داستان حضور هاوال در ایران به بهمن ماه سال 94 و معرفی این برند توسط عظیم خودرو برمیگردد، آن زمان در روند کار عظیم خودرو مشکلاتی وجود داشت و آن مشکلات، عدم موفقیت هاوال در ایران و در نهایت قطع همکاری هاوال (گریت وال) و عظیم خودرو را موجب شدند، اما این پایان ماجرا نبود.
در نمایشگاه خودروی تهران (96) شاهد بازگشت مجدد هاوال به ایران، اینبار با شریکی مطمئن همچون گروه بهمن بودیم.
اکنون و پس از گذشت 5 ماه از آن زمان، شاهد آغاز تولید و عرضه هاوال اچ 2 (haval H2) در ایران هستیم و حتی چند نمونه از این خودروها نیز به مشتریان تحویل داده شده است.
مشاهده مشخصات فنی هاوال اچ 2 (haval H2)
برای بررسی و معرفی این محصول جدید گروه بهمن، نخستین بار، اوایل بهمن ماه سال گذشته به سراغ یک نمونه وارداتی از این خودرو رفتیم و عملکرد این خودرو را بررسی کردیم و در مطلب اولین ملاقات و تجربه رانندگی با هاوال H2، محصول آینده گروه بهمن .با شما به اشتراک گذاشتیم
هفته گذشته اما یک دستگاه هاوال اچ 2 (haval H2) از نمونههای مشابه تولید گروه بهمن در اختیار ما قرار گرفت تا به بررسی آن بپردازیم.
برای مشاهده تفاوت مدل های وارداتی توسط عظیم خودرو و محصول گروه بهمن، مطلب هاوال H2تولید داخل چه تفاوت هایی با مدل وارداتی دارد؟ را مطالعه نمایید.
از آنجا که در مطلب فوق در مورد سواری شهری و جاده ای این خودرو به تفضیل پرداخته بودیم، اینبار با H2 سری به ارتفاعات اطراف تهران زدیم تا توانایی های خارج جاده این کراس اور خوشنام را نیز به چالش بکشیم.
علاقه و سابقه هاوال برای ساخت خودروهای مناسب آفرود نیز ما را برای انجام این بررسی مصمم تر میکرد.
از آنجایی که نمونه های دودیفرانسیل H2 فاقد گیربکس اتوماتیک هستند گروه بهمن تصمیم به عرضه نمونه دیفرانسیل جلو با گیربکس اتوماتیک به بازار ایران گرفته است.
تفاوت کراس اورهای تک دیفرانسیل در توانایی خارج جاده نسبت به یکدیگر عموما در زوایای ورود و خروج از شیب، عملکرد سیستم های کنترل کشش، مقاومت شاسی و تعلیق خودرو در ناهمواری ها و همینطور میزان کورس باز و بسته شدن چرخ ها خلاصه میشود.
به منظور بررسی این موارد، یک مسیر نسبتا دشوار برای یک خودرو در این کلاس را انتخاب کردیم، مسیر مد نظر ما از ارتفاعات درکه آغاز شد و باید با عبور از جادهای خاکی و کوهستانی، به منطقه سعادت آباد میرسیدیم.
(ملاک ما در این بررسی، مقایسه توانایی های هاوال نسبت به خودروهای هم رده بود، نه مقایسه با خودرو های suv که ذاتا برای آفرود ساخته شده اند!)
در واقع ما برسی کردیم که یک خانواده چقدر میتوانند برای گذراندن یک روز در آغوش طبیعت، روی هاوال حساب کنند.
در مورد زوایای ورود و خروج از شیب، هاوال اچ 2 (haval H2) با توجه به فاصله نسبتا مناسب از سطح زمین و همینطور فاصله مناسب مرکز چرخها تا انتها و ابتدای خودرو، تقریبا در تمام مسیر سربلند عمل میکرد و هیچگاه مشکلی در این زمینه حس نشد.
H2 در تمام راههای اصلی تر منطقه هیچگاه به مشکل بر نخورد و حتی نیازی به دقت در انتخاب لاین مناسب نیز نبود، برای عبور از چند راه فرعی که به دلیل رگبارهای بهاری اخیر، وضعیت بسیار نامناسبی داشتند نیز، با کمی دقت در انتخاب زاویهها و مسیر عبور، هیچگاه شاهد برخورد قسمتی از زیر خودرو با سطح زمین نبودیم...، که این موضوع باعث تحسین تمام افراد حاضر شده بود.
در مورد سیستم های کنترلی، خوشبختانه تمام هاوالها مجهز به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش (ترکشن کنترل) هستند، همچنین گریت وال پا را فراتر گذاشته و سیستم های RMI - DSR را نیز بر روی هاوال h2 عرضه کرده است. در ادامه به صورت جداگانه به بررسی تمام این سامانه ها خواهیم پرداخت.
در مورد سیستم کنترل پایداری یا همان ESP، باید بگوییم عملکرد این سامانه بیشتر مناسب کنترل خودرو زمانی که مشغول یک رانندگی تهاجمی بر روی آسفالت هستید بوده و در کل زمانی که مشغول رانندگی خارج جاده ای با این خودرو بودیم، هیچگاه شاهد مداخله این سیستم نبودیم.
