1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مصرف بنزین در خودروها؛ ایران 10 لیتر، ترکیه 5 لیتر

مصرف بنزین در خودروها؛ ایران 10 لیتر، ترکیه 5 لیتر

29 دی 1400
  • 3

بازار خودرو در انحصار تنها دو خودروساز قرار گرفته است و هرچه تولید می کنند از قبل بفروش رسیده است. واردات خودروهای خارجی هم ممنوع میباشد و متقاضیان خرید خودروهای وارداتی و به خصوص هیبریدی ها که آلایندگی بسیار کمی نسبت به بنزین سوزها هم دارند فقط از طریق بازاری امکان پذیر است که باید 2،3 برابر قیمت واقعی آنها پول پرداخت کرد. کیفیت پایین تولید در خودروهای داخلی و همچنین کیفیت بد بنزین در کشور دو مشکل را به وجود آورده است، هم مصرف بنزین به مراتب بالا رفته است و هم شاهد افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها هستیم.

آمارها نشان می دهند که مصرف بنزین به طور متوسط در ایران 10 لیتر در هر 100 کیلومتر است که اصلا نمی تواند با استاندادرهای بین المللی یا حتی در مقایسه با کشور همسایه مان ترکیه هم مورد قبول باشد. 

مسئولان و کارشناسان معتقدند پرمصرف بودن خودروهای داخلی و نبود حق انتخاب برای خرید خودروهای کم مصرف، در آلودگی هوا و ناکامی اجرای قانون هوای پاک تاثیر شدید گذاشته است. سازمان استاندارد هم می گوید بسیاری از خودروهای کشور مصرف سوخت و آلایندگی بالا دارد.

آن‌طور که سازمان محیط زیست اعلام کرده است، میانگین استاندارد خودروهای کشور ما، «یورو 2» است و این یعنی مصرف سوخت بالایی دارند و درمجموع در هر 100 کیلومتر، حدود 10 لیتر سوخت می‌سوزانند؛ در حالی که در همین کشور همسایه‌مان، ترکیه، خودروها فقط 5.4 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کنند!

اگرچه بالابودن مصرف سوخت خودروها تنها دلیل آلودگی هوا نیست و در روز «هوای پاک»، نباید فقط به آن اشاره کرد، اما تاثیر آن هم کم نیست و مصداقش این‌که، مهم‌ترین منابع آلاینده درکلان‌شهرها، منابع متحرک، یعنی خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند؛ به ویژه از نوع فرسوده آن‌ها که، مصرف و آلایندگی بیشتری دارند. شاید به همین دلیل بود که «مسعود   تجریشی» معاون محیط زیست انسانی هم در نشست خبری این هفته خود، حسابی از خجالت خودروسازان درآمد و گفت: «اگر خودروساز ما، محصولاتی باکیفیت تولید کند و مردم حق انتخاب داشته باشند، قدر مسلم به سراغ خودروهایی با سوخت کم می‌روند اما مردم ما اکنون حق انتخاب ندارند». تجریشی صحبت‌هایش را با این جمله تکمیل کرد که: «با توجه به شرایطی مانند وضعیت خودروها، سهم مردم در آلودگی هوا ناچیز است».


هر روز 85 میلیون لیتر بنزین می‌سوزانیم

صحبت‌های تجریشی را بگذارید کنار این صحبت‌های «جلیل سالاری» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی که گفته است «میزان مصرف روزانه در کشور به طور میانگین به 84 تا 85 میلیون لیتر در روز رسیده است». بنزینی که هر چقدر هم استانداردسازی شود، باز هم مصرف‌شدنش هوا را آلوده خواهد کرد.


اول استانداردسازی خودروها، بعد سیاست قیمتی بنزین

البته سالاری هم مانند تجریشی، کنایه‌ای به خودروسازان زده و گفته است: «سیاست قیمتی عاملی است که می‌تواند بر مدیریت مصرف بنزین اثرگذار باشد، اما باید به استانداردسازی خودروها هم توجه کنیم. وقتی مصرف‌کننده امکان استفاده از خودرویی با مصرف 4 لیتر در 100 کیلومتر را داشته باشد، می‌توان به او بنزین را با قیمت واقعی داد؛ اما برای مصرف‌کننده‌ای که خودرواش 10 لیتر در 100 کیلومتر مصرف می‌کند، اختلاف قیمت بنزین می‌تواند موثر باشد».


تا 1404 به مصرف 6.8 لیتر می‌رسیم؟

پس جای تردیدی نیست که در کنار طرح‌هایی مانند از رده‌ خارج‌کردن خودروهای فرسوده، باید کاهش مصرف سوخت خودروهای جدید را هم با جدیت مطالبه کرد. البته وزارت صمت هم برای این حوزه برنامه‌ای دارد و اعلام کرده است که باید، تا سال 1404 میزان مصرف بنزین خودروهای داخلی در هر 100 کیلومتر، به 6.8 لیتر کاهش یابد. پاسخ این سوال که زور این مصوبه وزارت صمت به خودروسازان می‌رسد یا نه، در سال 1404 مشخص خواهد شد؛ اما آن‌چه عیان است چه حاجت به بیان است! وقتی قانون هوای پاک با آن همه مصوبه و برنامه، نتوانسته درست اجرا شود، چه انتظاری می‌توان از اجرایی شدن یک برنامه و هدف‌گذاری وزارتخانه داشت.


