1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. کدام خودرو زیان‌ده‌ترین محصول ایران خودرو است؟

کدام خودرو زیان‌ده‌ترین محصول ایران خودرو است؟

2 تیر 1400
  • 3

با انتشار صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور، بار دیگر زیان‌ده بودن این دو گروه خودروسازی مشخص شد. 

بر اساس آمار منتشر شده در وبسایت کدال، مجموع زیان خالص تلفیقی دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال مالی ۹۹ معادل ۳۳ هزار و ۴۰۹ میلیارد تومان بوده که سهم ایران خودرو ۲۱ و سهم سایپا ۱۲ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. هر دو خودروساز بزرگ کشور مدعی تولید محصولاتشان با ضرر های زیادی هستند در صورتیکه حداقل در مورد خودروهای سایپا مشاهده می شود که این محصولات در کارخانه از تفاوت قیمت بسیار کمتری نسبت به بازار در مقایسه با محصولات ایران خودرو برخوردار می باشند.


وضعیت مالی ایران خودرو

بر اساس گزارش سود و زیان، ایران خودرو در سال مالی ۹۹ حدود ۶۷ هزار میلیارد از فروش محصولات خود درآمد داشته که نسبت به سال گذشته رشدی ۱۰۱ درصدی داشته است. البته هزینه تمام شده این محصولات نیز با رشدی ۱۰۵ درصدی بیش از ۷۸ هزار میلیارد تومان بوده است است. با این حساب زیان ناخالص این شرکت ۱۱ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان به ثبت رسیده است که نسبت به سال مالی گذشته ۱۳۰ درصد بیشتر شده است.

با کسر سایر هزینه‌ها زیان ناخالص ایران خودرو به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده که رشدی ۱۹۸ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. با توج به سرمایه ۳۰ هزار میلیارد تومانی این شرکت، زیان خالص هر سهم این شرکت نیز بیش از ۵۱ تومان به ثبت رسیده که البته با توجه به افزایش سرمایه بزرگ این شرکت در سال گذشته از شدت زیان کاسته شده است.

76.jpg

بر اساس این گزارش ایران خودرو در سال ۹۹ در مجموع ۴۶۴ هزار و ۱۸۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده که نسبت به سال قبل از آن رشدی ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. از این میان فروش انواع پژوی این شرکت ۳۳۶ هزار ۳۷۳ دستگاه بوده که سهم ۷۲ درصدی این محصول را نشان می‌دهد. سمند و دنا نیز به ترتیب با ۱۲ و ۱۱ درصد پرفروش‌ترین محصولات ایران‌خودرو بوده‌اند. بدین ترتیب کل فروش داخلی و صادراتی محصولات ایران خودرو بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان بوده که با احتساب بهای تمام شده ۷۸ هزار میلیارد تومانی ۱۱ هزار میلیارد تومان زیان ناخالص تحمیل این شرکت کرده است. نکته جالب دیگر در این گزارش فروش ۳۰ دستگاه پژو به خارج از کشور بوده که با قیمت ۱۵۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان انجام شده است.


هر خودرو چقدر زیان‌ده است؟

بر اساس این گزارش در میان خودروهای تولیدی ایران خودرو، تنها دو خودروی رانا و وانت آریسان هستند که برای این شرکت سودآوری داشته‌اند این در حالی است که در سال مالی ۹۸ کلیه خودروهای این شرکت زیانده بوده‌اند. در سال ۹۹ ایران خودرو ۱۲ هزار و ۳۶۷ دستگاه رانا را با نرخ متوسط ۱۲۹ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان به فروش رسانده که سود حاصل از این فروش ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است. در واقع هر دستگاه رانا برای ایران خودرو ۱۴٫۵ میلیون تومان سود داشته است. میزان سود هر دستگاه وانت آریسان هم ۸٫۸ میلیون تومان ثبت شده است.

77.jpg

اما زیان‌ده‌ترین خودروی تولیدی ایران‌خودرو هم از انواع سمند بوده که هر دستگاه از این خودرو ۳۵ میلیون تومان ضرر روی دست ایران خودرو گذاشته است. هر دستگاه از گروه پژو و دنا هم به طور متوسط به ترتیب ۲۵ میلیون و ۱۵ میلیون تومان زیان داشته‌اند. البته در بخش سایرمحصولات ۴۸۵۲ دستگاه خودرو به فروش رسیده که زیان متوسط هر دستگاه از این محصولات ۱۴۵ میلیون تومان ضرر به ایران خودرو تحمیل کرده است. تولید هر دستگاه دانگ‌فنگ اچ سی کراس هم برای این شرکت ۴۵ میلیون تومان ضرر به همراه داشته است.



نظرات

  • تاسف تاسف (6 تیر 1400 ساعت 08:07)

    با این همه زیان پس از کجا میارن حقوق و مزایا میدن، پادش های آنچنانی میدن؟
    سود سهامدارها از کجا پرداخت میشه؟
    چرا تا الان تعطیل نشده؟

    ماشین هارو به بازار نمیدن، میگن ناقص هستن، قطعه ندارن ولی به کارمنداشون حواله میدن که تو بازار آزاد بفروشن....
    اگر ناقص هستن پس این ماشینها از کجا میان که کارمنداتون دارن میفروشن؟!
    صد رحمت به چوپان دروغگو!....

  • محمود آقاجانی محمود آقاجانی (2 تیر 1400 ساعت 23:02)

    اگه وانت آریسان برای ایران خودرو سود داشته پس چرا تولید نمیکنه؟ الان بازار این همه تشنه وانت هست ولی دریغ از یک بار فروش در سال ۱۴۰۰ ما کشاورز هستیم وانت نیاز داریم به خاطر عدم فروش ایران خودرو ، تو بازار پیکان وانت دربه داغون را کلی قیمت میگن

    تاسف تاسف (6 تیر 1400 ساعت 08:01)

    کاملا مشخصه

    برای افزایش قیمت.
    کاری که تو این دو سال انجام دادن...

    "از ماست که بر ماست"