زمان رانندگی روی خیابان های شهر، نسبت به رقبا شاهد خودرویی نسبتا پایدارتر و با فرمانپذیری بهتر بودیم، سیستم تعلیق هاوال به طور کل بسیار نرم و خانوادگی عمل میکند و کاملا متناسب با کلاس خودرو است، همچنین esp این خودرو نیز نسبت به دیگر خودروهای چینی بازار، عملکرد دقیق و مناسب تری از خود نشان میدهد و شاهد تاخیر در عملکرد، یا کاهش بیش از حد سرعت خودرو نخواهید بود.
طی چند روزی که مشغول رانندگی با هاوال بودیم، کمتر چاله ای در تهران یافتیم که سیستم تعلیق اچ 2 در جذب ضربات ناشی از آن سربلند عمل نکند، البته با داشتن کراس اوری تا این حد نرم، طبیعیست که برای تغییر لاین های شدید در اتوبانها، نیاز به کمی احتیاط داشته باشید.
به بحث اصلی این مطلب بازگردیم، گفتیم که هیچگاه در راههای خارج جاده ای نیازی به عملکرد سیستم کنترل پایداری خودرو حس نکردیم، اما هرچقدر در روز تست ESP هاوال بیکار بود، سیستم کنترل کشش (TCS) آن مشغول امداد رسانی به ما برای عبور از شیبهای سنگلاخی، یا چاله های نامتوازن در مسیرهای سربالایی بود.
وجود این سیستم روی هاوال اچ 2 (haval H2) در کنار توانایی های مناسب خودرو از نظر تعلیق و ارتفاع، موجب شد تا بتوانیم با هاوال به یکی از مرتفع ترین نقاط آن منطقه برسیم و بی تردید، اگر هاوال به TCS مجهز نبود، خیلی زود مجبور به بازگشت به سمت شهر میشدیم.
اما سامانه دیگر عرضه شده روی هاوال، سامانه Downhill Speed Regulation)DSR) میباشد.
DSR در هاوال، در واقع همان سیستم سیستم کنترل حرکت در سراشیبی است که اکثر کراس اورهای دو دیفرانسیل بازار ما به آن مجهز هستند، اما سیستم نصب شده بر روی محصولات هاوال صورت کلی کامل تر از دیگران میباشد به این صورت که DSR هاوال در 3 مرحله عمل میکند، اگر سرعت خودرو زیر 10 کیلومتر برساعت باشد، با فعال کردن این سیستم، خودرو به صورت خودکار با استفاده از سیستم ترمز، سرعت را در محدوده 10 کیلومتر بر ساعت حفظ میکند، اما اگر خواهان ادامه مسیر با سرعت بیشتری باشید، با کمی فشردن پدال گاز و عبور از سرعت 10 کیلومتر برساعت، سیستم dsr وارد مرحله دوم شده و سرعت خودرو را در محدوده 25 کیلومتر برساعت حفظ میکند، به همین ترتیب، میتوانید سرعت را در محدوده 45 کیلومتر بر ساعت نیز حفظ کنید، دیگر تفاوت dsr هاوال با دیگران، عملکرد دقیقتر و مخصوصا بیصداتر آن نسبت به دیگر خودروهایی که تاکنون تجربه کرده ایم است.
عملکرد خوب h2 در این مورد، بی تردید مهم ترین مزیت این خودرو نسبت به دیگر کراس اورهای همرده محسوب میشود، کورس باز و بسته شدن کمک های h2 کاملا مناسب بود(نسبت به هم رده ها) و چرخهای خودرو در ناهمواری های شدید، به شکل مناسبی برای حفظ اسطکاک و چسبندگی با زمین، کش میآمدند.
مقاومت شاسی و کابین هاوال نیز حین عبور از راه های مذکور، مناسب ارزیابی شد و کمتر موردی پیشآمد که با قرار گرفتن خودرو در موقعیتی سخت، صداهای عجیب از کابین خودرو بگوش برسد، حتی برای بررسی دقیق تر این موضوع، زمانی که به دلیل اختلاف سطح چرخ های خودرو، یکی از چرخ های محور عقب با سطح زمین نزدیک به یک متر فاصله داشت، اقدام به پیاده شدن از خودرو و بررسی باز و بسته شدن هر 5 درب آن کردیم و در کمال تعجب، همه آنها کاملا نرم و عادی و بدون نیاز به فشار اضافی، بسته میشدند.
مقاومت خوب شاسی و نرمی تعلیق، در کنار متریال بسیار خوب استفاده شده در کابین، نوید حفظ ظاهر و بیصدایی کابین h2 در کیلومترهای بالا را میدهند.
H2 با پیشرانه ای نسبتا قدرتمند، کابین جادار و بیصدا و سواری نرم، در کنار امکانات رفاهی و ایمنی مناسب، با وجود تعداد زیاد رقبای مدعی، شانس بزرگی برای کسب موفقیت در بازار ایران دارد، در کنار این موارد، در زمینه توانایی های خارج جاده هم با توجه اینکه نمونه دو دیفرانسیل این خودرو در ایران عرضه نشده نباید انتظارات عجیبی از آن داشت.
اما اکنون و با توجه به تجربیاتی که در مسیر مذکور بدست آوردیم، میتوانیم ادعا کنیم که H2، در میان رقبای موجود در بازار ایران، به راحتی میتواند عنوان توانمند ترین کراس اور تک دیفرانسیل بازار ایران را مال خود کند...
در پایان می توانید دیگر تصاویر را نیز مشاهده نمایید: