گریت وال هاوال اچ 2 ( Great Wall haval h2 ) از سال 2012 در کشور چین رونمایی و تا کنون دو بار فیس لیفت شده است.
در بازار ایران هم مثل بازارهای جهانی نسل اول این خودرو به فروش می رسد و هنوز نسل دوم آن معرفی نشده است. این مدل با دو لوگو متفاوت تولید می شود، یک برند اسپرت تر با لوگو آبی و یک برند رسمی تر با لوگو قرمز. متأسفانه اکثر مردم بر این باورند که لیبل آبی هاوال، برند هیبرید آن است ، در صورتی که اینگونه نیست.
خودرو مورد بررسی ما، H2 تولید 2016 با بدنه ی دو رنگ(مشکی با سقف سفید)، با ابعاد 4335×1814×1695 و وزن 1495 و تک دیفرانسیل 6 دنده ی اتوماتیک می باشد که متأسفانه نسخه ی فول آپشن این خودرو(نسبت ب بازار جهانی) محسوب نمی شود.
هاوال H2 با یک پیشرانه و دو نوع گیربکس قابل سفارش است. پیشرانه در نظر گرفته شده برای هاوال H2 یک موتور 1.5لیتری با حجم دقیق 1495 به همراه توربوشارژ که قادر است 147.5 اسب بخار قدرت در دور 5600 و 210 نیوتن متر گشتاور را در دور 2200-4500 تولید کند. همانطور که اشاره شد برای این موتور دو نوع گیربکس در نظر گرفته شده است. گیربکس اول از نوع 6 دنده ی دستی است که در دو نوع تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل قابل سفارش است اما گیربکس اتوماتیک که یک گیربکس 6 دنده تیپ ترونیک است، فقط در حالت تک دیفرانسیل قابل سفارش می باشد. طبق اطلاعات اعلام شده رسمی هاوال این گیربکس قادر است به کمک پیشرانه توربوشارژ H2 1495 کیلوگرمی را ظرف مدت 12 ثانیه به مرز 100 کیلومتر در ساعت برساند.
نکته دیگر اینکه گیربکس اتوماتیک هاوال H2 دارای دو حالت استاندارد و زمستان می باشد و در حالت زمستان به کمک سیستم پیشرفته RMI سعی شده تا خودرو هیچگونه لغزشی در سطح جاده نداشته باشد.
گیربکس اتوماتیک 6دنده هاوال همراه با قابلیت تیپ ترونیک، ساخت خود کمپانی گریت وال است و اطلاعات دقیقتری نظیر اینکه که آیا در طراحی این گیربکس از شرکت های دیگر الگوبرداری شده یا خیر در دسترس نیست.
این گیربکس در حال حاضر بر روی مدل های H2، H6 و H6 اسپرت استفاده میگردد.
در مدل دو دیفرانسیل فقط گیربکس 6دنده ی دستی قابل سفارش است، این مدل مجهز به سیستم پیشرفته ی TOD است که قدرت آفرود این مدل را نسبت به رقبای خود بهبود بخشیده است. با توجه به تست هایی که توسط سایر رسانه های خارج از ایران انجام شده، این سیستم عملکرد قابل قبولی دارد.
اما این نکته که خودروهای H2 وH6 با وجود موتور های پرتوان از وجود نمونه های دو دیفرانسل اتوماتیک محرومند، جای سوال داشته و یک نکته منفی برای هاوال محسوب میشود.
در هاوال H2 اولین مواردی که مشتری را جذب خود کرده و جذابیت خودرو را دوچندان می کند، وجود لوگوی لیزری زیر آینه های بغل است. همچنین سیستم ورود لمسی بدون کلید که با قرار دادن دست مالک روی دستگیره و شناسایی 4 انگشت اصلی درب ها باز خواهند شد و با لمس انگشت شست بر روی دستگیره درب ها قفل می شوند.
پس از باز شدن درب ها مورد دومی که شما را جذب خواهد کرد، نورپردازی جذاب داخل کابین است که کاملا ماهرانه به صورت مخفی بر روی درب ها و کنسول قرار گرفته اند. تریم جذاب و نسبتا با کیفیت این چینی تازه وارد کاملا مشتری را مجذوب خود خواهد کرد. مورد سومی که قابل ذکر است، نرمی و راحتی صندلی هاست.
نکته قابل توجه بعدی این خودرو، وجود صفحه نمایشگر سه بعدی رنگی درون کیلومتر شمار است که تمام وظیفه های راننده را به همراه توضیحات به او یادآوری می کند.
با فشار دادن پدال ترمز و زدن دکمه ی استارت ، لوگوی هاوال بر روی کامپیوتر سفری درون کیلومترشمار نمایش داده می شود و تمام چراغ های صفحه کیلومتر یک بار روشن و خاموش خواهند شد.
