فونیکس FX در واقع همان چری Omoda5 است که یکی از جدیدترین محصولات کمپانی چینی چری است و از سال 2022 روی خط تولید قرار گرفته. این خودرو ابتدا در سال 2021 در نمایشگاه گوانژو چین با نام چری X-C به نمایش درآمد اما چری هنگام عرضه به بازار نام محصول جدید خود را به اومودا 5 تغییر داد. به گفته چری این نام با مشورت 30 مرکز از کشور های مختلف بدست آمده و معنی فشن یا همان مد را می دهد.
در ایران نیز با توجه به داغ شدن بازار کراس اور های کوپه نظیر دیگنیتی، مدیران خودرو به عنوان نمایندگی رسمی چری عرضه اومودا 5 را در برنامه خود قرار داد تا این خودرو را با برند لوکس خود یعنی فونیکس و نام FX وارد بازار تشنه کشورمان کند.
مشخصات فنی فونیکس FX
فونیکس FX پریمیوم در این بخش راننده را شگفت زده خواهد کرد! اف ایکس از یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ با سیستم سوخت رسانی GDi بهره می برد که مشترک با فونیکس تیگو 8 پرو است. این موتور توانایی تولید حداکثر 197 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 290 نیوتن متر گشتاور از 1500 تا 4000 دور در در دقیقه را دارد و با انتقال نیروی خود از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) به چرخ های جلو، می تواند این کراس اور اسپرت چری را طی 7.78 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برساند. ویدیو تست شتاب این خودرو توسط تیم Car.ir انجام شده و شما می توانید این ویدیو را در تست شتاب کارلانچ فونیکس FX مشاهده کنید.
فونیکس FX در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد. این سیستم تعلیق سواری نسبتا نرم و هندلینگ بسیار خوبی را برای FX به ارمغان می آورد. البته که هیچ وقت نمی توان انتظار نرمی یک سدان خانوادگی و هندلینگ یک هاچ بک اسپرت را از یک خودروی کراس اور داشت!
ترمز های فونیکس اف ایکس در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی بوده و از سیستم هایی کمکی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز بهره می برند. همچنین این خودرو با داشتن سیستم ترمز اضطراری خودکار (Automatic Emergency Brake) می تواند در صورت تشخیص مانع در مقابل خودرو، ابتدا به راننده هشدار دهد و در صورت بی توجهی راننده به طور خودکار اقدام به ترمزگیری کند.
فونیکس FX خودرویی سبک وزن در کلاس خود محسوب می شود و تنها 1444 کیلوگرم وزن دارد. مصرف سوخت اعلامی این خودرو نیز 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است. البته این مصرف سوخت با رانندگی اسپرت و پرفشار می تواند تا بالای 10 لیتر در هر 100 کیلومتر نیز برسد.
ایمنی فونیکس FX
فونیکس FX به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای جلو و عقب مجهز است. همچنین چری اومودا 5 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده و خودرویی کاملا ایمن در حوادث رانندگی به شمار می رود.
فونیکس FX پریمیوم در زمینه امکانات ایمنی فعال و سیستم های کمک رانندگی نیز خودرویی بسیار کامل است؛ این خودرو علاوه بر بهره بردن از سیستم های کمک رانندگی مرسوم نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC، به مجموعه ای کامل از رادار ها و سیستم های رانندگی نیمه خودکار (ADAS) مجهز است. این مجموعه شامل رادار نقطه کور BSD، رادار هشدار خروج از پارک RCTA، رادار حرکت بین خطوط اضطراری ELK، رادار هشدار خروج از لاین LDA، رادار هشدار تغییر لاین LCA، کروز کنترل تطبیقی ACC، رادار کمکی در شرایط تراکم ترافیک TJA (دستیار کمکی کنترل خودرو در ترافیک)، رادار کمکی کروز یکپارچه ICA (دستیار کمکی رانندگی خودکار)، رادار هشدار برخورد از جلو FCW، ترمز اضطراری خودکار AEB، کنترل هوشمند نوربالا IHC، رادار جلوگیری خروج از لاین AEP و سیستم هوشمند جلوگیری از برخورد یا Intelligent Avoidance است. این موارد فونیکس FX را به خودرویی کاملا ایمن در هنگام رانندگی تبدیل می کنند که به سختی می توان با آن تصادف کرد! همچنین برای اطلاع از نحوه عملکرد این سیستم ها و کیفیت آن ها می توانید به ویدیو تست و بررسی فونیکس FX مراجعه کنید.
