1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. اعلام زمان برگزاری سومین فروش یکپارچه خودرو

اعلام زمان برگزاری سومین فروش یکپارچه خودرو

14 شهریور 1401
  • 1

منوچهر منطقی از اجرای سومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در هفته جاری خبر داد.

سومین دوره قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص از 16 شهریور ماه به مدت 3 روز انجام می شود. در این دوره نزدیک به 60 هزار خودرو به متقاضیان عرضه خواهد شد که 50 درصد از ظرفیت فروش این دوره، مختص طرح جوانی جمعیت و 20 درصد ظرفیت فروش متعلق به مالکان خودروهای فرسوده است.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، دور سوم قرعه کشی با یک تفاوت نسبت به دوره های قبل برگزار می شود و آن این است که آن، اخذ استعلام از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای متقاضیان مشمول طرح جایگزینی خودرو فرسوده است.

در سومین مرحله فروش نیز محصولات خودروسازان از طریق سامانه فروش، با دو روش قرعه کشی و بدون قرعه کشی و از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو به نشانی sale.iranecar.com تخصیص خواهند شد. شرایط ثبت‌نام در سومین مرحله تخصیص، همانند مرحله اول و دوم بوده و محدودیت‌هایی نیز اعمال می شوند. در این طرح نیز مقرر شده است که برخی خودروها در فرآیندی خارج از قرعه کشی، به متقاضیان خودرو عرضه شوند که طبق گفته مدیرعامل شرکت سایپا، کلیه محصولات این شرکت مشمول این طرح خواهند بود.

در این مرحله، ایران خودرو با فروش فوق العاده و پیش فروش خودروهایی مانند پژو 206، پژو پارس سال با موتور جدید، سورن پلاس، دناپلاس توربواتوماتیک و ... شرکت می کند. همچنین گروه خودروسازی سایپا نیز به ازائه محصولات خود مانند کوییک، ساینا S و ... می پردازد.

گفتنی است که ثبت‌نام مرحله دوم فروش یکپارچه تخصیص خودرو با روش قرعه‌کشی و با نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، از 25 تیرماه تا  28 تیرماه برگزار شد. نتایج قرعه‌کشی نیز با تأخیر بیشتر از یک هفته اعلام شد که البته روند ثبت نام و اعلام نتایج با اختلالاتی در سامانه همراه بود و برخی متقاضیان خرید خودرو را در رابطه با وضعیت برنده یا رزرو دچار ابهام ساخت. در روند قرعه کشی، علاوه بر سازمان حمایت سایر نهادهای نظارتی و حاکمیتی نیز بر فرآیند ثبت‌نام، قرعه‌کشی و اعلام نتایج، نظارت داشتند.

معاون وزیر صمت، منوچهر منطقی همچنین ضمن اعلام زمان برگزاری دور سوم فروش خودرو در سامانه، در رابطه با آمار تولید دو خودروساز بزرگ تا ابتدای شهریور ماه به توضیح پرداخت. به گفته منطقی، سایپا و ایران خودرو، دو خودروساز کشور از آغاز سال تا دوم شهریور ماه، ۳۵۷ هزار و ۳۷۷ دستگاه خودروی سبک سواری و وانت وارد خط تولید کرده‌اند. این مقدار نسبت به سال گذشته افزایش ۲۸۳ درصدی تولید کامل و کاهش ۸۵ درصدی تولید ناقص را تجربه کرده است.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت ضمن اعلام زمان سومین مرحله فروش یکپارچه خودرو، در خصوص آمار تولید خودروسازان از ابتدای سال توضیحاتی ارائه کرد. وی با اشاره به تثبیت روند رو به افزایش تولید خودرو کامل پس از سه سال در دو خودروساز بزرگ کشور، افزایش ۲۸ درصدی آمار تحویل، کاهش ۹۴ درصدی تعداد خودروهای ناقص انباشته در کف پارکینگ خودروسازان و کاهش ۳۰ درصدی تعداد تعهدات معوق در راستای تحقق برنامه‌های ساماندهی وضعیت نامطلوب صنعت خودروی کشور در دولت سیزدهم، گفت: با توجه به پایدار شدن روند تولید خودروی کامل در خودروسازان داخلی و همچنین کاهش آمار خودروهای ناقص نسبت به مدت مشابه سال گذشته و از سوی دیگر ایجاد شفافیت در عرضه خودرو به بازار، در هفته جاری شاهد سومین دوره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو خواهیم بود. 

