1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. رزرو 200 درصدی خودروسازان در قرعه کشی ها؛ رغبت مردم کاهش یافت

رزرو 200 درصدی خودروسازان در قرعه کشی ها؛ رغبت مردم کاهش یافت

رزرو 200 درصدی خودروسازان در قرعه کشی ها؛ تمایل مردم کاهش یافت
18 دی 1399
  • 1

رشد قابل توجه قیمت کارخانه‌ای خودروها و افت نرخ‌های نجومی بازار، تقاضای شرکت در فرآیند قرعه کشی خودروسازان را کاهش داده و تعداد ثبت نام کنندگان برای خرید خودرو نسبت به قبل کمتر شده است. این موضوع باعث شده تا مردم سرمایه گذاری کمتری در شرکت های خودروساز انجام دهند و در نتیجه تامین مالی از این محل برای خودروسازان کاهش داشته است.

یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی در این مورد با بیان اینکه ورودی پول از محل ثبت نام های مردم به شرکت های خودروساز کم شده است، گفت: با افزایش قیمت خودرو، استقبال مردم از ثبت نام و پیش خرید خودرو کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان با مشکل تامین نقدینگی روبرو هستند و کاهش ثبت نام ها نیز این مشکل را تشدید می کند.

کاهش تقاضا برای خرید خودرو از شرکت های خودروساز باعث شده تا خودروسازان نام برخی خودروها را از فهرست قرعه کشی خارج کنند. در این رابطه می توان به حذف دو محصول سایپا 151 و نیسان تک سوز آپشنال از روند قرعه کشی سایپا و عرضه مستقیم این خودروها اشاره کرد.

در این مورد مجید باقری، قائم مقام فروش سایپا می‌گوید: با توجه به اینکه متقاضی برای این دو محصول کمتر از سهمیه در نظر گرفته شده بوده، لذا تمام ثبت‌نام کنندگان این دو محصول بدون قرعه کشی می‌توانند تکمیل وجه کنند.


* رزرو 200 درصدی در قرعه کشی‌ها

در عین حال شاهد افزایش انصرافی ها در خرید خودرو و در نتیجه بازنگری در تعداد رزروهای قرعه کشی خودروسازان نیز هستیم، به طوری که این موضوع باعث شده شرکت‌های خودروساز تعداد افراد رزرو برای جایگزینی برندگان قرعه کشی را افزایش دهند.

قائم مقام سایپا در این مورد می گوید: در قرعه کشی های قبلی برخی از منتخبان به دلایل مختلف از خرید خودرو انصراف می‌دادند و بر همین اساس مجوزی از کمیته خودرو اخذ کردیم تا بتوانیم رزرو منتخبان را به میزان 200 درصد افزایش دهیم.

این در حالی است که در طرح عرضه خودرو با قرعه کشی، تنها به اندازه 10 درصد برندگان، ظرفیت رزرو در نظر گرفته می‌شد و به مروز افزایش یافت.

 

در پیش فروش آذرماه ایران خودرو 533 هزار و 400 نفر برای حضور در قرعه کشی ثبت نام کردند. این در حالی است که در پیش فروش محصولات این شرکت خودروساز در خردادماه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند. هرچند ظرفیت عرضه محصولات در این دو مرحله قرعه کشی با یکدیگر تفاوت دارد اما نمی توان گفت که مردم توجه زیادی به ظرفیت ها داشته اند و بر اساس آن، میزان ثبت نام ها کاهش یافته است، چرا که غالباً ظرفیت فروش در زمان ثبت نام اعلام نشده است. 

در پیش فروش خرداد ماه محصولات سایپا نیز 243 هزار نفر ثبت نام کردند در حالی که در قرعه کشی پیش فروش دی ماه این خودروساز۱۳۱ هزار و ۹۴۷ نفر ثبت نام کردند.


* قیمت کارخانه در حال نزدیک شدن به نرخ های بازار

کاهش ثبت نام مردم در قرعه کشی خودروسازان در شرایطی اتفاق افتاده که شورای رقابت و خودروسازان با تعیین دستورالعمل جدید برای قیمت گذاری خودروها به دنبال نزدیک کردن قیمت کارخانه ای خودروها به نرخ های بازار هستند.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این مورد می گوید: بازار خودرو وضع خوبی دارد، قیمت‌ها رو به کاهش است و اطمینان داریم با افزایش تولید، قیمت خودرو درب کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود.

این گفته شیوا برخلاف وعده های قبلی مسئولان وزارت صنعت و خودروسازان است که همواره بر لزوم نزدیک شدن قیمت بازار به نرخ کارخانه تاکید داشتند، حالا ظاهراً قرار است قیمت کارخانه آنقدر بالا رود تا به نرخ بازار نزدیک شود. در این شرایط مشخص نیست که رشد تیراژ تولید خودروسازان چقدر زمان خواهد برد و تا چه اندازه بر تعدیل قیمت بازار اثرگذار خواهد بود؟

طبق مصوبه جدید شورای رقابت، ۵۵ درصد تولید خودروسازان به خودرو‌هایی که اقتصادی‌تر هستند و عامه مردم می‌توانند خرید کنند، اختصاص دارد که آنها از دستور العمل قیمت‌گذاری شورای رقابت تبعیت می‌کنند و 45 درصد خودرو‌ها نیز مشمول فرمول جدید می شوند.

به گفته رئیس شورای رقابت، ۱۸ خودرو مشمول فرمول جدید قیمت گذاری خواهند شد که شامل پژو پارس، پژو 207 اتومات، پژو 207 دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس تیوفایو، دنا پلاس توربوشارژ، دنا پلاس توربو شارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا اس، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان.

در عین حال، خودروهای با تیراژ تولید بالا نیز با فرمولی قیمت گذاری می شوند که ربطی به نرخ تورم ندارد و بر مبنای رشد تولید، قیمتشان بالاتر می رود.

منبع فارس



نظرات

  • reza bandani reza bandani (20 دی 1399 ساعت 01:40)

    به نظر میاد آقایون فکر اینجاشو نکرده بودن.
    به جای کاهش قیمت بازار ،قیمت کارخونه رو زیاد کردن و الان چیزی دستشونو نگرفته!!!!
    خب منطقی هم هست ، ملت به جای اینکه صبر کنن ببینن در آینده خودروساز مثلا شیش ماه تا دو سال بعد چی بهشون میده یا آیا اصلا خودرویی بهشون میده و به چه قیمتی!!!!!!!!!! ترجیح میدن از پسر عموهای خودروسازها خرید کنن!!! ینی دلال ها، حالا یکی دو تومن اینور اونور تر