جیلی امگرند 7 دنده ای یکی از محصولات کمپانی خوشنام چینی جیلی است که برای اولین بار در سال 2009 معرفی و به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو توسط شرکت جیلران موتور در سال 2012 در دو نمونه هاچ بک و سدان به بازار ایران عرضه شد. جیلی امگرند ابتدا با نسخه دندهای و سپس با نسخه اتوماتیک به ایران آمدند.
جیلی امگرند بخاطر قیمت گذاری درست و البته کیفیت ساخت بالا توانست فروش خوبی را در ایران بدست بیاورد و برند جیلی را در ایران سربلند کرد. نکته اینجاست که فروش جیلی امگرند در ایران تنها حدود یک سال ادامه داشت و بنا به دلایلی شرکت جیلران موتور دیگر محصولات جیلی را عرضه نکرد اما در همین مدت جیلی امگرند بسیار بر سر زبان ها افتاد.
بررسی طراحی ظاهری
جیلی امگرند دنده ای طراحی سادهای دارد و بر روی پلت فرم تویوتا کرولا توسعه داده شده است. در نمای جلوی جیلی امگرند 7 چراغها طراحی خشن و کشیدهای دارند که متصل به جلوپنجره خودرو هستند. گرافیک داخلی چراغ ها نیز نسبت به سال طراحی خودرو قابل قبول هستند و حتی با گذشت این همه سال از تولید جیلی امگرند، ظاهر آنها قدیمی نشدهاند. جلو پنجره این خودرو به صورت یک تکه و کشیده با انحناهای کمی طراحی شده که با خطوط کرومی افقی تزئین شده و میزبان لوگوی قدیمی جیلی است.
سپر خودرو بدون هیچ حجم دهی خاصی بسیار ساده و یک تکه طراحی شده که در قسمت پایین آن یک ورودی هوای دیگر و چراغهای مهشکن خودرو تعبیه شده است.
روی سپر این خودرو دو خط نسبتا عمیق نیز قرار گرفته که ظاهر این خودرو را عضلانیتر کرده است.
به نمای جانبی جیلی امگرند دنده ای که میرسیم با ظاهری ساده و بدون زرق و برقی روبرو هستیم. یک خط شانه نسبتا تیز از روی گلگیر جلوی خودرو شروع شده و با عبور از دستگیره درب ها تا روی گلگیر عقب کشیده شده است. اندازه شیشههای جانبی مناسب است و به همین علت نور کافی و میدان دید خوبی برای سرنشینان خودرو به ارمغان میآید.
یکی از نکات مثبت در طراحی نمای جانبی این خودرو، طراحی ظاهری و اندازه مناسب رینگهاست که جلوه خودرو را جذاب کرده است.
نمای عقب این خودرو طراحی و ظاهر هماهنگی با سایر قسمت های خودرو دارد. چراغ های عقب به صورت چند وجهی و یک تکه طراحی شدهاند که از نظر ظاهری کمی شبیه به مرسدس بنز کلاس S مدل 2010 است و همین مورد سبب شده تا برخی هموطنان امگرند سوار با حذف لوگوی جیلی و ایجاد تغییراتی اندک به همراه اضافه کردن لوگوی مرسدس بنز، چند صد میلیون تومان به ارزش مادی و معنوی خود اضافه کنند!
درب صندوق این خودرو با حجم دهی نسبتا زیادی طراحی شده و ظاهر خودرو را بهتر کرده است. روی درب صندوق یک خط کرومی سرتاسری کشیده شده که چراغهای عقب را بهم وصل کرده و زیر آن نیز محل نصب پلاک تعبیه شده است. سپر عقب جیلی امگرند دنده ای به صورت یک تکه طراحی شده که تنها میزبان سنسورهای عقب، شب نما و مهشکن های عقب است.
مشخصات فنی
جیلی امگرند دندهای به یک پیشرانه 4 سیلندر 1/8 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که این پیشرانه توانایی تولید 137 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت تولید شده توسط پیشرانه این خودرو توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منقل میشود. شتاب 0 تا 100 آن به صورت رسمی 12 ثانیه اعلام شده و همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود 7/5 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
بررسی کابین و فضای داخلی
درون کابین جیلی امگرند دندهای با طراحی سادهای نسبت به خودروهای امروزی روبرو هستیم. در بالاترین قسمت داشبورد وسط یک ساعت دیجیتالی قرار گرفته است. زیر قسمت ساعت دو دریچه سیستم تهویه مطبوع خودرو با طراحی تقریبا مربعی به همراه یک دکمه فلاشر تعبیه شدهاند.
قسمت میانی داشبورد نیز میزبان یک مانیتور نسبتا بزرگ و بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک است که البته در بعضی مدلهای آن به جای مانیتور یک ضبط ساده قرار دارد. بخش انتهایی داشبورد نیز خروجی برق به همراه تعدادی جای کلید جا خوش کرده که احتمالا مربوط به آپشنهایی است که در ایران از روی این خودرو حذف شدهاند.
