1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. پژو
  4. پارس
  5. اتوماتیک (1379-1403)

پژو پارس اتوماتیک 1379-1403

Peugeot Pars Automatic 1379-1403

تیپ ها
  • توقف تولید
  • ناموجود
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
1587 سی سی
بنزین سوز
4
اتوماتیک تیپ ترونیک
8.2 لیتر در 100 کیلومتر
بیشتر

معرفی خودروپژو پارس اتوماتیک 1379-1403

پژو پارس یا همان پژو پرشیا یک خودروی سدان و پرطرفدار می‌باشد که توسط ایران خودرو به بازار ایران معرفی شد و از زمان معرفی و عرضه تا کنون جزو پرفروش ترین خودروهای بازار است. در سال 1379 ایران خودرو تصمیم گرفت خودرویی با طراحی بهتر و امکاناتی بیشتر از پژو 405 را به سبد محصولاتش اضافه کند و از طرفی با الهام از طراحی پژو 406 به سراغ پروژه‌ای سودآور رفت و نسخه فیس‌لیفت پژو 405 را با نام «پرشیا» به بازار ایران معرفی کرد. پژو پرشیا چند سال بعد به پژو پارس تغییر نام پیدا کرد و تاکنون نیز با همین نام تولید می‌گردد.

طی این سال‌ها که پژو پارس روی خط تولید ایران خودرو است تیپ های مختلفی از آن به تولید رسیده است که هر کدام تنها از نظر فنی و امکانات رفاهی متفاوت هستند و از لحاظ ظاهری هیچ تغییری باهم ندارند.

 

 

پژو پارس اتوماتیک (6).jpg

 

پژو پارس اتوماتیک یکی از همین تیپ‌های پژو پارس است که از سال 1390 روانه بازار ایران شد اما تولید آن در سال 1392 متوقف گردید و پس از یک وقفه 4 ساله در سال 1396 مجددا به خط تولید بازگشت. البته ایران خودرو قبل‌تر هم برخی از مدل‌های پژو پارس ELX را با جعبه دنده اتوماتیک به بازار عرضه کرده است اما پژو پارس اتوماتیک را می‌توان تا حدودی نسخه اتوماتیک پژو پارس LX دانست.

این درحالیست که جعبه دنده اتوماتیک هیچگاه با موتور xu7 بر روی پارس عرضه نشد و پارس سال و پارس دوگانه سوز هر دو تنها در نسخه دنده دستی عرضه شدند.

 

پژو پارس اتوماتیک (9).jpg

 

  1. بررسی طراحی ظاهری پژو پارس اتوماتیک

زمانی که پژو پارس به بازار عرضه شد تمام نگاه‌ها را به خودش جلب کرد. طراحی که در آن زمان نسبت به پژو 405 بروزتر و زیباتر بود و خیلی زود توانست جای خود را در بازار تشنه آن روزها تثبیت کند و تا به اکنون افراد زیادی همچنان خواهان آن هستند . در قسمت جلو یک طراحی خشن و جدی را می‌بینیم که این طراحی مدیون فرم کشیده چراغ‌های جلو و خطوط طراحی جانبی که بالای چراغ‌ها در دو طرف محو می‌شوند، است. جلوپنجره پژو پارس طراحی کشیده و کوچکی دارد که از هر دو طرف به چراغ‌های جلو متصل شده و لوگوی پژو نیز به صورت کرومی وسط آن قرار گرفته است. روی سپر جلوی این خودرو مورد خاصی به چشم نمی‌خورد و تنها دو مه‌شکن در دو طرف سپر قرار گرفته‌اند.

 

پژو پارس اتوماتیک (2).jpg

 

در بخش جانبی خودرو همان طراحی ساده پژو 405 را با کمی تغییر می‌بینیم. رکاب جدید و زه‌های بزرگتر تغییرات داده شده توسط ایران خودرو روی پژو پارس نسبت به پژو 405 هستند. شیشه‌های جانبی خودرو طراحی بزرگی دارند که باعث شده فضای داخلی روشن‌تر شود.

 

پژو پارس اتوماتیک (5).jpg

 

در قسمت عقب پژو پارس هم همان طراحی ساده و هماهنگی که در بخش های دیگر است را می‌بینیم. جای پلاک نسبت به 405 از روی سپر به روی درب صندوق عقب آمده است. چراغ‌های عقب فرم ساده و کشیده‌ای دارند و به صورت یک تکه طراحی شده‌اند.