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در گفتگو با خبرنگاران گفت: زمان ثبت نام سومین دوره قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص را روز چهارشنبه 16 شهریور 1401 به مدت 3 روز می باشد.

وی با اشاره به تنظیم مؤثر بازار خودرو با روش قرعه کشی یکپارچه گفت: آرامش و کاهش قیمت خودرو در بازار و افزایش 8 برابری شانس برنده شدن برای خودروهای پرطرفدار از جمله آثار مثبت قرعه کشی یکپارچه بود ضمن آنکه انتظار می‌رود تا پایان سال تمامی خودروها با افزایش تولید از شمول قرعه کشی خارج شوند. همچنین احتمالاً در این دور با افزایش تولید شاهد خروج خودروی دیگری از شمول قرعه کشی خواهیم بود.

در این نیز، محدودیت هایی شامل کلیه خودروهای قابل عرضه توسط شرکت های خودروسازی خواهد بود؛ چه خودروهایی که در طرح های قرعه کشی قرار دارند و چه طرح های خارج از قرعه کشی.

محدودیت های ارائه شده در این نوبت از فروش

  • انطباق همزمان کارت ملی، گواهینامه، حساب بانکی و سیم کارت به نام شخص متقاضی برای ثبت نام
  • کد ملی (هر کدملی یک خودرو)
  • سن (بالای 18 سال)
  • برای کلیه طرح های تا اطلاع ثانوی، محدودیت فاصله زمانی آخرین خرید، از سایر خودروسازها (48 ماهه) ملاک می‌باشد.

تبصره: الزام نداشتن پلاک فعال انتظامی برای طرح های فروش فوق العاده، فوری و پیش فروش ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

  •  در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در شرایط احراز متقاضی (شرایط عمومی و اختصاصی) در هر مرحله تا قبل از تحویل خودرو ثبت نام متقاضی کان لم یکن تلقی می شود و وجه مشتری حداکثر ظرف مدت 20 روز به شماره شبای معرفی شده مسترد می گردد و هیچگونه مسئولیتی از بابت تحویل خودرو متوجه خودروساز نخواهد بود.
  • دارا بودن گواهینامه رانندگی خودرو
  • عدم امکان صلح در قراردادهای فروش
  • صحت سنجی مندرجات سجلی و پستی بر اساس سامانه امتا
  • غیرفعال نمودن گارانتی خودرو پس از 5 ماه و 1000 کیلومتر از تاریخ تحویل در صورت عدم مراجعه برای سرویس اولیه.
  • توجه به آدرس درگاه پرداخت اینترنتی و اطمینان از اینکه آدرس آن، صرفاً و بدون هیچ حرف یا علامت اضافه و کم، با کلمهhttps شروع و صرفاً با عبارت shaparak.ir به پایان می‌رسد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مادران متقاضی در طرح جوانی جمعیت و خانواده، حداکثر یکبار می توانند از شرایط ثبت نام خودرو در طرح جوانی جمعیت استفاده نمایند. از این رو، متقاضیانی که قبلا در طرح های مشابه خودروسازان ثبت نام آنها نهایی نشده و واریز وجه نموده اند، مجاز به ثبت نام مجدد نیستند.

ایران خودرو از امروز، شرایط پیش فروش 4 محصول با موعد تحویل حداکثر یک ساله را اعلام کرده است. در این مرحله متقاضیانی که در قرعه کشی های قبلی خودروسازان انتخاب نشده اند، می توانند در این طرح با رعایت شرایط و محدودیت ها ثبت نام نمایند.

 علاوه بر ایران خودرو، شرکت آرین پارس موتور فردا چهارشنبه 16 شهریورماه به عرضه مرحله سوم لاماری ایما می پردارد. در این شرایط فروش لاماری ایما با قیمت یک میلیارد و 79 میلیون تومان عرضه می شود. همچنین قواعد قبلی فروش خودروها در سامانه یک پارچه برقرار است.

مدت زمان ثبت نام اولیه برای خرید این خودرو جمعه 18 شهریورماه 1401  اعلام شده است و قرعه کشی این طرح، در هفته آینده برگزار خواهد شد.

منبع car.ir


نظرات

  • عباس عباس (14 شهریور 1401 ساعت 17:48)

    لعنت بر مفسدین