برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 لیتری ، یکی از اعضای خانواده برلیانس و پرفروش ترین تیپ برلیانس H320 در ایران است. این خودروی هاچ بک سگمنت B در سال 2012 در نمایشگاه خودروی پکن معرفی شد و سپس در سال 1394 توسط سایپا با موتور 1.5 لیتری به بازار ایران عرضه شد. در سال 1396 سایپا برای رفع ضعف های حرکتی این خودرو با انجام تغییراتی، حجم موتور آن را به 1650 سی سی رساند و این خودرو را با قوای فنی جدید به بازار عرضه کرد.
طراحی ظاهری
برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 طراحی زیبایی دارد که به سختی می شود ضعفی در آن پیدا کرد. برلیانس این طراحی زیبا را مدیون همکاری خود با BMW و الهام گرفتن از سری 1 اتاق E87 است.
در نمای جلو برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 چهره جذاب و لطیفی دارد که با ترکیب خطوط نرم در بدنه و چراغ ها بدست آمده. چراغ های خودرو از نوع کاسه ای هستند و جلوپنجره دو تکه با خط های عمودی ما را به یاد محصولات BMW می اندازد. سپر نیز با مدل سدان تفاوت دارد و ورودی هوای بزرگ تری دارد. در دو طرف ورودی هوای سپر چراغ های مه شکن قرار گرفته اند که توسط تزئینات نقره ای رنگ احاطه شده اند.
نمای کناری برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 نیز بسیار نرم و چشم نواز طراحی شده. گلگیر های جلو و عقب حجم زیادی دارند و با یکدیگر هماهنگ اند. یک خط نیز در بالای درب ها از جلو به عقب رفته. رینگ های 15 اینچی با لاستیک های فاق بلند نیز به خوبی فضای داخل گلگیر ها را پر کرده اند.
در نمای عقب، برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 هماهنگی مناسبی را با سایر زوایای خود حفظ کرده اما خطوط حجیم بیشتری در این نما به چشم می خورند. چراغ های عقب با چراغ های جلو طراحی هماهنگی دارند و چراغ های مه شکن نیز در دو طرف سپر قرار گرفته اند. همچنین در این نما خبری از خروجی اگزوز نیست و تنها قسمت پایینی سپر مشکی رنگ است.
کابین و فضای داخلی
طراحی کابین برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 ساده است و در آن از پلاستیک های خشک با کیفیت متوسط استفاده شده که در برخی نقاط مانند پنل کنسول میانی و قاب دور دنده این کیفیت به حد بسیار نازلی می رسد. البته فرمان و مجموعه دنده چرم دوزی شده هستند که کیفیت مناسبی دارند. فرمان خودرو از نوع 3 شاخه است و روی آن کلید های مربوط به کنترل سیستم صوتی به چشم می خورد. در کنسول میانی سیستم پخش و پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع دستی خودرو قرار گرفته اند. صندلی های جلو نرم و راحت هستند اما در ردیف عقب صندلی ها کاملا سفت اند و فضای پا نیز بیشتر از پژو 206 و کمتر از دانگ فنگ H30 کراس است. فضای بار صندوق نیز به عنوان یک خودروی هاچ بک کاملا مناسب تلقی می شود و جوابگوی نیاز های یک سفر کم جمعیت خواهد بود.
مشخصات فنی
برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 در واقع از همان موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی سابق استفاده می کند که پارس خودرو با تغییر دادن پیستون ها، حجم آن را 150 سی سی افزایش داده و به 1.65 لیتر رسانده است. این موتور توانایی تولید 114 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 153 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. پارس خودرو همچنین با تغییر ضریب نهایی دیفرانسیل، هماهنگی موتور و گیربکس را در این خودرو افزایش داده و مجموع این تغییرات فنی باعث شده اند تا برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 حدود 1.5 ثانیه نسبت به تیپ 1.5 لیتری اتوماتیک خود بهبود شتاب صفر تا صد را تجربه کند. این خودرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 به سیستم های کمکی ترمز نظیر ABS (ترمز ضد قفل) و EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) مجهز است. مصرف سوخت این خودروی 1240 کیلوگرمی نیز 7.6 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است که عددی اقتصادی تلقی می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 از 2 ایربگ برای راننده و سرنشین جلو بهره می برد اما متاسفانه این خودرو در هیچ تست تصادف معتبری شرکت نکرده و اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست. اما با توجه به تجربیات و مشاهدات می توان گفت که ایمنی این خودرو فرق چندانی با رقبای در بازار ندارد و قابل اعتماد است.
امکانات رفاهی برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 در سطح معمولی است اما همچنان از رقیبی مانند رنو ساندرو بالاتر قرار می گیرد. امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی، آیینه های جانبی با تنظیم برقی، سانروف دو حالته برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، سیستم ورود و خروج و استارت بدون کلید، صندلی راننده 8 حالته دستی، کامپیوتر سفری، صفحه کیلومتر سوپر ویژن، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو و سیستم ISOFIX از جمله امکانات این خودرو هستند. قابل ذکر است که سیستم پخش مولتی مدیا به همراه مانیتور و کلید های کنترل روی فرمان نیز به صورت سفارشی روی این خودرو قابل تهیه می باشد.
تجربه رانندگی با برلیانس H320 اتوماتیک 1.65
هنگام ورود به برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 و نشستن داخل آن اولین چیزی که جلب توجه می کند صندلی های راحت و فرمان خوش دست خودرو هستند. با چرخاندن اهرم استارت موتور خودرو به نرمی روشن می شود و شروع به حرکت می کنیم. پدال گاز بسیار روان و حساس است و گیربکس نیز به نرمی دنده ها را عوض می کند. سواری خودرو تقریبا مناسب است اما در پستی و بلندی های آسفالت همچنان کوبش تعلیق عقب یکپارچه و سر صدای ناشی از کیفیت بد پلاستیک های کابین ممکن است آزاردهنده باشد. با بالا رفتن سرعت و شروع رانندگی اسپرت، گیربکس سریع این خودرو دل از شما خواهد ربود. با وجود اینکه برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 یک خودروی ارزان قیمت اقتصادی است اما گیربکس این خودرو با معکوس دادن های سریع و واکنش های خوب به پدال گاز کاملا برای یک رانندگی اسپرت مناسب است. سیستم تعلیق خودرو نیز به خوبی در سطح خود می تواند برای رانندگی اسپرت پاسخگو باشد. اما باید مراقب باشید تا با خطر ناگهانی مواجه نشوید زیرا که ترمز های تعبیه شده توسط برلیانس روی این خودرو به هیچ وجه پاسخگوی یک رانندگی پر هیجان و اسپرت نیستند و ممکن است دست راننده را در حنا بگذارند. در مجموع می توان گفت که این خودرو گیربکس و تعلیق خوبی دارد اما موتور و ترمز آن چندان پاسخگوی رانندگی اسپرت نیستند.
برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 در بازار
در بازار امروز، برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 رقیبانی مانند پژو 207 اتوماتیک، رنو ساندرو و دانگ فنگ H30 کراس را در مقابل خود می بیند. برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 سواری خوب، گیربکس عالی، لذت رانندگی، استهلاک کم و آپشن های مناسبی دارد اما از سوی دیگر مواردی مانند فضای کابین زیاد در H30 و ساندرو یا بازار خرید و فروش و خدمات گسترده پژو نیز می تواند نکات مهمی برای برخی خریداران باشند.
در مجموع، برلیانس H320 اتوماتیک 1.65 خودرویی مناسب برای افرادی است که به ظاهر زیبا، لذت رانندگی و آپشن های کاربردی اهمیت می دهند.