امکانات رفاهی فونیکس FX
فونیکس FX در زمینه امکانات رفاهی نیز خودرویی نسبتا کامل است و می تواند برای طیف گسترده ای از مشتریان با سلایق گوناگون راضی کننده باشد. این خودرو در هر دو تیپ اکسلنت و پریمیوم به امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی اتوماتیک به همراه آنتی ترپ، آینه های جانبی با تاشوندگی برقی و گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک، صندلی های جلو برقی با گرمکن و سردکن 3 حالته، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل، درایو مود با حالت های اکو، نرمال و اسپرت، سیستم مولتی مدیا با مانیتور لمسی، سیستم صوتی SONY، دوربین 360 درجه و دوربین عقب داینامیک، سنسور TPMS، چراغ های جلو و عقب LED، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو، چراغ همراهی تا درب منزل، شارژر وایرلس گوشی موبایل، فرمان تلسکوپی با تنظیم در 4 جهت، کول باکس، سیستم فرمان صوتی، نورپردازی داخل کابین با 64 رنگ، سانروف برقی، قابلیت روشن کردن خودرو با ریموت از راه دور، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز است.
طراحی ظاهری فونیکس FX
فونیکس FX طراحی بسیار نوینی دارد که احتمالا به ذائقه برخی از خودرو دوستان خوشایند نیست. فرم جلو پنجره بزرگ و چراغ های بسیار باریک جلوی این خودرو تا حد زیادی از هیوندای توسان جدید الهام گرفته شده و همچنین شباهت عجیبی به چانگان Uni-T دارد، فونیکس FX اولین خودرو در بازار ایران است که با جلوپنجره فریملس که در سپر خودرو تلفیق شده عرضه می شود، چراغ های جلوی خودرو دو تکه هستند و دی لایت و راهنما با گرافیکی شبیه به محصولات جدید ولوو در بالا قرار گرفته و چراغ های Full LED نیز در پایین سپر نصب شده اند، دریچه های هوای تعبیه شده در گوشه های سپر و زیر چراغ نیز وظیفه هدایت هوا به سمت چرخ ها به منظور خنک کاری دیسک ها را بر عهده دارند.
اما در نمای کناری و پشت FX اما شاهد طراحی متفاوتی و جذاب تری هستیم که با خط و خطوطی تند، فرمی تهاجمی به خودرو داده اند، شیب زیاد سقف در کنار خطوط قرمز رنگ استفاده شده در رینگ های 18 اینچی و پایین درب های خودرو نیز نشان دهنده اصرار طراحان برای خلق محصولی جوان پسند هستند.
این فرم دهی اغراق آمیز در نمای پشتی خودرو نیز تکرار شده و درب صندوق و شیشه عقب با زاویه هایی تند طراحی شده اند تا نمای عقب FX کاملا اسپرت بنظر برسد، هرچند چراغ های به هم پیوسته به ترند ثابت خودروهای چینی جدید بازار تبدیل شده اند، اما چراغ های FX به گرافیک داخلی خاص و البته دموی روشن و خاموش شدن متفاوتی همراهند که آن را به یکی از نقاط قوت طراحی این خودرو تبدیل میکند، طراحان چینی برای قسمت پایین سپر خودرو نیز به حد کافی وقت گذاشته اند و شاهد استفاده از جزئیات زیادی در طراحی سر خودرو هستیم هرچند که به کار گیری سر اگزوزهای فیک بر روی سپر جای نقد دارد.
به طور کلی، طراحی این خودرو فضایی و تا حدودی عجیب است و با وجود این که نمی توان لقب زیبا به آن داد، اما به طرز عجیبی نگاه ها را در خیابان به خود خیره می کند.
کابین و فضای داخلی فونیکس FX
در داخل کابین، فونیکس FX طراحی نسبتا متفاوتی با سایر محصولات این شرکت دارد. داشبورد خودرو بسیار ساده طراحی شده و یک پنل لمسی بزرگ روی آن قرار گرفته تا سیستم مولتی مدیا و صفحه کیلومتر دیجیتال را در خود جای داده است. پایین تر از مانیتور مولتی مدیا نیز پنل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو قرار گرفته که آن هم به صورت لمسی است. هرچند این سبک از طراحی کاملا مدرن به نظر می رسد، اما در واقع هدف اصلی آن ارزان سازی قیمت تمام شده خودرو است؛ در واقع برخلاف ظاهر جذاب این مجموعه، کار کردن با این مانیتور و پنل تهویه در هنگام رانندگی بسیار سخت است و موجب حواس پرتی راننده می شود. صفحه کیلومتر نیز عقربه های کوچکی دارد که متناسب با ذات اسپرت این خودرو نیست و به غیر از آن، تاخیر آزاردهنده ای نیز نسبت به پدال گاز و سرعت واقعی خودرو در زمان شتابگیری دارد.
