1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. زیاندهی خودروسازان در سال‌جاری هم ادامه دارد

زیاندهی خودروسازان در سال‌جاری هم ادامه دارد

2 شهریور 1399
  • 8

 

طبق برآورد خودروسازان بزرگ کشور، آنها سال‌جاری را نیز با زیان به پایان می‌رسانند، چه آنکه پیش‌بینی کرده‌اند بهای تمام شده تولیدشان از درآمد فروششان بالاتر خواهد بود. 

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور و پارس‌خودرو نیز در جایگاه سومین شرکت خودروساز داخلی، هر دو، سال ۹۹ را با زیان به پایان خواهند رساند. هرچند سایپایی‌ها از بهای تولید و درآمدزایی فروش خود طی سال‌جاری پیش‌بینی‌ای ارائه نداده‌اند، با این حال با توجه به اوضاع کلی حاکم بر خودروسازی کشور، به احتمال فراوان سال ۹۹ برای آنها نیز زیان‌بار خواهد بود.

از دید خودروسازان و برخی کارشناسان، اینکه چرا پیش‌بینی‌ها در مورد بهای تولید و فروش خودروسازان در سال‌جاری به سمت زیان‌دهی است، بیش از هر مساله دیگری به موضوع قیمت‌گذاری دستوری مربوط می‌شود. هرچند مسائلی مانند ضعف بهره‌وری، ریخت‌وپاش‌ها و همچنین هدر دادن منابع مالی در جریان سرمایه‌گذاری‌های سیاست‌زده پیشین نیز در زیان‌دهی خودروسازان طی این سال‌ها نقش داشته‌اند، با این حال خودروسازان معتقدند نرخ‌گذاری دستوری بیشترین تاثیر را در این ماجرا داشته است. 

سال‌هاست خودروسازان با نرخ‌های دستوری دست و پنجه نرم می‌کنند و آن‌طور که خود می‌گویند، بیشتر محصولاتشان زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسد. در گزارشی که هفته گذشته در همین صفحه به چاپ رسید نیز مشخص شد خودروسازان طی هفت سال گذشته معمولا با زیان‌دهی مواجه و بهای تمام شده تولید محصولاتشان بیش از قیمت فروش بوده است. در این سال‌ها یا شورای رقابت اختیار قیمت‌گذاری را در دست داشته و یا نهادهای دولتی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان. هرچند سازمان حمایت بیش از شورای رقابت با خودروسازان کنار می‌آمد، با این حال در اصل ماجرا یعنی سرکوب قیمت، توفیری وجود نداشته و ندارد. 

در حال حاضر نیز کماکان شورای رقابت برای قیمت کارخانه‌ای خودروها تصمیم می‌گیرد و اگرچه بازنگری قیمت را از سالی یک بار به سالی چهار بار افزایش داده، با این حال خودروسازان همچنان از زیان‌دهی می‌گویند. اما طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط خودروسازان، ایران‌خودرو پیش‌بینی کرده که در سال‌جاری بالغ بر ۷۱ هزار میلیارد تومان به‌عنوان بهای تولید محصولاتش ثبت شود و در مقابل، کمتر از ۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش، کسب درآمد کند.

 با این حساب، طی سال‌جاری اختلافی حدودا ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بین بهای تولید و قیمت فروش محصولات ایران‌خودرو ثبت خواهد شد. اما پارس‌خودرو نیز پیش‌بینی کرده که مبلغ فروش محصولاتش در سال‌جاری به ۶هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان هم نخواهد رسید که این رقم تقریبا ۵۰۰ میلیارد تومان کمتر از بهای تمام شده تولیدشان است. 

هر دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در سال گذشته نیز مبالغ فروش‌شان کمتر از بهای تولید محصولات بود، اتفاقی که البته برای سایپایی‌ها نیز رخ داده و امسال هم به احتمال فراوان تکرار خواهد شد.

 

 




نظرات

  • اکبر اکبر (20 شهریور 1399 ساعت 11:59)

    این آمارها ساختگی و برای توجیه و تحمیل قیمتهای نجومی و خودساخته شرکتهای دولتی خودرو سازی با کمک صمت! دلالهای خودروسازان و گرانسازان بازار! طراحی شده و در دراز مدت نه تنها موجب خشم و بی اعتمادی مردم از خودروهای داخلی میشود! دروغهای مسئولین را هم بدنبال خواهد داشت. سرمایه اعتماد ملی مردم را هدر ندهید.

  • اکبر اکبر (4 شهریور 1399 ساعت 20:09)

    منشا این آمارهایی که منتشر می کنید اگر خودروسازان هستند کلا دروغ و اعتباری ندارند.
    مردم ما به نوعی گرفتار اجبار در خرید هر گاری از این بی کفایتها هستندو آنها هم با خیال راحت به تولیدات بی کیفیت و ناسالم خودشان تحت حمایتهای ارکان همسود از دولت وممجلس؟.به ریش مردم میخندند . امار پاداشها و باجها! خرید و فروش املاک و...با پول مردم را کسی نیست که نداند. اگر راست می گویید آمار هزینه پرت ، انبار داری و عقب افتادگی از زمان تحویل را منتشر کنید.شما مشتی بی صداقتید و با دلالها و توضیح کنندگان زیر زمینی مردم را می دوشید.********** جیب قطعه سازان و ... شمارا مایه ننگ ایران کرده است . نمیتوانید درش را تخته.کنید تا اهلش پیدا بشود.

  • arian arian (3 شهریور 1399 ساعت 20:49)

    چرا همش میگن ما داریم ضرر میدیم! مگه میشه ! چی فرض کردن مارو

  • رامین رامین (3 شهریور 1399 ساعت 02:01)

    تمامی این صورتحساب های مالی که میگن در حال زیاندهی هستند ساختگی هس تا بتونند حمایت دولت رو داشته باشند...

  • احمد احمد (2 شهریور 1399 ساعت 23:22)

    یه اپشن رو دوربینهای شهرداری نصب کنند یه عوارضی هم برای این شرکتها که تمام تلاششون رو در راه خدمت به خلق الله گذاشتند به حساب مردم منظور کنه

  • حزب الله حزب الله (2 شهریور 1399 ساعت 16:29)

    اگر خودرسازی انحصارش را بشکنیم و مدیران دولتی انرا به سطل زباله بیندازیم دانش بنیانها و جهاد دانشگاهی ما کارهای می کنند کارستان ولی متاسفانه یک مشت ********** از حمایت مصرف کننده گرفته تا صمت و خودرو سازان دولتی بعلت دلال بازی و سودجوی چون اختاپوس روی خودرو سازی ما افتاده اند و چون دراکولا خون مردم را در روز روشن ممکند

  • منتقد منتقد (2 شهریور 1399 ساعت 15:50)

    خب که چی اینهمه سر مردم کلاه گذاشتن حالا ضرر کنن چی میشه ته تهش دیگه روی قیمت خودرو ها میارن تا کسری بودجه رو ترمیم کنن قانون ایران همینه.......

  • علی اکبر علی اکبر (2 شهریور 1399 ساعت 10:43)

    سلام
    وقتی مردم قبل تحویل خودرو یک سال پولشون دست این شرکت هاست در اخر با قیمت روز میدن چه بدهی دارن بدهیشان از زیاده خواهی هست.نمیتونید واردات خودرو رو ازاد کنید تا مردم حق انتخاب داشته باشن چرا من و امسال من حق انتخاب نداریم مگر ما ادم نیستیم مگر ما چی میخواهیم.به قول ******* کیلوی چند حساب میکنید.لطفا جلوی *********** این دوشرکت رو بگیرین