1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. پژو
  4. پارس
  5. TU5 ال ایکس (1379-1403)

پژو پارس LX TU5 1379-1399

Peugeot Pars LX TU5 1379-1399

تیپ ها
  • 480,500,000 (تومان)
  • 930,000,000 (تومان)
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1587 سی سی
بنزین سوز
4
دنده دستی
8.2 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودروپژو پارس LX TU5 1379-1399

پژو پارس ال ایکس - Peugeot Pars LX TU5) Peugeot Persia) را میتوان یکی از موفق ترین فیس لیفت ها در بازار خودروی ایران دانست. پارس از پلت فرم پژو ۴۰۵ استفاده میکند و تغییرات ایجاد شده در چراغ ها، سپر ها کاپوت و زه های اطراف بدنه خودرویی با نام پارس را معرفی می‌کنند. این خودرو ابتدا با نام "سفیر"، سپس با نام "پرشیا" و در آخر با نام "پارس" در سبد محصولات ایران خودرو قرار گرفت.

 

 

pars1.jpg

پژو پارس، خودرویی که سال‌هاست محبوبیتش را میان خانواده‌ها و جوانان ایران حفظ کرده است. سال 1379 تولید پژو پارس در ایران آغاز شد. ایران خودرو تصمیم گرفت خودرویی بر روی پلت‌فرم پژو 405 به بازار عرضه کند که از نظر امکانات رفاهی و طراحی به روزتر از پژو 405 باشد. در واقع پژو پارس یک فیس‌لیفت برای پژو 405 بود که طراحی آن از پژو 406 الهام گرفته شده است.

 

pars3.jpg

 

pars4.jpg

 

یک پیشرانه با حجم 1578 سی‌سی، 4 سیلندر، 16 سوپاپ تنفس طبیعی با 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور که با کد TU5 شناخته می‌شود از مشخصه های فنی پژو پارس tu5 هستند. قدرت توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. از همان ابتدای عرضه تا سال 1382 پژو جدید ایران‌خودرو، پرشیا نام داشت. اما بنا به دلایلی ایران خودرو نام این محصول را به پژو پارس تغییر داد اما هنوز میان مردم این خودرو به پژو پرشیا معروف است.
قبل از اینکه پژو پارس ال ایکس عرضه شود، پارس سال و پارس دوگانه سوز با موتور XU7 در سبد محصولات ایران خودرو عرضه میشد. پارس ELX نیز به عنوان نسخه قوی تر و آپشنال این خودرو و پارس اتوماتیک با پیشرانه مشترک TU5 نیز تا کنون توسط ایرانخودرو عرضه شده است.

pars2.jpg

 

  بررسی طراحی ظاهری پژو پارس tu5

پژو پارس همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد خودرویی بر روی پلت‌فرم پژو 405 است که در طراحی آن نیز از پژو 406 الهام گرفته شده است. وقتی به نمای جانبی پژو پارس LX TU5 نگاه می‌کنیم ظاهر خشن و با ابهتی را می‌بینیم. چراغ‌های جلو فرم کشیده‌ای دارند و با جلوپنجره خودرو که آن هم کشیده طراحی شده، ظاهر این خودرو را جذاب و البته آیرودینامیکی‌تر از پژو 405 کرده است. وسط جلوپنجره خودرو نیز لوگوی قدیمی کمپانی پژو جا خوش کرده است. سپر پژو پارس LX TU5 نیز ظاهر ساده‌ای دارد و میزبان مه‌شکن‌ها و محل قرارگیری پلاک است.

 

پژو پارس ال ایکس تی یو فایو قرمز.webp

 

هنگامی که به بخش جانبی پژو پارس LX TU5 می‌رسیم تفاوت‌هایی اندک با پژو 405 را شاهد هستیم. رکاب درب‌ها جدید شده است، زه روی درب‌ها بزرگ‌تر شده است و دستگیره‌ها نیز همرنگ بدنه شده‎اند. شیشه‌های جانبی پژو پارس LX TU5 اندازه بزرگی دارند و در نتیجه دید اطراف خوبی را به سرنشینان خودرو می‌دهند.

