1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. از قدرتمندترین نسخه موتور 3 سیلندر ایران‌ خودرو رونمایی خواهد شد

از قدرتمندترین نسخه موتور 3 سیلندر ایران‌ خودرو رونمایی خواهد شد

28 دی 1400
  • 2
  • 6493

گروه خودروسازی ایران خودرو در جهت خود کفایی در تولید قوای محرکه و گیربکس در محصولات تولیدی خود چند سالی می شود که سرمایه گذاری زیادی را انجام داده است. این شرکت تلاش کرده است با تغییراتی در موتور محصولات خود تا حدودی آنها را بهینه سازی کند ولی در برنامه اخیر خود طراحی و تولید موتور سه سیلندر ملی را قرار داده است که تا حد زیادی از واردات و استفاده از قوای محرکه سایر خودروسازان دوری کند. در این گزارش با مدیر این طرح گفتگویی انجام شده است که در ادامه می توانید مشاهده نمایید.

مدیر طرح خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو با بیان این که داخلی سازی طراحی و تولید موتور سه استوانه با تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه، صرفه جویی چند ده میلیون یورویی و استقلال در مالکیت محصول را محقق خواهد کرد، گفت: در توسعه این موتورها، بهترین و به‌روزترین موتورها و فن‌آوری‌ها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته است.

 

پیمان شرقی با بیان این که در اردیبهشت امسال نمونه اولیه موتور ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی ساخته شده و در حال حاضر نسخه موتور ۱.۳ لیتری پرخوران (توربوشارژ) در حال گذراندن مراحل آزمون احتراقی است، در خصوص مشخصات فنی این موتورها گفت: نسخه ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی دارای توان ۸۶ اسب بخار و گشتاور ۱۲۲ نیوتن متر است. موتور دوم با حجم ۱.۳ لیتری پرخوران می تواند ۱۲۰ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند، اما موتور سوم که مجهز به پرخوران و سامانه پاشش سوخت مستقیم در مرکز استوانه (GDI) است، می تواند توانی معادل با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را تولید کند که در میان رقبا قابل تحسین است.

وی ادامه داد: آخرین موتور نمونه آزمایشگاهی این طرح تا اواخر سال جاری رونمایی می شود. این نسخه قدرتمندترین عضو این خانواده است.

شرقی از آماده کردن مرحله صنعتی سازی موتور سه استوانه یک لیتری خبر داد و گفت: این موتور قابلیت استفاده در خودروهای دو رگه را دارد. 

وی اضافه کرد: نقشه راه قوای محرکه ایران خودرو شامل ساخت چهارموتور از یک خانواده با توان‌ها و گشتاورهای مختلف است. این خانواده موتور، قابلیت فروش و یا صادرات به دیگر تولیدکنندگان را نیز داراست که نقطه قوتی برای خودروسازی کشور به شمار می رود.

وی درخصوص مصرف سوخت این موتورها نیز گفت: این سه موتور بر روی کفی های در دست توسعه ایران‌خودرو به طور میانگین قابلیت مصرف سوختی حدود ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را در چرخه ترکیبی خواهند داشت و تا اواخر سال ۱۴۰۱ آمادگی نصب روی محصولات جدید ایران‌خودرو را بر اساس برنامه سبد محصولات دارد.

شرقی، مشترک بودن اجزای خانواده موتور سه استوانه را یکی از مزایای آن برشمرد و گفت: در نتیجه این اشتراک فنی و شمارگان بالای تولید، هزینه های تولید کاهش خواهد یافت.

وی گفت: در نقشه راه ترسیم شده، یکی از اهداف برای این طرح میزان تولید و شمارگان این موتور است که باید در بازه زمانی شش ساله به دو میلیون و ۷۸۰ هزار دستگاه برسد، در سال اول ۵۰ هزار دستگاه، سال دوم ۱۵۰ هزار دستگاه و از سال ۱۴۰۴ به صورت جهش یافته ۸۰۰ هزار دستگاه از این خانواده موتور تولید خواهد شد، هدف نهایی ایران خودرو جایگزینی سهم زیادی از موتورهای محصولات با پیشرانه سه استوانه است.

وی تصریح کرد: این موتورها به جز کاهش مصرف سوخت و سطح آلایندگی، سطح اشتغال بالایی را هم به همراه داشته است و ۳۴ شرکت سازنده قطعات به صورت مستقیم در کنار گروه صنعتی ایران‌خودرو در این طرح نقش اساسی دارند.

وی کیفیت قطعات را یکی از دغدغه‌های اصلی تولید خانواده سه استوانه خواند و گفت: کنترل و نظارت دقیقی در فرآیند تولید این موتور اعمال می شود.

شرقی موتور سه استوانه را برگ برنده ایران خودرو دانست و گفت: طول عمر بدون تعمیر اساسی این موتور بالای ۲۴۰ هزار کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده است، طبق این هدف، موتورها تا قبل از این میزان کارکرد نباید به هیچ گونه تعمیر اساسی نیاز داشته باشند. از این رو یکی از نکاتی که در طراحی این موتورها مورد توجه قرار گرفته است، عدم استفاده از تسمه زمان‌بندی (تایم) و جایگزین شدن آن با زنجیر نسل جدید معروف به زنجیر بی‌صدا است که کمک شایانی در بالا رفتن عمر کارکرد مفید موتور می‌کند.

شرقی با اشاره به طراحی و آزمون قطعات خاص در موتورهای سه استوانه ایران خودرو همچون متعادل کننده ها و پودمان روغن گفت: تعادل مکانیزم لنگ موتورهای سه استوانه به دلیل فرد بودن تعداد استوانه ها نیازمند طراحی متعادل کننده بسیار دقیقی در میل لنگ است که با همت و همکاری قطعه سازان داخلی انجام  شده و در بخش پودمان روغن نیز قطعات بسیار با کیفیتی با کارآیی بالا طراحی شده است.




نظرات

  • ایرانی ایرانی (29 دی 1400 ساعت 00:37)

    بر پدر این چینی ها لعنت.فقط قصد غارت ندارند.طرح های شکست خورده شان را هم به ایرانی ها غالب می کنند. این هم از بندهای 25 ساله است. موتور سه سیلندر MVMرا دادند ایرانی ها به عنوان تولید داخلی تا بعدا انبار پر از موتورهای سه سیلندر واخورده را بندازن به ملت ....آی بیچاره ملت که بلد نیست از چنگ گرگ ها خودشو رها کنه ......

  • تاسف تاسف (28 دی 1400 ساعت 18:49)

    بعدا صداش در میاد که این موتور هم برای یکی از شرکت های خارجی که 30 سال پیش تولید میشده!!!
    مثل پلت فرم هایی که هنوز دارن استفاده میکنن....
    کلا ایران خودرو و سایپا تو 30 سال پیش گیر کردن، و چون سود بالا و زحمت کمی براشون داره، دوست ندارن بروز باشن...