1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. مشخص نبودن قیمت قطعی جدید «تارا اتومات»، دلیل تاخیر در عرضه به بازار

آخرین اخبار


مشخص نبودن قیمت قطعی جدید «تارا اتومات»، دلیل تاخیر در عرضه به بازار

30 آبان 1400
  • 0

تارا اتوماتیک تا به حال دو مرتبه در طرح‌های پیش فروش شرکت ایران‌خودرو حضور داشته است که هر دو بار در سال 1399، در دی ماه و اسفند ماه بوده است. قیمت نهایی فروش این خودرو در آن طرح ها مشخص نبوده و تنها مبلغ 192 میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت از ثبت نام کنندگان اخذ شده است.

در اولین طرح پیش‌فروش، زمان تحویل تیر الی دی 1400 اعلام شده بود و در دومین طرح بهمن و اسفند 1400 موعد تحویل این خودرو در نظر گرفته شده بود. تارا اتوماتیک تا به امروز تحویل ثبت نام کنندگان به دلیل مشخص نبودن قیمت قطعی این خودرو که می بایستی توسط شورای رقابت تعیین می‌شد و این امر صورت نگرفته است، نشده است و همچنان ایران‌خودرو و خریداران این خودرو معطل برای اعلام قیمت این محصول جدید مانده اند.

شورای رقابت تا قبل از مهرماه 1400 نسبت به قیمت گذاری تارا اتومات اقدامی نکرد و پس از کنار رفتن از این مسئولیت، ستاد تنظیم بازار وظیفه تعیین قیمت محصولات خودروسازان داخلی را برعهده گرفت. ولی این ستاد هم نسبت به اتفاقات اخیر و همچنین اعلام قیمت قطعی برای این خودرو اقدامی نکرده است و ظاهراً تصمیم دارند که در آذرماه امسال تشکیل جلسه بدهند و تصمیم گیری کنند. این بلاتکلیفی باعث شده است که هم خودروساز ناراضی باشد و هم افرادی که این خودرو را ثبت نام کرده و منتظر دریافت اتومبیل خود هستند ناراضی و شاکی باشند.


در ادامه این مطلب نگاهی به کل داستان تارا، خودروی ملی‌ای که بسیار پرحرف و حدیث رونمایی و وارد بازار خودروی کشور شد، خواهیم انداخت. بیست و سوم مردادماه ایران‌خودرو طی مراسمی تحویل رسمی تارا دنده‌ای را آغاز و اعلام کرد قصد دارد به‌صورت روزانه، ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه تارا دنده دستی را به مشتریان خود تحویل دهد.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان این‌که روی پلتفرم اختصاصی ایران‌خودرو که تارا نخستین محصول آن بوده، سرمایه‌گذاری زیادی شده است، اظهار کرد: «در نقشه راه استراتژیک این خودروساز محصولات متنوع و متعددی پیش‌بینی شده است و به‌زودی نسخه کراس‌اوور و هاچ‌بک این پلتفرم نیز رونمایی خواهد شد.» وی با بیان این‌که اواخر سال ۹۸ پروژه تارا آغاز شد و طی مدت ۱۳ ماه به مرحله تولید رسید، بیان کرد: «این خودرو دارای ۷۵ درصد عمق خودکفایی و داخلی‌سازی است و بیش از ۹۲ درصد قراردادهای تأمین قطعات آن با رویکرد توسعه صنعت قطعه‌ با قطعه‌سازان داخلی بسته شده است. چند قطعه از قطعات مهم این خودرو نیز با هدف داخلی سازی، در حال نمونه‌سازی است.»


تاخیر تحمیلی ازسوی شورای رقابت در تحویل تارا اتومات

به‌گفته مقیمی، کل تعهدات تارا تا پایان سال حدود ۹هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده که از این تعداد، ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه از آن با گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته و ۷هزار دستگاه نیز با گیربکس دستی پنج‌سرعته تحویل خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین اعلام کرده بود؛ طبق تعهدی که به مشتریان دادیم، از مهرماه امسال تحویل‌دهی نسخه اتوماتیک تارا نیز آغاز خواهد شد، اما بنا بر گزارشی که در آبان‌ماه امسال از سوی مقیمی به وزیر صمت ارائه شد؛ به‌رغم آماده‌بودن تارا اتوماتیک برای ارسال دعوت‌نامه به مشتریان، عدم تعیین قیمت برای این محصول از سوی شورای رقابت و موکول‌شدن موضوع به تعیین و استقرار اعضای جدید این شورا، ایران‌خودرو را با جریمه تاخیر ماهانه ۴میلیون تومان به ازای هر دستگاه تارا اتواتیک آماده تحویل، مواجه کرد.

هرچند در 18 آبان‌ماه، قیمت این خودرو همراه با نرخ جدید دیگر محصولات ایران‌خودرو 415میلیون تومان اعلام شد، اما در عرض چند ساعت این قیمت‌ها از سوی وزارت صمت بنا بر دستور رئیس‌جمهور و به استناد نداشتن مصوبه ستاد تنظیم بازار ملغی اعلام شد.


تارا در خیابان‌ها و جاده‌های کشور

تارا سرانجام به‌عنوان یک خودرو جدید ایرانی پس از طی فرآیندهای مهندسی تولید انبوه، وارد خیابان‌ها و جاده‌های کشور شده است. محصول جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو با ویژگی‌های فراوانی ازجمله طراحی زیبا، بهره‌گیری از تکنولوژهای پیشرفته در زمینه‌های گوناگون، ایمنی بالا و برخوردار از تاییدیه‌های جهانی، پایین‌بودن مصرف سوخت، قدرت و شتاب بالا، جاداربودن و آسایش، رعایت استانداردهای بین‌المللی، موتور پرقدرت و ... رسما وارد کارزار رقابت در میان رقبای داخلی شد. به نظر می‌رسد ویژگی‌های منحصر به فرد تارا و قابلیت‌های بالای این محصول، از آن خودرویی رقابت‌پذیر در بازارهای جهانی ارائه کرده است. مجوز ورود این محصول به بازارهای صادراتی، با توجه به مشخصات فنی پیشرفته و دارا بودن آپشن‌های روز دنیا دور از دسترس نیست.


دستیابی به استانداردهای ایمنی اروپا

دستیابی به استانداردهای ایمنی اروپا ازجمله تاییدیه‌های «ایمارک» ورود این سدان را به بازارهای همسایه و حتی اروپایی میسر خواهد کرد. تارا برای رسیدن به ایمنی بالا، از ورق‌های بدنه نسل جدید و جوش لیزری بهره می‌برد و با کسب استانداردهای ایمنی از موسسات بین‌المللی، مجوز ورود به بازارهای جهان را نیز از آن خود کرده است.




نظرات