تویوتا کمری XV50، هفتمین نسل تویوتا کمری در بازار های جهانی است که از سال 2011 تا سال 2019 روی خط تولید قرار داشت و مانند نسل های قبلی خود، به علت کیفیت ساخت و دوام بسیار زیاد محبوبیت فراوانی در بازار های جهانی پیدا کرد. این نسل از تویوتا کمری در سال 2014 یک فیس لیفت ماژور دریافت کرد و تولید آن تا سال 2019 ادامه یافت. کمری XV50 در بازار ایران نیز حضور فعالی داشت و توسط نماینده رسمی تویوتا یعنی شرکت ایرتویا به بازار داخلی عرضه شد. در این صفحه ما به معرفی مدل قبل از فیس لیفت این نسل از کمری می پردازیم و تفاوت تیپ های مختلف آن را بیان می کنیم.
طراحی ظاهری
کمری XV50 طراحی محافظه کارانه ای دارد که نمی توان آن را زیبا نامید، اما به طور کلی در طراحی خارجی نسبت به نسل قبل خود مقداری پسرفت داشته است.
در نمای جلو همه چیز ساده است و فقط مقداری خطوط تیز در طراحی چراغ ها و سپر به کار رفته. چراغ های جلو توسط دو خط کرومی جلو پنجره به یکدیگر متصل شده اند و پایین تر از آن ها نیز ورودی هوای بزرگ سپر و مه شکن ها که توسط قابی نقره ای رنگ احاطه شده اند به چشم می خورند.
نمای کناری تویوتا کمری هم بسیار ساده است و تقریبا هیچ نکته خاصی به جز زه های استفاده شده روی درب ها ندارد که برای یک خودروی مدل 2012 مقداری دمده به نظر می رسند. رینگ های 17 اینچی 5 پر در مدل های GLX به زیباسازی این نما تا حدودی کمک می کنند.
طراحی نمای عقب تویوتا کمری 2012 اما نسبتا جالب توجه است؛ چراغ های عقب این خودرو طراحی خاصی دارند که در روز های اول ورود به بازار بسیار عجیب به نظر می رسیدند اما اکنون با گذشت 10 سال از ورود این خودرو به ایران، این چراغ ها جا افتاده شده اند. مانند نمای جلو، چراغ های عقب نیز توسط یک زه کرومی رنگ به یکدیگر متصل شده اند. روی درب صندوق نیز یک اسپویلر کوتاه قرار گرفته و در پایین سپر عقب کمری یک دیفیوزر و 2 خروجی اگزوز در مدل GLX مشاهده می شوند.
کابین و فضای داخلی
کابین کمری XV50 را می توان بزرگ ترین نقطه قوت در طراحی این خودرو دانست که پیشرفت بسیار زیادی نسبت به نسل قبلی خود داشته است و دیگر خبری از آن داشبورد خسته کننده و ساده قبلی در اینجا نیست.
متریال کابین کمری از جنس چرم و پلاستیک نرم با کیفیت هستند و در برخی نقاط از قطعات دکوراتیو طرح چوبی یا نقره ای رنگ نیز استفاده شده است. غربیلک فرمان 3 شاخه با پوشش چرمی است و روی آن دکمه های مربوط به کروز کنترل و اینترفیس به چشم می خورد. در بالای کنسول میانی داشبورد یک ساعت دیجیتال قرار دارد و پایین تر از آن سیستم مولتی مدیا خودرو و سپس پنل تهویه مطبوع اتوماتیک به چشم می خورند. در ردیف عقب نیز فضای بسیار مناسبی برای سر و پا وجود دارد و دو دریچه تهویه نیز برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده و در کل، همه چیز در تویوتا کمری XV50 ارگونومیک و با کیفیت طراحی شده است.
مشخصات فنی
تویوتا کمری XV50 از یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که 181 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 235 نیوتون متر گشتاور در 4100 دور در دقیقه تولید می کند. این توان تولید شده از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک به چرخ های جلو می شود و شتاب گیری خوبی را برای کمری مهیا می سازد.
تویوتا کمری XV50 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. ترمز های این خودرو به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (BA) نیز مجهزند. مصرف سوخت تویوتا کمری 2012 با وجود وزن 1475 کیلوگرمی تنها 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی است که برای خودرویی با این ابعاد عددی اقتصادی است.
امکانات ایمنی و رفاهی
تویوتا کمری XV50 در فول ترین حالت خود از 7 ایربگ بهره می برد که برای راننده، سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده ای جلو و عقب و زانویی راننده نصب شده اند. تویوتا کمری همچنین موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه آسیا انکپ شده و ایمنی بالایی در تصادفات دارد. بجز این موارد، وجود سیستم های کمک رانندگی مانند VSC (سیستم کنترل پایداری) و TRC (سیستم کنترل کشش) نیز به رانندگی هرچه ایمن تر با کمری کمک میکند.