 

نمای جانبی پژو پارس tu5 قرمز.webp

نمای عقب پژو پارس LX TU5 کاملا هماهنگ با دیگر قسمت‌های خودرو طراحی شده است. چراغ‌های عقب ظاهری ساده و کشیده‌ای دارند و به صورت یک تکه طراحی شده‌اند. سپر خودرو برخلاف پژو 405 دیگر میزبان محل نصب پلاک نیست و این قست به روی درب صندوق عقب خودرو، میان چراغ‌های عقب آمده است.

 

نمای عقب پزو پارس قرمز.webp

  مشخصات فنی پژو پارس LX TU5

پژو پارس LX به پیشرانه معروف TU5 مجهز شده است که این پیشرانه 1/6 لیتر حجم دارد. این پیشرانه 110 اسب بخار قدرت و  142 نیوتن‌متر گشتاور را توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو خودرو منتقل کند. پیشرانه نصب شده روی پژو پارس LX TU5 یکی از بهترین پیشرانه‌های ایران است که سرو صدای کمی دارد، مصرف آن هم قابل قبول است و توان خوبی را ارائه می‌دهد. مصرف ترکیبی پژو پارس LX TU5 طبق اعلام شرکت ایران خودرو حدود 7/5 در هر 100 کیلومتر است.

 

موتور پژو پارس تی یو فایو.webp

 

شتاب 0 تا 100 پژو پارس LX TU5  حدود 13/2 ثانیه اعلام شده است. سیستم تعلیق جلوی پژو پارس LX TU5 از نوع مک‌فرسون و تعلیق عقب این خودرو از نوع فنر پیچشی می‌باشد که ماحصل این سیستم تعلیق، یک سواری نرم و قابل قبول می‌باشد.

 

  بررسی کابین و طراحی داخلی پژو پارس LX TU5

فضای کابین و طراحی داخلی پژو پارس در سال‌های اخیر دچار تغییرات عمده ای شد و به مراتب کابین جدید، بهتر و جذاب‌تر از کابین قبلی است . از جمله تغییرات اعمال شده می‌توان به عوض شدن کامل داشبورد، تغییر رو دری‌ها و غربیلک فرمان جدید اشاره کرد. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفته‌اند و زیر آن‌ها سیستم پخش خودرو به همراه بلوتوث نیز قرار دارد. بخش زیرین داشبورد هم قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به همراه یک قسمت برای قرار دادن وسایل است. متاسفانه متریال استفاده شده در داخل کابین پژو پارس کیفیت چندان بالایی ندارند و خیلی زود به صدا می‌افتند. فضای کلی کابین این خودرو جادار است و فضای پا خصوصا برای سرنشینان جلو مناسب است اما ممکن است افراد با قد بلند کمی با محدودیت فضای سر یا زانو در ردیف عقب مواجه شوند.

پژو پارس قرمز رنگ.webp

 

  امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس LX TU5

از نظر امکانات رفاهی، پژو پارس LX TU5 با توجه به قیمتی که دارد در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. این خودرو امکاناتی نظیر:

سنسور دنده عقب، روکش چرم صندلی‌ها و فرمان، تنظيم برقي پشتي صندلي

جلو، قفل شدن درب‌ها پس از حرکت، آينه هاي جانبي برقي تاشو راهنمادار، سیستم تهویه اتوماتیک، كليدهاي كنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ مه شكن جلو و عقب و شیشه های سولار را داراست.

در بخش ایمنی، پژو پارس توسط هیچ سازمانی مورد تست و بررسی‌ قرار

نگرفته است، اما از نظر امکانات ایمنی این خودرو به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت مجهز شده است. بر اساس آمار منتشر شده، این خودرو در تصادفات عملکرد ایمن و خوبی از خود نشان نمی‌دهد.

 

  بررسی بازار و قیمت پژو پارس LX TU5

پژو پارس LX TU5 در بهمن‌ماه سال 1400 در بازار آزاد قیمتی حدود 337/000/000 تومان و در کارخانه 175/923/000 تومان را داراست. پژو پارس LX TU5 یکی از پرفروش‌ترین تیپ‌های پژو پارس است که به علل مختلف هنوز هم با گذشت 20 سال طرفداران زیادی دارد.

