جک J4 برقی، پروژه مشترک کرمان موتور با گروه مپنا است که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران 1401 از آن رونمایی شد. کرمان موتور که به تازگی امتیاز پلتفرم J4 را از جک خریداری کرده، طی یک پروژه مشترک اقدام به توسعه و ساخت یک نمونه برقی از این خودرو با همکاری گروه مپنا کرده که تاکنون نتیجه آن موفقیت آمیز بوده است.
همچنین گروه مپنا همزمان با پیشبرد پروژه J4 برقی، توسعه زیر ساخت ها برای سهولت استفاده از خودرو های برقی را نیز در دستور کار خود قرار داده است. تاکنون چند جایگاه فست شارژ خودرو های برقی در کشور ایجاد شده و قرار است به زودی تعداد آن ها افزایش پیدا کند. توسعه یک اپلیکیشن برای دسترسی به خدمات مپنا، ساخت شارژر های خانگی برای خودرو های برقی و… از جمله دستاورد های مپنا تاکنون بوده اند.
مزایا و معایب
+ بی نیاز بودن به بنزین
+ شتاب بالا
– نبود زیرساخت و ایستگاه های شارژ در کشور
مشخصات فنی جک جی 4 برقی
جکJ4 برقی از یک موتور الکتریکی مرکزی در جلوی خودرو بهره می برد که نیروی تولیدی خود را به چرخ های جلو منتقل کرده و با سیستم آب خنک کار می کند. این موتور در مجموع توان 120 کیلووات یا 160 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن متری را در اختیار راننده قرار داده و با یک شارژ کامل می تواند 300 کیلومتر مسافت طی کند. باتری های J4 برقی نیز در عقب خودرو در کف ماشین جایگذاری شده اند و 12 سال عمر مفید دارند.
مجموع توان موتور برقی | 120 کیلو وات یا 16 اسب بخار |
نوع جعبه دنده | انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته |
سیستم حرکتی خودرو | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | ABS / EBD |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو و عقب | دیسکی / کاسه ای |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | نیمه مستقل |
نوع سیستم فرمان | برقی |
شتاب 0 الی 100 | 7 ثانیه |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو و عقب | 185/65R15 |
البته با توجه به این موضوع که KMC J4 برقی از سیستم بازیابی انرژی های هدر رفته نیز بهره مند است، می تواند حداکثر مسافت طی شده با هر بار شارژ باتری را در شرایط رانندگی در ترافیک شهری به 360 کیلومتر نیز برساند.
شارژ شدن باتری های خودروی برقی کرمان موتور اما به چند روش مختلف انجام می شود؛ روش اول اتصال به ایستگاه های فست شارژ 50 کیلوواتی مپنا است که می توانند ظرف 30 الی 45 دقیقه شارژ باتری خودرو را از 10% به 80% برسانند. در این روش پلاگین فست شارژ از زیر لوگوی جلو متصل می شود.
روش دوم استفاده از دستگاه های شارژر خانگی 11 کیلوواتی مپنا است که در حدود 3 ساعت شارژ باتری ها را کامل می کنند.
یک آداپتور عادی برای شارژ ماشین با برق شهری نیز همراه با خودرو تحویل خریدار خواهد شد که طی 5 الی 6 ساعت می توانند باتری ها را به طور کامل شارژ کنند.
در این 2 روش پلاگین برق از طریق یک محل اتصال پشت درب باک متصل خواهد شد.
طراحی ظاهری و کابین
J4 برقی که احتمالا با نام KMC J4 برقی در بازار شناخته خواهد شد، از پلتفرم جک J4 استفاده می کند اما با توجه به فیس لیفتی که کرمان موتور روی این خودرو انجام داده بود، احتمالا J4 EV نیز با همان طراحی به بازار عرضه خواهد شد که مقداری جذاب تر و مدرن تر از نسخه اصلی J4 است.
امکانات ایمنی و رفاهی
نسخه اصلی جک J4 پنج ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP داشته و خودروی ایمنی محسوب می شود. اما باید دید که نسخه برقی کرمان موتور به چند ایربگ و چه سیستم های کمک رانندگی ای مجهز خواهد شد.
در مورد امکانات رفاهی و آپشن های این خودرو نیز هنوز صحبتی نشده و مشخص نیست KMC J4 برقی چه امکاناتی خواهد داشت.
جک J4 برقی در بازار
با توجه به این مسئله که تاکنون هیچ خودروی برقی در بازار ایران وجود نداشته، اگر عرضه جک J4 برقی اتفاق بیفتد این خودرو کاملا در بازار تنها خواهد بود. البته شایعاتی در مورد مونتاژ چری آریزو 5e یا همان آریزو 5 برقی نیز وجود دارد که در صورت به حقیقت پیوستن می تواند آن را تبدیل به رقیبی برای کی ام سی J4 برقی کند.
اما در هر صورت با نبود زیر ساخت های کافی و تداوم شرایط فعلی، به موفقیت رسیدن یک خودروی برقی در بازار ایران کاملا دور از تصور است.