 

پژو پارس اتوماتیک (1).jpg

 

  1. مشخصات فنی پژو پارس اتوماتیک

پژو پارس اتوماتیک نیز به همان پیشرانه TU5 معروف ایران خودرو مجهز شده است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاوری معادل 142 نیوتن متر را تولید کند.

برخی معتقدند جعبه دنده پژو پارس اتوماتیک توسط شرکت آلمانی ZF تولید می‌شود اما جعبه دنده‌ای که روی این خودرو قرار گرفته است همان جعبه دنده 4  سرعته خودکار از نوع AL4 می‌باشد. این جعبه دنده روی رنو مگان، پژو 206 اتوماتیک و تندر 90 هم نصب شده است. از نکات منفی پژو پارس اتوماتیک می‌توان به هماهنگ نبودن جعبه دنده AL4 با پیشرانه TU5 اشاره کرد. سیستم تعلیق جلوی پژو پارس اتوماتیک از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع فنر پیچشی می‌باشد که سواری قابل قبولی را ارائه میدهد. سیستم فرمان این خودرو هم کماکان هیدرولیکی است. شتاب پژو پارس اتوماتیک عدد قابل توجهی نیست و تقریبا در 15 ثانیه این خودرو از 0 به 100 کیلومتر می‌رسد و مصرف ترکیبی آن در حدود 15/8 لیتر  در 100 کیلومتر است.

 

پژو پارس اتوماتیک (7).jpg

 

  1. بررسی کابین و فضای داخلی پژو پارس اتوماتیک

فضای کابین و طراحی داخلی پژو پارس در سال‌های اخیر دچار تغییرات عمده ای شد و به مراتب کابین جدید بهتر و جذاب‌تر از کابین قبلی است . از جمله این تغییرات می‌توان به عوض شدن کامل داشبورد، تغییر رو دری‌ها و غربیلک فرمان جدید اشاره کرد. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع در بالاترین قسمت داشبورد قرار گرفته‌اند و زیر آن‌ها سیستم پخش خودرو به همراه بلوتوث نیز قرار دارد. بخش زیرین داشبورد هم قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به همراه یک قسمت برای قرار دادن وسایل است. متاسفانه متریال استفاده شده در داخل کابین پژو پارس کیفیت چندان بالایی ندارند و خیلی زود به صدا می‌افتند. فضای کلی کابین این خودرو جادار است و فضای پا خصوصا برای سرنشینان جلو مناسب است اما ممکن است افراد با قد بلند کمی با محدودیت فضای سر یا زانو در ردیف عقب مواجه شوند.

 

پژو پارس اتوماتیک (4).jpg

 

  1. امکانات رفاهی و ایمنی پژو پارس اتوماتیک

از نظر امکانات رفاهی، پژو پارس اتوماتیک با توجه به قیمتی که دارد در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. این خودرو امکاناتی نظیر:

سنسور دنده عقب، روکش چرم صندلی‌ها و فرمان، تنظيم برقي پشتي صندلي جلو، قفل شدن درب‌ها پس از حرکت، آينه هاي جانبي برقي تاشو راهنمادار، سیستم تهویه اتوماتیک، كليدهاي كنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ مه شكن جلو و عقب و شیشه های سولار را داراست.

در بخش ایمنی، پژو پارس توسط هیچ سازمانی مورد تست و بررسی‌ قرار نگرفته است، اما از نظر امکانات ایمنی این خودرو به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت مجهز شده است. طبق آمار منتشر شده این خودرو در تصادفات عملکرد ایمن و خوبی از خود نشان نمی دهد.

 

پژو پارس اتوماتیک (3).jpg 

 

  1. بررسی بازار و قیمت پژو پارس اتوماتیک

پژو پارس اتوماتیک در دی ماه 1400 با قیمت حدودی 420 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شود. 

این خودرو نسبت به تیپ های دیگر پژو پارس فروش کمتری را تجربه کرده و همچنین بازار خرید و فروش مدل‌های دست دوم این خودرو نیز نسبت به نسخه‌های دست دوم تیپ های دیگر پژو پارس ضعیف‌تر است.

 

  1. نتیجه گیری

پژو پارس اتوماتیک برای افرادی که به دنبال یک خودروی سدان خانوادگی اتوماتیک هستند تا بتوانند در ترافیک‌های شهری با راحتی بیشتری رانندگی کنند خودروی نسبتا مناسبی است اما با توجه به اینکه این خودرو فعلا در برنامه‌های فروش ایران خودرو عرضه نمی شود و تنها از بازار آزاد امکان تهیه آن وجود دارد، رقبای سرسختی همچون جک J4 و دنا پلاس معمولی و آریو اتوماتیک می‌توانند کار را برای پژو پارس اتوماتیک دشوارتر کنند.

