1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سایپا در افزایش قیمت محصولات خود تخلف کرده است؟

سایپا در افزایش قیمت محصولات خود تخلف کرده است؟

سایپا در افزایش قیمت محصولات تخلف کرده است؟
10 آبان 1399
  • 11

مجوز افزایش قیمت در سه ماهه پاییز ازسوی شورای رقابت به شرکت های خودروسازی سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو در حالی داده شد که در جدیدترین اقدام تنها در کوییک آر دنده‌ای میزان افزایش قیمت آن بیش از ۳۷ درصد بوده است.

هرچند به نظر می‌رسید خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصدی در قیمت‌ محصولات خود در سه ماهه سوم سال جاری شده‌اند، اما همزمان با آغاز پیش‌فروش خودرو در سایپا، رئیس شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستور افزایش قیمت کارخانه محصولات برای سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹ را صادر کرد. پیش از این شورای رقابت برای این سازوکار دستورالعمل تنظیم قیمت صادر کرده و حداکثر تا سقف تورم بخشی اعلامی توسط بانک مرکزی را مجاز دانسته بود.

در نامه رئیس شورای رقابت، ملاک افزایش قیمت خودرو طبق نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده، در سه ماهه سوم امسال اعلام شده است. شنیده‌ها حاکی از این است که خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصد در قیمت‌ محصولات خود در سه ماهه سوم سال جاری شده‌اند. با این حال، هرچند به نظر می‌رسید خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصدی در قیمت‌ محصولات خود در سه ماهه سوم سال جاری شده‌اند، اما تنها در کوییک آر دنده‌ای میزان افزایش قیمت آن بیش از ۳۷ درصد بوده است.

سایپا، کوییک آر دنده‌ای در نسخه پایه را از قیمت ۱۰۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان به ۱۴۰ میلیون تومان رسانده و از این پس حواله داران این هاچ بک کراس اقتصادی، باید این عدد را جهت تکمیل وجه خود در نظر بگیرند.

در فهرست پیش‌فروش جدید ۵ خودرو مشترک وجود دارند که تمامی آنها در طرح آبان‌ماه بین ۲۱ تا ۳۸ درصد گران‌تر شده‌اند. براساس طرح جدید «ساینا دنده‌ای» در این مرحله نسبت به مرحله قبل رشد ۲۱٫۷ درصدی قیمت داشته، قیمت تیبا۲ نیز ۲۲٫۶ درصد نسبت به مرحله قبل افزایش قیمت داشته است.این افزایش قیمت در خصوص تیبا صندوقدار به ۲۲ درصد می‌رسد. رشد قیمت سایپا ۱۵۱ نیز نزدیک به ۳۹ درصد است.

صدور دعوتنامه سایپا با قیمت جدید

گروه خودروسازی سایپا بر خلاف تعهد، اقدام به صدور دعوتنامه برای تعهدات مهر ۹۹ با قیمت‌های جدید کرده است. سایپا باید در تاریخ ۳۰ مهرماه دعوتنامه تعهدات تحویل مهر را برای متقاضیان صادر می کرد که این کار انجام نشد و به دنبال آن قیمت جدیدی هم تا این تاریخ برای خودروهای پیش فروش شده اعلام نکرد. به نظر می رسد سایپا به این دلیل قیمت های جدید را اعلام نکرده است تا مجوز افزایش قیمت ها را در فصل پاییز از شورای رقابت دریافت کند. طبق تعهد قرارداد تحویل مهر ۹۹، تعهد معوق محسوب می‌شود و نباید افزایش قیمتی نسبت به قرارداد صورت گیرد و خودروها باید با قیمت قدیم به مشتریان عرضه شود اما شرکت سایپا خلاف این قانون عمل کرده است.

این در حالی است که «ایران خودرو» دعوتنامه تعهدات مهر ۹۹ را بدون افزایش قیمت برای مشتریان خود ارسال کرد. نکته جالب اینجاست که شرکت «ایران خودرو» پژو ۲۰۷ دنده‌ای را بدون افزایش قیمت و با موعد تحویل مهر، به قیمت ۱۲۱ میلیون فاکتور کرده است، این در حالی است که خودرو کوئیک R، به قیمت ۱۴۰ میلیون فاکتور شده است.
صدور دعوتنامه جدید برای کوئیک R مهر ۹۹ با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان، ساینا فولادی مهر ۹۹ باقیمت ۹۲.۹ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای مهر ۹۹ با قیمت ۱۲۹.۷ میلیون تومان ، ساینا آپشنال مهر ۹۹ خودرو تحویلی ساینا فولادی با قیمت ۹۲.۹ میلیون تومان، ساینا S مهر ۹۹ خودرو تحویلی ساینا فولادی با قیمت ۹۲.۹ میلیون تومان، تیبا ۲ آپشنال شهریور ۹۹ خودروی تحویلی تیبا ۲ معمولی با قیمت ۷۷.۸ میلیون تومان است.



