1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران؛ عرضه خودرو افزایش نداشته است

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران؛ عرضه خودرو افزایش نداشته است

13 دی 1400
  • 0

با آغاز موج جدیدی که در یک ماه گذشته در افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به راه افتاد، انتظار می رفت که خودروسازان طبق وعده های داده شده به وزارت صمت، عمل کنند و در میزان افزایش عرضه خودرو به بازار اقدام کنند. برگزاری طرح های فروش فوق العاده ویژه تنظیم بازار با موعد تحویل کمتر از 45 روز یکی از برنامه هایی بود که می بایست توسط دو خودروساز بزرگ کشور ایران خودرو و سایپا انجام می شد ولی هنوز خبری از اجرای آنها نیست. عدم بالا رفتن تیراژ ورود خودروهای جدید به بازار از مهمترین دلایل رشد قیمت ها بود. در این خصوص گفتگویی با رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو انجام شده است که در ادامه می توانید مشاهده نمایید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: طی یک ماه گذشته خودرو پژو ۲۰۶ نه تنها کاهش قیمت نداشته بلکه افزایش قیمت هم داشته است.

موتمنی می گوید: قیمت پژو پارس کاهش یافت چرا که این خودرو به بازار عرضه شد.

 امروز در بازار  پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۷۱ میلیون، ۲۰۶ صندوقدار ۳۳۰ میلیون، ۲۰۷ دنده‌ای سقف شیشه‌ای ۳۷۵ میلیون، پژو ۴۰۵، ۲۹۰ میلیون، پژو پارس ۲۸۱ میلیون، پژو پارس تی سو ۵، ۳۳۷ میلیون، پراید ۱۳۱، ۱۶۲ میلیون، تیبا صندوقدار ۱۷۸ میلیون، تیبا ۲، ۱۸۶ میلیون، تیبا صندوقدار پلاس ۱۸۵ میلیون تومان معامله شد.

سال ۹۷ اختلاف قیمت خودرو درب کارخانه تا بازار بین یک تا پنج میلیون بود و اکنون اختلاف قیمت خودرو تا بیشتر از ۱۰۰ میلیون هم رسیده است.  

او گفت:  بعد از افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو، خودروسازان به وعده افزایش عرضه خود عمل نکردند و عرضه، همچنان کم است.  

بعد از توقف یکباره افزایش قیمت خودرو با دستور رئیس جمهور، وزارت صمت برای تنظیم بازار خودرو، مجوز افزایش ۱۰ تا ۱۸ درصدی قیمت محصول در درب کارخانه را به ایران خودرو و سایپا در هفته‌های گذشته داده و در قبال این افزایش قیمت، رشد عرضه و تامین نیاز بازار را نیز خواستار شده بود.

پس از آن، در پی بازدید‌های میدانی سازمان بازرسی از ایران خودرو، سایپا و قطعه سازان به منظور پایش روند تجاری سازی و تکمیل خودرو‌های ناقص، هشدار لازم به منظور ارائه برنامه زمانبندی برای کاهش التهاب بازار به وزارت صنعت و خودروسازان داده شد.

سازمان بازرسی به استناد بند ۳ قسمت الف ماده ۴۵ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، اقدام خودروسازان را از مصادیق احتکار منجر به اخلال در رقابت تلقی کرده و با تفهیم اتهام به اعضای هیات مدیره خودروسازان مبادرت به استماع دفاعیات به منظور ادامه فرآیند‌های لازم به موجب آیین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کند.



نظرات