1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. نبرد دو خودروساز؛ دیگنیتی دریم به ایران می‌آید یا KMC KX7؟

نبرد دو خودروساز؛ دیگنیتی دریم به ایران می‌آید یا KMC KX7؟

20 اسفند 1401
  • 0

دانگ فنگ IX7، خودروی کراس اور جدیدی است که به زودی وارد بازار ایران خواهد شد؛ یک کراس اور بزرگ 7 نفره و 2 دیفرانسیل که به موتور 2 لیتری توربو GDi دانگ فنگ مجهز است؛  موتوری که 235 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 6 دنده AT به هر چهار چرخ این خودروی 2070 کیلوگرمی منتقل می کند.

دانگ فنگ IX7 به غیر از داشتن موتوری قدرتمند و سیستم AWD، از لحاظ امکانات ایمنی و رفاهی نیز خودرویی کاملا غنی است؛ سیستم رانندگی خودکار سطح 2.5 به همراه انبوهی از رادار ها مانند رادار خطی، رادار نقطه کور، رادار تابلوخوان، رانندگی بین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، نور بالای اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم جلوگیری از واژگونی، هشدار نقاط کور در هنگام پارک کردن، هشدار نقاط کور در هنگام پیاده شدن از خودرو و… امکاناتی هستند که در نمونه فول آپشن این کراس اور فول سایز دیده می شوند.

 

1.webp

 

امکانات رفاهی IX7

امکانات رفاهی این خودرو نیز شامل مواردی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 3 منطقه ای با پنل تنظیم باد مستقل برای ردیف دوم و سوم، صندلی های جلو برقی با گرمکن، سردکن و تنظیم گودی کمر راننده، مموری صندلی راننده، هدآپ دیسپلی، صفحه کیلومتر دیجیتال با قابلیت شخصی سازی، نمایشگر لمسی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، سقف پانوراما، فرمان کمکی برقی سه حالته، پاکسازی هوای کابین، درِ صندوق عقب برقی، فناوری LED چراغ با نوردهی در تقاطع، استارت دکمه ای، نورپردازی کابین، شارژر بی سیم تلفن همراه، خروجی برق ۲۲۰ ولت ردیف دوم، سنسور نور، سنسور باران و… هستند تا جدید ترین خودروی بازار ایران کمبودی از نظر آپشن در مقابل رقبای قدرتمندش مانند فونیکس تیگو 8 پرو مکس نیز نداشته باشد....

اما IX7 توسط کدام شرکت عرضه خواهد شد؟ پاسخ به این سوال نام این خودرو در بازار ایران را مشخص خواهد کرد و در واقع مساوی ورود به حواشی ای باور نکردنی ای است که این روز ها در صنعت خودروی ایران وجود دارند.

 

2.webp

 

دعوای بزرگ بر سر عرضه IX7 به بازار ایران

دو شرکت بزرگ در صنعت خودروی ایران، گروه بهمن و کرمان خودرو، اقدام به دریافت مجوز برای عرضه این خودرو به بازار ایران کرده اند. کرمان خودرو در حال حاضر چند نمونه از این خودرو را به طور آزمایشی با نام KX7 تولید کرده و منتظر است تا پس از اخذ مجوز شماره های شماره گذاری، تولید انبوه این کراس اور را در منطقه اقتصادی شهر بم شروع کند. سفارش گذاری قطعات منفصله این خودرو نیز توسط کرمان خودرو انجام شده و این شرکت مطئمن است که تولید انبوه KX7 را در سال 1402 آغاز خواهد کرد.

 

3.webp

 

اما از سوی دیگر، اسماعیل نوروزی، یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت بهمن موتور نیز اعلام کرده است که این شرکت قصد دارد پس از موفقیت های کسب شده در عرضه دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ، نسخه 7 نفره و 2 دیفرانسیل این کراس اور چینی را به بازار ایران بیاورد. با اعلام نوروزی، طی همکاری گروه بهمن و شرکت دانگ فنگ چین، قرار است در تابستان سال 1402 خودروی دانگ فنگ IX7 با نام دیگنیتی دریم به صورت وارداتی (CBU) وارد ایران شود و در صورت استقبال مشتریان، مونتاژ این خودرو نیز در دستور کار قرار بگیرد.
همچنین بهمن موتور اعلام کرده که مستندات کافی برای واردات دیگنیتی دریم را در اختیار دارد و در آذر ماه 1401 طی مکاتبه ای با وزارت صمت، اعتراضش را اعلام کرده و جهت شفاف سازی، بیانیه رسمی شرکت دانگ فنگ سوکون، درباره همکاری انحصاری این شرکت با بهمن موتور (مستقیم یا غیر مستقیم) را به مدیران وزارت صمت ارائه داده است. این عضو هیات مدیره بهمن موتور، با انتقاد غیرمستقیم از اقدامات اخیر شرکت کرمان موتور، گفته که برخی شرکت‌ها با واردات چند نمونه به صورت غیرمستقیم (از طریق شرکت‌های خارجی واسطه)، اقدام به انتشار مطالب غیرواقعی در فضای مجازی کرده و اذهان عمومی را تشویش می‌کنند.
در واقع، به نظر می رسد که اقدامات کرمان موتور در جهت مونتاژ IX7 خللی در اراده مدیران بهمن موتور بوجود نیاورده و آن ها قصد دارند به هر طریق ممکن انحصار تولید و واردات دیگنیتی را در دست داشته باشند.

 

4.webp

 

قیمت و زمان عرضه دیگنیتی دریم

دانگ فنگ IX7 در بازار چین قیمتی در حدود 30 هزار دلار دارد و در صورت ورود به بازار ایران احتمالا تبدیل به گران ترین خودروی چینی موجود در بازار می شود؛ حتی گران تر از قیمت تیگو 8 پرو مکس! این موضوع باعث می شود تا شرکتی که در نهایت این خودرو را وارد بازار می کند، حرکت در لبه تیغ را تجربه کند. زیرا به علت قیمت بسیار بالا و طراحی نسبتا قدیمی تر دیگنیتی نسبت به محصولات فونیکس ممکن است این خودرو در بازار ایران با شکست مواجه شود. البته به همان میزان، احتمال موفقیت این محصول نیز وجود دارد و جزئیاتی مانند نوع عرضه، وارداتی یا مونتاژ بودن، لیست آپشن ها و قیمت نهایی، سرنوشت دیگنیتی دریم در بازار ایران را مشخص خواهند کرد.

منبع Car.ir


نظرات