پژو پارس یا همان پژو پرشیا یک خودروی سدان و پرطرفدار میباشد که توسط ایران خودرو به بازار ایران معرفی شد و از زمان معرفی و عرضه تا کنون جزو پرفروش ترین خودروهای بازار است. در سال 1379 ایران خودرو تصمیم گرفت خودرویی با طراحی بهتر و امکاناتی بیشتر از پژو 405 را به سبد محصولاتش اضافه کند و از طرفی با الهام از طراحی پژو 406 به سراغ پروژهای سودآور رفت و نسخه فیسلیفت پژو 405 را با نام «پرشیا» به بازار ایران معرفی کرد. پژو پرشیا چند سال بعد به پژو پارس تغییر نام پیدا کرد و تاکنون نیز با همین نام تولید میگردد.
طی این سالها که پژو پارس روی خط تولید ایران خودرو است تیپ های مختلفی از آن به تولید رسیده است که هر کدام تنها از نظر فنی و امکانات رفاهی متفاوت هستند و از لحاظ ظاهری هیچ تغییری باهم ندارند.
پژو پارس اتوماتیک یکی از همین تیپهای پژو پارس است که از سال 1390 روانه بازار ایران شد اما تولید آن در سال 1392 متوقف گردید و پس از یک وقفه 4 ساله در سال 1396 مجددا به خط تولید بازگشت. البته ایران خودرو قبلتر هم برخی از مدلهای پژو پارس ELX را با جعبه دنده اتوماتیک به بازار عرضه کرده است اما پژو پارس اتوماتیک را میتوان تا حدودی نسخه اتوماتیک پژو پارس LX دانست.
این درحالیست که جعبه دنده اتوماتیک هیچگاه با موتور xu7 بر روی پارس عرضه نشد و پارس سال و پارس دوگانه سوز هر دو تنها در نسخه دنده دستی عرضه شدند.
- بررسی طراحی ظاهری پژو پارس اتوماتیک
زمانی که پژو پارس به بازار عرضه شد تمام نگاهها را به خودش جلب کرد. طراحی که در آن زمان نسبت به پژو 405 بروزتر و زیباتر بود و خیلی زود توانست جای خود را در بازار تشنه آن روزها تثبیت کند و تا به اکنون افراد زیادی همچنان خواهان آن هستند . در قسمت جلو یک طراحی خشن و جدی را میبینیم که این طراحی مدیون فرم کشیده چراغهای جلو و خطوط طراحی جانبی که بالای چراغها در دو طرف محو میشوند، است. جلوپنجره پژو پارس طراحی کشیده و کوچکی دارد که از هر دو طرف به چراغهای جلو متصل شده و لوگوی پژو نیز به صورت کرومی وسط آن قرار گرفته است. روی سپر جلوی این خودرو مورد خاصی به چشم نمیخورد و تنها دو مهشکن در دو طرف سپر قرار گرفتهاند.
در بخش جانبی خودرو همان طراحی ساده پژو 405 را با کمی تغییر میبینیم. رکاب جدید و زههای بزرگتر تغییرات داده شده توسط ایران خودرو روی پژو پارس نسبت به پژو 405 هستند. شیشههای جانبی خودرو طراحی بزرگی دارند که باعث شده فضای داخلی روشنتر شود.
در قسمت عقب پژو پارس هم همان طراحی ساده و هماهنگی که در بخش های دیگر است را میبینیم. جای پلاک نسبت به 405 از روی سپر به روی درب صندوق عقب آمده است. چراغهای عقب فرم ساده و کشیدهای دارند و به صورت یک تکه طراحی شدهاند.
- مشخصات فنی پژو پارس اتوماتیک
پژو پارس اتوماتیک نیز به همان پیشرانه TU5 معروف ایران خودرو مجهز شده است. این پیشرانه میتواند قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاوری معادل 142 نیوتن متر را تولید کند.
برخی معتقدند جعبه دنده پژو پارس اتوماتیک توسط شرکت آلمانی ZF تولید میشود اما جعبه دندهای که روی این خودرو قرار گرفته است همان جعبه دنده 4 سرعته خودکار از نوع AL4 میباشد. این جعبه دنده روی رنو مگان، پژو 206 اتوماتیک و تندر 90 هم نصب شده است. از نکات منفی پژو پارس اتوماتیک میتوان به هماهنگ نبودن جعبه دنده AL4 با پیشرانه TU5 اشاره کرد. سیستم تعلیق جلوی پژو پارس اتوماتیک از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع فنر پیچشی میباشد که سواری قابل قبولی را ارائه میدهد. سیستم فرمان این خودرو هم کماکان هیدرولیکی است. شتاب پژو پارس اتوماتیک عدد قابل توجهی نیست و تقریبا در 15 ثانیه این خودرو از 0 به 100 کیلومتر میرسد و مصرف ترکیبی آن در حدود 15/8 لیتر در 100 کیلومتر است.