  نتیجه گیری

پژو پارس tu5 بخاطر پیشرانه خوب و امکانات رفاهی قابل قبول توانسته است سهم فروش خوبی از بازار را از آن خود کند. این خودرو همچنین بخاطر مصرف کم و کابین جادار مناسب خانواده‌ها است. به علت اینکه این خودرو در ایران و توسط ایران خودرو تولید و عرضه می‌شود خدمات پس از فروش خوبی نیز دارد. 

گالری پژو پارس LX TU5 1379-1399

نظرات کاربران
  • جعفری 16 آبان 1402 ساعت 15:26

    قیمت کارخانه ی پژو پارس tu5 برای من در مهرماه 3053112255(سیصدوپنج میلیون تومان) محاسبه شده چه جوری شما 275200000 اعلام می کنید

  • سعید خردپیشه 28 آبان 1401 ساعت 14:02

    سلام قیمت 7 میلیون پایین اعلام شده است قیمت پارس tu5 صفر 1401 امروز 28 آبان 425 میلیون است با تشکر

  • حسین جمشیدوند 24 شهریور 1401 ساعت 09:43

    پژوپارس سال8468

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو پژو پارس LX TU5 1379-1399
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایساکو

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل D Segment
  • وزن 1165 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 185/65R
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 195/60R15

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1587 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی شیبدار
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 108 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 142 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 67.5 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 70 لیتر بنزین
  • روغن مناسب برای خودرو 5w30 SM
  • روغن مناسب برای خودرو 2 10w40 SM
  • روغن مناسب برای خودرو 3 10w40 SL

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده دنده دستی
  • تعداد دنده (جلو) 5
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز روغنی با بوستر خلائی
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • نوع سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ
  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب مستقل
  • کمک فنرهای جلو هیدرولیکی
  • کمک فنرهای عقب هیدرولیکی
  • نوع سیستم فرمان قدرت کمکی هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 14.2 ثانیه
  • مصرف سوخت شهری(بنزین) 11 لیتر در 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) 6 لیتر در 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت ترکیبی 8.2 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 3

محدوده گارانتی

  • محدوده گارانتی 24 ماه یا 40 هزار کیلومتر

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 1 عدد ، کیسه هوای راننده
  • سیستم های پایداری و کمک راننده ABS , EBD , EBA
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی دزدگیر هوشمند
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری قدرت کمکی هیدرولیکی
  • نوع غربیلک 4 شاخه طراحی جدید
  • سیستمهای تهویه مطبوع کنترل دستی
  • سیستم صوتی و تصویری رادیو CD به همراه MP3 به همراه 4 بلند گو
  • سیستمهای مولتی مدیا ساعت دیجیتال
  • سیستم صندلیهای جلو تزئینات جدید بژ ، تنظیم برقی پشت صندلی ها دارای گرمکن صندلی راننده
  • سیستم صندلیهای عقب دارای 2 عدد پشت سری
  • سیستم آیینه ها جانبی برقی ، همرنگ بدنه ، دارای راهنما ، تاشونده خودکار
  • سیستم شیشه ها بالابر شیشه های جلو و عقب برقی ، دارای سامانه پاور ویندو ، شیشه سولار ضد اشعه ماوراء بنفش
  • سیستم روشنایی جلو چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • جعفری جعفری (16 آبان 1402 ساعت 15:26)

    قیمت کارخانه ی پژو پارس tu5 برای من در مهرماه 3053112255(سیصدوپنج میلیون تومان)
    محاسبه شده چه جوری شما 275200000 اعلام می کنید

  • سعید خردپیشه سعید خردپیشه (28 آبان 1401 ساعت 14:02)

    سلام قیمت 7 میلیون پایین اعلام شده است قیمت پارس tu5 صفر 1401 امروز 28 آبان 425 میلیون است با تشکر

  • حسین جمشیدوند حسین جمشیدوند (24 شهریور 1401 ساعت 09:43)

    پژوپارس سال8468

  • مهدی مهدی (10 اسفند 1400 ساعت 21:55)

    حواله پارس tu5 تحویل آخر خرداد فروشی
    شماره تماس 09120201245

    علی علی (9 فروردین 1401 ساعت 07:33)