گالری پژو پارس اتوماتیک 1379-1403

نظرات کاربران
  • علی 10 فروردین 1402 ساعت 04:06

    خدا میدونه اگه یه نگاه اجمالی به خودروها بیندازیم و اگه من قدرتی داشتم مگه ماشین ها چی دارند که قیمتشون نجومی رفته بالا و اگه دست من بود ماشینی مثل پارس بیشتر از پنجاه تومن نمیذاشتم قیمتش بالاتر بره

  • رضوان شریفی 30 اردیبهشت 1401 ساعت 12:39

    سلام.ببخشید چرا من میخوام ثبت نام کنم همه ی خودرو هارو میزنه ناموجود؟ولی مهلت ثبت نام رو زده از ۲۷ اردیبهشت به مدت یک هفته.

  • امیر 7 دی 1399 ساعت 23:06

    سلام، من از سال 97 این خودرو رو خریداری کردم. تا الان حدود 45 هزار تا رفتم و فقط روغن و بنزین بوده، واقعا جادار و نرم هستش. به نسبت اتومات بودنش واقعا ارزش داره. هیچ تقه ای هم تا الان حس نکردم. به نظرم کسی باید نظر بده ک حداقل 20 هزار تا این ماشین رو داشته باشه ن اینکه طبق شنیده ها بیاد نظر بده

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده ایران
  • نام خودرو پژو پارس اتوماتیک 1379-1403
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایساکو

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل D Segment
  • وزن 1215 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 195/R15
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 195/60R15

مشخصات فنی موتور

  • حجم موتور 1587 سی سی
  • نوع موتور بنزین سوز
  • تعداد سیلندرها 4
  • تعداد سوپاپ ها 16
  • آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
  • محل قرار گیری موتور موتور جلو
  • سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
  • حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 108 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 142 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
  • توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) 67.5 اسب بخار بر لیتر
  • ظرفیت باک 70 لیتر بنزین
  • روغن مناسب برای خودرو 5w30 SM
  • روغن مناسب برای خودرو 2 10w40 SM
  • روغن مناسب برای خودرو 3 10w40 SL

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
  • تعداد دنده (جلو) 4
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز روغنی با بوستر خلائی
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب کاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

  • نوع سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ
  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب مستقل
  • کمک فنرهای جلو هیدرولیکی
  • کمک فنرهای عقب هیدرولیکی
  • نوع سیستم فرمان قدرت کمکی هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 187 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 14.2 ثانیه
  • مصرف سوخت شهری(بنزین) 13.8 لیتر در 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) 7 لیتر در 100 کیلومتر
  • مصرف سوخت ترکیبی 8.2 لیتر در 100 کیلومتر
  • استاندارد آلایندگی یورو 3

محدوده گارانتی

  • محدوده گارانتی 24 ماه یا 40 هزار کیلومتر

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 1 عدد ، کیسه هوای راننده
  • سیستم های پایداری و کمک راننده دارای ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، قفل میکرو سویچی دربها
  • سیستم فرمان و هدایت پذیری قدرت کمکی هیدرولیکی
  • نوع غربیلک 4 شاخه طراحی جدید
  • سیستمهای تهویه مطبوع کنترل دستی
  • سیستم صوتی و تصویری رادیو CD به همراه MP3 به همراه 4 بلند گو
  • سیستمهای مولتی مدیا نمایشگر دمای داخل و خارج خودرو
  • سیستم صندلیهای جلو تزئینات جدید بژ ، تنظیم برقی پشت صندلی ها
  • سیستم صندلیهای عقب تزئینات جدید بژ
  • سیستم آیینه ها جانبی برقی ، همرنگ بدنه ، دارای راهنما
  • سیستم شیشه ها بالابر شیشه های جلو و عقب برقی ، شیشه سولار ضد اشعه ماوراء بنفش
  • سیستم روشنایی جلو چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
نظر خود را بیان کنید
  • علی علی (10 فروردین 1402 ساعت 04:06)

    خدا میدونه اگه یه نگاه اجمالی به خودروها بیندازیم و اگه من قدرتی داشتم مگه ماشین ها چی دارند که قیمتشون نجومی رفته بالا و اگه دست من بود ماشینی مثل پارس بیشتر از پنجاه تومن نمیذاشتم قیمتش بالاتر بره

  • رضوان شریفی رضوان شریفی (30 اردیبهشت 1401 ساعت 12:39)

    سلام.ببخشید چرا من میخوام ثبت نام کنم همه ی خودرو هارو میزنه ناموجود؟ولی مهلت ثبت نام رو زده از ۲۷ اردیبهشت به مدت یک هفته.