- بررسی کابین و فضای داخلی پژو پارس اتوماتیک
فضای کابین و طراحی داخلی پژو پارس در سالهای اخیر دچار تغییرات عمده ای شد و به مراتب کابین جدید بهتر و جذابتر از کابین قبلی است . از جمله این تغییرات میتوان به عوض شدن کامل داشبورد، تغییر رو دریها و غربیلک فرمان جدید اشاره کرد. دریچههای سیستم تهویه مطبوع در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفتهاند و زیر آنها سیستم پخش خودرو به همراه بلوتوث نیز قرار دارد. بخش زیرین داشبورد هم قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به همراه یک قسمت برای قرار دادن وسایل است. متاسفانه متریال استفاده شده در داخل کابین پژو پارس کیفیت چندان بالایی ندارند و خیلی زود به صدا میافتند. فضای کلی کابین این خودرو جادار است و فضای پا خصوصا برای سرنشینان جلو مناسب است اما ممکن است افراد با قد بلند کمی با محدودیت فضای سر یا زانو در ردیف عقب مواجه شوند.
- امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس اتوماتیک
از نظر امکانات رفاهی، پژو پارس اتوماتیک با توجه به قیمتی که دارد در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. این خودرو امکاناتی نظیر:
سنسور دنده عقب، روکش چرم صندلیها و فرمان، تنظيم برقي پشتي صندلي جلو، قفل شدن دربها پس از حرکت، آينه هاي جانبي برقي تاشو راهنمادار، سیستم تهویه اتوماتیک، كليدهاي كنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ مه شكن جلو و عقب و شیشه های سولار را داراست.
در بخش ایمنی، پژو پارس توسط هیچ سازمانی مورد تست و بررسی قرار نگرفته است، اما از نظر امکانات ایمنی این خودرو به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت مجهز شده است. طبق آمار منتشر شده این خودرو در تصادفات عملکرد ایمن و خوبی از خود نشان نمی دهد.
- بررسی بازار و قیمت پژو پارس اتوماتیک
پژو پارس اتوماتیک در دی ماه 1400 با قیمت حدودی 420 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شود.
این خودرو نسبت به تیپ های دیگر پژو پارس فروش کمتری را تجربه کرده و همچنین بازار خرید و فروش مدلهای دست دوم این خودرو نیز نسبت به نسخههای دست دوم تیپ های دیگر پژو پارس ضعیفتر است.
- نتیجه گیری
پژو پارس اتوماتیک برای افرادی که به دنبال یک خودروی سدان خانوادگی اتوماتیک هستند تا بتوانند در ترافیکهای شهری با راحتی بیشتری رانندگی کنند خودروی نسبتا مناسبی است اما با توجه به اینکه این خودرو فعلا در برنامههای فروش ایران خودرو عرضه نمی شود و تنها از بازار آزاد امکان تهیه آن وجود دارد، رقبای سرسختی همچون جک J4 و دنا پلاس معمولی و آریو اتوماتیک میتوانند کار را برای پژو پارس اتوماتیک دشوارتر کنند.
خدا میدونه اگه یه نگاه اجمالی به خودروها بیندازیم و اگه من قدرتی داشتم مگه ماشین ها چی دارند که قیمتشون نجومی رفته بالا و اگه دست من بود ماشینی مثل پارس بیشتر از پنجاه تومن نمیذاشتم قیمتش بالاتر بره
سلام.ببخشید چرا من میخوام ثبت نام کنم همه ی خودرو هارو میزنه ناموجود؟ولی مهلت ثبت نام رو زده از ۲۷ اردیبهشت به مدت یک هفته.
سلام، من از سال 97 این خودرو رو خریداری کردم. تا الان حدود 45 هزار تا رفتم و فقط روغن و بنزین بوده، واقعا جادار و نرم هستش. به نسبت اتومات بودنش واقعا ارزش داره. هیچ تقه ای هم تا الان حس نکردم. به نظرم کسی باید نظر بده ک حداقل 20 هزار تا این ماشین رو داشته باشه ن اینکه طبق شنیده ها بیاد نظر بده