جالبه که بدونید تا زمانی که راننده کمربند ایمنی خود را بسته نباشد، خودرو حرکت نخواهد کرد. در اصل ترمز برقی این خودرو تا زمانی فعال است که راننده کمربند ایمنی خود را نبسته باشد.
این خودرو از لحاظ آپشن بین رقبای خود در سطح بالایی قرار دارد.
از جمله امکانات این خودرو می توان به سیستم ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم تهویه اتومانیک دوگانه، سیستم مالتی مدیا 8 اینچی لمسی با قابلیت پخش انواع فرمت های صوتی و تصویری که متأسفانه بر روی نمونه ی موجود در ایران سیستم رهیاب GPS نصب نگردیده است و شاید بر روری مدل های آینده ایی که وارد ایران خواهند شد، قابل سفارش باشد، صندلی برقی راننده در 6 جهت به همراه تنظیم گودی کمر، صندلی های عقب تاشو مجهز به ایزوفیکس، چراغ سقفی عقب لمسی، سانروف دو حالته، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه های برقی بغل به همراه گرم کن، راهنمای بر روی آینه ها و لوگوی لیزری خوشامدگویی، دوربین و سنسور دنده عقب به همراه سیستم کمک پارک عقب، چراغ های هالوژن اتوماتیک(auto light) LED جلو به همراه سیستم بدرقه تا منزل، در نسخه ی فول آپشن چراغ های زنون به همراه چراغ شور و سیستم AFC، چراغ های شبه LED عقب، چراغ سوم ترمز با لوگوی هاوال، سنسور باران و گردوغبار، رینگ18 اینچی آلومینیومی، خروجی استیل دوبل اگزوزو .... اشاره کرد....
لیست کامل مشخصات این خودرو را می توانید از کاتالوگ زیر مطالعه فرمایید:
با فشردن پدال ترمز و دکمه ی استارت، خودرو به آرامی روشن می شود. پس از روشن شدن خودرو، دنده را روی وضعیت درایو قرار می دهیم. بدون وارد شدن هیچگونه شوک و تکانی به کابین، خودرو در وضعیت درایو قرار می گیرد و همزمان وضعیت دنده بر روی نمایشگر دیده خواهد شد. با برداشتن پا از روی ترمز و فشردن پدال گاز، خودرو شروع به حرکت می کند.
در حالت عادی، اگر رانندگی نرمالی داشته باشید، دنده ها به صورت پیاپی و بدون تقه شروع به سبک شدن خواهند کرد تا مصرف سوخت به پایین ترین حد ممکن برسد اما به محض فشردن کامل پدال گاز، گیربکس با تعویض یک یا دو دنده ی معکوس شروع به شتاب گیری می کند.
نکته ی مثبتی که در این گیربکس دیده می شود این است که هنگام تعویض دنده به هیچ عنوان کوبش و صدای نابهنجاری به گوش سرنشینان نخواهد رسید!
اما نکته ی منفی گیربکس H2، این است که در بعضی مواقع شتابگیری ثانویه با تعویض دو دنده ی معکوس صورت می گیرد. برای مثال از دنده ی 5 به دنده ی 3 انتقال می یابد در صورتی که نیازی به دنده 3 احساس نمی شود و فقط تعویض به یک دنده پایین تر کفایت می کند! و در واقع راننده به سختی میتواند میزان حساسیت این گیربکس به فشرده شدن پدال گاز را تشخیص دهد.
در تست شتابی که انجام دادیم،H2 توانست در زمان 11.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که نشان دهنده شتاب اولیه متوسط این خودروست....،اما در شتاب گیری ها در سرعت های میانی H2 خودروی نسبتا چابکیست و در سبقت ها شمارا به زحمت نخواهد انداخت.
( تست شتاب با انجام استال(لانچ) و با بالابردن دور موتور تا 2000دور بر دقیقه و روی حالت درایو انجام شد.
به لطف وجود فرمان برقی، فرمان در سرعت های پایین بسیار نرم احساس می شود اما با افزایش سرعت فرمان سفت تر میشود که این اتفاق با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.
با وجود سیستم طراحی اتاق بی صدا (NVH) در هنگام رانندگی هیچگونه صدایی از خارج کابین به گوش ما نمی رسید اما در دور موتورهای بالا، صدای موتور توربوی هاوال به گوش میرسد.
به دلیل وجود سیستم توربو شارژ شما اصلا متوجه سنگینی خودرو نخواهید شد، در حالتی که با ظرفیت کامل در حال رانندگی باشید به راحتی می توانید در هر مسیری سبقت گیری کنید و نگران عملکرد گیربکس و موتور این فرزند کوچک هاوال نباشید.