غربیلک فرمان این خودرو ظاهر سادهای دارد و به صورت 4 شاخه طراحی شده که وسط آن لوگوی جیلی و در شاخههای کناری کلیدهای کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی قرار گرفتهاند. پشت آمپر این خودرو نیز خیلی ساده و به صورت دو دایره عقربهای و دو نمایشگر کوچک دیجیتالی است.
کابین جیلی امگرند دنده ای ارگونومی بالایی دارد و راننده را در بلند مدت برای کار با ادوات خسته نمیکند. کیفیت متریال به کار رفته داخل کابین نیز متوسط رو به بالاست. فضای پا و سر نیز برای سرنشینان هر دو ردیف مناسب است و به خاطر اندازه خوب شیشههای جانبی، نور و دید مناسبی در کابین وجود دارد.
امکانات رفاهی و ایمنی
این خودرو از نظر امکانات رفاهی خودروی قابل قبولی است و همین امکانات نیز توانست فروش این خودرو را بالا در همان زمان عرضه بالا ببرد. امکاناتی همچون:
چراغ جلو به همراه تنظیم ارتفاع - چراغ مهشکن جلو و عقب - دستگیره در با تریم فلزی - رینگ آلومینیومی 16 اینچی - آنتن درون شیشه - گرمکن شیشه عقب - شیشههای جلو و عقب با سیستم HSEA سبز رنگ - سانروف برقی - آينه هاي برقي با گرمكن و قابليت جمع شوندگي دستي - كنسول جلو با تريم طوسي نقره اي - تريم داشبورد چرم - رودري ها با تريم چرم - فرمان چرم مجهز به كليد هاي كنترلي - ركاب استيل - چراغ زير درب راننده - چهار پنجره مجهز به سيستم Power Windows - شيشه ها با محافظ نويز - پرده شيشه عقب با قابليت جمع شوندگي دستي - صندلي هاي چرم - صندلي ها عقب تاشو - سنسور تشخيص كمك راننده - چراغ هاي جلو با قابليت روشن شدن اتوماتيك - آينه وسط با قابليت مات شدن - نمايشگر ضربه از كنار درب ها - سنسور عقب - باك بنزين ضد انفجار و ضد نشتي با 6 لايه مواد پليمري مخصوص - صندلي برقي راننده با قابليت تنظيم 8 حالته - آینه بغل مجهز به راهنما و سيستم نويگيشن صوتي به همراه پخش DVD با صفحه نمایش 6.5 اینچی.
جیلی امگرند دندهای از نظر ایمنی نیز خودرویی قابل قبول است. این خودرو در سال 2011 توانست 4 ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ کسب کند. این خودرو امکانات ایمنی نظیر: 6 کیسه هوا، سیستمهای ترمز ABS و EBD، سیستم کلید ضد سرقت، دارای قفل مرکزی در اختیار راننده، دارای ریموت کنترل رادیویی و باک بنزین ضد انفجار شش لایه را داراست.
بررسی بازار و قیمت
جیلی امگرند دندهای در اسفند ماه 1400 تنها در نسخههای کارکرده در مدل 2013 از حدود 270 تا 320 میلیون تومان است. این خودرو بخاطر خدمات پس از فروش ضعیف و کمبود قطعات فروش خوبی ندارد.
نتیجه گیری
جیلی امگرند دندهای یکی از با کیفیت ترین خودروهای چینی بازار ایران است که در همان ابتدای عرضه در ایران با استقبال خوبی مواجه شد. این خودرو با اینکه مدت کمی در بازار خودروی کشور حضور داشت اما توانست اعتبار خوبی را برای خود کسب کند. کیفیت سواری خوب، امکانات رفاهی مناسب، ایمنی بالا و همچنین قیمت بسیار رقابتی از نکات مثبت جیلی امگرند دندهای در زمان عرضه بود.
این خودرو با اینکه از نظر خدمات پس از فروش و بازار دست دوم ها متاسفانه حال و روز خوبی ندارد اما کماکان یکی از گزینههای خوب بازار ایران است.
سللام، وقت بخیر ، بنده میخوام ماشین بخرم دربین ام وی ام ۵۵۰ و امگراند ۷ گیر کردم، در مورد ۵۵۰ اطلاعات دارم و کاملا همه چیزش برام روشن هست اما در مورد جیلی امگراند ۷ دقیقا برعکس ،هیچ اطلاعاتی ندارم ، لطفا راهنمایی کنید
با سلام من چند وقته پیش یاریس ۲۰۰۸ داشتم فروختم بعدش جیلی امگرند خریدم و الان هم GC6 دارم سواری و کیفیت کابین و قطعات فنی دوتاشون به نسبت خودروهای ایرانی تا ساندرو و الباقی خودروهای چینی بالاتره شاید از نظر ظاهری و پلت فرم کمی ضعیف تر هستند تویوتا یاریس هم اتاق خوش فرمی نداره حتی کابینشم زیبا طراحی نشده
این ماشین از تمام چینی ها سرتره و واقعا کیفیت سواری خوبی داره و قطعاتش به راحتی پیدا میشود و بنظرم با سراتو مونتاژ در یک رده است