نظرات

  • منصور منصور (24 آبان 1399 ساعت 02:23)

    آقا مگه میشه قیمت کارخونه ی یه ماشین توی ۷-۸ ماه از دو برابرم بیشتر بشه؟؟ مگه این ماشین چی داره؟ پژو ۲۰۷ با اونقد امکاناتم قیمت جدیدش اینقد افزایش نداشته!! یه ماشین بالای ۱۰۰ درصد افزایش قیمت فقط تو ۷-۸ ماه؟؟ چقد تخلف آخه! الانم که بیشتر از مجوزش افزایش داده! ما باید به کی شکایت کنیم؟؟

  • علی علی (11 آبان 1399 ساعت 22:06)

    سایپا باید کلا تعطیل بشه اشغال های بدون امنیت بی کیفیت تولید میکنه بعد قیمت نجومی هم میذاره، آخه ما از رو ناچاری و بی پولی اومدیم کوییک ثبت نام کردیم که حالا تو میخوای پول ۲۰۷ از ما بگیری همون ۱۰۰ میلیون هم بی انصافی بود حالا بجای ۲۵ درصد ۴۰ درصد هم گرون میکنی. این پولا خوردن نداره.

  • arman esmaeili arman esmaeili (11 آبان 1399 ساعت 10:08)

    هر سه ماه 25 درصد میشه به عبارتی هر سال دو و نیم برابر، بذار یه چرتکه بندازم. در واقع ماشینی که الان 100 تومنه سال دیگه همین موقع 244 تومن و سال بعدش 596 تومنه :))))
    تازه اگه لطف کنن تخلف نکنن و شرایط رو برای ملت بدتر نکنن

  • پدرام پدرام (10 آبان 1399 ساعت 23:15)

    با سلام تکلیف حواله های آبان و آذر را مشخص کنید برای یک دقیقه تاخیر دیرتر در ثبت نام مهر باید 40 میلیون بیشتر بدیم چه نامسلمان های پیدا میشه آبان و آذرهم مثل مهر جزء فصل تابستان حساب کنید شما که همه کار می کنید .
    شما همه کار میکنید تا فقط به قشر فقیر فشار بیاد .
    حواله آبان و آذر به دستگاهای زیرمجموعه دولت با قیمت تابستان حساب کردید
    افزایش قیمت 37 درصد و اعمال کردید . اینا همه تخلف آشکار و ظلم هست که با این تفاسیر باید گفت حق ما همین هست چون که رانت بلد نیستیم و به شما اعتماد کردیم

  • جعفر جعفر (10 آبان 1399 ساعت 22:30)

    شرکت سایپا برای خودرو ساینا،۴۰ میلیون بدون سود مشارکت برج ۴ گرفته و موعد تحویل خودرو رو مهر لغایت آذر ۹۹ بوده ،الان دعوتنامش با افزایش قیمت جدید صادر شده،**** تو روز روشن،هیچ نظارتیم نیس متاسفانه .

  • علی علی (10 آبان 1399 ساعت 19:01)

    کوئیک آر در6ماه قیمتش دو برابر شده
    نظارت کجاست
    قوه قضاییه خواب تشریف دارند؟
    پارس تی یو فایو135میلیون
    کوئیک آر آشغال 140میلیون
    دردها رو به کی بگیم والله
    چه کسی باید رسیدگی کنه؟
    برسونید به گوش قوه قضاییه بخدا

  • اکبر حمیدی اکبر حمیدی (10 آبان 1399 ساعت 12:04)

    خب میخواید این رئیس و عاملاان این افزایش قیمت سایپا رو بندازید زندان یا نه؟؟؟

  • بهنام صندوقدار بهنام صندوقدار (10 آبان 1399 ساعت 11:15)

    وقتی یک شرکت بزرگ دولتی تو روز روشن داره اینجوری سر ملت ر************ و کسی نمیتونه بهش چیزی بگه از بقیه چه انتظاری هست میخوان کسی به کسی رحم کنه از اینکه شما این خبر را درج کردین کمال تشکر رو دارم امیدوارم کسانی که مدعی برخورد با فساد هستن اول از این غولها که خون مردم رو تو شیشه کردن شروع کنن

  • 110 110 (10 آبان 1399 ساعت 10:05)

    بیایید بجای نام ایران از نام سرزمین عجایب استفاده کنیم ...جایی که خودرو انحصاری و بی کیفیت به قیمت دلار دلالان حساب میشود و حقوق حقوق بگیران و کارگران به ریال دولتی !!!!....مافیای ایتالیا باید جلو خودرو سازان ما لنگ بیاندازد

  • منتقد منتقد (10 آبان 1399 ساعت 09:59)

    سایپا کلا در تولید خودرو تخلف کرده دیگه قیمت جای خودش

    عمران عمران (10 آبان 1399 ساعت 13:51)

    شرکت سایپا از اول شهریور تا الان ۱۰۰درصدقیمت وانت نیسان راافزایش داده و هیچ نظارتی براین شرکت متخلف نیست