در این تست از بنزین سوپر استفاده شد اما به گفته ی مالک خودرو ، استفاده از بنزین معمولی و سوپر تفاوت زیادی در عملکرد خودرو ایجاد نخواهد کرد....، اما به هرحال با وجود اکتان پایینتر بنزین معمولی سطح کشور، توصیه میکنیم تمام مالکان خودروهای پرخوران(توربو و سوپرشارژ) همواره از بنزین سوپر استفاده کنند....
پس از تست موتور و شتابگیری، نوبت به تست عملکرد ترمزهای این خودرو می رسد. ترمزهای هاوال بر خلاف رقبای موجود در بازار، با فشردن پدال عکس العمل نشان می دهد در صورتی که در اکثر رقبا این عمل با فشردن بیش از 50% از پدال ترمز صورت خواهد گرفت!
مصرف سوخت در مدت زمان تست با رانندگی نرمال در جاده ی برون شهری 6.2 و درون شهری 9.4 و ترکیبی 7.3 اندازه گیری شد که تا حد زیادی با اعداد اعلام شده رسمی توسط کمپانی هاوال همخوانی داشت اما این اعداد در زمان رانندگی اسپرت به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می کنند. در اینجا متذکر می شویم که خودروی تست شده توسط ما در کارکردهای اولیه خود(کارکرد 2000 کیلومتر) بوده و هنوز سرویس اولیه نیز بر روی آن انجام نشده بود. به همین دلیل در این مورد نمی توان به صورت قطعی اظهار نظر کرد.
در زمان تست، صندلی ها نرمی و ارگانومی بسیار خوبی داشتند اما با توجه به چرم بودن روکش آن ها جای خالی گرم کن صندلی برای زمستان کاملا حس می شد. کیفیت کابین و مونتاژ قطعات نسبت به رقبای هم قیمت در کلاس خود، یک سرو گردن بالاتر است. برای مثال روی درب ها، داشبورد و کنسول میانی از فوم و پلاستیک بسیار نرم استفاده شده است!
یکی دیگر از نکات مثبت این خودرو، استفاده از دوربین نقطه ی کور سمت راست است که برای کمک به راننده دکمه ی فعال نمودن آن بر روی فرمان تعبیه شده.
با سیستم ESP روشن اقدام به تست هندلینگ خودرو کردیم که به هیچ عنوان خودرو تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت از کنترل راننده خارج نگردید. با سیستم ESP خاموش بازهم خودرو از کنترل خارج نشد. این تست را در جاده ی لغزنده و خاکی انجام دادیم، در زمان ESP خاموش ، خودرو به صورت قابل توجهی از کنترل خارج گردید....
پس از تست ESP، سیستم HDC را درشیب 45 درجه تست کردیم که می توانید با یک مرتبه فشردن 10% از پدال ترمز، سیستم کنترل سراشیبی را فعال و خودرو را بین سرعت 20 تا 30 کیلومتر بر ساعت کنترل نمایید...
دیگر نکته قابل عرض H2، عملکرد سیستم کروز کنترل آن است که علی رغم عملکرد قابل قبول در سربالایی ها، در سرازیری های تند قادر ب کنترل سرعت خودرو نبوده و با افزایش سرعت بیش از 10 کیلومتر بیشتر از سرعت تنظیم شده، این سیستم غیر فعال میشود.
مصرف سوخت در هنگام روشن بودن سیستم کروز کنترل به صورت قابل محسوسی کاهش پیدا کرد!
سیستم تعلیق خودرو به راحتی از پس ناهمواری های بزرگ سطح جاده بر می آمد اما در هنگام عبور از ناهمواری های ریز سطح
جاده مانند ترک های آسفالت ، شبرنگ ها و سرعتگیرهای کوچک، مقداری خشکی و کوبش سیستم تعلیق احساس می شد.
باید به این نکته توجه نمود که این خودرو از رینگ 18اینچی با لاستیک مارک KUMHO بهره مند است.
درکل می توانیم بگوییم هاوال H2 یک چینی شاسی بلند با کیفیت و دوست داشتنی در رده ی قیمتی 110- 120 میلیون تومان است که بزرگترین عیب آن را نداشتن خدمات پس از فروش مناسب از طرف نمایندگان گذشته ی آن، سازه های خودرو دیار و عظیم خودرو می دانیم و امیدواریم توسط نماینده ی جدید، گروه بهمن این مشکل رفع گردد و خودروهای آینده ایی که قرار است توسط این نماینده ی جدید وارد بازار ایران شوند از نسخه های فول آپشن انتخاب گردند!
همچنین میتوانید مطلب
بررسی توانایی های خارج جاده ای هاوال اچ2 (H2) / توانمندترین کراس اور تک دیفرانسیل بازار؟
را نیز مشاهده نمایید