    س قیمت حواله چند

    مهدی گرمابی مهدی گرمابی (22 شهریور 1401 ساعت 12:50)

    سلام روزتون بخیر ماشینتون هنوز دارید برای فروش

  • Sobhan Sobhan (6 اسفند 1400 ساعت 19:20)

    سلام دوستان

    ببخشید از کجا میشه تشخیص داد پارسtu5 اتاق تهرانه یا مشهد؟

  • کاربر سایت کاربر سایت (5 بهمن 1400 ساعت 12:54)

    پژو پارس پلاس کی پس عرضه میشه

  • س.س س.س (5 بهمن 1400 ساعت 10:55)

    اینم به نظر قبلی اضافه کنم خوشبختانه ماشین مشکل انچنان اساسی نداشته فقط مشکی مربوط به کیفیت پایین بعضی قطعات و منتاژ بیسیار بد خودرو
    با امید نظارت کامل و حساب کشی از کسانی که برای تولید داخل کم می گذارند و خدوشان به هیچ عنوان این محصولات استفاده نمی نمایند.

  • س.س س.س (5 بهمن 1400 ساعت 10:49)

    سلام
    حقیقتش من خیلی ریز بین هستم
    من این ماشین رو در بهمن ماه سال 1398 تحویل گرفتم.
    در کل نسبت به پولی که پرداخت می کنیم ماشین بیکیفیتی سوار می شیم.
    تو این دو سال بسیاری از قطعات خودرو را بعلت بی کیفیتی یا خراب بودن تعویض کردم از جمله آیینه ها ( در زمان حرکت شیشه ایینه به شدن لرزش داشت)
    تلق چراغ های جلو دارای حبابهای ریز است (کیفیت بد قطعه)
    موندم این برچسب کنترل کیفیت چیه
    از داشبورد نگو که از همه جاش صدا میاد.
    پدال گاز حدود 2 سانت به چپ و راست حرکت می کند به نمایندگی گفتم، میگه عایدیه .
    اینم بگم پراید 141 مدل 1387 دارد یعنی حود 13 سال کارکرده حدود 200k به جرات میگم در این خودرو احساس امنیت بالاتری می کنم ( به نسبت نوع خودرو) به هیچ عنوان از داشبورد این ماشین صدایی بیرون نمیاد.

  • نعیم بنان نعیم بنان (3 مهر 1400 ساعت 16:03)

    سلام پارس tu5 مشکل واشر زدن و کم کردن روغن رو نداره؟ لطفا اونایی که چندسال سوار شدن ،نظر بدن

    احد احد (23 مهر 1400 ساعت 01:17)

    درود.واشر زدن نداره ولی اگه مراقبت نکنید امکان داره این اتفاق بیوفته.
    روغن کم کردن هم بستگی به نوع روغن داره.روغن شرکتی استفاده نکنید و از روغن های با کیفیت بالاتر استفاده کنید.مشکلی پیش نمیاید.

  • اسماعیل معقولی اسماعیل معقولی (15 خرداد 1400 ساعت 02:39)

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم خودروهای پرشیا tu5 که در قرعه کشی سه ماه برنده شده اند آیا رینگ آلمینیومی میگذارند یا نه رینگ آهنی میگذارند با قالپاق

  • کاربر کاربر (16 اردیبهشت 1400 ساعت 14:16)

    این ها دروغ هست من با پارسtu5 220 تا رفتم و صفر تاصد11 ثانیه

  • علی ح علی ح (17 فروردین 1400 ساعت 15:05)

    این دروغ میده من تو ۱۲ سانیه ۰ تا ۱۰۰ پر کردم با پارس tu5

    محمد محمد (3 اردیبهشت 1400 ساعت 07:37)

    چقد لهجه داری دوست عزیز بگو دروغ میگه نه دروغ میده

  • احمد علی ماندگاری احمد علی ماندگاری (10 اسفند 1399 ساعت 17:17)

    سلام پژو پارس دوگانه انتخاب کنم یاLX
    چرا؟

    علی علی (17 فروردین 1400 ساعت 15:03)

    صد درصد Lx

    عباس غیاثی عباس غیاثی (24 فروردین 1400 ساعت 20:57)

    پارس tu5 بگیر ...ماشین واقعا خوبیه

  • Erfan Erfan (23 بهمن 1399 ساعت 02:44)

    سلام ببخشید بین 3 تا ماشین کدوم ماشین خریدش بهتره؟ 207و 206 تیپ 5 و پژو پارس LX

    امیر امیر (25 بهمن 1399 ساعت 00:06)

    هیچ کدوم بلکه EF7 "دوگانه سوز". تجربه TU5 رو رو SLX داشتم.

