ب ام و 528i یا (528i bmw) محبوب ترین و احتمالا پرفروش ترین خودروی ب ام و در بازار ایران است. این خودرو که در واقع نسخه 28i از نسل ششم سری 5 با کد F10 است، سدانی سایز متوسط و لوکس (سگمنت E) است که از سال 2012 تا 2016 توسط پرشیا خودرو وارد بازار ایران شد. سری 5 F10 در سال 2014 یک فیس لیفت دریافت کرد که با نام LCi شناخته می شود.
در این صفحه 528i را به طور کامل معرفی کرده، مشخصات فنی و مزایا و معایب آن را نوشته و به بررسی تفاوت های موجود میاد تیپ های مختلف این خودرو در مباحث ظاهری، کابین و آپشن های می پردازیم.
- مزایا و معایب
+ قوای حرکتی قدرتمند
+ آپشن های فراوان
+ بازار خرید و فروش داغ
+ خدمات پس از فروش گسترده
- استهلاک نسبتا زیاد
- متریال کابین ضعیف تر نسبت به رقبا
- حساسیت به سوخت و روغن
مشخصات فنی
این خودرو از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو شارژ استفاده می کند که با کد N20B20 شناخته می شود. این موتور توانایی تولید 245 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 350 نیوتن متر گشتاور از دور 1250 الی 4800 را دارد و آن را از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به چرخ های عقب خودرو منتقل می کند. شتاب صفر تا صد اعلامی این خودرو 6.2 ثانیه بوده و حداکثر سرعت قابل دستیابی با آن به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
مجموعه موتور و گیربکس این خودرو با ب ام و 520i یکسان بوده و تنها تفاوت میان آن ها در متریال پیستون ها، برنامه ریزی ECU و بوست توربو (17PSI برای 528i در مقابل 8PSI برای 520i) است که باعث ایجاد تفاوت در توان تولیدی میان این دو مدل شده است.
همچنین قابل ذکر است که توربوی استفاده شده در این خودرو (Mitsubishi TD04) یک توربوی تویین اسکرول بوده و بر خلاف برخی شایعات بازاری، بی ام و 528i خودرویی تویین توربو نیست.
این سدان خانوادگی جذاب آلمانی در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های آن نیز در جلو و عقب دیسکی خنک شونده بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز اضطراری BA و سیستم مدیریت ترمز در پیچ ها CBC نیز مجهزند.
بی ام دبلیو 528i وزنی معادل 1595 کیلوگرم داشته و مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش است.
امکانات ایمنی و آپشن ها
این خودرو به 8 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای و زانویی های جلو مجهز است و موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادفات یورو انکپ شده و جزو ایمن ترین خودرو های بازار شناخته می شود. همچنین وجود امکانات کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، رادار تصادف جلو، رادار نقطه کور، رادار بین خطوط، رادار تابلو خوان و نایت ویژن (دوربین دید در شب) نیز باعث افزایش ایمنی خودرو در هنگام رانندگی می شوند.
بی ام و ۵۲۸i در زمینه امکانات رفاهی با چند سطح آپشن مختلف به ایران وارد شده که در بازار با نام های تک کلید، 3 کلید و 5 کلید شناخته می شوند. این اصطلاحات در واقع به دکمه های سمت چپ فرمان روی داشبورد خودرو اشاره دارند که شامل رادار جلو، رادار نقطه کور، رادار بین خطوط، نایت ویژن و هدآپ دیسپلی هستند. سیستم صوتی خودرو نیز در اکثر نمونه های وارد شده از برند Harman-Kardon است. اما تعدادی نیز به سیستم BMW Audio Sound یا همان Hifi مجهز شده اند و تعدادی محدود از نمونه های فول و ایندیویژوال نیز از سیستم صوتی قدرتمند Bang & Olufsen بهره می برند.
سایر آپشن های این خودرو نیز شامل سیستم خودکار Start/Stop، ترمز دستی برقی و اتوهلد، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع 3 منطقه ای خودکار، سنسور نور، سنسور باران، سنسور TPMS، گرمکن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو، ماساژور صندلی های جلو، صندلی های جلو برقی دارای مموری، سیستم چراغ شور، آینه های الکتروکرومیک، چراغ های جلو لیزر لایت (نسخه های LCi)، اتوپارک، سیستم وکیوم درب ها، سیستم کی لس استارتر، فرمان با تنظیم 4 جهته برقی، مانیتور برای سرنشینان عقب، موس، مانیتور 10.2 اینچی جلو مجهز به iDrive، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، دوربین 360 درجه، سیستم باز شدن درب صندوق با حرکت پا و بسته شدن صندوق با دکمه و… غیره هستند.
طراحی ظاهری
سری 5 اتاق F10 به طور کلی طراحی بسیار زیبایی دارد که پس از گذشت بیش از یک دهه از معرفی، هنوز هم جذابیت خود را از دست نداده است. طراحان باواریایی با ظرافت هرچه تمام تر توانسته اند طرحی ساده اما بسیار دلفریب روی F10 پیاده سازی کنند که اصالت برند در آن حرف اول را می زند.
