1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خودروسازان، تنها برنده عرضه خودرو در بورس

خودروسازان، تنها برنده عرضه خودرو در بورس

9 آذر 1401
  • 1

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو شرایط فعلی عرضصه خودرو در بورس کالا را کاملا به نفع فروشنده دانست و اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا تنها در صورتی به کاهش قیمت ها منجر خواهد شد که به صورت مستمر ادامه دار باشد و همچنین تعداد کالاهای عرضه شده هم همخوانی نسبی با تعداد تقاضای آن در بورس داشته باشد.

موتمنی که در گفت وگویی درباره وضعیت بازار خودرو حضور داشت، در ادامه افزود: با وجود تداوم حاکمیت وضعیت رکودی در بازار خودرو کشور، روند همچنان تا حدودی افزایشی است! البته این اتقاق بی دلیل نیست و علت روشن آن، عرضه کمتر از نیاز بازار خودرو توسط خودروسازان است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو ادامه داد: عرضه خودرو کم است و نمی تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، و همین مساله موجب افزایش شدیدتر قیمت خودروهای ارزان قیمتی مانند 206 تیپ 2 شده، این خودرو طی یک ماه گدذشته 30 میلیون تومان گران تر شده! همچنین خودرو کوئیک نسبت به یک ماه گذشته بین 10 تا 15 میلیون تومان و خودرو تیبا حدود 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است، 207 اتومات و دنا اتومات توربو نیز افزایش قیمت نگران کننده ای داشته اند.  

* در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا به نفع تولید کننده است

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو درباره تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: در صورتی عرضه خودرو در بورس کالا منجر به کنترل و یا کاهش  قیمت خودرو در بازار می شود که این عرضه مستمر باشد و به صورت مقطعی نباشد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا به نفع تولیدکننده است، اظهار داشت: با شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مصرف کننده نیست زیرا خودروسازان با قیمت نزدیک قیمت بازار خودرو را عرضه می کند و در نهایت خودرو با قیمتی حدود 50 میلیون تومان کمتر از قیمت بازار به دست خریدار می رسد و خریداران خودرو از بورس نیز اغلب خودروهای خریداری شده از بورس را در بازار عرضه می کنند و بنابراین باز هم مصرف کننده واقعی از این اختلاف قیمت با بازار منتفع نمی شود. 

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: وقتی کالایی مانند خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل می شود در نتیجه نوسانات ارزی بر افزایش قیمت  آن تاثیر می گذارد، متأسفانه فعلا خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است و اغلب خریداران خودرو از بورس یا خودروساز به دنبال کسب سود هستند.

منبع فارس


نظرات

  • مهدی مهدی (12 آذر 1401 ساعت 08:14)

    این آقا تا حدودی راست می گه
    اما اما
    نه تو شرایط تحریم و تورم
    تو این شرایط با عرضه خودرو تو بورس واسطه هایی مثل این آقا ضرر می کنند چون نهایتا مصرف کننده نهایی می ره تو بورس و خودرو را با 10 میلیون پایین تر از قیمت بازار آزاد می خره