1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بررسی مشخصات TF21 ایران خودرو؛ جایگزیی زشت برای 206 + تصاویر

بررسی مشخصات TF21 ایران خودرو؛ جایگزیی زشت برای 206 + تصاویر

TF21 ایران خودرو رونمایی شد؛ جایگزین زشت پژو 206!
26 مهر 1401
  • 7

صبح امروز ایران خودرو نمونه پروتوتایپ محصول پروژه TF21 را رونمایی کرد، در این مراسم که با حضور رییس سازمان استاندارد ایران برگزار شد، TF21 به عنوان محصولی جدید بر پایه پلتفرم P200 ایران خودرو معرفی شد.
ایران خودرو که در دو دهه اخیر موفق شده بود با پژو 206 سهم قابل توجهی از بازار هاچبک های اقتصادی را از آن خود کند، پس از بازدید رئیس جمهور از گروه صنعتی ایران‌خودرو و صدور فرمان هشت بندی که یکی از مضامین آن به توسعه محصولات جدید تاکید داشت، پی به ضرورت توسعه یک محصول کراس لوک جهت تکمیل سبد محصولات خود برد و بر این اساس، مقرر شد مرکز تحقیقات بر روی پلتفرم P200 ، خودرویی با کد پروژه TF21 را طراحی کند.

 

02.webp
در زمستان سال ۱۴۰۰ در بازدید مدیرعامل ایران خودرو، مدل حجمی تولید شده از TF21 نهایی شد و از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز فرآیند توسعه و تکوین محصول این پروژه در ایران خودرو آغاز شد. مطابق وعده مدیرعامل ایران خودرو، مراحل تولید انبوه و تجاری سازی این محصول نیز طی 18 ماه آینده انجام خواهد شد، وعده ای که در صورت تحقق، یک رکورد شکنی در صنعت خودرو کشور محسوب خواهد شد و هرچند انتظار می رود مطابق معمول همیشه، تاخیرهای زیادی دامنگیر مراحل تولید انبوه TF21  شود.


12.webp

 

مزایا و معایب TF21 ایران خودرو

+ امکانات رفاهی مناسب در تریم لوکس

+ پاس کردن استاندارد ایمنی حفاظت از عابر پیاده

+ برخورداری از سیستم کنترل پایداری ESP

- استفاده از پیشرانه همیشگی TU5 بهبود یافته

- عدم تطابق طراحی بخش های مختلف بدنه با یکدیگر

 

08.webp

 

مشخصات فنی TF21 ایران خودرو

با معرفی رسمی TF21 مشخص شد صنعت خودروسازی ایران همچنان برنامه ای برای استفاده از پیشرانه های جدید ندارد، متاسفانه سال ها است که دو غول خودروسازی کشور تنها از 4 یا 5 پیشرانه تکراری استفاده می کنند و اکنون نیز ایران خودرو، پیشرانه آشنای TU5 پلاس را برای TF21 در نظر گرفته است، یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی که قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ است و بیشینه گشتاور 144 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه را در اختیار راننده قرار می دهد، این توان توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک یا یک گیربکس دنده ای پنج سرعته به چرخ های جلو این هاچ بک کراس B سگمنت منتقل خواهد شد.

البته ایران خودرو اعلام کرده در آینده قصد تولید خودرو TF21 با گیربکس شش سرعته دنده دستی را هم در آینده خواهد داشت، از نکات مثبت این ترکیب قوای محرکه می توان به فراوانی تعمیرکار و قطعات آن اشاره کرد.

سیستم تعلیق TF21 نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع غیر مستقل میله پیچشی انتخاب شده است، ترکیبی مشابه اکثر محصولات اقتصادی بازار کشور.

 

01.webp

 

مشخصات فنی

نوع موتور TU5 پلاس
حجم موتور 1600سی سی
تعداد سیلندر و سوپاپ 4 سیلندر و 16 سوپاپ
نوع موتور بنزین سوز
حداکثر قدرت 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه ای
مصرف سوخت ترکیبی اعلام نشده
شتاب ۰ تا ۱۰۰ نامشخص
حداکثر سرعت نامشخص
جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک AT یا 5 سرعته دستی

 


11.webp

 

ابعاد و اندازه های TF21 ایران خودرو

ایران خودرو هنوز ابعاد نهایی این محصول را اعلام نکرده، اما میدانیم که جایگزین ایران خودرو برای پژو 206، یک هاچبک کراس در سگمنت B خواهد بود، همچنین مدیران این شرکت تاکید داشتند در فرایند طراحی و تولید این محصول، توجه ویژه ای به فضای داخلی و قابلیت جانمای سرنشین های آن شده است تا بر خلاف پژو 206، اینبار محصولی عرضه شود که خانواده ها نیز امکان با آسودگی از آن استفاده کنند. اینطور که از تصاویر بنظر می رسد، فضای داخلی این خودرو به شکل محسوسی از 206 و حتی تیبا 2 بزرگتر است و میتوان آن را نزدیک به دانگ فنگ H30 کراس دانست.

