ب ام و 520i F10 یا (BMW 520i F10)، پر فروش ترین ب ام و سری 5 اتاق F10 پس از 528i است که در کنار 523i و 535i در بازار ایران قابل تهیه است. این خودرو که از سال 2012 الی 2016 توسط پرشیا خودرو به بازار عرضه شد، در سال 2014 دچار یک فیس لیفت شد.
در این صفحه به معرفی کامل 520i F10 پرداخته، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی آن را شرح داده و در هر بخش به بیان تفاوت های موجود میان 520i و 528i می پردازیم.
مزایا و معایب
+ استهلاک کمتر نسبت به 528i
+ قیمت ارزان تر
+ حساسیت کمتر به کیفیت سوخت
- بازار خرید و فروش ضعیف تر از 528i
- شتاب کمتر
مشخصات فنی
ب ام و 520i F10 از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو استفاده می کند با کد N20B20 (مشترک با 528i اما با تفاوت های جزئی) شناخته شده و توانایی تولید حداکثر 184 اسب بخار قدرت از 5000 تا 6250 دور در دقیقه و حداکثر 270 نیوتن متر گشتاور از 1250 تا 4500 دور در دقیقه را دارد. این قوای تولید شده از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به چرخ های عقب منتقل شده و 520i را طی 7.9 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. تفاوت های موجود میان 520i و 528i در بوست توربو (8PSI برای 520 در مقابل 17PSI برای 528i)، برنامه ریزی ECU و متریال پیستون ها است.
بی ام و 520i در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند و ترمز های آن نیز در جلو و عقب دیسکی خنک شونده مجهز به ABS - EBD - BA - CBC هستند.
وزن اعلامی این خودرو 1610 کیلوگرم بوده و مصرف سوخت آن به طور ترکیبی 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است.
امکانات ایمنی و رفاهی
ب ام و 520i به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز بوده و 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ نیز دارد. متاسفانه اکثر BMW 520i های وارد شده به ایران از نوع بدون کلید یا تک کلید بوده و مجهز به رادار های ایمنی نیستند، تنها امکانات فعال ایمنی ضمن رانندگی در این خودرو سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS هستند.
سایر آپشن های این خودرو در فول ترین حالت شامل چراغ جلو های آداپتیو (مدل های LCi)، سیستم هارمن کاردون، سانروف، اتوهلد و ترمز پارک برقی، سیستم وکیوم درب ها، اتوترانک و درب صندوق برقی، صندلی های جلو برقی به همراه گرمکن، سردکن و مموری، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای، دوربین 360 درجه، اتو استارت/استاپ، کی لس استارتر، سنسور نور و باران، موس، کروز کنترل، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار و… هستند.
طراحی ظاهری
طراحی کلی ب ام و 520i کاملا مشابه 528i بوده و تنها تفاوت موجود میان آن ها در سراگزوز تکی 520i در مقابل سر اگزوز دوبل 528i است.
اما 520i به خودی خود در 3 نسخه مختلف وارد بازار ایران شده که شامل نسخه اولیه (13-2012)، نسخه LCi یا همان فیس لیفت (14-2016) و نسخه فیس لیفت با کیت M هستند.
تفاوت های ظاهری میان مدل فیس لیفت و قبل از فیس لیفت در چراغ های جلو و عقب، سپر جلو و عقب و رینگ های خودرو هستند (که البته تمام این تفاوت ها بسیار جزئی است).
نسخه های LCi و M Package نیز در سپر جلو، سپر عقب، رکاب ها و رینگ ها تفاوت دارند.
طراحی کابین
در طراحی کابین نیز تفاوت چندانی میان 520i و 528i وجود ندارد؛ اندک تفاوت های موجود در ردیف کلید های سمت چپ فرمان، مانیتور های ردیف عقب و پنل سیستم تهویه مطبوع ردیف عقب خلاصه می شود. تفاوت های میان نسخه اولیه و نسخه LCi نیز شامل مانیتور بزرگتر، موس متفاوت و صفحه کیلومتر جدید است. نسخه های M پکیج نیز به مواردی مانند فرمان M و پارکابی های M مجهزند.
این سدان بی ام و با چند تریم مختلف از جمله مشکی، کرم و مارون به بازار ایران وارد شده که دست خریدار را برای انتخاب به سلیقه خود کاملا باز می گذارد. البته باید اذعان داشت که متریال داخلی به کار رفته در این خودرو، کیفیت قابل توجهی را نسبت به قیمت پرداختی ارائه نمی کنند!
جمع بندی
ب ام و 520i نسخه ضعیف تر و کم آپشن تری از 528i است که با قیمت کمتر می توان آن را در بازار تهیه کرد. این خودرو به علت بوست پایین تر توربو حساسیت کمتری به کیفیت سوخت داشته و طبعا استهلاک کمتری هم دارد. خبری از شتاب خیره کننده 528i و رادار های آن نیز در این خودرو نیست. اما 520i همچنان یک سدان خوش ساخت BMW است که لذت ناب رانندگی را در اختیار شما قرار داده و به سادگی می تواند حریفی مانند لکسوس ES250 را در نبردی خیابانی از میدان به در کرده و رقابتی سرسختانه با بنز E200 داشته باشد!
انقد تکراری زدن دیگه جذاب نیست اصلا
520 با 530 توی قیافه قابل تشخیص نیست. نه؟