1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ایران خودرو و سایپا به وعده کاهش دپو محصولات خود عمل نکردند

ایران خودرو و سایپا به وعده کاهش دپو محصولات خود عمل نکردند

4 آذر 1400
  • 4

قرار بود که در اول آذر ماه امسال ستاد تنظیم بازار قیمت‌های جدید محصولات داخلی در دو خودروساز بزرگ کشور ایران‌خودرو و سایپا را اعلام کند. ولی بعد از گذشت 2 روز هنوز این اتفاق نیفتاده است و تکلیف بازار خودرو و حتی خودروسازان در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. تداوم عدم عرضه خودرو از طرف این خودروساز می‌تواند بازار را وارد فاز جدیدی از نوسانات و التهابات کند که به نفع هیچ کسی به جز دلالان نیست. عرضه خانگی خودروها به بازار باعث شده است که فعلاً آرامش و ثبات نسبی بر بازار حاکم باشد ولی مطمئناً در طولانی مدت جوابگو نخواهد بود.

بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه خودوسازان درخصوص جمع‌آوری خودرو‌های کف پارکینگ اعلام آمادگی کردند، گفت: این وعده هنوز عمل نشده است.


خودروسازان همچنان طلبکارند

اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با حضور در برنامه "تیتر امشب" گفت: 29 شهریور جلسه‌ای در سازمان بازرسی کل کشور با خودروسازان، قطعه‌سازان بزرگ کشور و سایر دستگاه‌هایی تأثیرگذار از جمله بانک مرکزی، گمرک ایران، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد درخصوص بررسی علت دپو خودرو‌های تولیدی برگزار شد و مشکل چالش انباشته شدن خودرو‌ها در پارکینگ هر دو شرکت خودروساز مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مشکل عمده خودروسازان، وارد کردن قطعات الکترونیکی بوده است، افزود: خودروسازان علت انباشت خودرو‌ها و کسری قطعات خودرو را مشکل تأمین نقدینگی و قطعه‌سازان هم قیمت‌گذاری دستوری را مطرح کردند.

بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه خودوسازان درخصوص جمع‌آوری خودرو‌های کف پارکینگ اعلام آمادگی کردند، گفت: مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد ببش از 90 هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به 60 هزار دستگاه خودرو برساند و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد 53 هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به 10 هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان می‌دهد که هیچ‎کدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودور‌های دپو شده خود کنند.

میرمحمدی بیان کرد: خودروسازان با توجه به مشکلاتی که دارند، به دنبال اعمال افزایش قیمت خودرو هستند و قرار است با افزایش تولید، موجبات کاهش قیمت فراهم شود.

بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی به ابعاد و عرصه‌های مختلفی در این زمینه ورود کرده است.

سید محسن دهنوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: مجموع زیان انباشته از 11 هزار و 600 میلیارد تومان در پایان سال 96 به 83 هزار میلیارد تومان در پایان 6 ماهه سال گذشته رسیده و در طول سه و نیم سال حدود هفت برابر شده است.

وی بیان کرد: از آذر 96 تا آذر 99 قیمت تیبای صندوق دار 5 برابر شده، در حالی که تورم 2 برابر شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حمایت بی، چون و چرا از خودروساز و قطعه سازانی که تبدیل به بخشی از مافیای خودرو شده‌اند، باعث تحویل بی کیفیت خودرو به مردم و زیان انباشته خودروسازان شده است.

دهنوی گفت: در چند هفته گذشته که اوج نوسان بازار خودرو بوده، خبری از وزیر صمت نبوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: سال گذشته نزدیک 80 هزار میلیارد تومان رانت، بابت تفاوت قیمت با بازار توزیع شد.

مجید کاغذگریان، کارشناس صنعت خودرو هم گفت: از 90 هزار خودروی دپو شده شرکت ایران خودرو 10 درصد آن‌ها معطل قطعه الکترونیکی هستند.

وی بیان کرد: ساپکو با 2 هزار نیرو وظیفه مدیریت زنجیره تأمین را بر عهده دارد.

 کارشناس صنعت خودرو گفت: از 91 هزار محصول دپو شده ایران خودرو، همه آن‌ها معطل قطعه الکترونیکی (چیپست) هستند.

منبع تسنیم


نظرات

  • خودروی رانتی دزد خودروی رانتی دزد (5 آذر 1400 ساعت 15:07)

    دستشان با دولت توی یه کاسه است

  • رامین رامین (5 آذر 1400 ساعت 14:01)

    این کلکها دیگه کهنه شده!
    وقتی کسی تو این مملکت نمیخواد مشکل مردم رو حل کنه..نمونه ش همین کاراس...برا افزایش قیمتها!!!

  • Farhad Farhad (4 آذر 1400 ساعت 09:06)

    کی باید نظارت کنه کسی نیست که

  • عماد عماد (4 آذر 1400 ساعت 06:23)

    پس وزارت صمت کی میخواد تکلیف مردمو روشن کنه اگر نمیتونه کاری کنه اعلام کنه از وقتی وزیر جدید اومده اوضاع خودرو بدتر شده فقط دوبار اومده وعده داده قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کنه عرضه زیاد میشه پس کو