1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بازی در زمین خودروسازان به ضرر مردم ؟ ابهامات مصوبه سوال‌ برانگیز شورای رقابت برای گران شدن ۱۸ خودرو

بازی در زمین خودروسازان به ضرر مردم ؟ ابهامات مصوبه سوال‌ برانگیز شورای رقابت برای گران شدن ۱۸ خودرو

10 دی 1399
  • 10

شورای رقابت باید پاسخ دهد براساس کدام استدلال نسبت به افزایش قیمت ۱۸ خودرو اقدام کرده است. طبیعتا افزایش قیمت این تعداد خودرو اثر خود را بر قیمت سایر خودروها خواهد گذاشت و تجربه نشان داده قیمت بازار خودرو با این فرمول ها کاهش نمی یابد.

شورای رقابت یکبار دیگر ثابت کرد که وجودش برای مردم نیست و تصمیماتش را در جهت منافع عمومی مردم نمی گیرد یا نمی تواند بگیرد.

براساس تصمیم جدید شورای رقابت که عصر امروز رونمایی شده، قرار است از فردا 10 دی ماه قیمت 18 خودرو شامل پژو پارس، پژو 207 اتومات، پژو 207 دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس تیوفایو، دنا پلاس توربوشارژ، دنا پلاس توربو شارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا اس، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان براساس متوسط قیمت بازار و بدون لحاظ تورم موجود در فرمول قبلی قیمت گذاری شود.  

بر اساس آنچه به شکل مبهم اعلام شده، در گام اول قیمت کارخانه این 18 خودرو بر اساس متوسط قیمت بازار افزایش خواهد یافت و به شرط افزایش تولید آن خودرو و به شرطی که قیمت بازار طی مدت زمانی کاهش یابد، در گام دوم مجوز افزایش مجدد قیمت کارخانه داده می شود و این روند تا انجا ادامه می یابد که قیمت بازار با کاهش و قیمت کارخانه با افزایش به یکدیگر برسند. ولی سئوال اینجاست که چه تضمینی وجود دارد، با این فرمول جدید قیمت بازار کاهش یابد؟

از همان ساعات نخست اعلام این مصوبه، ابهامات زیادی در چرایی تصویب آن و بلاتکلیفی قیمت خودرو به وجود آمده است و مشخص نیست شورای رقابت براساس کدام استدلال تصمیم به افزایش قیمت این تعداد از خودروها گرفته است.

جالب اینجاست قیمت خودرو در بازار که مدام در حال افزایش است ملاک فرمولی شده که براساس آن خودروسازان باید متوسط قیمتها را درنظر گرفته و قیمت جدید خودرو را تعیین کنند. علاوه بر این تغییرات قیمتی هر سه ماه یک بار خودروهای مشمول انحصار نیز همچنان برقرار است به نوعی علاوه بر افزایش قیمت این تعداد از خودروها بازار شاهد افزایش قیمت خودروهای انحصاری نیز در سه ماهه پایانی سال خواهد بود.

به نظر می رسد، شورای رقابتی که قرار بود با مکانیزم قیمت گذاری فضا را برای کاهش قیمت ها فراهم کرده و خودروساز را مجبور به افزایش کیفیت و تولید کند، امروز ناجی خودروساز شده و در کنار این موضوع مصرف کننده است که بلاتکلیف تر از گذشته شاهد افزایش بیشتر قیمت ها در بازار است.

در همین رابطه با یک مقام مسئول در وزارت صنعت به گفتگو پرداخت تا چرایی این تصمیم شورای رقابت را مورد بررسی قرار دهد.

این مقام مسئول در وزارت صنعت با اعلام اینکه این تصمیم شورای رقابت قانونی است گفت: شورای رقابت مرجع تشخیص مصادیق انحصار در بازارهاست. برهمین اساس چند سال گذشته بحث تفکیک خودروهای بالای 45 میلیون تومان و پایین 45 میلیون تومان را عنوان کرد، امروز نیز در مصوبه خود با لحاظ کردن شرایط بازار 18 خودرو را مشمول قیمت گذاری ندانسته اما خودروساز را ملزم نموده است با افزایش تولید مطابق فرمول جدید متوسط قیمت ها را با استناد به بازار تعیین کند.

وی با تاکید براینکه درحال حاضر 60 درصد محصولات خودروساز مشمول قیمت گذاری و فقط 40 درصد با متوسط قیمت بازار قیمت گذاری می شوند. افزود: امیدواریم با این مصوبه قیمت ها اصلاح و شکاف قیمتی میان بازار و کارخانه از بین برود.

 اساساً به هم ریختگی بازار خودرو متأثر از چندین عامل از جمله افزایش تورم و قیمت دلار  بود چرا که مردم برای حفظ ارزش پول خود به بازارهای سرمایه ای آمده و اقدام به خرید خودرو کرده بودند اما مهم اینجاست در شرایطی که صنعت با افزایش قابل توجه قیمت دلار روبه رو است باید تاثیرگذاری خود را از افزایش قیمت دلارکم کرده و با تدابیر خاص مانع التهابات بازار شود اما نه تنها این موضوع اجرایی نشد بلکه نسخه های مختلفی از سوی شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو مطرح شد که هیچ کدام کارگر نبود.

البته خودروسازان برای ساماندهی فروش خودرو طرح قرعه کشی را اجرایی کردند اما بررسی ها نشان داد برای هر خودرو 300 برابر ظرفیت متقاضی وجود داشت که همین امر نشان داد  عطش بازار برای خرید خودرو بسیار بالاست و قرعه کشی ها و فروش فوری خودرو نتوانست دردی از بازار دوا کند.

