پس از معرفی نسل جدید سری 5 با کد اتاق F10 در سال 2010، ب ام و 523i اولین تیپ F10 بود که در سال 2011 توسط نمایندگی رسمی این برند یعنی پرشیا خودرو وارد ایران شد. هرچند با تصویب قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500cc، ورود 523i به ایران خیلی زود متوقف و مدل های دیگر سری 5 نظیر 520i و 528i جایگزین آن شدند.
در این صفحه به معرفی ناشناخته ترین تیپ ب ام و سری 5 در ایران پرداخته و ضمن بازگویی مشخصات فنی و آپشن ها، بازار این خودرو را تحلیل می کنیم.
مشخصات فنی ب ام و 523i
ب ام و 523i از یک موتور 6 سیلندر خطی 3 لیتری تنفس طبیعی با کد N52B25 استفاده می کند که توانایی تولید حداکثر 204 اسب بخار قدرت در 6100 دور در دقیقه و 270 نیوتن متر گشتاور در 4250 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به چرخ های عقب خودرو منتقل شده و 523i را طی 8.2 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند.
بی ام و 523i در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در جلو و عقب از نوع دیسکی خنک شونده بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز اضطراری BA و کنترل نیروی ترمز در پیچ ها CBC مجهزند.
این خودرو با وزن 1625 کیلوگرم مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی را ارائه می کند که برای یک سدان خانوادگی سنگین وزن و 6 سیلندر عدد کاملا مناسبی به حساب می آید.
امکانات ایمنی و رفاهی ب ام و 523i
بی ام و 523i به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو موفق به کسب نمره G (بیشترین نمره) از موسسه تست تصادفات IIHS آمریکا نیز شده که نشان از ایمنی بالای آن در تصادفات دارد. وجود امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS نیز به افزایش ایمنی در هنگام رانندگی با این خودرو کمک می کنند.
در زمینه آپشن ها و امکانات رفاهی باید اذعان داشت که تقریبا تمام 523i های وارد شده به ایران از نوع تک کلید بوده و از 5 آپشن شاخص، تنها مجهز به هدآپ دیسپلی هستند و خبری از رادار ها یا نایت ویژن در این تیپ از سری 5 نیست.
سایر آپشن های این خودرو نیز شامل مواردی مانند سقف سانروف، صندلی های جلو برقی به همراه گرمکن و مموری، تهویه مطبوع اتوماتیک 2 منطقه ای، سنسور نور، سنسور باران، وکیوم درب ها، کی لس استارتر، سیستم صوتی با چنجر 6 تایی و موس، ترمز پارک برقی و اتوهلد، پرده عقب برقی، سیستم شستشوی چراغ های جلو و… هستند.
طراحی ظاهری ب ام و 523i
در مجموع، سری 5 اتاق F10 یکی از زیبا ترین خودرو های موجود در بازار ایران است و این زیبایی را مدیون طراحی هوشمندانه خود و ترکیب زبان طراحی ب ام و با خطوط نرم و دلنشین است.
از آن جایی که BMW 523i تنها در سال 2011 وارد ایران شد، تمام نمونه های موجود در داخل کشور از نوع Pre-Facelift هستند که تفاوت های اندکی با 528i های مدل 2014 به بالا دارند. این تفاوت ها شامل گرافیک داخلی چراغ های جلو، ورودی هوای سپر و مه شکن ها، رینگ ها و طراحی سپر است. چراغ دنده عقب این خودرو نیز اندکی بزرگتر از مدل های بعد از 2014 طراحی شده.
طراحی کابین ب ام و 523i
در داخل کابین 523i با همان چیدمان تکراری محصولات این نسل BMW مواجه می شویم که البته بسیار زیبا و منطقی طراحی شده اند. BMW 523i با چند تودوزی مختلف مانند کرم و مارون به ایران وارد شده و از آن جایی که تمام نسخه های موجود متعلق به سال 2011 و فاقد کیت M هستند، فرمان آن ها از مدل 3 شاخه قدیمی بوده و صفحه کیلومتر آن ها نیز آنالوگ است. نکته منفی در مورد کابین این سدان بی ام و، کیفیت نه چندان عالی متریال داخلی آن در مقایسه با رقبا است.
ب ام و 523i در بازار ایران
در مجموع، بی ام و 523i ارزان ترین، ضعیف ترین، کم آپشن ترین و کم استهلاک ترین نسخه موجود از F10 است که در بازار ایران با خودرو هایی نظیر لکسوس GS250 و بنز E200 رقابت می کند.
ب ام و 523i مناسب برای افرادی است که به دنبال خودروی خانوادگی جذاب و با لذت رانندگی بالا هستند اما حوصله دردسر های نگهداری خودرو های توربو را نیز ندارند.
سلام كسي هست بتونه راهنمايي كنه دماي آب موتور ٥٢٣ رو كجا ميشه چك كرد؟
ایول داری با این ساختار ماشین که تو دنیا تک اما حیف که برام شده آرزو که بتونم بخرم اما ایول داری با این ماشین که ساخته خدا کمک کنه بهتر از این بسازی بستری بتونم بخرم
کسی میتونه به من بگه آرایش سیلندر خطی شیبدار یعنی چه؟