 

09.webp

 

امکانات رفاهی و ایمنی TF21 ایران خودرو

ایران خودرو اعلام کرده که این خودرو در زمان عرضه در سه نسخه پایه (Base)، میانی (Medium) و لوکس عرضه خواهد شد، این شرکت در فرایند طراحی TF21 توجه زیادی به رعایت استانداردهای ۸۵گانه داشته و این محصول قابلیت عبور از تمام استانداردهای جدید ۸۵گانه ملی را خواهد داشت و تمامی نسخه های این خودرو با وجود تفاوت هایی که در تریم داخل، سطح امکانات و حتی تفاوت های ظاهری با یکدیگر دارند، قادر به پاس کردن استانداردهای ملی ۸۵گانه صنعت خودرو ایران هستند، در صورت عدم خلف وعده این شرکت، می توان گفت تمام تیپ های این خودرو به سیستم کنترل پایداری مجهز خواهند بود، ایران خودرو همچنین مدعی شده محصول پروژه TF21 موفق به پاس کردن استاندارد ایمنی حفاظت از عابر پیاده در برخورد هم شده که استاندارد روز اروپا محسوب می شود.
ایران خودرو همچنین اعلام کرده که TF21 علاوه بر سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، به امکاناتی مانند سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS و سنسور نور و سنسور باران است از جمله دیگر تجهیزات مدل لوکس خودروی TF21 می‌توان به رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی و سیستم ورود بدون کلید Keyless اشاره کرد.

 

ترمز و پایداری ترمز دیسکی جلو و عقب
سیستم ضد قفل ABS
سیستم کنترل پایداری ESP
کیسه هوا  راننده و سرنشین جلو
دیگر تجهیزات سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS
سنسور نور و سنسور باران
رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی
پوشش چرمی فرمان
کلیدهای کنترلی روی فرمان
فرمان برقی
نمایشگر 7 اینچی
سیستم ورود بدون کلید Keyless

 

04.webp

 

بررسی طراحی ظاهری TF21 ایران خودرو

مطابق اعلام ایران خودرو، طراحی استایل ظاهری TF21 بر عهده واحد طراحی صنعتی معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو بوده است و طراحی تمامی قطعات تزیینی خارجی و داخلی این محصول نیز با استفاده از توان مرکز تحقیقات و البته ظرفیت تامین کنندگان سطح یک شرکت ساپکو انجام خواهد شد، با این حال با نگاه به نماهای مختلف این خودرو، مشابهت های فراوانی با محصولات خودروسازان دیگر به چشم بیننده می آید، مثلا با نگاه به نمای جلوی TF21، تصویر محوی از هاوال H1 محصول گریت وال به ذهن خطور میکند، یا شباهت فرم کلی نمای جانبی خودرو به h30 کراس، احتمال استفاده ایرانخودرو از پلتفرم دانگ فنگ برای توسعه پلتفرم P200 را نشان می دهد، در مجموع اما عدم تطابق سبک طراحی نماهای مختلف TF21 را می توان ادامه همان مسیر همیشگی محصولات وطنی دانست و اینبار برخلاف ری را، هیچ سنت شکنی خاصی را شاهد نیستیم.

 

06.webp
HAVAL H1

استفاده ایران خودرو از رینگ های اسپرت افترمارکت (احتمالا فیک) موجود در بازار با آفست نامناسب نیز دیگر نقطه ضعفی است که واکنش کاربران فضای مجازی را در پی داشته است...، با نگاه به تصاویر منتشر شده از نمای سه رخ چلو و عقب TF21 بنظر می رسد مسئولین ایران خودرو وقت کافی برای گشت و گذار در بازار و خرید یک رینگ با آفست مناسب ابعاد این خودرو را نداشته اند و این موضوع باعث شده چرخ های خودرو کمی بیرون قرار گرفته باشند...! این درحالی است که رینگ های طراحی شده برای این خودرو در تصاویر کامپیوتری، طرحی کاملا هماهنگ با طراحی خودرو را دارند و در صورت به تولید رسیدن، به شکیل تر بنظر رسیدن نمای جانبی کمک شایانی خواهند کرد.

 

05.webp

 

بررسی کابین و فضای داخلی TF21

ظاهرا جلوگیری از بازدید و عکاسی از نمای داخلی محصولات در حال تبدیل شدن به رسمی معمول در ایران خودرو است، همانند مراسم رونمایی ریرا، مسئولین ایران خودرو امروز نیز سعی در عدم نمایش فضای داخلی این خودرو داشته اند و تا این لحظه؛ تنها موفق شدیم یک عکس کامپیوتری از نمای داخل محصول جدید ایران خودرو بدست آوریم، نکته جالب این عکس نیز کلید های شیشه بالابر قرار گرفته روی دربهای خودرو است که در هر دو سمت قابلیت بالاو پایین بردن هر 4 پنجره را دارند! (قطعا در نمونه نهایی این مورد برطرف خواهد شد)، دریچه های تهویه 6 ضلعی کشیده، پنل دیجیتالی سیستم تهویه و صفحه نمایش مولتی مدیای برآمده از میانه داشبورد نیز از دیگر نکات قابل توجه فضای داخلی TF21 هستند، قطعه آشنای کابین این خودرو نیز، غربیلک فرمان پژو 207 است که این روزها در تعداد زیادی از محصولات ایران خودرو به کار گرفته شده است.

