دیگنیتی پرایم Dignity Prime، یا همان دانگ فنگ IX5، خودرویی در کلاس کراس اور کوپه است که در سال 2018 توسط کمپانی خودروسازی دانگ فنگ چین طراحی شده و در اوایل سال 1400 توسط گروه بهمن تقریبا همزمان با فیدلیتی پرایم به بازار ایران معرفی و عرضه شد. این خودرو به صورت CKD در ایران مونتاژ می شود و بازار خودرو های شاسی بلند متوسط را هدف قرار داده است.
طراحی ظاهری
ماشین دیگنیتی پرایم ظاهر جذاب و متفاوتی دارد، سبک طراحی بدنه و سقف آن متفاوت از اکثر خودرو های شاسی بلند رایج است و دیگنیتی را در سگمنت کراس اور کوپه، که خودروهایی نظیر بی ام و X4 و بنز GLC را به خود می بیند، قرار می دهد. این خودرو ظاهر مدرنی دارد و المان های طراحی مدرن در اکثر جزئیات آن دیده می شود. در نمای روبرو جلو پنجره بزرگ و مدرن، چراغ های جلو با دی لایت هایی که همچون چشم های سرمه کشیده هستند، و همچنین لوگوی خودرو که بیننده را به یاد مرسدس بنز می اندازد نکات قابل ذکر آن هستند.
طراحی کناری آن شاید متمایز ترین بخش ظاهری این خودرو باشد. جایی که فرم قوس دار سقف این کراس اور کوپه نگاه بیننده را جذب خود می کند. اما کوچک بودن سایز رینگ ها نسبت به ابعاد بدنه و عدم هماهنگی و هم راستا بودن دستگیره های در ها با خطوط کناری خودرو نکاتی هستند که در طراحی کناری دیگنیتی اثر منفی گذاشته اند.
نمای پشتی این خودرو نیز تا حدودی متناسب با نمای جلوی آن است. درب صندوق آن کوتاه و شیب دار طراحی شده و چراغ های عقب خودرو مطابق مد روز خودروسازی دنیا به صورت کشیده و یک تکه به هم متصل شده اند. دیگر نکته جالب توجه نمای عقب این خودروی چینی این است که خوشبختانه دفیوزر و سر اگزوز های استیل قرار گرفته روی سپر بر خلاف اکثر خودرو های چینی مشابه، دکوری نیستند!
کابین و فضای داخلی
کابین دیگنیتی طراحی مدرن و اسپرتی دارد و در داشبورد این خودرو از چرم دوزی، طرح فیبر کربن، و البته پلاستیک استفاده شده است. صفحه کیلومتر آن عقربه ای بوده و همچنین یک مانیتور 10.2 اینچی نیز روی داشبورد به چشم می خورد. فرمان D کات و سه شاخه کاملا اسپرت دیگنیتی حس خوبی را به راننده منتقل می کند. در کنسول میانی بنا به مد روز جدید خودرو سازان، پنل تهویه مطبوع لمسی به کار گرفته شده و ترمز پارک دکمه ای و دکمه های تنظیم حالات مختلف رانندگی نیز بر روی کنسول میانی به چشم می خورند.
در کابین خودرو از چرم دوزی استفاده زیادی شده و فرمان، داشبورد، صندلی ها و رودری ها از چرم مصنوعی نسبتا با کیفیتی بهره می برند که دوخت زیبایی نیز دارد. صندلی ها کاملا اسپرت بوده و بدن سرنشین را در بر می گیرند، همچنین در ردیف عقب، خبری از صندلی های نیمکتی نیست و حس خوبی به سرنشین عقب منتقل می شود، یکی از نگرانی های خریداران این خودرو با توجه به فرم خاص سقف، فضای سر سرنشین عقب است که به دلیل ارتفاع پایین نشیمن گاه صندلی عقب و باز شدن سقف پانورامیک رو به بیرون، فضای سر کاملا مناسبی برای سرنشین های عقب تامین شده است که حتی برای افراد قد بلند نیز مناسب است.
مشخصات فنی
دیگنیتی پرایم بر خلاف دیگنیتی پرستیژ از یک موتور 1500 سی سی مجهز به توربو شارژ بهره می برد، این پیشرانه 148 اسب بخار قدرت و 220 نیوتون متر گشتاور تولید می کند و نیروی تولید شده آن از طریق یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می شود، این مشخصات نشان می دهد که توانایی های حرکتی ان، هرگز مانند ویژگی های ظاهری آن توانایی جلب رضایت جوانان را نخواهد داشت و شتاب صفر تا صد 13 ثانیه ای این خودروی 1570 کیلوگرمی نیز گویای این مهم است. مصرف سوخت اعلام شده برای این خودرو نیز معادل 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی است و استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 5 می باشد.
دیگنیتی در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب از سیستم تعلیق اتصال چندگانه (Multi-Link) بهره می برد. ترمز های آن نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی هستند که در کنار سیستم های کمکی ABS, EBD, BA وظیفه متوقف کردن این کراس اور را بر عهده دارند.
امکانات ایمنی و رفاهی
دیگنیتی پرایم از لحاظ تجهیزات امنیتی تقریبا کامل است. این خودرو از کیسه های هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی بهره می برد و همچنین با داشتن سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کنترل پایداری ESC، امنیت مناسبی را برای راننده و سرنشینان خود فراهم می کند. سیستم های کمکی ترمز مانند ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها EBD و سیستم ترمز کمکی BA نیز به ایمن کردن هرچه بیشتر تجربه رانندگی کمک می کنند. سیستم های امنیتی این خودرو شامل سیستم ورود بدون کلید Keyless Starter و ایموبلایزر نیز امنیت خودرو در برابر سرقت را تضمین می کنند.
