1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروهایی که فروخته می شوند ولی تحویل داده نمی شوند

خودروهایی که فروخته می شوند ولی تحویل داده نمی شوند

28 شهریور 1401
  • 1

روز گذشته، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا، ضمن عذرخواهی از مشتریان به علت تأخیر در تحویل خودروهای تیبا و تیبا2، اعلام کرد که سرعت ارسال و تحویل خودرو به مشتریان افزایش خواهد یافت، با این حال مشکل عدم تحویل به موقع محصولات تولیدی خودروسازان کشور به مشتریان به همین مورد خلاصه نمی شود و به نظر می رسد که به مسئله ای عادی بدل شده است. بررسی های میدانی و گزارشات بسیاری از کاربران که متقاضی خودرو از شرکت های خودروسازی بوده اند، حاکی از آن است که تحویل به موقع خودرو در برخی خودروسازی ها، مشتریان را با مشکل مواجه کرده است. 

در هفته های گذشته، مشتریان شرکت سایپا که خودرو ساینا S ثبت نام کرده بودند؛ با گذشت چند ماه از تکمیل وجه، همچنان خودرو خود را تحويل نگرفته و پیگیری آنان از وضعیت خودروی خود، فاقد نتیجه بوده است. از سوی دیگر، برخی از نمایندگی های سایپا، معتقد بودند که این مسئله به علت عدم به موقع صدور پلاک خودرو از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی است. در نتیجه، تحویل این خودروها به مشتری با تعویق مواجه شده است. همچنین شماره‌گذاری سمند و تیبا به دنبال تصمیم سازمان استاندارد و نیز اهمال خودروسازان اتفاقی بود که در هفته های گذشته بسیاری از خریداران با هزینه زیادی مواجه کرد. بسیاری از خودروها فروخته شده، اما پلاک نمی شدند.

درهمین رابطه اعلام شد که  تا هنگام رفع معایب پرتکرار، جواز لازم برای ثبت شماره و آزادسازی این محصولات از دپو صادر نمی‌شود. از این رو، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا، روز گذشته ضمن عذرخواهی از مشتریان به علت تأخیر در تحویل خودروهای تیبا و تیبا2، به نحوی از پایان یافتن این مشکل سخن گفت و اعلام کرد که سرعت ارسال و تحویل خودرو به مشتریان افزایش خواهد یافت. . با این حال عدم تحویل به موقع خودرو به مشتری در خودروسازی های داخلی به یک روندی عادی تبدیل شده است.

 

 

 بسیاری از کاربران car.ir گزارشاتی را در خصوص بدعهدی برخی خودروسازی مدیران خودرو، به این رسانه ارسال کرده بودند که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره کرده ایم. این کاربران در خصوص خرید خودرو از این شرکت گفتند که تکمیل پرونده را انجام داده، نیمی از هزینه خودرو به علاوه هزینه های بیمه بدنه یکساله و چک های بیمه بدنه را پرداخت کرده اند و حالا از سوی این شرکت، با این پاسخ مواجه می شوند که سایت بسته شده است و فعلا نمی توانند ثبت نام خود را نهایی کنند. 

یک کاربر می گوید که چندماه پیش، به یک نمایندگی مراجعه کرده، ثبت نام آریزو را انجام داده است و از آن زمان تاکنون، ۵میلیون حق بیمه بدنه پرداخت کرده، ولی در مراجعات متعدد خود به نمایندگی این شرکت، با پاسخ بسته بودن سایت مواجه می شود.

کاربر دیگری به نمایندگی مدیران خودرو مراجعه کرده است و پس از ارائه مشخصات و پرداخت مبلغ 8 میلیون تومان برای بیمه بدنه، بعد از نیم ساعت انتظار در نمایندگی، به او اعلام کرده اند که سایت بسته شده است و با گذشت چندماه، هنوز نتوانسته اند خودرو خود را تحویل بگیرد. 

کاربر دیگری که مشکل مشابهی داشته، می گوید پس از گذشت حدود ۳۷ روز از ثبت نام تیگو۷ پرو و پرداخت هزینه پیش پرداخت، قرارداد نهایی شده است؛ ولی تاییدیه لیزینگ بعد از یک ماه همچنان دریافت نشده؛ در صورتی که قاعدتاً بعد از 24 ساعت می توانست قابل دسترس باشد.

در همین رابطه، روز گذشته عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در خصوص تفکرات غلط برخی مدیران فعال در خودروسازی‌ها به انتقاد از شرایط انحصاری بازار خودرو پرداخت و گفت: در بازار خودرو کشور به علت شرایط انحصاری، خودروساز این اطمینان را دارد که با هر روشی می تواند محصولاتش را به فروش برساند و مشتری پیدا خواهد کرد. 

درهمین خصوص شاکری درخصوص بدعهدی خودروسازان در تحویل به موقع خودروهای پیش فروش شده، با اشاره به اصله بسیاری که خودروهای پیش فروش‌ با خودروهای موجود در بازار دارند، بیان کرد برخی مدیران حاضر در خودروساز‌ی‌ها، تصور می کنند که اگر به جای تحویل ۲ ماهه، خودرو ۱۰ ماهه نیز تحویل داده شود، مشتری باز هم می‌تواند از سود خوبی برخوردار شود.

وی مسائلی از جمله عدم تعهد به مشتری، عدم وجود تعهد به بازار، بی‌توجهی به سرمایه اجتماعی که ناشی از تفکرات غلط بعضی از مدیران فعال در خودروسازی‌ها است، باعث بدقولی در تحویل به موقع خودروهای پیش فروش می‌شود.

شاکری با بیان اینکه بدقولی خودروسازان در تحویل به موقع خودرو، سرمایه اجتماعی را کاهش می دهد، اضافه کرد: کدام یک از مدیران از مجموعه تحت مدیریت خود در تولید خودرو بی‌اطلاع هستند که بدون توجه به این ظرفیت خودرو پیش فروش می کنند ولی در تحویل به موقع آن ناتوان هستند؟ بنابراین باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی در همین رابطع عنوان کرد که باید با متخلفانی که در تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش شده بدعهدی کرده اند، برخورد شود و با اخذ خسارت به علت تحویل دیرهنگام خودرو، شرایطی فراهم شود که این خودروها به موقع تحویل داده شوند.

 

منبع car.ir


نظرات

  • وحید وحید (28 شهریور 1401 ساعت 14:30)

    با سلام نمابندگی ها با همون پول ثبت نام کوییک رو میدن بدون اینکه بخواین سه ماه هم منتظر بمونید