کنسول میانی خودرو میزبان یک شارژر وایرلس موبایل، شارژر ریموت کیلس، دسته دنده الکترونیکی، ترمز پارک برقی، کلید ولوم، درایو مود و دو عدد جالیوانی است. نکته خوب اف ایکس در این قسمت، فضای زیاد و کاربردی محفظه کنسول و همچنین فضای اضافه زیر قسمت دنده است.
چری برای اسپرت تر کردن فضای داخلی محصول خود از یک غربیلک فرمان D کات استفاده کرده که مزین به تزئیناتی نقره ای رنگ است. صندلی های جلو نیز پشتی یک تکه دارند و با فرم خاص خود، علاوه بر زیبایی، راحتی کاملا مطلوبی برای افراد قد بلند ایجاد می کنند. نورپردازی 64 رنگ داخل کابین که روی داشبورد و رودری ها و داخل جالیوانی های کنسول وسط دیده می شود نیز به زیبایی کابین کمک شایانی کرده اند.
در ردیف عقب فونیکس برای سرنشینان دو خروجی تهویه مطبوع، یک خروجی USB و یک آرم رست با دو جا لیوانی در نظر گرفته است. با وجود این که در ردیف عقب فضای خوبی برای سر و پای سرنشینان وجود دارد، اما به علت ارتفاع زیاد صندلی های جلو این ردیف مقداری دلگیر به نظر می رسد. فضای صندوق این خودرو نیز با 291 لیتر حجم چندان مناسب مسافرت های پر جمعیت به نظر نمی رسد؛ البته با خواباندن صندلی های ردیف عقب می توان به فضای بسیار بیشتری در این خودرو دست یافت.
نکته منفی دیگری که در کابین فونیکس FX وجود دارد، کیفیت متریال پایین تر نسبت به سایر محصولات چری از جمله تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو است. در واقع اینجا برخلاف محصولات مذکور که پر از چرم دوزی های گوناگون در قسمت داشبورد و کنسول هستند، چری کابینی پر از پلاستیک های خشک را در اختیار سرنشینان قرار داده است.
تجربه رانندگی با فونیکس FX
در برنامه تست درایو فونیکس FX پریمیوم در پیست آزادی، قابلیت های دینامیکی کاملا قابل قبول این خودرو خیلی زود خود را به راننده نشان دادند به طوری که در همان یکی دو دور ابتدایی از هندلینگ، پایداری و شتاب گیری خودرو متعحب شدیم، اما سوالات بسیاری در مورد عملکرد خودرو در چاله های شهری، یا موج های اتوبان، یا عملکرد جعبه دنده دو کلاچه آن در شرایط ترافیکی پر تراکم همچنان در ذهنمان باقی مانده بود، مدتی بعد و تقریبا همزمان با ورود فونیکس FX پریمیوم، فرصتی دست داد تا چند روز متوالی این خودرو را در شهر و جاده برانیم تا آشنایی بیشتری با این خودرو پیدا کرده و همچنین عملکرد رادارهای مختلف آن را بسنجیم، همانند تجربه ای که از رانندگی در پیست با این خودرو بدست آوردیم، رانندگی با فونیکس FX در کوچه های تنگ و باریک شهر تهران نیز بسیار آسان بود و با وجود دید محدود راننده نسبت به بعضی قسمت های خودرو، دوربین 360 درجه فونیکس FX به خوبی به یاری راننده می آید، عملکرد تعلیق خودرو در چاله ها و موج ها نیز کاملا قابل قبول بود و اکنون می توان به راحتی گفت که سیستم تعلیق فونیکس FX، این خودرو را از نظر سواری و همچنین هندلینگ به یکی از بهترین کراس اور های بازار کشور تبدیل کرده است.
عملکرد جعبه دنده FX نیز همانطور که انتظار می رفت، همچون تیگو 8 پرو نزدیک به بی نقص بود و راننده و مخاطب عادی، به سختی متوجه دوکلاچه بودن گیربکس این خودرو خواهد شد.
در مورد عملکرد رادارهای فونیکس FX در ویدیو تست و بررسی فونیکس FX پریمیوم توضیحات کاملی داده ایم، اما به طور خلاصه می توان کروز کنترل هوشمند و رادار نقطه کور را بی نقص ترین رادار های این خودرو دانست، اما در مقابل دستیار کنترل خودرو در ترافیک و دستیار رانندگی هوشمند خودرو با وجود عادات خاص رانندگی ایرانی ها، زیاد در خیابان های شلوغ کارامد نیستند، دیگر انتقاد وارد به دستیار رانندگی خودکار این خودرو نیز اصرار زیاد آن به حرکت از سمت راست هر لین خیابان اشاره کرد.
