1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. استیضاح وزیر صمت با وعده های خودرویی که محقق نشد

استیضاح وزیر صمت با وعده های خودرویی که محقق نشد

1 آبان 1401
  • 0

طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت که در نشست علنی روز چهارشنبه ۲۷ مهر مجلس از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده بود، در جلسه علنی یکشنبه، ۸ آبان برگزار می شود.

متقاضیان استیضاح فاطمی‌امین در مورد اصرار برای این اقدام، به ضعف آقای فاطمی‌امین در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی اشاره می کنند. از جمله آن که فاطمی امین در توسعه داخلی و خارجی خودرو هیچ موفقیتی کسب نکرده و در راستای ساماندهی بازار خودرو نیز توانایی نداشته است. 

در این میان اعضای مجلس بر این استیضاح اتفاق نظر ندارد. مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه به جریان افتادن دوباره طرح استیضاح وزیر صمت گفته است: یکی از دغدغه‌های طراحان استیضاح وزیر صمت، مشکلات صنعت خودرو و معادن است؛ درحالی که مسئولیت صنعت کشور و تولید خودرو فقط متوجه وزارت صمت نیست. بلکه تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده، دشواری‌های زیادی را در صنعت و خودرو ایجاد کرده است. وی در ادامه گفت: اینکه طراحان استیضاح، دلایل خود را در این باره، مستند، جامع و علمی بیان کنند، بسیارمهم است. ولی اینکه آنها دلایل عادی برای استیضاح مطرح کرده و لایه سطحی مشکلات کشور در صنعت خودرو و معادن را ببینند و آن را فقط به وزارت صمت و شخص وزیر نسبت دهند، دور از انصاف و عدالت است. 

با این وجود، مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته طرح استیضاح وزیر صمت را اعلام وصول کرد، در حالی که وعده های آقای فاطمی امین در رابطه با واردات خودرو، قانون اسقاط، افزایش تیراژ و کاهش قیمت خودرو هنوز محقق نشده است. یکی از مهمترین چالش های این وزارتخانه در ماه های اخیر واردات خودرو بود که تأثیر قابل توجهی بر معاملات و قیمت خودرو گذاشت.

 

 

با گذشت 4 سال از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، دولت سیزدهم در اردیبهشت ماه سال جاری، از آزادسازی واردات این کالا با قید چندین شرط خبر داد. پس از آن، مسئولان وزارت صمت بر این نکته تاکید کردند که واردات خودرو تا پایان شهریور ماه عملی می شود. منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز اواخر تیر اعلام کرد که خودروهای وارداتی از شهریورماه به کشور می رسند و پس از آن نیز در مصاحبه های مختلف گفت که آئین نامه در صف بررسی هیئت دولت قرار دارد و به زودی نهایی خواهد شد. 

پس از آن موضوع واردات خودرو تا شهریورماه، بارها توسط مسئولین وزارت صمت تکرار شد؛ در حالی که بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو معتقد بودند که در صورت نهایی شدن مصوبه تا پایان شهریورماه، روند اجرایی شدن زمان بر است و واردات خودروهای خارجی به کشور تا زمان اعلام شده امکانپذیر نیست. 

درشهریور، سخنگوی وزارت صمت در یک گفت و گوی تلویزیونی مدعی شد که خودروهای خارجی در آذر ماه وارد کشور می شوند و « در آذرماه باید منتظر دیدن خودروهای وارداتی باشیم». وی همچنین تأکید کرد که تا پایان سال، ۷۰ هزار خودرو معادل ۱ میلیارد یورو وارد کشور خواهد شد. 

در تیرماه برای نخستین بار، طرح استیضاح وزیر صمت به مجلس رفت؛ در این زمان رئیس مجلس از 17 نفر از نمایندگانی که استیضاح وزیر صمت را مطرح کرده بودند، خواست که فرصت دو ماهه ای به دولت داده شده و استیضاح وزیر صمت فعلاً به عقب موکول شود. وی با اشاره به مشکلات ساختاری و مدیریتی این وزارتخانه اشاره کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز به تفکیک دارد؛ از این رو با وجود به حد نصاب رسیدن تعداد امضا کنندگان طرح استیضاح، با صلاحدید دولت و مجلس این اقدام متوقف شد.

به‌دلیل به سرانجام نرسیدن تفکیک وزارت صمت، هیئت رئیسه مجلس این‌بار طرح استیضاح وزیر صمت را اعلام وصول کرد. بدین ترتیب، وزیر صنعت، معدن و تجارت این بار با پایان یافتن مهلت دوماهه دولت، به مجلس می رود تا به ارائه توضیحاتی در رابطه با عملکرد خود در طول مدت وزارت خود بپردازد. 

به گفته عضو هیئت رئیسه مجلس، طبق آیین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، 10 روز پس از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر، جلسه علنی مجلس برای استیضاح وزیر مربوطه برگزار می‌شود.

با توجه به آیین نامه داخلی مجلس، ۵ ساعت زمان برای جلسه استیضاح وزیر پیش بینی شده است که در طول آن یک ساعت رییس جمهور، دو ساعت نمایندگان متقاضی استیضاح و دو ساعت هم وزیر، نطق خود را ایراد می کنند.

یکی از نمایندگان مجلس می گوید: استیضاح وزیر صمت در حدود ۳۰ امضا را شامل می شود.

با توجه به اعلام وصول تقاضای استیضاح وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در جلسه روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه مجلس، نشست علنی مجلس برای بررسی این موضوع در روز یکشنبه ۸ آبان تشکیل خواهد شد.

 

منبع car.ir


نظرات