برای رفع این موضوع تدبیر افزایش هر سه ماه یک بار قیمت خودرو مطرح شد که امروز شورای رقابت با مصوبه خود مهر تاییدی بر بی اثر بودن مجوز قبلی خود صادر کرد. اما سوال اینجاست چرا بحث آزادسازی قیمت های 18 محصول شرکتهای خودروساز از 7 ماه گذشته اعمال نشده بود. چرا بعد از هفت ماه که شکاف قیمتی بین بازار و کارخانه فاز جدیدی را تجربه کرده شورای رقابت به فکر آزادسازی قیمتها افتاده است.

قرار بود با سیاست گذاری شورای رقابت قیمتها در بازار متعادل شود اما نه تنها بازار با این مصوبه رنگ آرامش را نمی بیند بلکه آن دسته از افرادی که نسبت به پیش فروش خودرو اقدام کرده اند به شرکتهای خودروسازی هجوم آورده و خواستار لغو قرارداد خود هستند، چرا که محصولی را با سود مشارکت صفر آنهم با تحویل در 1400 ثبت نام کرده اند، نمی دانند در آن سال قیمت این محصول چگونه خواهد شد.

شورای رقابت باید به مردم پاسخ دهد دستاوردش برای ساماندهی قیمت خودرو چه بوده است و براساس کدام استدلال نسبت به افزایش قیمت این تعداد خودرو اقدام کرده است. طبیعتا افزایش قیمت این تعداد خودرو تاثیرات خود را بر قیمت سایر خودروها نیز خواهد گذاشت. جالب اینجاست در این خودروها محصولاتی درج شده که توقف تولید دارند به عنوان مثال هایما دیگر تولید نمی شود که اقایان می خواهند قیمت جدیدی برای آن ثبت کنند.

منبع تسنیم



نظرات

  • مهران مهران (20 دی 1399 ساعت 16:10)

    یه گروه سومی داره شورای رقابت رو روبروی مردم قرار میده . شما اگه به فکر مردم بودید. قیمت کارخانه را با بازار نزدیک نمیکردید این لگنا اونقدر خریدار نداره . بازارگرمی نکنید

  • ساسان ساسان (11 دی 1399 ساعت 16:10)

    باسلام
    مشکلی نیست قیمت ها را روزانه بالاببرند اما حق انتخاب را با ازاد سازی واردات خودرو بدون در نظر گرفتن وجه اضافی (100تا200درصدی گمرگ ) انجام دهند بعد ببینم که چه کسی با 200میلیون تومان ماشین ایرانی می خرد
    این رامی گویند حق انتخاب مشتری والا با این روشها فقط جیب خودرو ساز های محتکر از خون این مردم پر پول تر می شود

  • 101 101 (11 دی 1399 ساعت 09:13)

    واقعا ما ملت مانده ایم از این ظلم آشکار و داعشی به کجا پناه ببریم...خودروسازی ها که مملو از مدیران آقازاده وکارگران وکارمندان سفارشی هستند و این ملت بدبخت واسیر باید باج وخراج عیاشی آنها را بدهند..آیا ما انقلاب کردیم تا بجای خاندان پهلوی به عده دیگری باج دهیم؟؟؟... ترابخدا بس کنید..از خون صدها هزار جوان مومن وعزیزمان خجالت بکشید

  • مردم ایران مردم ایران (11 دی 1399 ساعت 07:55)

    اینبار نوبت رسید به رانت خودرو
    یه دورانی فکر میکردیم گروه مافیا در اروپا قدرت داره
    الان میبینیم مملکت خودمون از اونا قدرت رانت خواران بیشتره

  • حسن حسن (10 دی 1399 ساعت 23:22)

    شورا فقط شورای رفاقت با خودروساز

  • Hgh Hgh (10 دی 1399 ساعت 19:11)

    فقط وفقط هدفشون گرانتر کردن قیمت بازار خودرو و به تبع ان افزایش قیمت کارخانه است وهر بار که قیمت بازار خودرو کاهشی است با یک طرفند باعث افزایش مجدد خودرو میشوند
    و کسی هم نیست جلوی این مافیای خودرو را بگیره

  • حسین حسین (10 دی 1399 ساعت 15:57)

    من موندم رقیب خودروهایی مثل کوییک و ساینا چه ماشینیه؟!!! این دو تا ماشین عهد حجر که پاینترین سطح خودروهای تولید داخل هستند. بعد توو کشور ما الآن شرایط رقابتیه؟!!!! جایی که قطره چکانی ماشین عرضه میشه و در کمترین زمان مردم همه خودروها را جارو میکنند حتی وانت ها را.
    بابا اینطور مردم را اذیت نکنید.

  • محسن محسن (10 دی 1399 ساعت 14:25)

    هرگز قدرت مافیا رو دستکم نگیرید.اونا توسازمانهای دولتی ومراجع تصمیم گیری نفوذ کردن.

  • کمال کمال (10 دی 1399 ساعت 09:37)

    کارخانه قیمت رابالا میبرد بعد بازار به تبعیت از ان قیمتها را دلالی افزایش میدهد بعد قیمت مبنا کارخانه میشود قیمت حباب ناشی از کم فروشی کارخانه،تورم داخلی . افزایش دلار واحتکار محتکران

  • عباس عباس (10 دی 1399 ساعت 08:52)

    تا دیروز که دلار گرون میشد میگفتن با بالا رفتن قیمت دلار ماشین هم باید گرون بشه و با دلار حساب میشد
    حالا که دلار اومده پایین یه خاطر اینکه قیمتا رو نیارن پایین شیوه قیمت گذاری عوض شد و گرونتر هم میخواد بشه
    شورای رقابت با شورای رفاقت????