شاهین اتوماتیک پلاس جدیدترین نسخه از خودروی پرچمدار سایپا، شاهین است که برای نخستین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو سال 1402 از آن رونمایی شد. نسخه نهایی این خودرو اما در نمایشگاه تحول صنعت خودرو سال 1403 رونمایی شد تا این خودرو پس از شاهین G دندهای و شاهین G اتوماتیک، به عنوان سومین نسخه از شاهین وارد بازار ایران شود.
مهم ترین تفاوت میان شاهین پلاس و شاهین اتوماتیک در پیشرانه، گیربکس و آپشن ها خلاصه می شود.
مشخصات فنی شاهین پلاس اتوماتیک
شاهین پلاس اتوماتیک از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی استفاده می کند که با کد ME16 شناخته شده و در واقع همان نسخه سایپایی پیشرانه معروف TU5 پژو است. این پیشرانه روی شاهین پلاس توانایی تولید 111 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود.
شاهین پلاس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده استفاده می کند. محور عقب این خودرو نیز مجهز به یک اکسل یکپارچه تورشن بیم و ترمزهای دیسکی است.
شاهین پلاس اتوماتیک وزنی برابر با 1330 کیلوگرم داشته و از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 بهره می برد. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده که برای باک 47 لیتری این خودرو چندان جالب بنظر نمی رسد.
ایمنی شاهین پلاس اتوماتیک
براساس ادعای گروه خودروسازی سایپا، خودروی شاهین 3 ستاره ایمنی اروپایی دارد که البته هیچ گاه مدارکی دال بر اثبات این موضوع منتشر نشده است. با این حال شاهین از پلتفرمی مشترک با تویوتا یاریس بهره می برد و می توان این خودرو را جزو سدان های ایمن ساخت داخل نامید. شاهین پلاس همچنین دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو دارد.
در زمینه امکانات کمک رانندگی نیز این خودرو مجهز به سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA و سیستم هشدار دهنده درب های جانبی VAS است.
امکانات رفاهی شاهین پلاس اتوماتیک
در زمینه امکانات رفاهی شاهین پلاس اتوماتیک تفاوت هایی نسبت به شاهین G اتوماتیک دارد. امکانات این خودرو شامل این موارد هستند:
دماسنج، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده GSi، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سنسور نور، سنسور فشار باد تایر، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش 10 اینچی، سانروف، شیشه بالابرهای برقی، کروز کنترل و لیمیتر سرعت، شیشه های دودی عقب، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو.
طراحی ظاهری و کابین شاهین پلاس اتوماتیک
طراحی ظاهری شاهین پلاس کاملا شبیه به شاهین اتوماتیک بوده هیچ تفاوتی بجز یک برچسب + روی درب صندوق عقب میان این دو خودرو دیده نمی شود.
در داخل کابین اما تفاوت هایی میان این دو خودرو دیده می شود؛ شاهین پلاس از تریم داخلی جدیدی استفاده می کند که ترکیبی از رنگ های مشکی و کرم به همراه قطعات دکوراتیو طرح چوب است. همچین صندلی ها و غربیلک فرمان این خودرو نیز چرم دوزی شده اند.
شاهین پلاس اتوماتیک در بازار؛ قیمت و رقبا
شاهین پلاس اتوماتیک با ورود به بازار ایران وارد رقابت با محصولاتی نظیر تارا اتوماتیک V4، جک J4 و دنا پلاس اتوماتیک می شود.
شاهین پلاس با موتور و گیربکس جدید و حذف مشکلات قدیمی می تواند فصل تازه ای را برای این خودرو رقم زده و به موفقیت آن منجر شود.
پلتفرم خوب، سواری نرم و هندلینگ مناسب می توانند نقاط قوت شاهین پلاس در برابر رقبا باشند. همچنین رفع مشکلات نسخه قدیمی نیز می تواند باعث استقبال بیشتر بازار از این خودرو شود.
من شاهین دارم. صندلی جلو برقی نیست. ابتدا به ساکن گاز میخوره ولی حرکت نمیکنه خلاصه راضی نیستم