همانطور که در ابتدای صفحه گفته شد، BMW 528i F10 در دو نسخه وارد ایران شد، معمولی و LCi.
می دانیم که LCi به معنای Life Cycle Impulse لقبی است که بیمر به مدل های فیس لیفت شده خودرو های خود می دهد. بنابراین، نسخه های 16-2014 این خودرو تفاوت هایی ظاهری با مدل های 13-2012 دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.
در نمای جلو، گرافیک داخلی چراغ ها، فرم مه شکن ها و نوار های کرومی زیر سپر تفاوت های میان نسخه اولیه و فیس لیفت 2014 را تشکیل می دهند.
در نمای کناری این تفاوت صرفا محدود به رینگ های خودرو می شود.
در نمای پشتی نیز کوچک تر شدن چراغ دنده عقب، تغییر شکل شبرنگ های عقب و تغییر فرم دفیوزر سپر عقب، تفاوت های موجود میان 528i LCi و نسخه عادی هستند.
همچنین به غیر از تفاوت های ذکر شده در بالا، تفاوت های دیگری میان نسخه LCi و LCi M Package نیز وجود دارد. این تفاوت ها شامل سپر های عقب و جلو، رکاب بغل و رینگ های 20 اینچی 5 پر دوبل هستند. اکثر 528i های وارد شده به ایران بعد از سال 2014 از پکیج M بهره می برند.
طراحی کابین
طراحی کابین سری 5 F10 شباهت زیادی به اکثر تولیدات هم نسل خود در کارخانه BMW دارد و همان چیدمان همیشگی داشبورد و صندلی در 528i نیز مشاهده می شود. تریم چرمی به کار رفته در کابین در رنگ های مختلفی مانند قرمز مارون، قهوه ای، مشکی و کرم قابل تهیه است اما باید گفت که کیفیت این چرم ها انتظاری که از یک برند لوکس آلمانی داریم را برآورده نکرده و ضعیف تر از حتی نسل قبلی سری 5 هستند.
همانند طراحی ظاهری، در داخل کابین نیز تفاوت هایی میان نسخه قبل از فیس لیفت، LCi و ام پکیج وجود دارد که البته بسیار جزئی هستند؛ نسخه LCi نسبت به 528i قبل از فیس لیفت مانیتور بزرگ تر، صفحه کیلومتر متفاوت و طراحی موس جدیدی دارد. 528i ام پکیج نیز نسبت به LCi از فرمان M و پارکابی های M بهره می برد.
همچنین در فول ترین نسخه ها، سردنده نیز بجای رنگ نقره ای از جنس سرامیک مشکی است.
جمع بندی
ب ام و 528i را می توان محبوب ترین خودروی لوکس بازار ایران دانست. 528i به علت بهره بردن از موتور و گیربکس قدرتمند، چهره جذاب، آپشن های فراوان، خدمات پس از فروش گسترده و قیمت پایین تر نسبت به رقبا در سال های عرضه به راحتی گوی رقابت را از بنز E250 و لکسوس GS250 ربود و فروشی عالی را تجربه کرد.
هرچند کیفیت ساخت و متریال کابین لکسوس GS250 تفاوت بسیار معناداری با F10 دارد و هزینه های نگهداری آن نیز بسیار کمتر است، باز هم به علت داشتن موتور ضعیف تر و قیمت بالا نماینده لکسوس نتوانست در کورس رقابت با 528i بماند اما همچنان خودروی جذابی برای افرادی که به دنبال کیفیت و آسایش در خودروی خود هستند به شمار می رود.
بنز E250 نیز به علت قیمت گذاری نادرست، قوای فنی ضعیف تر و خدمات پس از فروش محدود تر نتوانست از پس 528i برآید و فروش بسیار کمتری را تجربه کرد.
در مجموع، ب ام و 528i خودروی مناسب برای افرادی است که می خواهند تجربه رانندگی یک خودروی لوکس و پر آپشن را در کنار سواری اسپرت، شتاب قدرتمند و هندلینگ بالا داشته باشند و هزینه های نگهداری و ضعف کیفیت متریال کابین یا خشکی نسبی سواری برای ایشان اهمیت کمتری دارد.
این ماشین عالی ، فوقالعاده ، واقعا خوب و عالی ولی به درد ایران نمیخوره چون توربوشارژ هست و بنزین ایران هم بی کیفیت ترین بنزین دنیا هست و ( همینطور بنزین سوپر ) این جور ماشین هاچه بنز باشه چه بی ام و موتور هاشون خیلی حساس هست و نمیتوان این بنزین رو توش بریزیم یه چند ماه که با بنزین بی کیفیت باش کارکنین چراغ ( چک کردم موتور روشن میشه ) .....
ایشاالله بابام برام بخره یک سال دیگه
زمینم فروش نمیره ۲ تومن پولش بفروشمش یکیشو خریدم فقط نمیدونم ۱۷ بهتره یا ۱۴ خسلی خوشم اومد ازش میخاستم حضرت بخرم ولی بد به دلم نشسته ایشالا همه بخرن باور کنید طاقت ندارم همش دنبال مشتریه زمینم