تفاوت فونیکس FX پریمیوم و فونیکس FX اکسلنت
همانطور که در ابتدای متن گفته شد مدیران خودرو ابتدا 700 دستگاه فونیکس FX اکسلنت را به بازار عرضه کرد و سپس با قطع تولید آن، فروش فونیکس FX پریمیوم را آغاز کرد. اما تفاوت این دو تیپ در چه مواردی است؟
فونیکس FX اکسلنت از یک موتور 1.5 لیتری توربو (مشترک با تیگو 7 پرو، X55 پرو، آریزو 6 پرو و آریزو 5 توربو) استفاده می کند که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس این خودرو نیز از نوع CVT است و بنابراین FX اکسلنت قوای حرکتی ضعیف تری نسبت به تیپ پریمیوم دارد.
دیگر تفاوت میان این دو تیپ، استفاده از سیستم تعلیق عقب تورشن بیم در اف ایکس اکسلنت (بجای مولتی لینک در پریمیوم) است. این مورد باعث می شود تا FX اکسلنت سواری خشک تر و هندلینگ کاملا ضعیف تری نسبت به FX پریمیوم را تجربه کند.
در سایر موارد مانند امکانات رفاهی و آپشن ها، رادار ها و سیستم کمک رانندگی ADAS، طراحی ظاهری و کابین همه چیز یکسان بوده و تفاوت های FX پریمیوم با FX اکسلنت فقط در موتور، گیربکس و تعلیق عقب خلاصه می شوند.
فونیکس FX در بازار؛ قیمت و رقبا
مدیران خودرو یک هفته پس از مراسم رونمایی، نخستین فروش نقدی فونیکس FX اکسلنت را با قیمت 1 میلیارد و 280 میلیون تومان انجام داد. تیراژ این خودرو تنها 700 دستگاه اعلام شد و با فروش رفتن تمام آن ها، مدیران خودرو در تاریخ 24 دی ماه 1401 اقدام به باز کردن فروش نسخه پریمیوم FX با قیمت 1 میلیارد و 380 میلیون تومان کرد. مدتی بعد نیز قیمت کارخانه ای این خودرو به 1.5 میلیارد تومان رسید. در بازار آزاد نیز حواله های این خودرو تا 2.5 میلیارد تومان معامله می شود که رقمی بسیار نجومی و ناشی از بازار از کنترل خارج شده ایران است!
فونیکس FX پریمیوم در بازار ایران رقبایی مانند دیگنیتی پرستیژ، لاماری ایما و چانگان Uni-T دارد. در یک مقایسه بسیار ساده باید گفت که محصول چری از تمام رقبای خود سریع تر، فرمان پذیر تر، پرآپشن تر و ایمن تر است. علاوه بر موارد مذکور، مجموعه بزرگ رادار ها و سیستم های کمک رانندگی موجود در FX نیز امکانات بسیار مهم و جذابی هستند که در هیچ کدام از رقبای این خودرو در بازار ایران یافت نمی شود. در سمت مقابل، تنها چانگان Uni-T است که طراحی ظاهری زیباتری دارد و متریال استفاده شده در کابین آن نیز با کیفیت تر هستند.
در واقع باید گفت که فونیکس FX کراس اوری در سطح بسیار بالاتر از رقبای خود است و ارزش خرید زیادی دارد. مواردی مانند حساسیت زیاد پیشرانه به کیفیت سوخت، حساسیت بالا به سرویس های دوره ای و هزینه های زیاد تعمیرات بدنه در صورت وقوع تصادف نیز چالش های نگهداری از این خودرو را شکل می دهند.
امروز کارای پرداخت وجه انجام دادم کی ب دستم برسه معلوم نیست٫ان شاا… ک خودروی خوبی باشع
هر کی اینو سوار شه مثل من کرکش میریزه پولم نرسید x55pro ie خریدم خیلی راضی هستم ، اما اول ابنو سوار شدم یدنیای دیگه هست در کلای جهانی ، اونا که کم جمعیت هستن و ماشین تیز و بز میخوان با کلی امکانات تو خریدش شک نکنن
وای من یه مدت کوتاه داشتمش .کارم خرید و فروش هست واقعا کارش ۲۰ هست هیچ عیبی نداره بهترین ماشین چینیه ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تو این رنج قیمته