تویوتا کمری XV50 در زمینه تجهیزات رفاهی کمی بهتر از نسل قبلی خود ظاهر شده اما همچنان نمی توان خیلی به دنبال آپشن های رنگارنگ در این خودرو گشت؛ شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سانروف دو حالته، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، سیستم صوتی JBL با 10 بلندگو، مانیتور و دکمه های روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، سنسور های پارک و تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو امکاناتی هستند که در تیپ فول کمری یعنی GLX قابل مشاهده اند.
تفاوت کمری GL و GLX
کمری XV50 در دو تیپ یعنی GL و GLX به بازار ایران عرضه شده که GL تیپ لو آپشن و GLX تیپ فول آپشن این خودرو است.
عمده تفاوت های این دو تیپ در ظاهر، کابین و امکانات آن هاست و تنها تفاوت در قوای فنی، استفاده از اگزوز دوبل در کمری GLX است که قدرت آن را 4 اسب بخار افزایش داده است.
در بخش ظاهری تویوتا کمری GL رینگ های 16 اینچی فولادی و یا آلومینیومی دارد. قطعات تزئینی خارج خودرو مانند جلو پنجره، زه های جانبی و بالای پلاک عقب و همچنین دستگیره در ها کرومی رنگ نیستند و هم رنگ بدنه شده اند.
در کابین خودرو تویوتا کمری XV50 GL هم خبری از قطعات دکوراتیو چوبی نیست، چرم دوزی فرمان، سر دنده و رودری ها حذف شده و امکاناتی مانند سانروف، کروز کنترل، سیستم صوتی JBL و کلید های کنترل از روی فرمان نیز از روی خودرو حذف شده اند.
تویوتا کمری XV50 در بازار
تویوتا کمری XV50 در بازار امروز رقبایی مانند هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و هوندا آکورد را مقابل خود می بیند. کمری 2012 کیفیت ساخت بالاتر، سواری بسیار بهتر و موتور کاملا قوی تری از رقبای کره ای خود دارد اما از لحاظ امکانات رفاهی قائله رو به طور کل به سوناتا و اپتیما می بازد. از سوی دیگر در مقابل رقبای ژاپنی، کمری با وجود کیفیت ساخت بالا همچنان آن حس لوکس بودن و جذابیت آکورد و تیانا را ندارد. همچنین کمری به علت قیمت زیاد وارد بازه قیمتی رقبای سطح بالاتری مانند هیوندای گرنجور و کیا کادنزا می شود که با موتور های 6 سیلندر قدرتمند و انبوهی از امکانات رفاهی به راحتی می توانند کمری را از میدان به در کنند.
در مجموع می توان اینگونه برداشت کرد که نقطه قوت کمری در مقابل رقبای کره ای، کیفیت ساخت بالاتر، سواری و شتاب بهتر است و در مقابل هوندا آکورد و حتی نیسان تیانا تنها بازار پر رونق تر و خدمات پس از فروش بهتر می تواند کمک حالش باشد و از نگاه نگارنده ارزش خرید پایین تری از رقبایش با توجه به قیمت دارد.
سلام ماشین بسیار راحت و نرم و کم صدا در کل ماشین فقط ژاپنی شک نکنید . ماشین های ژاپنی خیلی استقامت بیشتر از کره ای ها دارند هم در زیر بندی و هم در موتور و ........................
ظاهرش که خیلی زیباست.....اما به نظر میرسه درشتاب اولیه مقداری کند باشه
باعرض سلام و خسته نباشید. بنده سال ۹۴ یک کمری ۲۰۱۳ صفرخریداری کردم. فوق العاده ماشین عالیه نرم و راحت و بیصدا کم مصرف و پرشتاب بنده قبل از خریدم اپتیما ۲۰۱۴ صفر خریدم و اصلا راضی نبودم ماشین بسیار خشک و سیستم برق ماشین مشکل داشت و صدا میداد و صندلی هاش فوق العاده خشک و افتضاه بود قبلشم yf دوستان را سوار شدم که واقعا شتاب ضعیف و جسته ی سنگینی داشت . دوستان صرفا تجربه ام رو اعلام کردم . و به این نتیجه رسیدم ماشین های کره ایی از همه لحاظ ضعیف تر تویوتا هستن و در عجبم که دوستان می فرمایند خشکه و راضی نیستم . اصلا اینطور نیست و خودروی بسیار باکیفیت و عالی از همه لحاظ بخصوص شتاب و قدرت که نسبت به تمام رقبا محشره . یک ماه اپتیما داشتم و راضی نبودم سریع با ضرر بسیار فروختم و کمری گرفتم یک مدل پایین تر و با قیمت بیشتر ولی از خریدم بسیار راضیم.شاد باشید.