی که نماینده جدید هاوال در ایران معرفی شود و خدمات این خودروها را نیز بر عهده گیرد...!(به گفته منابع موثق)
• همچنین گارانتی 7 سال، یا 200 هزار کیلومتری+دوسال خدمات طلایی این خودروها که در زمان ثبت نام وعده داده شده بود، به 5 سال یا 150 هزار کیلومتر کاهش یافته است و 2 سال خدمات کارت طلایی نیز حذف گردید!!!
• خریداران هاوال همچنان برای دریافت سود تأخیر خودروهایشان سرگردانند.
سئوالی که با مشاهده وضعیت فروش هاوال ها مطرح می شود، این است که چطور باید مشتریان برای خرید فوتون ساوانا، محصول جدید عظیم خودرو و با چه امکانات و چه قیمتی به این شرکت اعتماد کنند؟
آیا برای عدم تکرار این بد عهدی ها تمهیداتی اندیشیده شده است؟
آیا بقیه خودروهای هاوال که درون کانتینرها در گمرک هستند، ترخیص خواهند شد و به دست مشتریان خواهد رسید؟
و آیا می توان به زودی شاهد جولان بیشتر این خودروهای لوکس چینی در خیابانها بود؟
البته ، شرکت عظیم خودرو از مهر ماه سال 95 تا زمان پلاک شدن خودروها، خودروهایی را به صورت امانی ( در ازای پرداخت نشدن سود تاخیر ) در اختیار خریداران هاوال قرار داد که این امر ، حداقل در ایران حرکتی نو آورانه محسوب میشد و شایسته تقدیر، هرچند که این هم توجیه خوبی برای این تاخیر های طولانی محسوب نمی شود.
خودروهای امانی که در اختیار مشتریان گرفت ، شامل خودروهای وولکس c30 و هاوال m4 (صفر و کارکرده) می شد.