    سعید بصیریزدی سعید بصیریزدی (15 اردیبهشت 1402 ساعت 14:29)

    ????????????????اینجا ایران است

  • امیر امیر (7 دی 1399 ساعت 23:06)

    سلام، من از سال 97 این خودرو رو خریداری کردم. تا الان حدود 45 هزار تا رفتم و فقط روغن و بنزین بوده، واقعا جادار و نرم هستش. به نسبت اتومات بودنش واقعا ارزش داره. هیچ تقه ای هم تا الان حس نکردم. به نظرم کسی باید نظر بده ک حداقل 20 هزار تا این ماشین رو داشته باشه ن اینکه طبق شنیده ها بیاد نظر بده

  • امیر محمد امیر محمد (13 آذر 1399 ساعت 14:06)

    دوستان من میتونم ی tu5 اتومات بخرم... ارزش داره؟؟؟؟

  • یداللهی یداللهی (5 مهر 1399 ساعت 14:50)

    من پژو پارس اتوماتیک دارم. نه نمیزنه. مشکلی هم نداره.

  • میلاد میلاد (29 شهریور 1399 ساعت 14:29)

    گیربکس ضعیف،افزایش سوخت،شتاب گیری ضعیف،تقه زدن بعد از یه مدت،نقات ضعفه گیربکس اتوماتیکه پارس هستش

  • حسن حسن (15 آذر 1398 ساعت 20:59)

    سلام خسته نباشید. ببخشید میخواستم بدونم موتور ماشین پژو پارس اتومات tu5 هستش یا نه؟

    علی علی (2 بهمن 1398 ساعت 14:22)

    سلام، بله، موتور tu5 با گیربکس AL4، کلا داداش این مدل گیربکس اتومات روی پارس فقد با موتور تیوفایو میخوره فقد فقد به موتور xu7 نمیخوره

  • قاسم قاسم (29 بهمن 1397 ساعت 13:49)

    سلام لطفا بگید که موتور اتومات tu5 هست

    مهدی کاشی مهدی کاشی (21 شهریور 1398 ساعت 12:03)

    سلام بله tu5هست
    من یه ۹۷ دارم موتور 207. tu5 هستش

  • مهدی مهدی (10 آذر 1397 ساعت 18:30)

    سلام
    یه سوال ذهنمو درگیر کرده پارس اتومات از کی ایرانخودرو زده سری اول مال چه سالیه؟؟

    کاشی کاشی (21 شهریور 1398 ساعت 12:05)

    از سال ۸۸

  • جمشید سعیدی جمشید سعیدی (12 آبان 1397 ساعت 01:26)

    اگه انلاینین ، بفرماییید که پژو پارس مدل ۸۳ چه جوری بنظرتان ، چون من دارم از اولش دست خودم بود ، کوچترین اذیتی نداشته کم مصرف از هر نظر سالی یکبار هم همه ای ان را میرم ، اما توی جاده نذاشته منو هنوز ، اما یک اشکال جدیدا پیدا کرده ، زمان استارت مقاری چر چر و کر کر میکنه تا روشن بشه بعد که روشن شد جراغ هشدار دینام روشن میمونه بعد با نیش گاز رفع میشه ، بنضرتان این مشکل را چه جوری حلش کنم ، سپاس

  • امیر امیر (3 اسفند 1396 ساعت 00:19)

    سلام من به نطرات همه شما دوستان هیچ توهینی نمیکنم ولی بشر یه عقل تو کله داره باید ازش استفاده کنه منطق میگه ماشینهای خارجی خوبه ولی با چه قیمتی شما فرض کن یه ماشین آشغال چینی تا بیاد به دست شما برسه میدونین چنتا واسطه بینتون بوده یقین بدان که ارزش اون اگه 15 باشه تا به شما برسه میشه 115 میلیون پس اونجاست که پول مفت داری میدی نه اینجا البته هر کی به اندازه پول خودش آش میخوره من مدل 95 با موتور 2000 اتوماتشو دارم البته سفارشی تازه . بعد از اونم 12 تومان هم خرجش کردم کلا شد 70 تمام کل آپشنهای یه بنز کلاس اس رو هم روش سوار کردم تا مانیتورهای عقب شتاب 7 ثانیه گیربکس اصل فرانسه با لکسوس 500 تومانی هم عوض نمیکنم با تشکر