 

10.webp

 

همچنین فعلا نمی توان در مورد فضای کابین در ردیف جلو وعقب و همینطور متریال به کار رفته در آن هیچ اظهار نظری کرد، ولی با توجه به وعده های مدیران شرکت در خصوص قیمت اقتصادی محصول نهایی، نمی‌توان انتظار کیفیت چندانی از قطعات داخلی TF21 داشت.

قیمت و رقبا

مسئولین ایران خودرو پیش از این اعلام کرده بودند محصول پروژه TF21 با هدف جایگزینی خودرو محبوب پژو 206 که هم اکنون با توقف تولید مواجه شده تولید خواهد شد و در رده قیمتی مناسبی قرار خواهد گرفت، اما این موضوع که TF21 قرار است تمام استاندارد های 85 گانه را پاس کند، احتمال عرضه این خودرو با قیمتی بالاتر از پژو 207 را مطرح می کند، باید تا زمان عرضه این خودرو (فعلا اعلام شده شهریور 1402) و تصمیم نهایی ایران خودرو برای قیمت گذاری TF21 صبر کنیم.

منبع car.ir


نظرات

  • حسین حسین (27 دی 1401 ساعت 11:37)

    موتور این ماشین رو نمدونم ولی ظاهرش خیلی بده و میتونست خیلی بهتر باشه نمی دونم با چی طراحی می کنند فک نکنم با نرم افزار و یا از طراحی روی کاغذ استفاده کنند و اونی که طرح طراح رو قبول میکنه فازش چیه طراحی خیلی افته سر همش می کنن اهن الات رو و سلام .رانا طراحی جدید ایرانخودرو همو ۲۰۶ صندوقدار دنا طراحی عقب زشت. اگه واردات رو آزاد کنن خیلی خوب میشه .انحصار واردات دست شرکت های ایرانخودرو و سایپاست نه طراحی و تولید

  • حسین حسین (27 دی 1401 ساعت 11:37)

    موتور این ماشین رو نمدونم ولی ظاهرش خیلی بده و میتونست خیلی بهتر باشه نمی دونم با چی طراحی می کنند فک نکنم با نرم افزار و یا از طراحی روی کاغذ استفاده کنند و اونی که طرح طراح رو قبول میکنه فازش چیه طراحی خیلی افته سر همش می کنن اهن الات رو و سلام .رانا طراحی جدید ایرانخودرو همو ۲۰۶ صندوقدار دنا طراحی عقب زشت. اگه واردات رو آزاد کنن خیلی خوب میشه .انحصار واردات دست شرکت های ایرانخودرو و سایپاست نه طراحی و تولید

  • I.R.IRAN I.R.IRAN (1 آبان 1401 ساعت 00:18)

    نظرات رو آدم میخونه واقعا فقط میتونه افسوس بخوره
    توی این شرایط تحریمی و توی صنعتی که تقریبا کلا عاریه ای هست داریم خودکفا میشیم ولی بازم اکت منفی نظر منفی و همش همش همش نظرات مغرضانه و بی حساب
    تیتر سایت هم که افتضاح
    جایگزین زشت؟ خدایی زشته؟
    بقیه ملت ها یه گاری تولید میکنن کلی ازش تعریف تمجید میشه اینجا فقط بلدن بگن زشت فرغون فلان و بیسار
    مگه اومده توی بازار که اینجوری میگین؟
    اوناهم که الان بنز ساز شدن یه روزی از همین جاها شروع کردن
    تا زمانی خودمون خودمون رو اینجوری تحقیر کنیم هیچ تکونی نمیخوریم توقعی هم از دشمن نمیره بیاد مارو تحویل بگیره
    حالا خود دانید با این نظرات و تیتر های آبکی و منفی تون

    real real (4 آبان 1401 ساعت 11:17)

    شما یا سنت خیلیی پایینه یا دانشت خیلی کمه. اصلا کار به تاریخچه و ماشین های جهان و نبوغ ایرانی ها نداریم، ایران خودرویی که خودش دنا و تارا و رانا و ... اینا رو حدودا طراحی کرده این ماشین یک عقب گرد جدی هست. واقع بین باشین این یک افتضاحه

  • رامین رامین (28 مهر 1401 ساعت 09:49)

    اینجا ایران است...

  • غضنفرقلی غضنفرقلی (27 مهر 1401 ساعت 22:51)

    ماشین بسیار زشتی است مخصوصا چراغهاش...

  • کودساز بومی کودساز بومی (26 مهر 1401 ساعت 21:18)

    محصولی جدید برای دزدی از جیب مردم فقیر و درمانده به ۱۰ برابر قیمت واقعیش.
    .هر سال رنگ کنید و بدنه عوض کنید و اسم عوض کنید...دیگه بچه دبستانی ها هم میدونن ماهیت فرغون سازی چیه......