معاون قوه قضاییه: فقط بخشی از قانون که به ضرر مردم است اجرا شده

اجرای ناقص قانون هوای پاک، صرفا یک تحلیل نیست، بلکه واقعیتی است که حتی اصغر جهانگیر معاون اجتماعی قوه قضاییه هم به آن اذعان داشته و گفته است: «در قانون هوای پاک پیش‌بینی شده از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری شود و نیروی انتظامی خودروهایی را که شرایط قانونی نداشته باشد، جریمه می‌کند؛ اما از طرف دیگر در همین قانون پیش‌بینی شده بود ظرف ۵ سال ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود اما این بخش قانون در حد پیش‌بینی قانون اجرا نشده و در واقع فقط بخشی از قانون که به ضرر مردم است، در حال اجراست...».


قانون خوبی که اجرایی نبود!

این صحبت «یوسف رشیدی» معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست با ایسنا هم تکلیف ما با چرایی اجرانشدن قانون هوای پاک و مشکلاتی مانند استانداردنبودن خودروها، مصرف بالای سوخت و از رده خارج‌نشدن خودروهای فرسوده را روشن می‌کند: «در تمام دنیا قانون‌گذاری به این صورت است که ابتدا موضوع را به‌صورت آزمایشی  اجرا  و پس از احصای نقاط قوت و ضعف و رفع کاستی‌ها، آن را به عنوان قانون قابل اجرا تصویب می‌‌کنند؛ اما ما اول قانون را مصوب می‌کنیم، اجرایش می‌کنیم و بعد از مواجهه با مشکلات، آن را کنار می‌گذاریم و دیگر اجرا نمی‌کنیم...».
 

 بی اثر شدن استانداردهای جدید با تداوم حیات خودروهای فرسوده

نظر سازمان استاندارد هم این است که با وجود ارتقای سطح برخی استانداردها در صنعت خودروسازی، به دلیل آمار بالای خودروهای فرسوده، طبیعتا میانگین مصرف سوخت و آلایندگی خودروها بالا خواهد بود. «پیمان پیرایش» مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد به خراسان می‌گوید: «از ابتدای امسال، استاندارد یورو 5 در تولید خودروها ملاک نظارت قرار گرفته و سازمان محیط زیست هم مسئولیت صدور تاییدیه‌های میزان آلایندگی خودروها را برعهده دارد و باید در این زمینه پاسخگو باشد». البته پیرایش هم مانند بسیاری از کارشناسان این نظر را دارد که: « وقتی در کشور بیش از 20 میلیون خودرو داریم که بیشتر آن‌ها مربوط به تولیدات سال‌های قبل و دارای میزان مصرف و آلایندگی بالاست، تاثیر رعایت استانداردهای مصرف سوخت در خودروهای جدید هم از بین می‌رود...». او هم معتقد است وقتی قانونی نوشته می‌شود، باید همه ابعاد آن در کنار هم اجرا شود تا اثربخشی خود را نشان دهد. اتفاقی که درباره قانون هوای پاک نیفتاده و آن را به یک قانون تقریبا بی‌اثر تبدیل کرده است.

منبع: خراسان



نظرات

  • شانتاژ شانتاژ (30 دی 1400 ساعت 08:30)

    در ارائه هر دو عدد اغراق شده است. اي ايراني مستند حرف بزن. در قرن 21

  • رضا رضا (30 دی 1400 ساعت 00:05)

    ما روزانه ۸۵ ملیون لیتر بنزین میسوزونیم که با احتساب لیتری سه هزار تومان در ماه هفت هزار و ششصد پنجاه ملیون تومان میشه. حال اگه خودرو با کیفیت وارد کنیم و مصرف سوخت امون ب نصف تقلیل پیدا کنه عملا سه هزار هشتصد بیست پنج ملیارد تومان تازه اونم با حساب قیمت ۳ هزار تومان میتونیم صادر کنیم. حالا اگه در ایران خودرو و سایپا رو تخته کنیم چند نفر بیکار میشن؟ سی هزار نفر؟ سود فروش بنزینی ک دود نشده رفته هوارو اگه خواسته باشیم بدیم ب سی هزار تا نیرو ماهیانه ۱۲۵ ملیون ب هر نفر اشون میشه. آلودگی هوامون کمتر شده. هزینه های خرابی خودرو های بی کیفیت داخلی توو جیب مردم امون مونده‌. امار کشته هامون ب مراتب کمتر‌. مردم ایران ک لایق بهترین هان هم چیزی ک لیاقتشو دارن سوار شدن‌ و چندین مزایای دیگه‌‌‌‌‌......

  • ناصر ناصر (29 دی 1400 ساعت 20:23)

    تو هیچ چیزی قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیستیم حتی همسایه ها خودروهای میلیاردی با مصرف بنزین بالا دو خودرو ساز خون ملت را می خورند و واردات خودرو هم ممنوع