    امیر علی امیر علی (11 آذر 1399 ساعت 16:22)

    من پول دارم ی خشکش رو بگیرم...ارزش داره؟؟

  • مهدی مهدی (22 مرداد 1396 ساعت 11:40)

    سلام با 40 تومن چه ماشینی بگیرم؟

  • رامبد رامبد (21 فروردین 1396 ساعت 21:26)

    مگه الان هم تولید میشه؟

  • محمد علی محمد علی (15 فروردین 1396 ساعت 11:45)

    سلام خدمت دوستان.ما خودمون یه پارس اتوماتیک مدل ۸۹ داریم . از اولم دست خودمون بوده. نمیدونم اینی که الان ایران خودرو تولید میکنه چیه. ولی ماشینی که ما داریم همه قطعات موتورش یا خود پژو فرانسه بود یا زیمنس یا سیتروئن. اینا موتورشون tu5 هستش . گیربکسشم ساخت سیتروئن هستش و روی زانتیا اتوماتیک میزاشتن. اکثر سنسوراشم زیمنس بود .طوری که یکی از سنسوراش دستم خورده بود خراب شده بود بردم تعمیرگاه نگذاشت عوض کنم بازش کرد تعمیر کردش. ماشین نرم و اروم و بیصداییه. نمیخوام بگم کمری هستش . ولی در مقایسه بابقیه ماشین های ایران خودرو خیلی خوبه ما پژو ۲۰۰۰ مدل ۷۸ هم صفرشو داشتیم این از اون بهتره (نه تو بحث سرعت و شتاب. از لحاظ ارومی و راحتی ماشین). مصرفش کمه .شتابش ثانویش خوبه.فقط ایکاش یه گیر بکس پنج دنده روش میگذاشتن .راستی برخلاف چیزی که اینجا نوشته گیربکسشم تیپ ترونیک نیستش.

  • ایران ایران (18 آذر 1395 ساعت 14:50)

    سلام فقط یه سوال دارم مدیر عامل ایران خودرور ماشینش چیه؟و دیگه اینکه سایپا و ایران خودرو مفتش گرونه پولتو ریختی تو چاه

  • بهنام بهنام (18 مرداد 1395 ساعت 09:59)

    دوستان شرمنده ولی پول دادن پای این ماشین اصلا عاقلانه نیست اومدن با نصب یه گیربکس اتوماتیک یه شش هفت میلیونی اضافه رو قیمت این ماشین کشیدند. والله اگه یه ده تومنی هم اضافه داشته باشی بزاری رو پول این ماشین میشه یه هیوندا آونته تمیز گرفت که صدبرابر به این شرف داره

  • حسن حسن (6 تیر 1395 ساعت 15:46)

    سلام دوستان به نظر من صفر خریدن الان این ماشین فقط پول ضرر دادنه خیلی تخمیه من خریدم آشغال چینی

  • مجید دوستی مجید دوستی (8 بهمن 1394 ساعت 11:02)

    دوستان نظرتون بهم بگید... کدوم بخرم؟؟
    پژو پارس ELX
    سمند سورن EF7
    کدوم بهتره؟؟

    بینامین بینامین (17 بهمن 1395 ساعت 14:00)

    سمند ef7 شانسیه واسه یکی خوب درمیاد واسه یکی بد !!! یکی میگی عالیه هیچ خرجی جز بنزین و روغن نداشته یکی هم میگه آشغاله همش تو تعمیرگاس! حالا سمند بازم میدونی شانسیه اما پژو پارس جدید که دیگه اصلا نگو... مفتش گرون... همه دارن ازش بد میگن.. پارس قیافه خیلی خوشگلیه داره اما فایده نداره.. اگه با تندر90 پارس خودرو می تونی کنار بیای و پولش هم داری سریع برو بگیر اما اگه با تندر 90 نمی تونی کنار بیای (قیافه اش، یا پول) و خواستی پژو بگیری دست دومشا بگیر

  • م ک ا ن ی ک م ک ا ن ی ک (14 فروردین 1394 ساعت 20:01)

    ماشین ایرانی 1 میلیون هم ارزش خرید نداره.

  • عرفان رحیمی عرفان رحیمی (21 اسفند 1393 ساعت 14:10)

    داداش موتور این ماشین دقیقا چیه؟
    موتور 1600 رو پژو من ندیده بودم تا حالا ...

خودروهای هم رده