قرعه کشی طرح پیش فروش محصولات ایران خودرو از لحظاتی پیش با حضور نهادهای نظارتی آغاز شد. در این طرح تعداد 15 هزار خودرو با موعد تحویل یکساله به متقاضیان عرضه خواهد شد و با توجه به آمارهای منتشر شده از سوی ایران خودرو بیش از یک میلیون نفر در این قرعه کشی با یکدیگر رقابت میکنند.
مشارکت بالای مردم برای خودروهایی با موعد تحویل یکساله با قیمت نامشخص و بدون سود مشارکت و انصراف مساله ای عجیب است. از دلایل مشارکت بالای مردم در این طرح میتوان از اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار برخی از محصولات و نبود چشم انداز روشنی برای بهبود اوضاع در صنعت خودروسازی و عدم موفقیت مصرف کنندگان واقعی خودرو در طرح های اخیر فروش فوری خودرو اشاره نمود.
در این طرح فروش بیشترین مشارکت مربوط به خودرو207 دستی پانوراما با 518 هزار و 807 نفر شرکت کننده و کمترین مشارکت مربوط به خودرو راناپلاس با 41 هزار و 453 نفر است. در این طرح فروش تعداد مشارکت افراد برای خرید خودرو دناپلاس توربو اتوماتیک 91 هزار و 903 نفر، دنا توربو دستی 55 هزار و 211 نفر، راناپلاس پانوراما 66 هزار و 531 نفر، تارا دستی 46 هزار و 757 نفر، تارا اتوماتیک 71 هزار و 380 نفر و سورن پلاس 140 هزار و 632 نفر می باشد.
خودرو |
کل شرکت کنندگان |
ظرفیت |
شانس برنده شدن |
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
91.903 | 3000 | 1 به 30 |
دنا توربو دستی |
55.211 | 1100 | 1 به 50 |
207 دستی پانوراما |
518.807 | 1500 | 1 به 345 |
رانا پلاس |
41.453 | 500 | 1 به 82 |
رانا پلاس پانوراما |
66.531 | 1100 | 1 به 60 |
تارا دستی |
46.757 | 1000 | 1 به 46 |
تارا اتوماتیک |
71.380 | 4000 | 1 به 17 |
سورن پلاس |
140.632 | 2800 | 1 به 50 |
مجموع |
1.302.674 | 15.000 |
در این طرح پیش فروش از خودروهای پرطرفدار ایران خودرو مانند پژو پارس، پژو 206 و خانواده سمند خبری نبود. در چنین طرح های پیش فروش بلند مدت معمولا مصرف کنندگان واقعی خودرو شرکت میکنند و با توجه به میزان مشارکت بالای مردم در این طرح پیش فروش نچندان جذاب میتوان نتیجه گرفت که مصرف کنندگان واقعی زیادی در کشور خواستار خرید خودرو با قیمت کارخانه هستند که با توجه به وجود برنامه های هفتگی فروش شرکت ایران خودرو و سایپا و وجود طرح های متنوع فروش خودرو، در قرعه کشی های اخیر خودرو موفق به خرید خودرو نشده و شانس خود را برای ماشین دار شدن در طرح های بلند مدت و عجیب و غریب ایران خودرو و سایپا امتحان میکنند. با توجه به این وضعیت آیا طرح های قرعه کشی فروش خودرو که با هدف رسیدن خودرو به دست مصرف کننده اجرا شده تا بحال موفق بوده با نه؟