این خودرو آپشن ها و امکانات رفاهی مطلوبی را نیز به خریداران خود ارائه می دهد. شیشه های برقی و سقف پانوراما به همراه سیستم آنتی ترپ، درب صندوق برقی، سنسور های پارک عقب، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع رانندگی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 10.2 اینچی و کلید های کنترل از روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی و دریچه هوا برای سرنشینان عقب، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی HAC، سیستم کمک حرکتی خودرو در سراشیبی HDC، حالت های مختلف رانندگی اسپرت، نرمال و زمستانی، کروز کنترل، صندلی راننده 6 حالته برقی (تنظیم صندلی سرنشین جلو دستی)، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو، مه شکن های جلو و عقب، چراغ های روشنایی در روز Day-Light، سنسور نور Auto-light، سنسور باران و برف پاکن اتوماتیک و آینه های جانبی تا شونده برقی به همراه گرمکن و مجهز به چراغ خوش آمد گویی از آپشن های برجسته و قابل ذکر این خودرو هستند.
تجربه رانندگی
هنگام نشستن در دیگنیتی پرایم با صندلی های اسپرتی مواجه می شویم که تمام بدن ما را در بر می گیرند و ارگونومی خوبی دارند. ارتفاع نشیمنگاه صندلی اما بر خلاف سایر کراس اور ها پایین است و آن حس بالاتر بودن از سطح زمین را تجربه نمی کنیم. با شروع حرکت، فرمان خودرو اولین نکته ای که توجه راننده را جلب می کند؛ این فرمان بسیار زیبا بوده و حس کاملا اسپرتی دارد که با حال و هوای کلی خودرو متناسب است.
هنگام رانندگی دید راننده به اطراف مناسب است و دید شیشه عقب نیز با وجود شیب زیاد قابل قبول است. البته، برای پارک کردن و حرکت با دنده عقب استفاده از دوربین های کمکی 360 درجه ضروری است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، دیگنیتی 3 حالت رانندگی مختلف اسپرت، نرمال و زمستانی را دارد که از طریق مانیتور خودرو قابل تنظیم هستند. شتاب گیری این خودرو در شروع حرکت به دلیل وجود گیربکس CVT مقداری کند است، اما با افزایش دور موتور و بوست گرفتن توربو این کندی جای خود را به شتابی قابل قبول می دهد.
سواری آن نیز مانند سایر جنبه های آن اسپرت است و خبری از نرمی و راحتی زیاد در سیستم تعلیق آن نیست؛ اما، این خشکی تعلیق موجب شده تا هندلینگ نسبتا خوبی در سگمنت خود داشته باشد و عبور از پیچ ها را به تجربه ای لذت بخش برای راننده تبدیل کند.
قیمت و بازار
دیگنیتی پرایم خودرویی است که ظاهر جذاب و کمتر دیده شده ای در بازار خودروی ایران دارد. طراحی داخلی با المان های مدرن، آپشن های متنوع و خدمات پس از فروش خوب نیز از نکات مثبت این خودرو هستند. در سوی دیگر، شتاب اولیه ضعیف، سواری نسبتا خشک، کیفیت ادوات داخلی کابین و حساس بودن پیشرانه به روغن و بنزین با کیفیت را نیز می توان از نکات منفی دیگنیتی به شمار آورد.
این خودرو در زمان تهیه این مقاله با قیمت 795 میلیون تومان در نمایندگی به فروش می رسد که این مبلغ در بازار آزاد به حدود 1 میلیارد و 130 میلیون تومان نیز می رسد! به دلیل وجود این اختلاف فاحش بین قیمت نمایندگی و بازار، تقاضا برای ثبت نام دیگنیتی بسیار زیاد بوده و در اکثر مواقع شاهد ایجاد اختلال در سامانه ثبت نام این خودرو هستیم. در آینده باید دید آیا گروه بهمن می تواند این اختلاف قیمت را کنترل کرده و زمینه سود جودیی دلالان را از بین ببرد یا خیر.
دیگنیتی در بخش شلوغی از بازار این روز های خودرو قرار دارد و رقبای سرسختی همچون فیدلیتی پرایم ، چری تیگو 7 پرو، KMC K7، فردا T5، لاماری آرین موتور و SWM G01 را روبروی خود می بیند که هر یک نقاط قوت و ضعف مختص به خود را دارند که در مقاله های جداگانه ای بررسی می شوند.
به طور کلی، دیگنیتی پرایم مناسب برای آن دسته از خریدارانی است که به دنبال خودرویی اسپرت با ظاهری متفاوت، کابینی مدرن و آپشن های زیاد هستند و از خشک و اسپرت بودن سواری و هندلینگ خوب نیز لذت می برند. گیربکس CVT آن نیز با وجود کم هیجان تر بودن نسبت به گیربکس دو کلاجه خودرو هایی مانند فیدلیتی و تیگو 7، شرایط نگهداری آسان تر و بسیار کم هزینه تری در مقابل آن ها دارد. خوش نامی گروه بهمن در زمینه ارائه خدمات پس از فروش در طولانی مدت نیز خود دلیل دیگری برای انتخاب آن با خیالی آسوده تر است. شما نیز بگویید انتخابتان میان دیگنیتی پرایم و رقبایش کدام است و نظرات خود را درباره نکات مثبت و منفی آن با ما به اشتراک بگذارید
این ماشین به یازار اومده ؟
باسلام امكانش هست زمان دقيق و مبلغ اين خودرو رو بگين
باکلاس بنظرمیادمبارکتون باشه هرکی میخره،بسلامتی