رانا پس از سمند و تیبا سومین خودروی ملی محسوب می شود که در اصل می توان آن را نسخه ایرانیزه شده پژو 206 صندوقدار دانست. تولید این خودروی سدان جمع و جور از سال 1391 ابتدا با تیپ EL آغاز شد و سپس در سال 1392 تیپ LX آن که نسخه گرانتر این خودرو محسوب می شد به تولید رسید.
در طراحی ظاهری، رانا LX تفاوتی با رانا EL ندارد. در نمای جلو چراغ های اصلی خودرو طراحی کشیده و سادهای دارند و با جلوپنجره خودرو که آن هم کشیده و نسبتا نازک طراحی شده هماهنگی خوبی دارند.
در نمای جانبی تغییر محسوسی نسبت به برادر دیگر این خودر یعنی پژو 206 صندوقدار مشاهده نمی شود و تنها طرح قالپاق تایر ها و آینه های جانبی متفاوت شدهاند. در نمای عقب نیز مانند نمای جلو چراغ های اصلی طراحی کشیده و سادهای دارند که به صورت یک تکه نیز قرار دارند. همچنین چراغ سوم ترمز به بالای درب صندوق منتقل شده و سپر عقب نیز میزبان چراغ های مه شکن و سنسور دنده عقب است.
در بخش کابین نیز با طراحی نسبتا ساده و خسته کنندهای مواجه می شویم که متاسفانه از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. مانند پژو 206 یک صفحه دیجیتالی در بالاترین بخش داشبورد قرار گرفته و پس از آن دو دریچه هوای تهویه مطبوع خودرو که طرحی مشابه دریچه های تهویه تندر 90 دارند تعبیه، سیستم پخش خودرو، برخی کلیدهای کنترلی و بخش سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز داخل یک قسمت مشکی رنگ قرار گرفتهاند.
غربیلک فرمان طراحی سه شاخه و بسیار سادهای دارد و همچنین پشت آمپر نیز در ساده ترین حالت ممکن و بدون هیچ المان اسپرت و جذابی در این خودرو قرار گرفته است. همانطور که اشاره شد کیفیت قطعات کابین بسیار پایین است و پس از مدت کمی داشبورد به صدا می افتد. همانند پژو 206، ردیف جلو رانا LX فضای نسبتا مناسبی دارد اما ردیف عقب برای افراد قد بلند آزار دهنده است.
در بخش مشخصات فنی، رانا مجهز به پیشرانه معروف TU5 شده است. این پیشرانه 4 سیلندر 1/6 لیتری توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده رانا از نوع 5 سرعته دستی است که قدرت پیشرانه را به چرخ های جلوی خودرو منتقل می کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودروی سدان برابر با 6/6 لیتر در هر صد کیلومتر و همچنین شتاب آن 12 ثانیه است.
از نظر امکانات رفاهی و ایمنی رانا ال ایکس مجهز به کیسه هوا راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، چراغهای مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل، تنظیم آینههای جانبی برقی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، ایموبلایزر، هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، حسگر پارک عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل، صندلیهای راننده و جلو با تنظیم دستی، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، ستون فرمان جمع شونده تلسکوپی، صفحه نمایشگر ال سی دی تک رنگ روی داشبورد، دماسنج، چراغ بدرقه و ترمز ضد قفل ABS است.
تفاوت های رانا EL با رانا LX
این دو تیپ رانا تنها در امکانات رفاهی با یکدیگر تفاوت دارند و در بخش طراحی ظاهری و کابین و همچنین بخش مشخصات فنی تفاوتی میان این دو خودرو دیده نمی شود. تیپ EL نسخه پایه رانا محسوب می شود که از سال 1391 به مدت 3 سال روی خط تولید ایران خودرو بود اما تیپ EX نسخهی کامل تر این خودرو محسوب می شود. این تفاوت ها شامل شیشه بالابر عقب برقی، بلندگوهای درب عقب، سنسور عقب، کامپیوتر سفری کامل تر و بهبود نسبی کیفیت قطعات کابین است که در نسخه LX به کار رفتند.
قیمت رانا
برای اطلاع از قیمت روز انواع تیپ های رانا به صفحه قیمت رانا مراجعه فرمایید.
رانا ماشین سبک کم مصرف و پرشتابیه و خیلی هم عالیه از 98 دارم خیلی ازش راضیم
من رانا مدل 98 دارم خیلی راضیم. موقعی که خواستم تحویل بگیرم شرکت گفت میتونی به جاش 206 صندوقدار ببری ولی قبول نکردم چون رانا طراحیش جدیدتر و قشنگتره و از نظر فنی هیچ فرقی با 206 های الان نداره. داشبور 206 خیلی قدیمی و پیر شده.
من رانا ۹۲ دارم خیلی هم عالی.خیلی فرز عالی.فقط رینگش ۱۴ اینچه به همین خاطر خیلی قشنگ نیست ولی من ۱۵ اینچ ۲۰۵ انداختم حرف نداره.ولی جاش کمه.از نظر موتوری بین ماشین های ایرانی حرف نداره.