در حالی که بازار کراس اوورهای جمع و جور ایران در قرق دو خودروی کرهای توسان و اسپورتیج است اما میتوان تعداد زیادی از خودروهای رقیب آنها را در بازارهای آزاد جهانی یافت که عملکردی مشابه یا برتر از آنها دارند. در این میان مزدا CX-5 که در بسیاری از بررسیها و مقایسهها، رتبه بسیار خوبی دریافت نموده، متأسفانه در بازار کشورمان راهی به جز مناطق آزاد نیافته است.
مزدا CX-5 یک کراس اوور جمع و جور است که برای نخستین بار با طراحی جدید مزدا موسوم به سبک کودو طراحی و در سال 2012 معرفی و وارد بازار شد. پلتفرم این مدل با مزدا 3 و مزدا 6 مشترک بوده و از تکنولوژی اسکای اکتیو مزدا نیز سود میبرد. در نتیجه محصول، خودرویی سبک و با مصرف سوخت پایین و آلایندگی اندک نسبت به سایر خودروهای مشابه با موتورهای بنزینی تنفس طبیعی است.
طراحی کودو در این خودرو شامل چراغهای کشیده، جلوپنجره مشبک جدید مزدا برجستگیهای کاپوت و گلگیرهای عضلانی و خطوط نرم و منحنی بدنه میشود. هماهنگی اجزای بدنه باعث شده تا شاهد طراحی یکدست و دلنشینی باشیم که علاوه بر ویژگیهای اسپرت و جوانپسند، تعادل و زیبایی خاصی نیز با خود به همراه میآورد.
مزدا CX-5 با هر دو سیستم انتقال دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک در دسترس است. موتور اصلی این خودرو، یک پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری با قدرت خروجی 162 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن متر است. مصرف سوخت این پیشرانه برای این خودرو در هر صد کیلومتر به صورت میانگین 10 لیتر میباشد. این خودرو همچنین با موتور 2.2 لیتری توربو دیزل نیز قابل ابتیاع است که خروجی آن 147 اسب بخار و 380 نیوتن متر میباشد.
بعلاوه یک نسخه دیگر از همین موتور با قدرت 173 اسب بخار و گشتاور 420 نیوتن متر نیز به فروش میرسد. میزان آلایندگی موتورهای اخیر در هر کیلومتر تنها 119 و 139 گرم CO2 است که پیشتاز این کلاس محسوب میشود. مصرف سوخت نیز برای نسخه دیفرانسیل جلو تنها 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر است که آن را پیشتاز و بهترین گزینه در بین خودروهای کراس اوور غیر هیبریدی نموده است.
بالاترین پیشرانه، نسخه 2.5 لیتری با تزریق مستقیم سوخت است که 184 اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این نسخه 7.7 ثانیه است. در سال 2014 فیس لیفت این خودرو معرفی شد که شامل تغییرات ظاهری ظریف و همچنین استفاده از عایقهای بیشتر و ارتقای سیستم سرگرمی و معرفی گیربکس شش سرعته خودکار برای آن بود.
حالا مزدا در آستانه نمایشگاه لس انجلس از نسل جدید CX-5 پرده برداشته است. نسخهای کاملاً جدید با طراحی ظاهری بهروز و فناوریهای جدید که مزدا را به عنوان مطرحترین گزینه در بین کراس اوورهای کامپکت حفظ مینماید.
تفاوت آشکار مدل جدید با مدلهای قدیم در طراحی اسپرت و جذاب بیرونی است که تا حدود زیادی الهام گرفته از برادران دیگرش یعنی CX-3 و CX-9 است. افزایش پهنا به میزان 10 میلیمتر برای بهبود تعادل در جادهها صورت گرفته است. چراغهای باریک جلو و عقب و سقف شیبدار و جلو پنجرهای برجسته و منحصر به فرد و عقب رفتن 35 میلیمتری ستونهای جلو که به کشیدگی بیشتر کاپوت کمک نموده، همگی چهرهای اسپرت و هیجانانگیزتر از این خودرو خلق نمودهاند.
مزدا استحکام شاسی را افزایش داده به گونهای که سفتی پیچشی آن 15.5 درصد بهبود یافته که ناشی از استفاده از فولاد با مقاومت کششی بالا در قسمت ستونهای خودرو است. بعلاوه به علت آئرودینامیک بهتر، میزان سروصدای باد نیز به میزان 1.3 دسیبل کمتر از نسل پیشین آن است.
در داخل کابین هم با تجدیدنظر اساسی داشبورد و پنل ها مواجه خواهید شد. سادگی اجزا حفظ و تشدید شده است و محیطی موقر و دلپذیر برای سرنشینان مهیا شده است. روی فرمان سه پره خودرو، دکمههای متعددی جای گرفته است. نشانگرهای جلو داشبورد نیز طرحی کلاسیک و جذاب دارند. یک نمایشگر دیجیتالی 4.6 اینچی هم درون این مجموعه جای گرفته است. در بالای داشبورد هم یک نمایشگر 4 اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده است. این طرح شبیه بسیاری از مدلهای فعلی مرسدس بنز است. بعلاوه یک سیستم صوتی مارک Bose با 10 بلندگو نیز همراه با سیستم اتصالی مزدا برای گوشیهای هوشمند در نظر گرفته شدهاند.
مزدا موتورهای 2.2 لیتری دیزلی و 2.0 لیتری و 2.5 بنزینی با تزریق سوخت مستقیم از سری اسکای اکتیو را برای این نسل حفظ خواهد کرد. همه این موتورها با گیربکس شش سرعته خودکار ارائه میشوند. نسخههای پایه تنها به صورت دیفرانسیل جلو بوده و سیستم درایو چهار چرخ تنها به صورت سفارشی ارائه میشود.
مزدا همچنین فناوریهای ایمنی پیشرفتهای را برای این خودرو لحاظ نموده است. ازجمله کروز کنترل راداری و تشخیص ترافیک و علائم و تابلوها که این هشدارها را روی نمایشگر دیجیتالی روبروی راننده نیز نشان میدهد.
مزدا CX-5 فروش مطلوبی داشته و در بازار ژاپن 8 برابر پیشبینی اولیه فروخته شده است. به نظر میرسد که با توجه به بازخوردهای مثبت نسل اول، شاهد موفقیتهای بیشتری برای نسل جدید مزدا CX-5 نیز باشیم. خودرویی که میتواند با ورود به بازار ایران هم، تنوعی بیشتر در این سگمنت ایجاد نماید. در بازارهای جهانی این خودرو رقبایی چون فرد اسکیپ، هوندا CR-V، سوبارو فورستر، جیپ چروکی و تویوتا روفور دارد.
منابع:
wikipedia-carscoops-caranddriver