همان طور که از نام این خودرو پیداست، جک J7 برقی نسخه EV جک J7 یا همان کی ام سی Ej7 کرمان موتور است.
این خودرو که در بازار چین با نام Sehol E50A شناخته می شود، به عنوان نسخه برقی Sehol A5 برای اولین بار در سال 2019 معرفی و پیش فروش آن آغاز شد. اولین نمونه های سهول E50A برای نخستین بار در سال 2020 وارد بازار چین شدند. کی ام سی Ej7 در تابستان سال 2021 یک فیس لیفت نیز دریافت کرد.
پس از عرضه موفق Sehol A5 بنزینی با نام تجاری کی ام سی J7، کرمان موتور به دنبال واردات نسخه برقی این خودرو نیز رفته و هم اکنون این خودرو با نام جک Ej7 برقی یا KMC EJ7 برقی آماده عرضه به بازار ایران است.
مشخصات فنی کی ام سی Ej7
جک Ej7 برقی از یک موتور الکتریکی استفاده می کند که توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور را دارد. با انتقال این نیرو از طریق یک گیربکس تک سرعته به چرخ های جلو، KMC Ej7 برقی می تواند طی 7.6 ثانیه شتاب 0 تا 100 را طی کند و تا حداکثر 142 کیلومتر برساعت به شتاب گیری خود ادامه دهد.
محصول وارداتی کرمان موتور از یک باتری 50.1 کیلووات ساعتی بهره می برد. حداکثر مسافت قابل پیمایش با یک بار شارژ کامل این باتری، 402 کیلومتر است.
خودروی Ej7 برقی 1650 کیلوگرم وزن دارد و همانند نسخه بنزینی، از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و مولتی لینک در محور عقب استفاده می کند. ترمزها در هردو محور از نوع دیسکی هستند.
ایمنی جک Ej7
مانند کی ام سی J7، سهول E50A نیز در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده و همچنان ایمنی این خودرو نامشخص است. همچنین برخلاف نسخه بنزینی، این خودروی برقی تنها دو ایربگ برای سرنشینان جلو دارد که یک نکته منفی برای این خودروی وارداتی جدید محسوب می شود.
سیستم های کمک رانندگی این خودرو نیز محدود به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و سیستم کمکی حرکت در سربالایی هستند.
امکانات رفاهی کی ام سی Ej7
جک Ej7 برقی در زمینه امکانات رفاهی نسبتا قابل قبول است؛ شیشه بالابرهای برقی اتوماتیک، آینه های جانبی برقی، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سنسور نور، سنسور باران، صندلی های جلو دستی، کروز کنترل، سنسور TPMS، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی و اتوهلد لیست امکانات این خودرو را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری کی ام سی Ej7
فرم کلی خودروی Ej7 برقی شبیه به نسخه بنزینی مونتاژ کرمان موتور است. با این حال تفاوت های بارزی در طراحی این دو خودرو وجود دارد.
مانند اکثر خودروهای برقی، جلوپنجره در جک Ej7 حذف شده و جای خود را به یک درپوش داده که پورت شارژ زیر آن قرار دارد. سپر جلو طراحی جدیدی دارد و چراغ های جلو نیز متفاوت هستند.
در نمای کناری تقریبا همه چیز یکسان است اما در نسخه برقی، رینگ های 17 اینچی با طرحی جدید روی خودرو نصب شده اند.
در نمای عقب نیز گرافیگ چراغ های به هم پیوسته تغییر کرده و لوگوی JAC نیز در وسط چراغ عقب جای گرفته است. سپر عقب نیز طرح متفاوتی داشته و مقداری حجیم تر است. در مجموع، اگر با زبان طراحی خاص خودروهای برقی آشنایی داشته باشیم، تشخیص یک J7 برقی از نسخه بنزینی آن بسیار ساده است.
کابین و فضای داخلی کی ام سی Ej7
با ورود به کابین JAC J7 EV باز هم متوجه تغییراتی نسبت به نسخه بنزینی می شویم، در مدل برقی، طراحی کنسول میانی و داشبورد تغییر کرده و مانیتور بسیار بزرگ و عمودی این خودرو هم اکنون در داخل داشبورد قرار گرفته است. در کنسول میانی نیز شاهد حضور یک دسته دنده نوین چرخشی هستیم. غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر نیز تغییراتی داشته اند. همچنین، استفاده از تریم دو رنگ مشکی و سفید به افزایش زیبایی این کابین کمک شایانی کرده است.
کی ام سی Ej7 برقی در بازار؛ قیمت و رقبا
با بوجود آمدن بازار جدید خودروهای برقی، شرکت های مختلفی اقدام به معرفی و توزیع این محصولات کرده اند. هونگچی EQM5 و آریزو 5 برقی از جمله رقبای جک Ej7 هستند. با این حال، خودروهای مذکور تنها برای حضور در ناوگان تاکسیرانی معرفی شده اند و J7 برقی در سامانه یکپارچه به مشتریان حقیقی فروخته می شود. انتظار می رود با توجه به سابقه خوب کرمان موتور در ارائه خدمات پس از فروش، J7 برقی فروش نسبتا خوبی داشته باشد. با این حال، احتمالا این خودرو نمی تواند به محبوبیت نسخه بنزینی برسد!