تا حدود سهماه پیش بسیاریاز خودروها بهصورت نقدی در بازار خریدوفروش میشدند زیرا خودرو از یک کالای مصرفی بهطور کامل تبدیل به کالایی سرمایهای شده بود. حال با تغییر شرایط و با توجه به وضعیت کنونی بازار، برای فروش خودرو دیگر نمیتوان فقط به شرایط فروش نقدی اکتفا کرد و باید شرایط فروش اقساطی را برای تشویق و ترغیب مشتریان در نظر گرفت.
خودروسازان خصوصی کشور با رونمایی از محصولات جدید خود جانی تازه گرفته اند و سعی دارند با طرح های متنوع فروش و البته با اعلام قیمت های منطقی تر نسبت به ۶ ماه اول سال خریداران خودرو را به سمت جلب و بازار را تا حدودی رقابتی تر کنند. در این بین می توان ب خودروساز هایی مثل بهمن موتور ، کرمان موتور و خودروسازی فردا اشاره کرد.
به همین دلیل این روزها در بخش کمتر از یکمیلیاردتومان بازار، بهاصطلاح رقابت برای فروش بین تولیدکنندگان خودرویی بالا گرفته است.
زیرا شرکتهایی که تا ۳ماه پیش خودروهایشان ۲۰ تا ۳۰درصد بالاتر ازقیمت کارخانه در بازار معامله میشد، امروزه شرایط فروش اقساطی بلندمدت را پیشِروی مشتریان خود قرار دادهاند. این رقابت بهخصوص در بازه قیمتی ٥٠٠میلیون تا یکمیلیارد تومان بسیار داغ است.
در بازه قیمتی ٥٠٠میلیون تا یکمیلیارد تومان شاهد متنوعترین خودروهای شاسیبلند چینی هستیم. البته بهرغمآنکه در چند ماه گذشته چند محصول جدید در این بازه معرفی شدهاند اماهنوز بیشتر آنها به بازار راه نیافتهاند.
ازجمله این شاسیبلندهای جدید میتوان به چریتیگو ٨، امویام ایکس٥٥، فردا اسایکس٥، دیگنیتی و فیدلیتی بهمن اشاره کرد. همچنین دو کراساوور چینی خودروسازان نوپا از محصولات جدید در این رده هستند.