1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. نگاهی به نوبرانه‌های غایب در لیست گزارش کیفی فروردین 1400

نگاهی به نوبرانه‌های غایب در لیست گزارش کیفی فروردین 1400

11 خرداد 1400
  • 1

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تازه‌ترین گزارش کیفی خودروهای داخلی را اعلام کرد، گزارشی که نشان می‌دهد سطح کیفی خودروهای داخلی هیچ تغییری نسبت به گزارش قبلی نداشته است. 

در این گزارش که به فروردین امسال مربوط می‌شود، باز هم خبری از محصولات نوبرانه ایران‌خودرو و سایپا نیست. تارا و شاهین دو محصول جدیدی هستند که تولید آنها از سال گذشته به ترتیب در ایران‌خودرو و سایپا آغاز و پیش‌فروش نیز شدند. این در حالی است که در گزارش کیفی فروردین (مانند اسفند)، خبری از سطح کیفی این دو محصول نیست.

سوالی که مطرح می باشد این است که چرا وقتی از تولید رسمی این دو خودروی ملی جدید چند ماهی گذشته است و مدت های مدیدی می باشد که روی کیفیت ساخت این دونماد جدید خودروسازان بزرگ کشور مانورهای تبلیغاتی زیادی شده است هنوز سازمان بازرسی و استاندارد کشور بررسی روی کیفیت تولید و مونتاژ آنها انجام نداده است . 

چندی پیش یک دستگاه خودروی شاهین طعمه حریق شد ولی شرکت سایپا در مورد چرایی دلایل آن شفاف سازی انجام نداد و یا در حین مراسم رونمایی رسمی از تارا این خودرو نه تنها روشن نشد بلکه که در تصاویر منتشر شده به خرابی قسمتی از چراغ عقب این خودرو و روشن نشدن آن اشاره شد. حال این مسایل کنجکاپی بیشتری در مورد کیفیت این خودروها که حالا دیگر پرچمدار خودروسازان بزرگ کشور هم شده اند ، در پی داشته است.

در گزارش کیفی فروردین اما ۲۹ خودرو تولید و مونتاژ داخل مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند که اکثر قریب به اتفاق آنها را محصولات سه ستاره تشکیل می‌دهند. تنها خودرو پنج ستاره فروردین نیز دنا پلاس توربوشارژ اتومات است و ام وی ام ایکس ۳۳ نیز کماکان دو ستاره و در پایین‌ترین سطح باقی مانده است. شرکت بازرسی اما در گزارش جدید خود تعریفی از ستاره‌بندی خودروها ارائه کرده است.

بر این اساس، خودرو پنج ستاره محصولی است که کیفیت بالایی دارد و احتمال وجود ایراد ظاهری در آن ضعیف است. چهار ستاره نیز خودرویی است که کیفیت خوبی دارد، اما وجود ایراد ظاهری در آن محتمل است. در تعریف خودرو سه‌ستاره نیز آمده که کیفیت نسبتا خوبی دارد و ممکن است در آن ایراد عملکردی وجود داشته باشد. دو ستاره نیز خودرویی با حداقل کیفیت است که احتمال وجود ایراد عملکردی در آن، بالا است. در نهایت خودروهای تک ستاره هرچند حداقل استانداردها را پاس می‌کنند، اما کیفیت پایینی دارند و گاهی ایرادات اساسی و مهمی در آنها دیده می‌شود.

ماه‌‌هاست خودروسازان داخلی خودروهای تک ستاره تولید نمی‌کنند و محصول دو ستاره نیز فقط یکی است. بنابراین طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، تقریبا تمام خودروهای تولید و مونتاژ داخل حداقل از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار هستند. این البته تنها روی کاغذ است و اگر از مشتریان نظرسنجی شود، ممکن است نظرات آنها با آنچه آمار می‌گوید، همخوانی نداشته و سطح کیفی کمتر باشد.

هرچه هست، طبق گزارش اعلامی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در دسته قیمتی یک فقط یک محصول به چشم می‌آید که تیگو۷ نام دارد. این محصول که ظاهرا گران‌ترین خودرو تولید (مونتاژ) داخل است، نتوانسته بیش از سه ستاره کیفی به دست بیاورد، درست مانند گزارش قبلی.

در دسته قیمتی دو اما با هشت خودرو روبه‌رو می‌شویم که همه آنها چینی هستند. در این بین، تنها هایما s7 و بیسو مدل F چهار ستاره کیفی به دست آورده‌اند که در مقایسه با گزارش قبلی تغییری نکرده‌اند.

 

 



نظرات

  • امیر امیر (13 خرداد 1400 ساعت 11:49)

    تیگو 7 سه ستاره اونوقت دنا پلاس توربو ( یا همون سمند دستکاری شده خودمون ) 5 ستاره باورش سخته
    یادمه چند وقت پیش هیوندا i20 رو اصلا تائید نکرده بودن اونوقت پراید سایپا چند ستاره داده بودن