    کاربر سایت کاربر سایت (4 اسفند 1399 ساعت 08:27)

    اینجانب ابوذر میرزایی مالک خودرو در تاریخ 99/11/19 ماشین ب دلیل ضربه خوردن گلگیر سمت راست و درب موتور و چراغ سمت راست ب نمایندگی باصری بردند که بعد از گذشت ۱۳ روز با فاکتوری بدون مهر و امضا وهزینه هایی ک اصلا انجام نشده بود مبلغ ۱۷,۵۸۱,۱۱۳ ریال و مبلغ ۶،۰۰۰‌،۰۰۰ ریال ب گفته مسئولین ایران خودرو ب حساب شخصی بنام حجت عباسی که نقاش ایران خودرو بوده از شخصی بنام ابوذر میرزایی دریافت کرده ضمنا خودرو دارای گارانتی میباشد و کارت طلایی هم موجود دارد عکس خودرو قبل از ورود ب ایران خودرو موجود میباشد لطفا هر چه سریع تر پیگیری شوند با تشکر

    رضا رضا (24 فروردین 1400 ساعت 21:40)

    وات د فاز یا کِریزی????

    س.س س.س (5 بهمن 1400 ساعت 10:57)

    lx با slx فرقی ندارد به بقول معروف خر همون خره فقط پالونش عوض شده.
    lx ظاهر بهتری داره

  • مصطفی÷ مصطفی÷ (8 دی 1399 ساعت 20:43)

    آقا این مشخصات فنی که نوشتین واسه ماشین های جدید نیست اینها همش واسه ماشین های تولید قدیمه که ازجمله دارا بودن یک کیسه هوا برای راننده . لطفا مطالب رو بروز رسانی کنید . باتشکر

    آرش آرش (16 اسفند 1399 ساعت 00:49)

    سلام دوستان گرامی
    بنده میخوام ماشین بخرم تنها ماشینم پژو ۴۰۵ بود
    الان بین لیفان x60 کراس اوور کارکرده تمیز دنده ای و پژوپارس tu5 خشک موندم
    ایندفعه گفتم خارجی سواربشم با همین قیمت چون پژویی که خودم داشتم سرواشر و هزینه اذیتم کرد چینی هم اسمش بد دررفته ولی درهرصورت یکی دودرجه از ماشین ایرانی از لحاظ کیفیت سواری و قطعات بهتر باشه هم کم خرج بودنش و اینا
    نظرتون کسایی که اطلاعاتی خیلی بیشتر یا تجربه دارن لطف کنن بگن راهنمایی کنن ممنون میشم.

  • محمدحسین محمدحسین (7 دی 1399 ساعت 00:21)

    دوستان لطفا بگین از چه سالی به بعد ترمز عقب های tu5 از کاسه به دیسکی تغییر کرد

  • محمد حسام اقبالی محمد حسام اقبالی (5 دی 1399 ساعت 12:26)

    پرشیا کلامشان خوبی هست من که راضی هستم

  • amir mohammad amir mohammad (1 دی 1399 ساعت 20:25)

    عالیی

  • مرتضی مرتضی (26 آذر 1399 ساعت 16:51)

    بدنه پژو پارس ضعیف هست جنس داشبورد شم پلاستیک خشک و بی کیفیت ولی شتاب و سرعتش خوبه هزینه نگهداریش بالا هست و رنگ بی کیفیتی داره.

  • کامران کامران (25 آذر 1399 ساعت 23:31)

    ماشین خوبیه فقط خیلی گرونه که همه ی ماشین ها گرون هستن

خودروهای هم رده